اگر چه امکان از بین بردن برخی از جای زخم ها وجود ندارد ، شما می توانید با مراقبت درست و سایر روش های پیشگیرانه جای زخم یا اسکار جراحی را به حداقل برسانید.

این مقاله علت و عوامل ایجاد اسکار بعد از جراحی را توضیح می دهد. علاوه بر این، پیشنهاداتی برای جلوگیری از ایجاد جای زخم و مراقبت از آن ارائه می دهد.

علت ایجاد اسکار جراحی

هر زمان که پوست آسیب ببیند، احتمال ایجاد اسکار وجود دارد. به عنوان مثال در کودکی ، زخم شدن مکرر زانو ممکن است منجر به اسکاری شود که مادام العمر باقی می ماند.

همین امر در مورد جراحی – حتی جراحی زیبایی – صدق می کند. به این دلیل که برش جراحی معمولا نیازمند برش تمام لایه‌های پوست است. بنابراین ، در جراحی بدون توجه به موارد زیر امکان ایجاد جای زخم یا اسکار وجود دارد :

  • مهارت جراح شما
  • محل برش
  • دلیل انجام عمل جراحی

علت ایجاد اسکار جراحی

 

جراحی انجام شده توسط جراح ناشی ممکن است جای زخم با وسعت بیشتری ایجاد کند. با این حال، معمولا مهارت جراح تأثیر کمی بر میزان جای زخم دارد. به دلیل اینکه جراح نمی تواند تمام عوامل تعیین کننده میزان اسکار را کنترل کند.

عوامل موثر در ایجاد اسکار جراحی

برخی از عوامل می تواند در بهبود جای زخم موثر باشد که کنترل آن از دست شما خارج است. متأسفانه، شما نمی توانید این عوامل را تغییر دهید، اما آگاهی از آن می تواند به شما در درک علت ایجاد اسکار بعد از عمل کمک کند.

حتما بخوانید : بافت اسکار چیست ؟ بهترین روش ها برای ترمیم جای زخم و اسکار بعد از جراحی 

سن شما

با افزایش سن، پوست نازک‌ تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود. دلیل آن این است که کلاژن (که باعث انعطاف پذیری پوست می شود) با افزایش سن کاهش می یابد. این تغییر منجر به نازک شدن لایه چربی زیر پوست شما می شود. بنابراین، پوست به سرعت بهبود نمی یابد.

علاوه بر تغییرات کلاژن، موارد دیگری که احتمال ایجاد اسکار را با افزایش سن بیشتر می‌کنند عبارتند از:

  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • سیگار کشیدن
  • آلاینده ها

از طرف دیگر، نواقصی که در طول زمان ایجاد می‌شوند، مانند لکه‌های تیره و چین و چروک ها می تواند به پنهان کردن جای زخم های ایجاد شده کمک می کند.

چین و چروک پوست

 

نژاد شما

برخی از نژادها بیشتر در معرض زخمی شدن قرار دارند. به عنوان مثال، افراد آفریقایی تبار بیشتر دچار اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید می شوند. این اسکارها شامل رشد بیش از حد بافت اسکار در محل آسیب است.

به طور کلی، اسکارها معمولا نازک باقی می مانند. روشن یا تیره شدن آنها به رنگ پوست شما بستگی دارد. مثلا:

  • پوست روشن : اسکارها معمولا با رنگ پوست اطراف مطابقت دارند و اغلب با گذشت زمان در افرادی که پوست روشن‌تری دارند محو می‌شوند.
  • پوست تیره : کسانی که پوست تیره‌ تری دارند ممکن است متوجه شوند که جای زخم‌هایشان تیره‌تر از بافت اطراف است.

تمایل ژنتیکی (ارثی) در اسکار

اگر والدین یا خواهر و برادر شما بد زخم باشند ، احتمالا شما هم به صورت ارثی مانند آنها بد زخم خواهید بود. بنابراین بهتر است ، این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.

اندازه و عمق برش شما

یک برش بزرگ نسبت به یک برش کوچک بیشتر باعث ایجاد اسکار می شود. هر چه برش عمیق‌تر و طولانی‌تر باشد، روند بهبودی آن طولانی‌تر می‌شود و فرصت ایجاد جای زخم بیشتر است. به دلیل اینکه برش بزرگتر ممکن است در حین حرکت در معرض فشار بیشتری قرار گیرد و روند بهبودی آن کندتر شود.

مراحل ترمیم زخم بخیه

 

مدت زمان ترمیم زخم بخیه چقدر است ؟

شما ممکن است فردی با بهترین نعمت ژنتیکی باشید که به نظر می رسد پوست شما به سرعت و با کمترین جای زخم بهبود می یابد. یا ممکن است برعکس باشد و زخم شما به کندی بهبود یابد.

گاهی اوقات کند بودن روند بهبودی می تواند نتیجه یک بیماری زمینه ای مانند دیابت باشد. بنابراین سرعت بهبود زخم شما می تواند تحت تاثیر بیماری یا آسیب تغییر کند.

عوامل خاصی مانند سن، رنگ پوست، ژنتیک و عمق برش احتمال ایجاد جای زخم را افزایش می دهند. برخی از این موارد خارج از کنترل شما هستند، اما آگاهی از آنها می تواند موثر باشد.

جلوگیری از ماندن جای بخیه بعد از جراحی 

خبر خوب این است که برخی از عوامل وجود دارد که می توانید آنها را کنترل کنید، که در جلوگیری از ایجاد جای زخم موثر هستند. برخی از راه‌ حل ها ساده هستند، مانند پیروی از دستورالعمل‌هایی که جراح به شما می‌دهد. ولی راه های دیگر ، مانند سیگار کشیدن، چندان آسان نیستند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به جای زخم را افزایش می دهد، بلکه می تواند روند بهبودی شما را کندتر کند.

سیگار کشیدن یکی از مهم ترین عواملی است که برخی از جراحان پلاستیک فردی را که حداقل دو هفته قبل از جراحی سیگار را به طور کامل ترک نکرده باشد، جراحی نمی کنند.

بنابراین، برای کاهش خطر ایجاد جای زخم و خطرات جراحی، سیگار را ترک کنید.

ترک سیگار

 

هیدراته بمانید

کم آبی بدن زمانی اتفاق می افتد که مایعات کافی مصرف نکنید. در موارد شدیدتر، می تواند باعث عدم تعادل الکترولیت و مشکلات قلبی شود. در موارد خفیف باعث احساس تشنگی و به طور کلی ناخوشی خواهد شد.

بنابراین، به اندازه کافی آب بنوشید تا بهترین احساس را داشته باشید و محیطی سالم برای بهبودی ایجاد کنید. هنگامی که ادرار شما تقریباً بی رنگ یا رنگ روشن است، متوجه خواهید شد که آیا به خوبی هیدراته شده اید یا خیر.

از آنجایی که الکل و کافئین باعث کم آبی پوست می شود، در دوران نقاهت از هر دو آنها اجتناب کنید. در عوض، روی نوشیدنی های بدون کافئین تمرکز کنید.

برای بهبود جای زخم چه بخوریم ؟

تامین پروتئین کافی برای پوست شما ضروری است. بنابراین، یک رژیم غذایی متعادل با تمرکزبر پروتئین داشته باشید.

برخی از انتخاب های رایج پروتئین عبارتند از:

  • مرغ
  • ماهی
  • غذای دریایی
  • گوشت گاو
  • محصولات لبنی
  • آجیل و حبوبات

اگر علاقه ای به خوردن گوشت ندارید، محصولات سویا یک جایگزین عالی به عنوان یک منبع پروتئین بدون چربی است.

حفظ وزن سالم بدن

اگر اضافه وزن دارید، امکان ایجاد جای زخم یا اسکار در شما بیشتر است. به دلیل اینکه چربی زیر پوست می تواند مانع بستن برش به صورت یکپارچه توسط جراح شود.

حفظ وزن سالم بدن

 

مدیریت بیماری های مزمن

دیابت و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌توانند روند بهبودی را کندتر کنند. برای بهترین نتیجه ممکن، قبل از جراحی و در طول بهبودی، مطمئن شوید که وضعیت شما به خوبی کنترل شده است.

به عنوان مثال، سطح بالای گلوکز روند بهبودی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، اگر دیابت دارید، باید تلاش کنید که سطح گلوکز خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.

شما نمی توانید به طور کامل از ایجاد جای زخم جلوگیری کنید. با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش احتمال بهبود جای زخم و کمتر دیده شدن آن انجام دهید. تحت کنترل نگه داشتن شرایط سلامتی ، داشتن یک رژیم غذایی مغذی و هیدراته ماندن همگی می توانند به شما کمک کنند.

بهبودی و مراقبت از زخم جراحی

علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، می توانید اقداماتی را نیز در طول دوران نقاهت انجام دهید که ممکن است به حداقل رساندن یا جلوگیری از ایجاد جای زخم کمک کند. به عنوان مثال، مراقبت درست از برش برای جلوگیری از عفونت یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد اسکار پس از جراحی است.

مراقبت از برش شامل:

  • استراحت : اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما پیشنهاد کند که دو هفته استراحت کنید، یک هفته پس از بهبودی، از بازگشت به محل کار خودداری کنید. خسته کردن خود می تواند روند بهبودی شما را کندتر کند.
  • مراقبت درست از زخم : انجام اقدامات توصیه شده توسط جراح می تواند مهم ترین کاری باشد که برای جلوگیری از ایجاد جای زخم انجام دهید. بنابراین، از پماد و سایر درمان‌ها دوری کنید، مگر اینکه پزشکتان آنها را تجویز کند و سایر تکنیک‌های مراقبت از برش را برای افزایش روند بهبودی بدون باقی ماندن جای زخم و اسکار دنبال کنید.
  • مراقب عفونت ها باشید : در صورت مشاهده علائم عفونت، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید . عفونت می تواند روند بهبودی را مختل کند و به ایجاد اسکار کمک کند.
  • فشاری روی برش وارد نشود : از بلند کردن، خم شدن یا انجام هر کاری که باعث فشار یا کشش برش می شود، از جمله رانندگی خودداری کنید. فشار وارد شده می تواند برش را از هم جدا کند و روند بهبودی شما را به تاخیر بیندازد. همچنین باعث می شود که زخم بزرگترشود و اندازه اسکار یا جای زخم افزایش یابد.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید: تا جایی که ممکن است، نور خورشید را از محل برش خود دور نگه دارید. اگر پوشاندن جای زخم برای شما دشوار باشد ، مانند صورت ، بعد از بهبود زخم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. جراح می تواند به شما بگوید که چه زمانی باید از کرم ترمیم کننده استفاده کنید، اما معمولاً زمانی که بخیه ها کشیده شوند یا برش ها کاملا بسته شوند، انجام این کار بی خطر است.

