آیا روش های خانگی برای از بین بردن جای زخم کهنه موثر است ؟

معمولا ، کلاژن جدید و پوست ترمیم شده به شکل یک زخم قابل توجه است. تشکیل بافت اسکار بخشی از روند طبیعی و ضروری درمان زخم است.

برخی از زخم ها با گذشت زمان محو می شوند ، اما برخی دیگر باقی می مانند. بسیاری از مردم به دنبال راهی برای از بین بردن جای زخم قدیمی هستند.

بعضی از داروهای خانگی می توانند از تشکیل اسکار جلوگیری کرده و ظاهر زخم های شما را بهبود بخشند. از سوی دیگر ، برخی از داروهای طبیعی – مانند عسل – می توانند به التیام پوست کمک کنند ، اما بعید است که از زخم جلوگیری کرده یا برای از بین بردن جای زخم کهنه موثر باشد.

حتما بخوانید : بافت اسکار چیست ؟ بهترین روش ها برای ترمیم جای زخم و اسکار بعد از جراحی 

ممکن است چند مورد از این درمان‌های خانگی ارزش امتحان کردن را داشته باشند، اما بهترین راه برای درمان زخم ، مراقبت از آن در حین بهبودی است که از همان ابتدای شکل‌گیری محدود می شود.

این مقاله برخی از انواع زخم ها را با جزئیات بیشتری بررسی می کند. همچنین طیف وسیعی از داروهای خانگی را که افراد ممکن است بخواهند برای کاهش ظاهر زخم کهنه امتحان کنند را پوشش می دهد.

انواع جای زخم

انواع جای زخم

نوع اسکار ایجاد شده در فرد به عوامل زیادی بستگی دارد ، از جمله:

  • نوع آسیبی که آنها متحمل شدند : به عنوان مثال، جای زخم ممکن است به دلیل آکنه، جراحی یا سوختگی باشد.
  • نوع پوست طبیعی آنها: برخی از انواع زخم ها می توانند در خانواده ایجاد شوند و ضخامت، رنگ و بافت پوست افراد ممکن است بر نحوه زخم شدن آنها تأثیر بگذارد.
  • محل آسیب آنها : پوست ممکن است در برخی از نواحی بدن ضخیم تر یا سفت تر باشد که می تواند بر ظاهر اسکار تأثیر بگذارد.
    دانستن نوع اسکار در هنگام تصمیم گیری برای از بین بردن جای زخم کهنه موثر باشد. بخش‌های زیر برخی از انواع اسکار یا جای زخم را با جزئیات بیشتری بررسی می کند.

اسکار کلوئید

اسکارهای کلوئید معمولا بزرگتر از خود زخم می شوند. آنها پیشرونده و تیره هستند و می توانند پس از التیام زخم به رشد خود ادامه دهند. این جای زخم هنگامی ایجاد می شود که کلاژن زیادی در محل زخم تولید شود.

کلوئیدها می توانند عوارض جانبی مانند تداخل در حرکت ، درد و خارش داشته باشند. ممکن است در افراد با رنگ پوست تیره شایع تر باشد و با گذشت زمان برطرف یا محو نمی شوند.

از بین بردن جای زخم کهنه

اسکارهای هیپرتروفیک

مانند کلوئیدها ، اسکارهای هیپرتروفیک زمانی ایجاد می شوند که کلاژن زیادی بعد از زخم ایجاد شود. معمولا برجسته می شوند ، رنگ متفاوتی با پوست نشان می دهند و فقط روی محل آسیب تاثیر می گذارند. ممکن است خارش دار یا دردناک باشند ، اما با بهبودی کامل پوست ، این علائم بهبود می یابند.

جای زخم هیپرتروفیک اغلب با گذشت زمان کمتر برجسته و قابل توجه می شوند ، اگرچه این فرایند ممکن است سالها طول بکشد.

اسکارهای آتروفیک

اسکارهای آتروفیک به صورت گودال یا فرورفتگی در پوست ظاهر می شوند. آنها در اثر آسیب به کلاژن پوست ایجاد می شوند و معمولا در شرایطی مانند آبله مرغان و آکنه ایجاد می شوند.

اسکارهای انقباضی

این زخم ها باعث سفت شدن پوست می شود. آنها معمولا در نتیجه سوختگی ایجاد می شوند و می توانند دردناک باشند.

اسکارهای انقباضی می توانند ماهیچه ها و اعصاب زیر پوست را تحت تأثیر قرار دهند. آنها همچنین می توانند بر حرکت قسمت آسیب دیده بدن تأثیر بگذارند.

جای زخم های خطی ریز

این خطوط برجسته هستند که پس از بریدگی یا زخم جزئی یا بعد از عمل باقی می مانند. این خط معمولاً با گذشت زمان صاف و محو می شود. با این حال ، ممکن است تا ۲ سال طول بکشد ، و حتی در آن صورت ، هنوز ممکن است یک علامت کوچک وجود داشته باشد.

جای زخم ممکن است چندین ماه خارش داشته باشد.

جای زخم سزارین

زخم های گسترده

همچنین به عنوان زخم های کشیده شده شناخته می شود ، اسکارهای گسترده پس از جراحی شایع هستند. آنها زمانی ایجاد می شوند که جای زخم برش جراحی کشیده و گسترده تر می شود.

این زخم ها معمولاً صاف و کم رنگ هستند ، بنابراین کمتر از زخم های برجسته یا تورفتگی قابل توجه هستند.

درمانهای خانگی برای جای زخم

تولید کنندگان بسیاری از لوسیون ها ، کرم ها و سایر محصولات ادعا می کنند که می توانند برای از بین بردن جای زخم کهنه موثر باشند ، اما شواهدی برای اثبات ادعاهای خود ندارند.

برای کسانی که مایل به درمان اسکار در خانه هستند ، در بخش های زیر برخی گزینه ها مورد بحث قرار می گیرد.

ورق و ژل سیلیکون

سیلیکون می تواند به کاهش ظاهر زخم های جدید کمک کند ، اگرچه ممکن است برای از بین بردن جای زخم کهنه موثر نباشد.

پزشکان بیش از ۳۵ سال از ورقه های سیلیکونی استفاده کرده اند و ژل سیلیکون نیز هم اکنون در حال استفاده است. به نظر می رسد شواهد نشان می دهد که این گزینه ها در کاهش جای زخم های قدیمی و بهبود ظاهر آنها موثر است. مثلا:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ورقه های سیلیکونی ظاهر اسکارهای هیپرتروفیک را بهبود می بخشد.
در سال ۲۰۱۸ ، دانشمندان دریافتند که ژل سیلیکون به کاهش زخم در نوزادانی که تحت عمل جراحی شکاف لب قرار گرفته اند ، کمک می کند.
یک منبع معتبر به این نتیجه رسید که ژل سیلیکون موضعی می تواند از اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید جلوگیری کند ، اگرچه ممکن است تا ۶ ماه پس از عمل اثربخشی آن مشخص نباشد.

ورق و ژل سیلیکون

پزشکان ممکن است محصولات درمانی زخم سیلیکونی را برای استفاده بعد از جراحی یا جراحت تجویز کنند ، اما این محصولات برای تجویز خانگی بدون نسخه نیز در دسترس هستند.

سیلیکون برای از بین بردن جای زخم کهنه عوارض جانبی کمی دارد و استفاده از آن معمولا آسان و بدون درد است.

عصاره پیاز برای درمان اسکار

یکی از شناخته شده ترین داروهای طبیعی برای از بین بردن جای زخم قدیمی عصاره پیاز است. محصولات حاوی این عصاره به طور گسترده ای بدون نسخه در دسترس هستند.

بر اساس تحقیقات در سال ۲۰۱۲ ، ژل حاوی عصاره پیاز بعد از ۴ هفته باعث بهبود و نرم شدن زخم ها می شود.

همچنین ، در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۲۰ ، ۱۲۰ نفر که برای بار دوم تحت سزارین قرار گرفتند ، ژل حاوی عصاره پیاز را به مدت ۶ ماه روی ناحیه اسکار استفاده کردند. کسانی که از ژل استفاده کردند ، برجستگی ، تغییر رنگ کمتر و خون رسانی بهتری در ناحیه زخم داشتند.

