در حقیقت ، احتمال زیادی وجود دارد که شما در مورد ارتباط چاقی و ورم لنفاوی چیزی نشنیده باشید. این تعجب آور نیست. رابطه بین چاقی و لنف ادم به تازگی کشف شده است و تشخیص این نوع تورم در افراد چاق دشوار است. هنگامی که بدن دچار ورم می شود ، اصلی ترین تشخیص پزشک نارسایی وریدی است.

تشخیص نادرست لنف ادم می تواند منجر به بدتر شدن علائم آن و آسیب جدی به سلامت فرد – از جمله لنف ادم غیر قابل برگشت شود.

لنف ادم چیست ؟

لنف ادم یک نوع تورم مزمن در ناحیه ای از بدن ، معمولاً در قسمتی از اندام است که به دلیل نارسایی سیستم لنفاوی در حذف مایعات “لنفاوی” ایجاد می شود.

سیستم گردش خون اکسیژن و خون غنی از مواد مغذی را به بدن می رساند. مایعی به نام ‘پلاسما’ خون را برای رساندن مواد مغذی به سلولها و جمع آوری زباله های سلولی ترک می کند. بیشتر این مایعات اما نه همه آنها به جریان خون برمی گردند و از طریق رگها به قلب بازگردانده می شوند.

مایعات باقیمانده ، “لنف” نامیده می شود ، توسط عروق لنفاوی جمع شده و در نهایت دوباره به جریان خون ریخته می شود تا دوباره به سیستم گردش خون بدن بپیوندد.

تورم لنفاوی و چاقی

 

سیستم های گردش خون و لنفاوی با هم کار می کنند تا به طور مداوم سطح مایعات را در بدن متعادل کنند. اگر سیستم لنفاوی در ناحیه ای از بدن نتواند به طور طبیعی کار کند ، سیستم گردش خون نمی تواند مایعات اضافی را جبران کند و باعث ایجاد تورم می شود.

در صورت عدم درمان ، تجمع مایع لنفاوی پیشرفت کرده و می تواند باعث ایجاد ادم ، تغییر بافت از جمله سفت شدن پوست و بافت های زیرین ، حساسیت به عفونت و زخم های پوستی ، کاهش دامنه حرکات اندام و کاهش کیفیت زندگی شود.

در حال حاضر هیچ درمانی برای لنف ادم وجود ندارد ، بیماران مبتلا به لنف ادم باید در عوض علائم خود را به طور مداوم کنترل کنند.

حتما بخوانید : درمان جدید لنف ادم برای ورم دست و پا بعد از سرطان

تاثیر چاقی در لنف ادم

لنف ادم معمولا به عنوان عوارض جانبی سرطان و درمان سرطان رخ می دهد. رشد تومور ، جراحی ، پرتودرمانی و شیمی درمانی همه می توانند منشأ آسیب به عروق لنفاوی و غدد لنفاوی باشند که از سیستم لنفاوی تشکیل شده اند. اکثر افراد از اینکه سیستم لنفاوی می تواند در اثر رسوب چربی اضافی آسیب ببیند ، بی اطلاع هستند.

مدتی است که فرضیه تاثیر چاقی در لنف ادم مطرح شده است. به عنوان مثال ، ثابت شده که افزایش وزن بدن می تواند خطر ابتلا به لنف ادم را در بیماران مبتلا به سرطان پستان افزایش دهد و درمان سرطان آنها را مستعد ابتلا به لنف ادم می کند. اما اولین شواهد قوی در مورد ارتباط بین چاقی و لنف ادم در یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

این محققان دریافتند که هر شرکت کننده در مطالعه که دارای شاخص توده بدنی یا BMI برابر ۵۹ باشد , جریان لنفاوی در اندام تحتانی آنها کافی نیست – یکی از مشخصه های شاخص لنف ادم.

چه میزان چاقی باعث لنف ادم می شود؟

در سال ۲۰۱۵ ، گروه تحقیقاتی برای بررسی تاثیر چاقی در لنف ادم با استفاده از گروهی از بیماران که به علت مشکوک بودن به لنف ادم اندام تحتانی به مرکز مراجعه کرده بودند ، به این نتایج دست یافتند. ۵۱ بیمار با BMI بالای ۳۰ و بدون هیچ بیماری قبلی یا خطر ابتلا به لنف ادم مورد بررسی قرار گرفتند.در تمام بیماران با BMI بالای ۶۰ یک لنفوسین سینگرام غیرطبیعی (آزمایشی برای جریان لنفاوی) از ویژگی های لنف ادم وجود داشت ، در حالی که تمام بیماران با BMI زیر ۵۰ لنفوسین سینگرام های طبیعی داشتند. این نشان می دهد که ممکن است برای BMI آستانه ای برابر ۵۰ تا ۶۰ وجود داشته باشد ، که بالاتر از این مقدار می تواند ابتلا به لنف ادم پا را قطعی کند.