محافظت در برابر آفتاب

 

درمان اسکار جراحی

اگر در مورد جای زخم نگران هستید، برای پیشگیری و حداقل رساندن اسکار با جراح خود صحبت کنید. جراح شما می تواند با تجویز درمان های بیشتر احتمال ایجاد اسکار را کاهش دهد.

۱- درمان زخم با پانسمان های سیلیکونی

پانسمان های زخم سیلیکونی شبیه به پوشش پلاستیکی ضخیمی است که در آشپزخانه استفاده می شود. چند روش برای اعمال پانسمان های سیلیکونی وجود دارد، از جمله:

  • ورقه های سیلیکونی : این ورقه ها مستقیماً روی زخم قرار می گیرند و در آنجا باقی می مانند.
  • ژل سیلیکون : این ژل مستقیما روی جای زخم اعمال می شود و در جای خود باقی می ماند.

مطالعات نشان داده اند که سیلیکون می تواند به کاهش جای زخم کمک کند و جراحان معمولا از آن پس از جراحی پلاستیک استفاده می کنند. از جراح خود بپرسید که آیا پانسمان های سیلیکونی گزینه خوبی برای شما هستند یا خیر.

۲- محل برش

در برخی از عمل های جراحی، پزشک شما می‌تواند جای برش را تغییر دهد تا اسکار یا جای زخم کمتر قابل مشاهده باشد. می توانید در مورد جای برش به منظور پنهان کردن یا به حداقل رساندن جای زخم با جراح خود صحبت کنید.

به عنوان مثال، پزشکان می توانند به جای یک برش عمودی در سزارین که ممکن است بسیار آشکار و قابل توجه باشد، یک برش افقی ایجاد کنند، که همراه با بیکینی پنهان می شود.

حتما بخوانید : آیا روش های خانگی برای از بین بردن جای زخم کهنه موثر است ؟

۳- داروهای تجویزی

اگر شما بد زخم باشید، جراح می تواند برای کمک به شما ترمیم کننده جای زخم ، پماد یا برنامه ای برای مراقبت از زخم تجویز کند.

۴- ماساژ

بیشتر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ماساژ بافت اسکار را توصیه می کنند. فیزیوتراپیست ها معمولا این نوع ماساژ را انجام می دهند. اما، حتما تا زمانی که زخم کاملا بسته شود و هر گونه منگنه یا بخیه برداشته شود، صبر کنید.

ماساژ دادن برش و بافت اطراف آن باعث می شود برجستگی ها یا توده هایی را که پس از روند بهبودی باقی می مانند، برطرف شوند. فیزیوتراپ شما معمولاً می تواند به شما نشان دهد که چگونه جای زخم خود را در خانه ماساژ دهید. حتما از لوسیون کافی استفاده کنید تا انگشتان به پوست نچسبند و آزادانه سر بخورند.

نحوه ماساژ دادن جای زخم

 

۵- تزریق استروئید

اگر احتمال ایجاد اسکار کلوئید برای شما وجود دارد، با جراح خود در مورد تزریق استروئید صحبت کنید. استروئیدها ممکن است از تشکیل کلوئید جلوگیری کند.

درمان اسکار می تواند ظاهر آن را کاهش دهد. این نوع درمان‌ها ممکن است شامل ورقه‌های سیلیکونی، اصلاح محل برش توسط جراح، تجویز و ماساژ اسکار باشد. از قبل با جراح خود صحبت کنید تا ببینید آیا این درمان ها برای شرایط شما مناسب هستند یا خیر.

ایجاد برخی از اسکارها بعد از برش جراحی اجتناب ناپذیر است. اما، کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا کاهش دید جای زخم انجام دهید. علاوه بر این، مراقبت از زخم پس از جراحی نیز می تواند به بهبود بهینه جای زخم کمک کند.

جای زخم بعد از جراحی در افراد مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است یک عمل جراحی انجام دهد و عملا هیچ جای زخمی نداشته باشد، در حالی که فرد دیگری ممکن است یک اسکار قابل توجه داشته باشد.

اگر در مورد جای زخم یا اسکار جراحی نگران هستید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آن صحبت کنید. حتی اگر در مورد جای زخم نگران نباشید، به یاد داشته باشید که مراقبت درست از برش ایجاد شده برای بهبود و جلوگیری از عفونت اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *