آیا راهی برای پیشگیری از اسکار وجود دارد ؟

پیشگیری از اسکار : جای زخم بعد از آسیب به عنوان بخشی از روند بهبودی بدن ، روی پوست شما ایجاد می شود. اندازه جای زخمی که باقی می‌ماند به شدت آسیب و میزان بهبودی آن بستگی دارد. بریدگی‌های کم عمق و زخم‌هایی که فقط لایه بالایی پوست شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند معمولاً باعث ایجاد اسکار یا جای زخم نمی شود.

انواع اسکار پوستی

بافت اسکار با گذشت زمان حتی بدون درمان محو می شوند، اما به طور کامل ناپدید نمی شوند. پس از آسیب، سلول‌هایی به نام فیبروبلاست‌ها با قرار دادن یک بافت ضخیم و فیبری به زخم‌های شما پاسخ می‌دهند. بر خلاف پوست معمولی شما که دارای ماتریسی از فیبرهای کلاژن است، اسکارها از الیاف کلاژن تشکیل شده اند که در یک جهت سازماندهی شده اند. یکی از چهار نوع اسکار ممکن است پس از آسیب ایجاد شود:

  • اسکار هایپرتروفیک : جای زخم هایپرتروفیک بر روی سطح بالایی پوست گسترش می یابد. آنها معمولاً ظاهر قرمز دارند و از مرزهای آسیب اصلی شما فراتر نمی روند.
  • اسکارهای کلوئیدی : اسکارهای کلوئیدی از سطح پوست بیرون می آیند و فراتر از آسیب اولیه گسترش می یابند.
  • جای جوش : انواع آکنه پتانسیل ایجاد زخم های کم عمق یا عمیق را دارند.
  • اسکارهای انقباضی : این نوع اسکار معمولاً در اثر سوختگی ایجاد می شود. اسکارهای انقباضی منجر به سفت شدن پوست شما می شود که ممکن است حرکت مفصل را محدود کند.

برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید که دریابید چگونه می توان شانس ایجاد جای زخم را بعد از آسیب کاهش داد. همچنین راه‌هایی برای بهبود ظاهر زخم‌ های ایجاد شده ارائه شده است.

چگونه از ایجاد جای زخم جلوگیری کنیم ؟

آسیب به پوست شما ناشی از سوختگی، آکنه، خراش ها و بریدگی ها یا جراحی می تواند باعث ایجاد جای زخم یا اسکار شود. اگر آسیب شما شدید باشد، احتمال ایجاد جای زخم و اسکار وجود دارد. با این حال، پیروی از دستورالعمل های اولیه مانند موارد زیر، احتمال ایجاد اسکار یا جای زخم را به حداقل می رساند.

۱- از آسیب و صدمات دوری کنید : انجام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از صدمه یا آسیب می تواند از ایجاد زخم و تشکیل اسکار بعد از آن پیشگیری کند. استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب هنگام فعالیت بدنی، مانند زانوبند و بالشتک آرنج، می تواند از قسمت های آسیب دیده بدن شما محافظت کند.

۲- بلافاصله جراحت را درمان کنید: هر زمان که زخم و بریدگی دارید ، استفاده از کمک های اولیه می تواند در پیشگیری از اسکار ایده خوبی باشد. زخم های جدی ممکن است نیاز به بخیه و مراجعه به پزشک داشته باشند.

۳- زخم خود را تمیز نگه دارید : تمیز کردن روزانه زخم با آب و صابون ملایم می تواند به شما کمک کند زخم خود را تمیز نگه دارید و رسوبات را از بین ببرید.

 

۴- زخم خود را مرطوب نگه دارید : استفاده از کرم های مناسب به مرطوب نگه داشتن زخم کمک می کند و احتمال ایجاد دلمه را کاهش می دهد. زخم هایی که دچار دلمه می شوند مدت بیشتری طول می کشد تا التیام پیدا کنند و ممکن است دچار خارش شوند.

۴- زخمت را بپوشان : پوشاندن بریدگی یا سوختگی با بانداژ می تواند آن را از آسیب مجدد و عفونت محافظت کند.از چسب ها، ژل ها یا نوارهای سیلیکونی استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که پوشاندن زخم با نوارسیلیکون می تواند به بهبود ظاهر اسکار کمک کند. بانداژها ، ژل ها و نوارها همگی موثر به نظر می رسند.

۵- بانداژ خود را روزانه عوض کنید : تعویض روزانه بانداژ به شما کمک کند تا زخم خود را تمیز نگه دارید و روند بهبودی خود را کنترل کنید.