اما این آستانه به عوامل دیگری نیز بستگی دارد و بنابراین برای برخی از افراد انتظار می رود که آستانه BMI در ایجاد لنف ادم بسیار کمتر از ۶۰-۵۰ باشد. این گروه شامل افرادی است که ادم لنفاوی ناشی از درمان سرطان ، آسیب دیدگی یا متولد شدن با ناهنجاری لنفاوی مادرزادی را دارند (اما در حال حاضر علامت ندارند). برای این گروه افراد افزایش بسیار ناچیز وزن بدن می تواند در بروز لنف ادم موثر باشد.

لنف ادم و چاقی

 

خطر ابتلا به لنف ادم در افراد چاق چقدر است؟

مطالعات نشان می دهد که فراوانی لنف ادم در افراد دارای اضافه وزن که سالم هستند با شاخص توده بدن (BMI) افزایش یابد. به نظر می رسد داشتن BMI بیشتر از ۳۰ شما را در معرض خطر ابتلا به ورم لنفاوی قرار می دهد ، در حالی که اگر BMI شما ۵۰-۶۰ یا بیشتر باشد ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به لنف ادم قرار دارید.

چرا چاقی می تواند باعث لنف ادم شود؟

تورم لنفاوی به دلیل تجمع مداوم مایع لنفاوی در یک بافت یا اندام ایجاد می شود. بعضی از مایعات از طریق سیستم وریدی به قلب برمی گردند ، در حالی که بقیه توسط سیستم لنفاوی جمع آوری می شوند. بنابراین هرگونه اختلال در سیستم لنفاوی باعث تجمع مایعات در ناحیه آسیب دیده می شود. این فرضیه وجود دارد که رسوب چربی اضافه در پاها ممکن است رگهای لنفاوی را از نظر جسمی فشرده کرده و در نتیجه باعث کاهش جمع آوری مایع لنف شود. اما این احتمالا کل ماجرا برای تاثیر چاقی در لنف ادم  نیست.

برای افراد چاق ترکیبی از عوامل می تواند در ابتلا به لنف ادم موثر باشند. علاوه بر فشرده سازی فیزیکی عروق لنفاوی توسط بافت چربی ، التهاب موضعی ناشی از وجود چربی اضافی به عروق آسیب بیشتری وارد می کند.

در افراد چاق مخصوصاً در پاها فشار بیشتری به سیستم لنفاوی وارد می شود بنابراین امکان تجمع مایعات به طور طبیعی در آن وجود دارد. به دلیل این که چربی اضافی تولید مایع لنف را در بدن افزایش می دهد و همچنین می تواند باعث نارسایی وریدی شود که در نهایت باعث ایجاد تورم در بدن می شود.

درمان لنف ادم

 

آیا لنف ادم ناشی از چاقی قابل درمان است ؟

برای بررسی بیشتر این فرضیه که لنف ادم ناشی از چاقی می تواند غیرقابل بازگشت باشد ، نویسندگان این مقاله آن را با یک مطالعه کیفی بسیار کوچک بررسی کردند که در آن آنها عملکرد لنفاوی را برای یک بیمار با اضافه وزن قابل توجه قبل و بعد از جراحی کاهش وزن اندازه گیری کردند. بیمار ۱۸ ماه بعد از BMI بسیار بالای ۸۰ به ۳۶ رسید و هیچگونه بهبودی در عملکرد لنفاوی با لنفوسینتی گرافی مشاهده نشد.

با توجه به فیزیولوژی اساسی سیستم لنفاوی ، به نظر می رسد که لنف ادم فقط در آن دسته از بیماران که ساختار لنفاوی  آنها آسیب ندیده است ، بهبود یابد. با توجه به اینکه لنف ادم یک بیماری مزمن است و هم به تدریج بدتر می شود ، منطقی است که انتظار داشته باشیم هر چه بیمار زودتر بتواند وزن خود را کاهش دهد ، احتمال بهبودی کامل وی بیشتر خواهد بود. متأسفانه ، اگر آسیب زیادی به سیستم لنفاوی وارد شده باشد ، لنف ادم به کنترل مادام العمر نیاز خواهد داشت.

افراد چاق برای پیشگیری از لنف ادم باید چه کنند ؟

برای جلوگیری از تاثیر چاقی در لنف ادم به نکات زیر توجه کنید:

BMI خود را کاهش دهید.

شواهد جمع آوری شده نشان می دهد که بیماران با BMI بالاتر از ۳۰ بیشتر در معرض خطر ابتلا به لنف ادم هستند ، به ویژه کسانی که از قبل نارسایی لنفاوی داشته اند ، مانند کسانی که تحت درمان سرطان مانند تشریح غدد لنفاوی ، تشعشع ، و شیمی درمانی بوده اند.

۶ راه حل موثر و اثبات شده برای درمان چاقی و لاغری

همه افراد مطمئناً باید سعی کنند BMI خود را زیر ۵۰ نگه دارند ، در غیر این صورت در معرض خطر بالایی از ابتلا به لنف ادم تحتانی هستند که به طور بالقوه قابل برگشت نیست.

حتما بخوانید : ۶ راه حل موثر و اثبات شده برای درمان چاقی و لاغری

تحقیقات جدید در مورد تاثیر چاقی در لنف ادم نشان می دهد که تخلیه لنفاوی ضعیف شده ذخیره چربی را حتی قبل از بروز تورم , افزایش می دهد. مطالعه مورد بحث نشان داد که تغییرات محیطی در بافت چربی ناشی از تخلیه لنفاوی ضعیف ، در واقع باعث می شود که بافت چربی به انرژی تبدیل نشود – هم در حالت استراحت و هم در پاسخ به ورزش. از آنجا که چربی به نوبه خود باعث تشدید لنف ادم می شود ، بنابراین این یافته ها نشان می دهد که وزن فرد ثابت می ماند و کاهش نمی یابد.

شاخص توده بدن برای لنف ادم

 

کنترل علائم لنف ادم مرتبط با چاقی

لنف ادم ناشی از چاقی معمولاً در پاها رخ می دهد و شاید برای سه چهارم بیماران ، در هر دو پا به طور همزمان بروز می کند. در مراحل اولیه بیماری ادم تقریباً مانند سایر اشکال تورم ظاهر می شود. به عنوان مثال ، اگر ناحیه ای از تورم را با انگشت فشار دهید و یک تورفتگی کوچک موقتا در آن ایجاد شود.

همچنین میزان تورم در صبح کاهش یافته یا وجود ندارد و در طول روز بدتر می شود. در مراحل بعدی بیماری ، سفت شدن بافت و تورم متراکم تر و اندام سنگین تر می شود.

لنف ادم پا معمولا در پاها بروز می کند. برای تشخیص آن می توانید پوست بالای پا را در محلی که انگشتان پا به پا متصل می شوند، نیشگون بگیرید و آن را بلند کنید. اگر شما می توانید پوست را نیشگون بگیرید و بلند کنید ، در این صورت تورم مایعات یا فیبروز در پاهای خود ندارید و بنابراین کمتر دچار لنف ادم شده اید.

تشخیص لنف ادم

 

متأسفانه ، شناسایی علائم لنف ادم در یک فرد چاق دشوارتر است. این افراد همچنین ممکن است از بیماری های دیگری رنج ببرند که با علائم مشابهی مانند نارسایی وریدی یا لیپمدما همراه باشد. اگر چاق هستید ، به ویژه اگر BMI شما نزدیک به ۵۰ باشد ، در مورد لنف ادم با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به لنف ادم مشکوک هستید ، منتظر کمک نمانید اگر اضافه وزن دارید و دچار تورم مایعات در پاها هستید ، در مورد علائم و احتمال ورم لنفاوی با پزشک خود صحبت کنید.

اگر مشکوک به لنف ادم هستید ، برای کاهش وزن خود از متخصص کمک بگیرید. درجه ای از کاهش وزن به منظور کاهش فشار بر عروق لنفاوی و عملکرد نرمال لنفاوی قبل از آسیب غیرقابل برگشت ، حیاتی است. حتی اگر تورم شما از قبل دائمی شده باشد ، کاهش وزن علائم شما را کاهش می دهد و از پیشرفت بیشتر بیماری جلوگیری می کند.

افرادی که مشکوک به لنف ادم هستند باید به دنبال یک متخصص آموزش دیده (CDT) در زمینه لنف ادم باشند. یک درمانگر CDT می تواند از طریق ماساژ تخلیه لنفاوی و لباس های فشرده سازی به کاهش تورم و کنترل لنف ادم کمک کند ، آموزش هایی در زمینه کاهش خطر عفونت و تمرینات خاص برای سیستم لنفاوی ارائه می دهد و برای نظارت بر خود و کنترل وضعیت شما را راهنمایی می کند.

درمان سریع ورم پا و کنترل و درمان لنف ادم با محصولات فشاری تووآن

تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تووآن  ارائه دهنده جوراب ورم پا لنف ادم , آستین ورم دست و انواع بانداژهای لنف ادم با بهترین کیفیت و تضمین اصالت کالا

در حالی که آگاهی از لنف ادم در حال رشد است ، ارتباط بین وزن بدن و لنف ادم تا حد زیادی دست کم گرفته می شود. در نتیجه ، افراد دارای اضافه وزن که مشکوک به لنف ادم هستند باید هر چه سریع تر نسبت به کنترل و درمان آن اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *