از بین بردن جای زخم سوختگی

چگونه از جای زخم سوختگی خلاص شویم ؟ بهترین کرم برای درمان جای سوختگی

در طی روند بهبودی سوختگی ، معمولا جای زخم ایجاد می شود. اسکارها که نواحی ضخیم پوست و تغییر رنگ یافته آن است ، معمولا بعد از آسیب پوست باعث از بین رفتن سلول های آن می شوند. بدن برای ترمیم پوست آسیب دیده پروتئینی به نام کلاژن تولید می کند که منجر به ایجاد اسکار یا جای زخم می شود.

جای زخم های سوختگی بسته به میزان آسیب دیدن پوست می تواند بزرگ یا کوچک باشد. شدت سوختگی مشخص خواهد کرد که آیا این زخم ها کمرنگ می شوند یا برای همیشه باقی می مانند. درمان جای سوختگی بسته به نوع سوختگی می تواند متفاوت باشد.

در این مقاله ، بررسی می کنیم که در کدام نوع سوختگی احتمال جای زخم وجود دارد ، چگونه می توان جای زخم های سوختگی را کاهش داد و چگونه می توان از ایجاد زخم در طولانی مدت در اثر سوختگی جلوگیری کرد.

انواع زخم های سوختگی

احتمال , شدت و درمان جای سوختگی به مدت قرار گرفتن فرد در معرض گرما و همچنین شدت آن بستگی دارد. سوختگی ها بسته به میزان پوستی که تحت تأثیر آن قرار می گیرند طبقه بندی می شوند:

  • سوختگی های درجه یک : به لایه خارجی پوست (اپیدرم) آسیب می رساند و باعث قرمزی و درد می شود. آنها معمولا در طی ۶ روز بدون ایجاد زخم در پوست بهبود می یابند.
  • سوختگی های درجه دو : هم اپیدرم و هم لایه زیر پوست (درمیس) را تحت تأثیر قرار می دهند. علاوه بر درد و قرمزی ، ممکن است افرادی که دچار سوختگی درجه دو هستند ، تاول بزنند. بهبود این سوختگی ها ممکن است ۲ تا ۳ هفته طول بکشد و احتمال ایجاد جای زخم وجود دارد.
  • سوختگی های درجه سه : شدیدترین نوع سوختگی هستند. آنها به دو لایه بالایی پوست آسیب می رسانند اما ممکن است به استخوان ها و تاندون ها آسیب برسانند و می توانند انتهای عصب را تحت تأثیر قرار دهند. افرادی که دچار سوختگی درجه سه هستند نیز ممکن است سفید یا سیاه پوست خود را مشاهده کنند. بهبود این نوع سوختگی ها مدت زیادی طول می کشد و احتمال دارد جای زخم ایجاد کند.

انواع جای سوختگی

 

اسکارهای ناشی از سوختگی های درجه دوم و سوم بر اساس شکل ظاهری و تأثیر آنها بر روی پوست دسته بندی می شوند:

  • زخم هیپرتروفیک ممکن است قرمز یا بنفش به نظر برسد و از سطح پوست بالاتر باشد. ممکن است احساس گرما کنند و دچار خارش شوند.
  • جای زخم های انقباضی باعث سفت شدن پوست ، عضلات و تاندون ها شده و حرکت طبیعی پوست را محدود می کند.
  • اسکارهای کلوئیدی برجستگی براق و بدون مو ایجاد می کنند.

حتما بخوانید : بافت اسکار چیست ؟ بهترین روش ها برای ترمیم جای زخم و اسکار بعد از جراحی 

از بین بردن جای سوختگی

درمان سریع و مراقبت صحیح از زخم اغلب بهترین راه برای جلوگیری یا درمان جای سوختگی است.

بسیاری از اسکارها یا جای زخم ها با گذشت زمان محو می شوند. با این حال ، اسکارهای کلوئیدی اغلب به خودی خود از بین نمی روند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. در اینجا روش های مراقبت از سوختگی و بهترین کرم برای از بین بردن جای سوختگی ارائه شده است.

هنگامی که یک جای زخم در حال حاضر ایجاد شد ، فرد می تواند ظاهر زخم را با استفاده از موارد زیر بهبود بخشد:

  • استفاده از ژل سیلیکون : تحقیقات نشان می دهد که این امر می تواند به کاهش جای زخم های موجود از جمله کاهش اندازه ، سفتی و قرمزی آن و درمان جای سوختگی کمک کند.
  • محافظت در برابر آفتاب : اشعه ماورا بنفش خورشید باعث می شود که جای زخم ها تیره شود و بیشتر به چشم بیاید. آکادمی پوست آمریکا (AAD) به افراد توصیه می کند که از لباس محافظ و ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنند.
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده : استفاده از کرم  و ژل ترمیم کننده حاوی ویتامین E برای جای زخم می تواند در بازسازی پوست و درمان جای سوختگی بسیار موثر است.

کرم ترمیم کننده ویتالیر

 

خرید کرم ترمیم کننده پوست

اگر جای زخم سوختگی باعث نگرانی و پریشانی شما شود ، فرد می تواند در مورد گزینه های کاهش بافت اسکار با پزشک خود صحبت کند. این روش های درمانی شامل کار روی کلاژن آسیب دیده است.

آکادمی پوست آمریکا گزینه های پزشکی زیر را برای درمان جای سوختگی توصیه می کند:

  • تزریق استروئید ، که ممکن است درد را کاهش دهد و باعث کاهش اندازه زخم و سایر اسکارها شود.
  • درمان های لیزری ، که می تواند قرمزی ، درد و سختی کلوئید و سایر زخم ها را کاهش دهد.
  • جراحی برای از بین بردن بافت اسکار ، کاهش اندازه اسکارهای کلوئیدی و بهبود حرکت پوست

در حالی که این روش های درمانی می توانند به کاهش جای زخم کمک کنند ، اما ممکن است به طور کامل آنها را از بین نبرد و بهبودی آن ها ممکن است زمان بر باشد.

از استعمال کرم های حاوی ویتامین A یا ویتامین E بر روی زخم ها خودداری کنید ، زیرا این امر باعث می شود تا بیشتر مورد توجه قرار گیرند. با این حال ، مرطوب نگه داشتن پوست اهمیت دارد.

چگونه از ایجاد جای زخم جلوگیری کنیم ؟

پس از سوختگی اخیر ، فرد می تواند از چندین روش برای جلوگیری یا کاهش شدت زخم و درمان جای سوختگی استفاده کند:

به طور مستقیم پس از سوختگی ، فرد می تواند:

  • محل سوختگی را با آب خنک یا ولرم بشویید ، سپس بگذارید پوست خشک شود.
  • استفاده از پماد آنتی بیوتیک ، با استفاده از یک اپلیکاتور ضدعفونی شده برای جلوگیری از عفونت
  • سوختگی را با یک باند نچسب بپوشانید ، در حالی که روی زخم یک گاز استریل قرار گرفته است.
  • اگر زخم به جای ترمیم ، قرمزتر شد ، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

اندکی بعد از بهبود سوختگی ، فرد می تواند:

  • هر روز چند دقیقه با احتیاط پوست اطراف ناحیه آسیب دیده را کشیده تا از بهم چسبیدن پوست جلوگیری شود.
  • صبر کنید تا تاول ها به خودی خود ترکیده و تخلیه شوند ، سپس از پزشک بخواهید پوست مرده را برش دهد
  • به مدت چند ماه محل آسیب دیده را با لباس یا ضد آفتاب بپوشانید

برای اطمینان از ترمیم سوختگی شدید ، به طور منظم با پزشک قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند در مورد چگونگی پیشگیری از اسکار به شما کمک کنند وروند درمان جای سوختگی را بررسی کنند.

نحوه درمان سوختگی

درمان سریع و مناسب سوختگی خطر و شدت هرگونه زخم را کاهش می دهد.

یک فرد معمولاً می تواند سوختگی درجه یک را در خانه با قرار دادن سوختگی در آب خنک به مدت حداقل ۵ دقیقه درمان کند.

افرادی که دچار سوختگی درجه دوم هستند معمولاً باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. با این حال ، مردم می توانند سوختگی های کوچک را در خانه به روش های زیر درمان کنند:

  • استفاده از پماد برای از بین بردن جای سوختگی : استفاده از یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک در منطقه آسیب دیده باعث بهبودی می شود و خطر عفونت را کاهش می دهد.
  • باند گاز پوشاندن محل سوختگی با گاز استریل و غیر چسبنده از پوست محافظت می کند و احتمال عفونت را کاهش می دهد.

 

سوختگی های درجه سه بسیار جدی هستند و به فوریت های پزشکی احتیاج دارند.