کرم بازسازی کننده الی ژن با داشتن عصاره پیاز و از بین بردن سلول های مرده پوست در شادابی و جوانی آن موثر باشد. علاوه بر این عصاره پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند خاصیت ضد التهابی داشته و باعث تسکین پوست شود. همچنین وجود این عصاره در کرم ترمیم کننده الی ژن می تواند در کاهش اسکار و لکه های پوستی موثر باشد.

کرم ترمیم کننده

لایه بردارهای شیمیایی

کرم ها ، ماسک ها و سرم هایی که حاوی لایه بردار هستند می توانند در از بین بردن لایه های خارجی پوست های مرده موثر باشند و پوست ظاهر صاف تری داشته باشند. آنها می توانند برای از بین بردن جای جوش موثر باشند.

لایه بردار برای جای زخم

منابع معتبر که ممکن است به بهبود ظاهر زخم ها کمک کند عبارتند از:

  • اسید گلیکولیک
  • تری کلرواستیک اسید
  • اسید لاکتیک
  • آلفا هیدروکسی و بتا هیدروکسی اسید
  • اسید سالیسیلیک

متخصص پوست می تواند در مورد محصولات مشاوره دهد و درمانی برای آن ارائه دهد. محصولاتی که بدون نسخه در دسترس هستند به اندازه محصولات تجویز شده توسط متخصص پوست قوی نیستند.

هر کسی که از این محصولات استفاده می کند باید از کرم ضد آفتاب با SPF 50+ استفاده کند.

محافظت در برابر آفتاب

محافظت در برابر آفتاب جای زخم را از بین نمی برد ، اما می تواند از سوختن یا نمایان شدن بیشتر آنها جلوگیری کند. بافت اسکار به نور خورشید حساس است و می تواند به راحتی بسوزد.

هر کسی که جای زخم دارد باید سعی کند:

  • استفاده از کرم ضد آفتاب قوی روی زخم به مدت حداقل ۱۸ ماه پس از آسیب یا جراحی
  • استفاده از کرم ضد آفتاب ۱ ساعت قبل از بیرون رفتن
  • پوشیدن کلاه با لبه وسیع برای محافظت از صورت

محافظت در برابر آفتاب

آرایش برای پوشاندن جای زخم

آرایش می تواند برای پوشاندن یا کاهش ظاهر زخم مفید باشد. اگرچه نمی تواند در از بین بردن جای زخم کهنه موثر باشد ، اما می تواند تأثیر روانی را کاهش داده و به افزایش اعتماد به نفس و تصور شخصی از فرد کمک کند.

برای آرایش به نکات زیر توجه کنید:

  • ظاهر اسکارهای خفیف تا شدید را کاهش دهد.
  • ضایعه را تشدید نکند.
  • متناسب با رنگ پوست و حساسیت فردی باشد.
  • با سایر محصولات پوستی تجویز شده توسط پزشک سازگار باشد.
  • برای ناحیه خاصی از پوست ، مانند پاها ، لب ها یا صورت مناسب باشد.
  • استفاده از آن آسان باشد.

فشار درمانی

بانداژهای الاستیک ، جوراب ساق بلند و استفاده از گن بعد از جراحی می تواند با ایجاد فشار بر روی زخم به بهبود و کاهش آن کمک کند. با این حال ، ممکن است ناراحت کننده باشد و فرد نیاز داشته باشد که آنها را برای ۶ تا ۱۲ ماه به طور مداوم بپوشد.

بعد از جراحی برای بهبودی سریعتر و محافظت از زخم استفاده از گن بعد از جراحی ضروری است. گن های بعد از جراحی فاجات کلمبیا با کیفتی که در طراحی و تولید آن به کار گرفته شده است می تواند با اعمال فشار استاندارد باعث افزایش جریان خون شود و از تجمع مایعات در بافت های بدن و از تورم و کبودی جلوگیری کند.

علاوه بر این پوشیدن گن با محدودیت حرکت پوست و ماهیچه ها در محل برش باعث می شود در جای خود قرار گیرد که در بهبودی سریع زخم بعد از عمل بسیار اهمیت دارد.