مراقبت برای پیشگیری از اسکار

۶- دلمه های زخم را دستکاری نکنید: اجتناب از برداشتن دلمه می تواند به کاهش تحریک و خونریزی کمک کند. خاراندن یا لمس کردن دلمه ها نیز می تواند باعث ایجاد باکتری هایی شود که می توانند باعث عفونت شوند.
برای بریدگی های عمیق یا جراحات جدی به پزشک مراجعه کنید. اگر زخم شما عمیق یا گسترده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید که به بهترین روش آن را درمان کند.

دستورالعمل های پزشک را برای بخیه ها دنبال کنید. اگر آسیب شما نیاز به بخیه دارد، ایده خوبی است که توصیه های پزشک را برای مدیریت بهتر آسیب خود دنبال کنید.

پیشگیری از اسکار سوختگی با اجرای دستورالعمل های زیر امکان پذیر است :

  • سوختگی خود را در آب خنک بشویید و بگذارید در هوا خشک شود.
  • برای استفاده از آنتی بیوتیک ها از یک زبان گیر استریل استفاده کنید.
  • محل سوختگی را با باند نچسب و گاز بپوشانید.
  • از تراکاندن تاول ها خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب خودداری کنید.

 

چگونه از ایجاد جای زخم پس از افتادن دلمه جلوگیری کنیم؟

بریدگی ها و خراش ها در صورت ایجاد دلمه زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. وقتی دلمه شما می افتد، ایده خوبی است که همان پروتکلی را که در مورد انواع دیگر زخم ها انجام می دهید، دنبال کنید. سعی کنید از لمس زخم صورتی زیر دلمه خودداری کنید و آن را با بانداژ ببندید تا از تحریک و عفونت آن جلوگیری کنید.

چگونه جای زخم را از بین ببریم ؟

براساس تحقیقات معتبر بهترین راه از بین بردن جای زخم عبارتند از اجتناب از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، مرطوب نگه داشتن جای زخم و پوشاندن آن با ورقه های سیلیکونی یا ژل است. اما گاهی اوقات ایجاد اسکار اجتناب ناپذیر است و ممکن است نیاز به درمان توسط متخصص پوست داشته باشد.

چگونه جای زخم را از بین ببریم ؟

در اینجا نحوه درمان اسکار توسط متخصص پوست ارائه شده است :

1- درم ابریژن

درم ابریژن یک روش لایه برداری است که به کاهش ظاهر اسکار کمک می کند. یک متخصص پوست از دستگاه مخصوص چرخشی با سرعت زیاد برای برداشتن لایه بالایی پوست استفاده می کند. افراد بعد از درم ابریژن می توانند شاهد 50 درصدی بهبودی در اسکار خود باشند. با این حال، ممکن است برای افرادی که پوست حساس یا اختلالات خود ایمنی دارند، انتخاب خوبی نباشد.

2- سرما درمانی یا کرایوتراپی

کرایوتراپی ممکن است یک گزینه درمانی برای اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید باشد. در طول کرایوتراپی، پزشک از یک سوزن برای منجمد کردن اسکار شما با بخار نیتروژن استفاده می کند.

3- لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی ممکن است گزینه ای برای اسکار آکنه باشد. درمان شامل برداشتن لایه بیرونی اسکار شما است. پوستی که جایگزین آن می شود معمولا صاف تر است و طبیعی تر به نظر می رسد. ممکن است تا 14 روز طول بکشد تا در اثر لایه برداری شیمیایی بهبود یابد.

4- لیزردرمانی جای زخم

در لیزر درمانی جای زخم از پرتوهای متمرکز نور برای برداشتن لایه بیرونی پوست شما استفاده می کند. نمی تواند جای زخم را به طور کامل از بین ببرد، اما می تواند ظاهر آن را بهبود بخشد. به طور کلی حدود 3 تا 10 روز طول می کشد تا پس از لیزر درمانی بهبود یابد.

۵- تزریق داخل ضایعه استروئید

تزریق استروئید داخل ضایعه شامل تزریق یک کورتیکواستروئید برای بهبود ظاهر اسکار است. برای اسکارهای کلوئیدی و هیپرتروفیک مناسب است. تزریق ممکن است طی چند ماه تکرار شود.

اسکارها به عنوان بخشی از روند طبیعی بهبودی بدن شما بعد از آسیب ایجاد می شوند. زخم ها هرگز به طور کامل ناپدید نمی شوند، اما به مرور زمان محو می شوند. شما می توانید با درمان فوری و کمک های اولیه به زخم خود بهترین شانس را برای بهبود بدون اسکار بدهید. اگر زخم عمیقی دارید که ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

تحریریه مجله علمی تبگیر
گلناز زارعین هستم. حدود 5 سال است در زمینه ترجمه و گردآوری مقالات پزشکی از سایتهای معتبر خارجی فعالیت دارم. همیشه سعی میکنم بهترین منبع را بر اساس نیاز کاربران پیدا کرده و ترجمه کنم.