درمان جای سوختگی های درجه سه شامل موارد زیر است:

  • لباس های فشاری یا گن ها نمونه های تنگ و محکمی از لباس هستند. این فشار باعث بهبود پوست می شود. ممکن است فرد مجبور باشد چند روز لباس فشاری بپوشد تا زمانی که سوختگی بهبود یابد.
  • پیوند پوست شامل جراحی است که پوست سالم را از ناحیه دیگری از بدن یا اهدا کننده می گیرد و از این روش برای پوشاندن ناحیه پوست سوخته استفاده می کند.
  • عمل جراحی اگر سوختگی باعث به هم چسبیدن قسمت هایی از پوست شود (اصطلاحا انقباض نامیده می شود) ، ممکن است فرد برای آزادسازی این موارد و جابجایی به جراحی نیاز داشته باشد.
  • ماساژ اسکار یا فیزیوتراپی برای تشویق حرکت در مناطقی از بدن که تحت انقباض قرار دارند نیز می تواند موثر باشد.

اگر سوختگی بدون توجه به اندازه و شدت آن ظرف یک هفته بهبود نیابد ، با پزشک قرار ملاقات بگذارید. اگر جای زخم سوختگی شدید باشد یا به موقع کمرنگ نشود ، فرد باید با پزشک خود نیز مشورت کند.

استفاده از ژل آلوئه ورا ، رژیم غذایی سرشار از غذاهای آنتی اکسیدانی ، نوشیدن مقدار زیادی آب و مصرف برخی مکمل ها ممکن است روند بهبودی فرد را بهبود بخشد. با این حال ، لازم است قبل از قرار دادن هرچیزی روی سوختگی شدید و مصرف مکمل های جدید با پزشک خود مشورت کنید زیرا این موارد ممکن است در سایر درمان جای سوختگی تداخل ایجاد کند.

از بین بردن جای سوختگی

عوارض سوختگی

اکثر سوختگی های جزئی بدون ایجاد مشکل بعدی بهبود می یابند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. سوختگی شدیدتر نیاز به مدیریت پزشکی دارد ، ممکن است جای زخم ایجاد کند و عوارض بیشتری در پی داشته باشد ، از جمله:

عفونت

سوختگی باعث ایجاد زخم های باز می شود که از طریق آن باکتری ها و سایر میکروب ها می توانند وارد بدن شوند. عفونت های ایجاد شده می توانند جزئی و به راحتی قابل درمان باشند یا به عفونت های شدیدتر مانند سپسیس تبدیل شوند. سپسیس زمانی رخ می دهد که عفونت وارد جریان خون فرد شود و می تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد.

کمبود آب بدن

سوختگی باعث از دست رفتن مایعات در بدن می شود. از دست دادن مقدار زیادی مایعات می تواند باعث کم آبی بدن شود ، که می تواند بر میزان جریان خون در بدن تأثیر بگذارد.

عوارض سوختگی

 

دمای پایین بدن

پوست فرد به تنظیم دمای بدن کمک می کند. هنگامی که سوختگی به طور گسترده ای به پوست آسیب می رساند ، از دست دادن گرمای ناشی از آن می تواند منجر به هیپوترمی شود ، هنگامی که دمای بدن فرد ناگهان تا سطح خطرناکی پایین می رود.

انقباض پوست

هنگام تشکیل بافت اسکار ، انقباضاتی در طی روند درمان جای سوختگی آن بروز می کند. بافت اسکار می تواند پوست را سفت کرده و باعث محدودیت حرکت در استخوان ها یا مفاصل شود.

آسیب عضلانی و بافتی

سوختگی شدیدتر معمولا به تمام لایه های پوست فرد نفوذ می کند و به عضلات و بافت برسد ، که می تواند در دراز مدت به این ساختارها آسیب برساند.

عزت نفس و مسائل عاطفی

جای زخم های سوختگی می تواند به اعتماد به نفس یا عزت نفس فرد آسیب برساند ، به ویژه هنگامی که در ناحیه ای باشد که پنهان کردن آن آسان نیست ، مانند صورت. که می تواند به پریشانی عاطفی و روانی منجر شود.

چشم انداز بستگی به شدت سوختگی و سرعت درمان دارد. سوختگی های کوچک درجه یک باید به خودی خود و بدون زخم بهبود یابند. سوختگی های درجه دو و سوم ممکن است باعث ایجاد جای زخم شود ، اگرچه درمان هایی ، مانند پیوند پوست و گن یا لباس فشاری و کرم ترمیم کننده می تواند به بهبود آنها کمک کند و ترمیم آن را سرعت بخشد.

source : Burn Scars : Treatment, removal, and prevention