ویتامین E فواید زیادی دارد که می توان به حفظ سلامت چشم و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. برخی از مردم بر این باورند که ویتامین E می تواند در بهبود جای زخم ها موثر باشد.

این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که آیا ویتامین E می تواند به کاهش ظاهر اسکار و سایر تکنیک های مفید کمک کند یا خیر.

ویتامین E چیست؟

ویتامین E نام جمعی گروهی از ترکیبات محلول در چربی با اثرات آنتی اکسیدانی خاص است.

آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کنند که به سلول ها آسیب می رسانند و ممکن است در بیماری های قلبی عروقی و سرطان نقش داشته باشند.

ویتامین E به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد و تولیدکنندگان آن را به برخی دیگر اضافه می کنند. مطالعات نشان می دهند که غنی ترین منابع طبیعی ویتامین E آجیل، اسفناج، غلات کامل، روغن زیتون و روغن آفتابگردان هستند.

ویتامین E برای درمان جای زخم

این ویتامین به عنوان یک مکمل خوراکی یا روغنی موجود است که افراد می توانند روی پوست بمالند.

آنچه تحقیقات در مورد تاثیر ویتامین E برای جای زخم نشان می دهند

ویتامین E یک درمان محبوب برای سوختگی و جای زخم است. با این حال، بررسی مطالعات در مورد استفاده موضعی از ویتامین E برای درمان اسکارنتایج ناامیدکننده ای به همراه داشته است.

یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۱۹۹۹ تأثیر ویتامین E را بر روی جای زخم بررسی کردند که نشان داد تقریباً یک سوم شرکت‌کنندگان واکنش‌های آلرژیک به این ویتامین داشتند. در مجموع، ۹۰٪ یا واکنش آلرژیک را گزارش کردند یا اینکه این ویتامین روی زخم آنها تأثیری نداشت.

با این حال، این ویتامین ممکن است برای سایر بیماری های پوستی مفید باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ویتامین E ممکن است علائم و کیفیت زندگی افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک یا اگزما را بهبود بخشد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا استفاده از ویتامین E برای مدیریت بهبود اسکار ارزشی دارد یا خیر، مورد نیاز است. در حال حاضر، شواهد کافی برای استفاده از ویتامین E برای کاهش جای زخم وجود ندارد.

تاثیر ویتامین E برای بهبود جای زخم ها

استفاده از ویتامین E برای جای زخم

بر اساس شواهد موجود، به نظر می رسد که ویتامین E باعث کاهش ظاهر اسکار نمی شود

با این حال، طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، مرطوب کردن پوست می تواند از ایجاد اسکار در طول بهبود زخم جلوگیری کند.

تا زمانی که فرد به ویتامین E حساسیت نداشته باشد، می تواند از مرطوب کننده حاوی این ویتامین استفاده کند. با این حال، مشخص نیست که مرطوب‌کننده‌های حاوی ویتامین E مزایای ویژه‌ای دارند یا خیر.

هر کسی که علاقه مند به استفاده از روغن موضعی ویتامین E یا مصرف مکمل های ویتامین E است، باید قبل از آن با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کند.

استفاده از ویتامین E برای بهبود جای زخم

تکنیک های موثر برای ترمیم جای زخم

راه های دیگری برای بهبود ظاهر جای زخم وجود دارد که ممکن است موثرتر از ویتامین E باشد. این موارد عبارتند از:

ورق های سیلیکونی جای زخم

ورقه های ژل هیدروژل یا سیلیکون پانسمان های نرم، انعطاف پذیر و خود چسبی هستند که فرد می تواند آن ها را روی جای زخم ها قرار دهد که آنها صاف و نرم به نظر برسند.

سیلیکون بافت اسکار را هیدراته می کند و تولید الیاف کلاژن را کاهش دهد. به معنای اینکه جای زخم‌ها ممکن است صاف‌تر، نرم‌تر و کم‌رنگ‌تر از آنچه هستند ، ایجاد شوند.

سرویس بهداشت ملی (NHS) در بریتانیا پیشنهاد می کند از ورقه های سیلیکونی به مدت ۱۲ ساعت در روز حداقل به مدت ۳ ماه استفاده شود.