علاوه براین گن فاجات با درزهای مسطح هیچ محدودیتی برای پوشیدن لباس های متنوع ایجاد نمی کند حتی زیر لباس مجلسی قابل استفاده است. فاق باز گن با دو لایه لیکرا می تواند در مواقع ضروری به راحتی قابل استفاده باشد.

گن بعد از جراحی

داروهای دیگر

داروهای خانگی زیادی هستند که به عنوان از بین بردن جای زخم کهنه به کار می روند ، اما تحقیقات علمی بیشتری برای اثبات اثربخشی آنها مورد نیاز است. این داروهای خانگی عبارتند از:

  • آلوئه ورا: برخی از مطالعات نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست و بهبود زخم کمک کند ، اما شواهدی برای درمان زخم با آلوئه ورا وجود ندارد.
  • عسل: دانشمندان شواهدی را پیدا کرده اند که نشان می دهد عسل می تواند باعث بهبود زخم شود. با این حال ، آنها هیچ مدرکی مبنی بر کاهش جای زخم ندارند.
  • روغن های گیاهی: یک مطالعه منبع معتبر نشان می دهد که ترکیب خاصی از گلرنگ ، زیتون و دیگر روغن های گیاهی ممکن است ظاهر زخم های غیر کلوئیدی را بهبود بخشد ، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
  • ویتامین E: بسیاری از افراد از ویتامین E برای جای زخم استفاده می کنند ، اما تحقیقات موجود نشان نمی دهد که استفاده از محصولات ویتامین E بدون سایر روش های درمانی می تواند به مدیریت زخم کمک کند.
  • ویتامین C: این یک آنتی اکسیدان است که در تولید کلاژن نقش دارد ، اما دانشمندان نمی دانند که چگونه می تواند به بهبود جای زخم کمک کند.

این موارد ممکن است به نرم و صاف شدن پوست کمک کنند و احتمالا استفاده از آنها بی خطر است. با این حال، دانشمندان هنوز تایید نکرده اند که برای کاهش یا از بین بردن جای زخم کهنه موثر هستند یا خیر.

درمان های خانگی برای جای زخم

پیشگیری برای از بین بردن جای زخم

از بین بردن جای زخم کهنه می‌تواند دشوار باشد، اما راه‌هایی برای پیشگیری یا کاهش زخم در حین بهبود زخم وجود دارد.

به عنوان مثال، پس از آسیب به پوست، آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند:

  • تمیز نگه داشتن ناحیه: استفاده از صابون و آب ملایم برای اکثر بریدگی ها و خراشیدگی ها موثر است. سعی کنید زخم را یک بار در روز تمیز کنید.
  • اجازه ندهید که زخم خشک شود: مطالعات نشان می دهند که یک محیط مرطوب می تواند به کاهش تشکیل بافت اسکار کمک کند.
  • برداشتن بخیه ها طبق توصیه: انتظار بیش از حد برای برداشتن بخیه ها یا بیرون آوردن زود هنگام آنها می تواند در درمان اختلال ایجاد کند. مردم همیشه باید از توصیه های یک متخصص مراقبت های بهداشتی پیروی کنند.
  • استفاده از وازلین: این کار پوست را مرطوب نگه می دارد و از تشکیل پوسته سخت جلوگیری می کند که می تواند احتمال ایجاد جای زخم را افزایش دهد.

حتما بخوانید : چگونه از جای زخم سوختگی خلاص شویم ؟ بهترین کرم برای درمان جای سوختگی

زخم ها می توانند بر سلامت جسمی و روحی فرد تأثیر بگذارند ، به ویژه اگر بر صورت یا سایر نواحی قابل مشاهده بدن ایجاد شود. متخصص پوست می تواند راه هایی برای کاهش ظاهر زخم ها توصیه کند و برخی از این روش ها ممکن است برای مصارف خانگی مناسب باشد.

اگر داروهای غیرتهاجمی برای از بین بردن جای زخم کهنه کمکی نکند ، متخصص پوست ممکن است لیزر درمانی ، جراحی ، تزریق استروئید یا سایر گزینه ها را توصیه کند. برای اطمینان از بی خطر و موثر بودن درمان ، فرد همیشه باید از متخصصان واجد شرایط مشاوره و درمان بخواهد.