تفاوت پانیکولکتومی و ابدومینوپلاستی چیست ؟

ابدومینوپلاستی و پانیکولکتومی دو درمان جراحی هستند که با هدف از بین بردن پوست اضافی زیر شکم انجام می شود. هر دو ممکن است در موارد کاهش وزن شدید به دلایل طبیعی یا جراحی انجام شوند.

هدف پانیکولکتومی در درجه اول برداشتن پوست آویزان است، اما ابدومینوپلاستی با داشتن تاثیر کانتورینگ باعث تقویت عضلات و انحنای بیشتر کمر می شود. همچنین انجام هر دو روش به طور همزمان امکان پذیر است.

هدف هر دو روش مشابه است: برداشتن پوست اضافی از شکم . با این حال، آگاهی از تفاوت های کلیدی بین این دو اهمیت زیادی دارد تا شما بتوانید به نتایج دلخواه خود برسید.

مقایسه پانیکولکتومی و تامی تاک

هم پانیکولکتومی و هم جراحی ابدومینوپلاستی شکم ، پوست زیر شکم را هدف قرار می دهند. هدف از این روش ها خلاص شدن از شر پوست شل و آویزان است که اغلب پس از کاهش وزن زیاد ایجاد می شود که ممکن است به دلیل اعمال جراحی مانند بای پس معده، کاهش وزن طبیعی یا حتی بارداری باشد.

مقایسه پانیکولکتومی و تامی تاک

پانیکولکتومی

پانیکولکتومی یک درمان جراحی تهاجمی است. که برای افرادی مناسب است که اخیراً جراحی کاهش وزن انجام داده اند و مقادیر زیادی پوست آویزان در قسمت تحتانی شکم دارند.

اگر پوست باقیمانده بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، این نوع جراحی ممکن است یک ضرورت پزشکی در نظر گرفته شود. برای مثال، ممکن است ضایعات پوستی ، عفونت‌ها و زخم‌هایی در ناحیه آویزان پوست ایجاد شود.

در طول پانیکولکتومی، جراح شما دو برش در دیواره شکم ایجاد می کند تا پوست اضافی وسط را از بین ببرد. سپس قسمت پایینی پوست از طریق بخیه مجدد به قسمت بالا متصل می شود.

ابدومینوپلاستی

برای از بین بردن پوست اضافی انجام می شود. تفاوت اصلی این است که این جراحی تهاجمی معمولاً به دلایل زیبایی انتخاب می شود و از نظر پزشکی مانند پانیکولکتومی ضروری نیست.

تفاوت فول تامی تاک و مینی تامی تاک

در برخی موارد، تامی تاک می تواند به کاهش بی اختیاری و کمردرد کمک کند.

با انجام عمل جراحی شکم، پزشک پوست اضافی را جدا می کند و در عین حال عضلات شکم را نیز ترمیم می کند. در حالی که خود جراحی به شما شکم شش تکه نمی دهد اما ساخت عضلات شکم را به تنهایی از طریق ورزش در آینده برای شما آسان تر می کند.

هر عمل چقدر طول می کشد؟

این نوع جراحی ها زمان می برد. جدا از زمان واقعی صرف شده در جراحی، باید انتظار داشته باشید که برای مراقبت های قبل از عمل زودتر به بیمارستان برسید. شما همچنین باید در مراقبت های بعد از عمل بمانید تا زمانی که پزشک بهبودی اولیه شما را تحت نظر داشته باشد.

جدول زمانی پانیکولکتومی

حدود دو تا پنج ساعت طول می کشد تا جراح پانیکولکتومی را انجام دهد. جدول زمانی دقیق به طول برش های ایجاد شده و همچنین مقدار پوست اضافی که برداشته می شود بستگی دارد.

جدول زمانی عمل جراحی ابدومینوپلاستی

انجام عمل جراحی شکم ممکن است دو تا چهار ساعت طول بکشد. اگرچه برش پوست ممکن است نسبت به پانیکولکتومی کمتر باشد، اما جراح شما همچنان باید دیواره شکم را در ابدومینوپلاستی شکل دهد.

مقایسه نتایج تامی تاک و پانیکولکتومی

هم پانیکولکتومی و هم تامی تاک میزان موفقیت یکسانی دارند. نکته کلیدی این است که پس از این روش داشتن سبک زندگی سالم برای داشتن بهترین نتیجه اهمیت زیادی دارد.

تفاوت ابدومینوپلاستی و پانیکولکتومی

نتایج عمل پانیکولکتومی

روند بهبودی ممکن است آهسته باشد، اما نتایج حاصل از پانیکولکتومی به دنبال کاهش وزن زیاد دائمی در نظر گرفته می شود. اگر وزن خود را حفظ کنید، به جراحی بعدی نیاز نخواهید داشت.

نتایج عمل ابدومینوپلاستی

در صورت حفظ وزن مناسب، نتایج یک تامی تاک نیز دائمی در نظر گرفته می شود. برای افزایش شانس شما برای نتایج طولانی مدت، ممکن است پزشک به شما توصیه کند قبل از عمل وزن خود را کاهش دهید یا ثابت نگه دارید.

کاندیدای خوب برای عمل جراحی شکم کیست؟

ممکن است یک روش نسبت به روش دیگر برای شما مناسب تر باشد. پانیکولکتومی برای زنانی که باردار نیستند و همچنین برای کسانی که سیگار نمی کشند و وزن بدن ثابتی دارند در نظر گرفته شده است.

مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که هر دو جراحی پوست اضافی زیر شکم را هدف قرار می‌دهند، اما روشی برای کاهش وزن نیستند.

کاندیدای مناسب پانیکولکتومی

شما ممکن است کاندیدای پانیکولکتومی باشید اگر:

  • اخیراً مقدار زیادی وزن از دست داده اید و پوست شکم شما شل و افتاده است و می خواهید آن را بردارید.
  • مشکلات بهداشتی ناشی از آویزان شدن بیش از حد پوست در زیر ناحیه شرمگاهی را تجربه می کنید.
  • پوست آویزان شکم دچار زخم ، عفونت و سایر مشکلات پوستی شده است.
  • اخیراً بای پس معده یا جراحی های کاهش وزن چاقی انجام داده اید.

کاندیدای مناسب پانیکولکتومی

کاندیدای عمل جراحی شکم ابدومینوپلاستی

اگر شما:

  • در حال تلاش برای خلاص شدن از شر “بزرگی شکم” ناشی از بارداری اخیر هستید.
  • با وجود رژیم غذایی و ورزش در خلاص شدن از شر پوست اضافی دور شکم مشکل دارید.
  • به طور کلی در سلامت کامل و وزن مناسبی هستید.
  • با جراح خود صحبت کرده اید و آنها می خواهند این عمل را بعد از پانیکولکتومی انجام دهند.

مقایسه عوارض جانبی تامی تاک و پانیکولکتومی

مانند هر نوع جراحی، هم پانیکولکتومی و هم تامی تاک می توانند باعث ناراحتی و خطر عوارض جانبی شوند. برخی از این عوارض شایع هستند، در حالی که برخی دیگر نادر هستند و نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارند.

عوارض جانبی پانیکولکتومی

درد داشتن در چند روز اول پس از جراحی شایع است. پوست شما نیز ممکن است بی‌حس شده باشد و این بی‌حسی می‌تواند چند هفته طول بکشد. بی حسی ناشی از بخیه شدن دو ناحیه پوست پس از برداشتن پوست اضافی بین آنها در حین جراحی است.

احتباس مایعات یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی است که ممکن است با درن های وارد شده به شکم پس از جراحی به حداقل برسد.

علاوه بر این، ممکن است به دلیل روند بهبودی، نتوانید برای یک یا دو هفته صاف بایستید.

عوارض جانبی زیر نادر هستند و ممکن است به مراقبت های پزشکی اورژانسی نیاز داشته باشند:

  • عفونت
  • تپش قلب
  • خون ریزی بیش از حد
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس

عوارض جانبی ابدومینوپلاستی

عوارض جانبی فوری تامی تاک شامل درد، کبودی و بی حسی است. ممکن است بعد از چند هفته احساس درد و بی حسی خفیفی داشته باشید.

عوارض جانبی نادر اما جدی عبارتند از:

  • عفونت
  • خون ریزی بیش از حد
  • عوارض بیهوشی
  • ترومبوز ورید عمقی

جدول مقایسه ابدومینوپلاستی و پانیکولکتومی

در زیر به تفکیک شباهت ها و تفاوت های اولیه بین این دو روش می پردازیم. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید و ببینید کدام جراحی برای شرایط شما بهترین است

پانیکولکتومی ابدومینوپلاستی
نوع فرآیند جراحی با دو برش بزرگ جراحی اما با وسعت کمتر
درد بیهوشی عمومی از درد حین عمل جلوگیری می کند. ممکن است برای چند ماه درد خفیف همراه با بی حسی داشته باشید. بیهوشی عمومی از درد حین عمل جلوگیری می کند. ممکن است در چند روز اول بعد از عمل درد داشته باشید.
تعداد درمان یک عمل که بین ۲ تا ۵ ساعت طول می کشد یک عمل که بین ۲ تا ۴ ساعت طول می کشد
نتایج مورد انتظار طولانی مدت. ایجاد جای زخم دائمی ، اما با گذشت زمان مقداری از بین می رود. طولانی مدت. ایجاد جای زخم دائمی ، نه به آن برجستگی.
عدم صلاحیت بارداری یا برنامه ریزی برای باردار شدن. همچنین اگر جراح فکر کند که عمل جراحی شکم مناسب‌تر است، ممکن است رد صلاحیت شوید. سیگار کشیدن و نوسانات وزن نیز می تواند از عوامل رد صلاحیت باشد. بارداری یا برنامه ریزی برای باردار شدن. شما باید حداقل ۱۸ سال داشته باشید. ابدومینوپلاستی برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند در نظر گرفته نشده است. همچنین اگر دیابت یا سایر بیماری های مزمن دارید، ممکن است واجد شرایط نباشید.
دوره نقاهت حدود ۸ هفته ۶ تا ۴ هفته

نکات لازم در مورد پانیکولکتومی و ابدومینوپلاستی

درباره

  • پانیکولکتومی و تامی تاک برای خلاص شدن از شر پوست اضافی اطراف شکم بعد از کاهش وزن استفاده می شود.
  • اما بعد از کاهش وزن قابل توجه پانیکولکتومی یک ضرورت پزشکی در نظر گرفته می شود، در حالی که تامی تاک به دلایل زیبایی یک روش انتخابی است.

هزینه

  • پانیکولکتومی گرانتر از تامی تاک است، اما ممکن است تحت پوشش بیمه پزشکی قرار گیرد.
  • تامی تاک هزینه کمتری دارد اما تحت پوشش بیمه نیست.

نتیجه

  • میزان موفقیت پانیکولکتومی و ابدومینوپلاستی یکسان است. یکی از نکات کلیدی قبل از جراحی کاهش وزن است، زیرا حفظ وزن برای درمان شما بسیار اهمیت دارد.

ایمنی

  • عوارض جانبی شایع برای هر دو روش شامل درد و بی حسی است. احتمال ایجاد جای زخم نیز وجود دارد ، اگرچه در طی چند ماه محو خواهد شد.
  • عوارض نادر شامل عفونت، درد و بی حسی قابل توجه و خونریزی است.

راحتی

  • هر دو نوع روش جراحی تهاجمی هستند که به آمادگی و مراقبت های بعد از عمل زیادی نیاز دارند.
  • پیدا کردن یک جراح دارای گواهی معتبر و با تجربه گسترده در هر روش بسیار مهم است.