ورقه سیلیکونی برای بهبود جای زخم

ماساژ دادن برای بهبود و درمان اسکار

ماساژ اسکار یکی از رایج ترین روش های درمانی برای مدیریت اسکار است. به گفته بنیاد پوست بریتانیا، ماساژ ممکن است به کاهش درد، خارش و حساسیت کمک کند. همچنین ممکن است برخی از اسکارها را نرم کند.

برای اسکارهای قدیمی یا به اندازه ۱۰ سانتی متر مربع ، ۳ تا ۴ بار در روز به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. یک متخصص می تواند بهترین تکنیک را برای یک اسکار خاص به کار ببرد.

درمارولینگ برای بهبود اسکار

درمارولینگ یا میکرونیدلینگ روشی است که شامل چرخاندن سوزن های ریز روی سطح پوست است. برخی از افراد فکر می کنند که با ایجاد جراحات ریز، پوست خود را بهبود می بخشد و جای زخم بهبود می یابد.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال ۲۰۱۴ روی درمارولینگ نشان داد که بعد از سه درمان ، اسکار آکنه شرکت کنندگان در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته است. تعداد کمی از شرکت کنندگان درد ناشی از این روش را گزارش کردند.

درمارولینگ برای بهبود اسکار

یک متخصص پوست ممکن است بتواند درمان های درمارولینگ را انجام دهد.

سایر روش های زیبایی برای بهبود جای زخم

سایر روش هایی که ممکن است ظاهر اسکار را کاهش دهند عبارتند از:

  • لیزر درمانی : این روش شامل استفاده از نور برای هدف قرار دادن رگ های خونی است که باعث می شود اسکار ملتهب به نظر برسد. NHS می گوید ممکن است تولید کلاژن را تحریک کرده و حفره ای شدن زخم را کاهش دهد. با این حال، مطالعات کافی در مورد اثربخشی لیزر درمانی برای این منظور وجود ندارد.
  • فیلرهای پوستی : فیلرهای پوستی تزریقی هستند که حاوی موادی برای حجیم کردن پوست هستند. که می تواند ظاهر اسکارهای حفره دار را کاهش دهد، اما اثرات آن موقتی هستند.
  • کرایوتراپی : گاهی اوقات پزشکان از کرایوتراپی برای منجمد کردن اسکارهای کلوئید و جلوگیری از رشد آنها استفاده می کنند. همچنین می تواند آنها را مسطح کند. این درمان شامل استفاده از نیتروژن مایع است که ممکن است پوست ناحیه اطراف را روشن کند.

چه مدت طول می کشد تا اسکارها محو شوند؟

در حالی که بیشتر اسکارها با گذشت زمان محو می شوند، بسیاری از آنها دائمی هستند. مدت زمانی که طول می کشد تا یک جای زخم محو شود می تواند به اندازه و عمق آسیب اولیه بستگی داشته باشد.

به گفته NHS، اسکارهای ریز ناشی از جراحات مانند بریدگی یا برش‌های جراحی ممکن است تا ۲ سال طول بکشد تا صاف و محو شوند. اسکارهای هیپرتروفیک ممکن است به مدت ۶ ماه قبل از محو شدن در چند سال آینده به ضخیم شدن ادامه دهند.

یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۰۸ قرمزی اسکار را در ۱۰۳ داوطلب مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که به طور متوسط ۷ ماه طول می کشد تا قرمزی آن محو شود. در افرادی با رنگ پوست تیره تر، جای زخم ممکن است قرمز، بنفش یا قهوه ای تیره باشد.

شواهد بالینی کمی وجود دارد که روغن یا مکمل های ویتامین E بتواند به کاهش ظاهر اسکار کمک کند. شواهد کمی وجود دارد ، اما اثرات مثبتی که افراد متوجه آن می شوند ممکن است ناشی از مرطوب کردن یا ماساژ دادن جای زخم باشد، نه از خود ویتامین E.

سایر درمان‌های اسکار شامل ورقه‌های سیلیکونی، ماساژ و روش‌های زیبایی است که تولید کلاژن را تحریک می‌کند، مانند درمارولینگ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *