کلوئید یا گوشت اضافه

بهترین راه از بین بردن کلوئید یا گوشت اضافه چیست ؟

کلوئید یا گوست اضافه : برخی درمان‌های پزشکی، از جمله کرم‌ها و تزریق‌ها می تواند به کاهش ظاهر اسکارهای کلوئیدی کمک کنند. علاوه بر این برخی از درمان های خانگی ممکن است موثر باشد.

کلوئیدها تجمع بافت اسکار بر روی پوست هستند. آنها معمولاً پس از بهبود زخم، سوراخ، سوختگی یا لک تشکیل می شوند و رشد می کنند.

برای برخی از افراد ، این بافت اسکار برجسته تر و تیره تر از سایر نقاط پوست است.

راه های ممکن برای خلاص شدن از شر کلوئید چیست؟

بسته به ظاهر، ممکن است بخواهید از شر کلوئیدی که دارید خلاص شوید.

درمان های پزشکی برای از بین بردن گوشت اضافه

برخی از درمان‌های پزشکی وجود دارند که می‌توانند به کاهش ظاهر کلوئید کمک کنند، اگرچه بهتر است قبل از تلاش پزشک آنها را اجرا کند.

درمان های پزشکی برای از بین بردن گوشت اضافه

کرم رتینوئید برای گوشت اضافی

کرم رتینوئید متشکل از ویتامین A یا رتینول است. تقریباً مانند داروهای طبیعی مانند سیر یا پیاز، مروری بر مطالعات سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که این کرم از نظر بالینی برای کاهش ظاهر کلوئید پیشنهاد شده است.

حتما دستورالعمل های مربوط به محصول کرم رتینوئیدی را با دقت دنبال کنید.

ژل یا ورق سیلیکون

ژل یا ورقه های سیلیکون ممکن است توسط پزشک تجویز شود. یک منبع آزمایشی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ژل سیلیکون به اندازه کرم رتینوئید مؤثر است. دستورالعمل ها یا دستورالعمل های مربوط به محصول سیلیکونی را که خریداری می کنید یا دستورالعمل های تجویز شده توسط پزشک را دنبال کنید.

آمپول از بین بردن گوشت اضافه یا تزریق استروئید

تزریق داروهای ضد التهابی استروئیدی برای کمک به کلوئید شناخته شده است. با این حال، نشان داده شده است که این موارد به دنبال درمان‌های اصلی کلوئید مؤثرتر هستند. همانطور که در بررسی سال ۲۰۲۲ اشاره شد، درمان‌ها شامل برداشتن جای زخم جراحی، لیزر درمانی جای زخم و موارد دیگر است.

ترکیبی از استروئیدهای تزریقی مختلف نیز در تجزیه و تحلیل سال ۲۰۲۱ نشان داده شده است که موفق تر است. با این حال، میزان عود متفاوت گزارش شده است. در مورد استفاده از استروئیدهای تزریقی در ترکیب با جراحی، حذف لیزر یا سایر عمل ها با پزشک صحبت کنید.

تزریق استروئید برای از بین بردن کلوئید

درمان خانگی گوشت اضافه

چند راه ممکن برای خلاص شدن از شر کلوئید یا به حداقل رساندن آن وجود دارد. اگر متخصص پوست روش‌های تجویزی یا بدون نسخه (OTC) را تایید کند، می‌توانید ابتدا تعدادی از این روش‌های خانگی را امتحان کنید.

آسپرین

یک بررسی سال ۲۰۲۰ منبع معتبر و یک مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که آسپرین ممکن است به درمان کلوئید کمک کند. تحقیقات نشان داد که آسپرین از ورود سلول‌های محرک جای زخم به محل کلوئید جلوگیری می‌کند. در نتیجه، هم رنگدانه و هم اندازه کلوئید کاهش می یابد. آسپرین را می توان به صورت موضعی در خانه استفاده کرد.

برای امتحان این درمان:

  • ۳ تا ۴ قرص آسپرین را خرد کنید.
  • قرص ها را با مقدار کافی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.
  • خمیر را روی محل کلوئید یا زخم بمالید.
  • اجازه دهید خمیر به مدت ۱ یا ۲ ساعت بماند و سپس آبکشی کنید.
  • هر روز یک بار تکرار کنید تا به نتایج دلخواه برسید.
  • اگر خمیر آسپرین پوست شما را تحریک یا می سوزاند، مصرف آن را قطع کنید یا زمان استفاده را کاهش دهید.

استفاده از آسپرین برای از بین بردن کلوئید

سیر

بر اساس یک گزارش پوستی در سال ۲۰۱۱، این سبزی ریشه ای مانند آسپرین عمل می کند. سیر مانع از ورود آنزیم های خاصی به محل می شود که به تجمع بافت و رنگدانه کمک می کنند. با گذشت زمان می تواند به روشن شدن جای زخم کمک کند.

برای استفاده از این روش:

  • ۲ تا ۳ حبه سیر تازه بردارید و له کنید.
  • روی ناحیه کلوئید بمالید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه بماند.
  • با آب بشویید و مرطوب کننده بزنید.
  • اگر سیر پوست شما را می سوزاند، مصرف آن را قطع کنید یا زمان استفاده آن را کاهش دهید.

عسل

عسل حاوی ترکیبات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش کلوئید کمک کند. طبق منابع معتبر در سال ۲۰۲۰ عسل قابلیت درمان کلوئید را دارد و یک جایگزین طبیعی جذاب بدون عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین است.

برای این روش:

  • کمی عسل خام (عسل ارگانیک توصیه می شود) روی محل آغشته کنید و بگذارید بماند.
  • اگر محل چسبناک شد، عسل را بعداً بشویید.
  • عسل را به دفعات مورد نیاز مجدداً استفاده کنید. توصیه می شود حداقل دو تا سه بار در روز از عسل استفاده کنید تا به نتایج دلخواه خود برسید.

درمان خانگی گوشت اضافه

پیاز

تعداد کمی از مطالعات از پیاز برای درمان کلوئید حمایت می کنند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که استفاده از عصاره پیاز از ورود فیبروبلاست ها – سلول هایی که بافت اسکار تولید می کنند – جلوگیری می کند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ژل عصاره پیاز زمان بهبودی را تسریع کرده و ارتفاع اسکار را کاهش می دهد. در یک منبع آزمایشی در سال ۲۰۱۱، ژل عصاره پیاز باعث کاهش رنگدانه می شود. اثربخشی ژل به احتمال زیاد به دلیل داشتن کورستین، فلاوانول با خواص آنتی اکسیدانی است.

برای استفاده از این دارو:

  • یک پیاز کوچک را به قطعات کوچک خرد کنید. استفاده از پیاز قرمز، سفید یا زرد خوب است.
  • آب آن را با فشرده کردن آن با یک پارچه تمیز خارج کنید.
  • آب میوه را روی ناحیه کلوئید بمالید و بگذارید بماند تا خشک شود.
  • روزی سه تا چهار بار بشویید و بمالید تا نتیجه دلخواه خود را ببینید.

راههای پیشگیری از کلوئید در آینده

راه هایی وجود دارد که می توانید از تشکیل کلوئید جلوگیری کنید. اگر قبلاً کلوئید داشته اید، می توان اقدامات خاصی را برای جلوگیری از رشد بیشتر آنها انجام داد.

از جراحی زیبایی خودداری کنید.

در حالی که انجام برخی از جراحی ها ضروری است، در صورت امکان از اقداماتی مانند جراحی زیبایی اجتناب کنید. تغییرات جراحی روی پوست می تواند باعث ایجاد کلوئید و اسکار جراحی شود.

اگر کلوئیدهای ناشی از جراحی داشته‌اید یا فکر می‌کنید ممکن است به آن‌ها مبتلا شوید، تصمیم بگیرید که از جراحی انتخابی خودداری کنید. جراحی‌های انتخابی ممکن است شامل جراحی‌هایی باشد که برای نجات جان یا برای بهبود سلامتی شما لازم نباشد.

از خالکوبی یا پرسینگ (بیشتر) دوری کنید.

خالکوبی و سوراخ کردن معمولاً ممکن است باعث ایجاد کلوئید شود. به نوعی می توان آنها را جراحی انتخابی در نظر گرفت. اگر مستعد کلوئید هستید و قصد انجام خالکوبی یا پیرسینگ دارید، به طور کامل به این فکر کنید که آیا کلوئید می خواهید یا نه.

خودداری از کندن پوست و جلوگیری از جوش زدن

سعی کنید از ایجاد آکنه روی پوست خود جلوگیری کنید. التهاب ناشی از این عادات می تواند منجر به کلوئید شود.

کلوئیدها ناشی از زیاده روی فرآیندهای طبیعی زخم در بدن هستند.

درمان‌های خانگی می‌توانند تا حدودی به کلوئید کمک کنند ، آن‌ها می‌توانند اندازه و رنگدانه‌ها را کاهش دهند و کمتر قابل توجه باشند. درمان‌های خانگی بلافاصله بعد از ایجاد زخم، سوراخ شدن یا جای زخم سوختگی مؤثر هستند.

اگر کلوئیدها با کمک درمان های خانگی بهبود نیافتند، با پزشک در مورد درمان های دیگر صحبت کنید که ممکن است کرم ها و ژل های تایید شده را تجویز کنند.

حذف جراحی و لیزر نیز گزینه‌های درمانی موفقی هستند، اگر روش‌های دیگر کارساز نبودند. به خاطر داشته باشید که از هر روشی که برای درمان کلوئید استفاده شود، اگر یکبار اتفاق بیفتد، احتمال بازگشت آن بسیار بالاست.