لیزر برای واریس

روش نوین لیزردرمانی جای زخم و از بین بردن جای بخیه با لیزر

لیزر به تحریک رشد پوست جدید و سالم کمک می کند. اگر چه لیزر درمانی نمی تواند به طور کامل جای زخم ها را از بین ببرد، اما می تواند کمک کند که جای زخم کمتر قابل توجه باشند.

افراد می توانند برای انواع اسکار، از جمله اسکارهای جراحی، اسکارهای آکنه و اسکارهای ناشی از جراحات، لیزر درمانی کنند. استفاده از آن بر روی صورت نیز بی خطر است.

در این مقاله نحوه عملکرد لیزر، موارد استفاده و روش آن و عواملی که باید قبل از انجام این درمان در نظر بگیرید، می پردازیم.

لیزر درمانی چگونه می تواند به درمان اسکار کمک کند؟

لیزر درمانی به لایه های بیرونی پوست نفوذ می کند تا رشد سلول های جدید و سالم پوست را تحریک کند. لیزر لایه های قدیمی و آسیب دیده پوست را از بین می برد تا پوست جدید و سالم در جای خود رشد کند.

درمان های لیزری در اصل ایجاد یک اسکار جدید به جای جای زخم قدیمی است. با این حال، پوست جدید باید به طور یکنواخت رشد کند.

تشکیل بافت اسکار پاسخ طبیعی بدن به آسیب است. اسکارها مضر نیستند و به دلایل پزشکی نیازی به برداشتن ندارند. با این حال، اگر آنها دردناک، محدود کننده باشند یا از نظر روانی روی فرد تأثیر بگذارند، طیف وسیعی از روش ها می توانند ظاهر و ناراحتی آن را کاهش دهند.

لیزر درمانی می تواند به رفع جای زخم کمک کند:

  • کاهش درد یا خارش
  • کاهش ظاهر آنها
  • بهبود دامنه حرکتی پوست در اطراف اسکار

پزشکان می توانند از بین انواع لیزرهایی که از طول موج های مختلف نور استفاده می کنند و به طرق مختلف بر روی پوست تأثیر می گذارند، انتخاب کنند. برخی از لیزرها ساینده هستند، به این معنی که لایه بالایی پوست را از بین می‌برند، در حالی که برخی دیگر غیرسایشی هستند و سطح پوست را حفظ می‌کنند و در عین حال بر لایه‌های زیرین تأثیر می‌گذارند.

برخی از لیزرها ممکن است برای رنگ خاصی از پوست نامناسب باشند زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شوند.

نمونه هایی از انواع لیزر که پزشکان در درمان اسکار استفاده می کنند عبارتند از:

  • لیزر دی اکسید کربن فرکشنال فرسایشی
  • لیزر آی پی ال یا نور پالسی شدید
  • پالس بلند ۱۰۶۴ نانومتری Nd:YAG
  • لیزر فرکشنال غیر فرکشنال
  • لیزر رنگی پالسی
  • لیزرسوئیچ کیو Nd:YAG

یک پزشک باید قبل از تجویز لیزر برای درمان، اسکار را به طور کامل ارزیابی کند. آنها باید مزایای منحصر به فرد یک لیزر خاص و همچنین عوارض جانبی احتمالی آن را توضیح دهند.

لیزر برای چه نوعی از اسکار مناسب است ؟

لیزر درمانی می تواند برای انواع اسکار از جمله اسکار آکنه و اسکار ناشی از آسیب موثر باشد.

پزشکان لیزر را برای اسکارهای سطحی توصیه می کنند. اسکارهای عمیق یا اسکارهایی که حرکت فرد را محدود می‌کنند معمولاً به درمان عمیق تر بهترپاسخ می‌دهند.

پزشک ممکن است لیزر درمانی را برای انواع اسکار که در زیر به آن اشاره شده توصیه کند:

  • جای جوش
  • جای سوختگی
  • اسکارهای جراحی
  • جای زخم

آکادمی پوست آمریکا می گوید که لیزر درمانی برای جای زخم نیست و آنها را به طور کامل از بین نمی برد. در برخی موارد، پزشک ممکن است ترکیبی از درمان‌ها را توصیه کند، به عنوان مثال، از فیلر تزریقی در کنار لیزر درمانی برای کمتر دیده شدن جای زخم استفاده می شود.

آماده شدن برای لیزر درمانی

پزشکان ممکن است قبل از لیزر برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن مواردی را به شما توصیه کنند که شامل موارد زیر است:

اجتناب از مصرف داروها و گیاهانی که خطر خونریزی را افزایش می دهند. به عنوان مثال می توان به آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و مکمل های گیاهی مانند سیر یا جینکوبیلوبا اشاره کرد. مهم است که در مورد هر نوع رقیق کننده خون نسخه ای به پزشک اطلاع دهید.

به مدت ۲ تا ۴ هفته از محصولات حاوی گلیکولیک اسید یا رتینوئید خودداری کنید.

دور ماندن از نور خورشید و قرار نگرفتن پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) برای مدت طولانی. اگر فردی برنزه یا آفتاب سوختگی داشته باشد، پزشکان ممکن است نتوانند از لیزر درمانی استفاده کنند.

خودداری از انجام عمل های زیبایی مانند لایه برداری شیمیایی، تزریق کلاژن و اپیلاسیون.

حداقل ۲ هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کنید. سیگار روند بهبودی پوست را مختل می کند، که می تواند بر نتایج درمان تأثیر بگذارد.

در روز لیزر، فرد باید از مصرف لوسیون ها، دئودورانت ها، عطرها ، ویتامین E برای جای زخم یا هر محصول دیگری که می تواند با لیزر درمانی تداخل داشته باشد، خودداری کند. پوست نیز باید تمیز باشد.

بسته به قسمتی از بدن که نیاز به درمان دارد، پزشک معمولاً پوشیدن لباس‌هایی را پیشنهاد می‌کند که به راحتی درآورده و پوشیده می‌شود، مانند پیراهن دکمه دار و شلوار گشاد.

روش از بین بردن جای زخم با لیزر

قبل از اینکه فرد تحت درمان با لیزر قرار گیرد، پزشک جای زخم را معاینه می کند و پوست را با قلم مشخص می کند تا ناحیه مورد نظر را برای درمان شناسایی کند.

در زیر نمونه ای از نحوه عملکرد روند درمان آورده شده است:

  1. پزشک ناحیه اطراف اسکار را تمیز می‌کند و ممکن است بی‌حس کننده موضعی تزریق کند یا کرم بی‌حس‌کننده را روی آن ناحیه بمالد.
  2. اگر جای زخم روی صورت باشد، ممکن است از فرد بخواهند که از عینک محافظ استفاده کند.
  3. پزشک حوله یا گاز مرطوبی را در اطراف محل زخم قرار می دهد تا پالس های لیزر را جذب کند وتاثیری روی پوست سالم نداشته باشد.
  4. پزشک لیزر را از روی بافت اسکار عبور می دهد. آنها ممکن است از نمک خنک کننده یا محلول آب استفاده کنند.
  5. پس از اتمام درمان، پزشک از یک پماد و یک پانسمان تمیز برای پوشاندن ناحیه موردنظر استفاده می کند.

ناحیه تحت درمان ممکن است تا چند ساعت پس از عمل قرمز باقی بماند. همچنین ممکن است تورم و سوزش خفیفی وجود داشته باشد که ممکن است شبیه آفتاب سوختگی باشد.

پس از عمل، پزشکان اغلب توصیه می‌کنند که حداقل دو بار در روز از لوسیون مرطوب‌کننده روی ناحیه استفاده کنید و تا زمان از بین رفتن قرمزی پوست می توانید آن را آرایش کنید.

آیا لیزردرمانی جای زخم عوارضی دارد؟

قبل از انجام لیزر، پزشک باید عوارض و خطرات احتمالی را با فرد در میان بگذارد. عوارض جانبی ممکن است به نوع لیزر، شدت اسکار و رنگ پوست فرد بستگی داشته باشد.

برخی از عوارض جانبی رایج تر عبارتند از:

  • خونریزی جزئی
  • درد و ناراحتی
  • عفونت پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • تغییر رنگ پوست
  • ورم

همچنین این امکان وجود دارد که درمان لیزر برای چای زخم بی اثر باشد و یا ظاهر آن را بدتر کند.

هزینه لیزردرمانی جای زخم

اگر درمان اسکار با لیزر صرفاً به دلایل زیبایی باشد، بعید است که بیمه درمانی هزینه های آن را پوشش دهد.

اگر جای زخم به دلیل جراحی باعث ناتوانی فرد شود ، بیمه درمانی ممکن است بخشی از هزینه های درمان را بپردازد. مردم می توانند این هزینه ها را با پزشک و شرکت بیمه خود در میان بگذارند.

بسته به میزان جای زخم و نوع لیزر هزینه ها می تواند متفاوت باشد بنابراین بهتر است قبل از انتخاب پزشک به چندین مشاوره مراجعه کنید و پس از مقایسه بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

احتمالاً پزشک به فرد توصیه می کند که چندین درمان اسکار را در طی چند ماه انجام دهد تا بهترین نتیجه را ببیند. تعداد کلی درمان های پیشنهادی روی هزینه نیز تاثیر خواهد داشت.

راه های دیگر برای از بین بردن انواع اسکار
در مقالات زیر به راه‌های دیگری برای کاهش ظاهر انواع خاصی از اسکار می‌پردازیم:

  • جای جوش
  • جای سوختگی
  • اسکار جراحی

پزشکان ممکن است از لیزر درمانی به عنوان یک درمان منفرد یا در ترکیب با روش‌های دیگر برای کاهش درد، خارش و پیشگیری از اسکار استفاده کنند. لیزر به طور ایده آل اجازه می دهد تا پوست جدید و سالم تر به جای پوست زخم رشد کند.

اگر فردی در مورد زیبایی جای زخم نگران است یا جای زخم از نظر جسمی ناراحت کننده است، می تواند با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی صحبت کند.