درمان بیماری لنف ادم

درمان جدید لنف ادم برای ورم دست و پا بعد از سرطان

سیستم لنفاوی مایعات را در بدن حرکت می دهد و به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن شناخته می شود. این سیستم کلیه باکتری ها , ویروس ها و ضایعات بدن را جمع آوری می کند و درواقع بدن را از ضایعات پاک می کند.

لنف ادم معمولا یک عارضه جانبی از درمان سرطان پستان است , یا ممکن است در اثر جراحی های شکم و لگن به وجود آید مثل سرطان مجاری ادرای در آقایان و سرطان رحم در خانم ها و لنف در ناحیه صورت در اثر سرطان حنجره و حفره دهان به وجود می آید. لنف ادم دارای دو نوع اولیه و ثانویه است :

ورم پا در لنف ادم

  • لنف ادم اولیه : این نوع لنف به دلیل بروز اختلال در رشد و تکامل عروق  و یا غدد لنفاوی به صورت مادرزادی ایجاد می شود. زمان به وجود آمدن آن در بعد از تولد نوزاد یا حوالی آن و حتی ممکن است در زمان بلوغ, بارداری و حتی بعد از زایمان ایجاد شود.
  • لنف ادم ثانویه : این نوع  شاخه ای ژنتیکی ندارد و به دلیل بروز اختلال در عملکرد غدد لنفاوی و بیشتر بعد از درمان سرطان پستان در بدن ایجاد می شود.

علایم ادم لنفاوی چیست؟

ادم لنفاوی ممکن است در نواحی مختلف بدن ایجاد شود مثل قفسه سینه , دست و پا , صورت و در اندام تناسلی. اگر لنف ادم خیلی شدید باشد شما را از حرکت باز می دارد و می تواند به حالت سنگینی در ناحیه ای از بدن که پوست آن ضخیم و سفت شده ظاهر شود. ممکن است حتی با درد همراه باشد. ورم لنف باعث ورم دست و پا می شود و فرد احساس می کند که آستین لباس برای او تنگ شده و یا نمی تواند انگشتر خود را دست کند.

درجه بندی لنف ادم براساس شدت بیماری دارای سه مرحله است:

  • مرحله اول تورم لنفاوی : در این مرحله ناحیه ای از بدن از جمله دست و پا ورم می کند و با بالابردن عضو در بالاتر از سطح بدن مشکل حل می شود.
  • مرحله دوم  ادم لنفاوی : به دلیل ورم ناحیه موردنظر پوست تغییر شکل داده و حالتی سفت و محکم به خود می گیرد.
  • مرحله سوم ادم لنفاوی : ورم ناحیه موردنظر افزایش می یابد و پوست ظاهری سفت و محکم به خود می گیرد.

اگر درمان لنف ادم در مراحل اولیه انجام نشود بیماری به مرحله دوم و سوم وارد می شود و احتمال بروز عفونت در این افراد افزایش می یابد و میزان تورم در ناحیه موردنظر تشدید می شود.

حتما بخوانید : جراحی لنف ادم برای درمان تورم لنفاوی

چه کسانی در معرض ابتلا به لنف ادم هستند؟

برای ابتلا به لنف ادم شرایط خاصی وجود دارد و اگر کسانی در این شرایط قرار بگیرند احتمال مبتلا شدن آنها به لنف ادم افزایش می یابد. این شرایط عبارتند از:

  • افرادی که از پرتودرمانی بعد از عمل جراحی استفاده می کنند.
  • کسانی که برای جلوگیری از پیشروی سرطان حجم زیادی از غدد لنفاوی مانند غدد لنفاوی گردن را از بدن تخلیه می کنند.
  • افزایش سن و داشتن اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به لنف ادم را افزایش می دهد.
  • رشد و تکثیر تومور در محل غدد لنفاوی زیربغل
  • ایجاد عفونت و آسیب غدد لنفاوی

جدیدترین روش درمان لنف ادم و کنترل ورم دست و ورم پا

یکی از روش های درمان قطعی لنف ادم استفاده از محصولات کمپانی تووآن است که کامل ترین سبد محصولات را برای درمان لنف ادم دارد و می توان گفت جدیدترین روش درمان لنف ادم است. برای درمان سریعتر ورم دست و پا محصول منحصر به فردی به نام موبیدرم اتوفیت وجود دارد که برای درمان لنف ادم بسیار موثر است.

این محصولات  به صورت سه لایه طراحی شده است که لایه میانی آن شامل مکعب های است که از جنس پلی اورتان هستند. وجود این مکعب ها به گونه ای است که در تماس با بدن فشار بیشتری به آن وارد می کند و فضای خالی موجود در بین مکعب ها امکان تخلیه سریع ورم دست و پا را فراهم می کند. جوراب و آستین طبی موبیدرم اتوفیت دارای قابلیت تنظیم سایز برای قسمت های مختلف بدن را فراهم می کنند.

خرید انواع محصولات لنف ادم برای درمان ورم دست و پا بعد از سرطان

محصولات موبیدرم اتوفیت برای کنترل ورم دست و پا شامل موارد زیر است. برای آشنایی با درمان لنف ادم با آستین های طبی ویدیو زیر را مشاهده کنید.

۱- آستین طبی موبیدرم اتوفیت

این آستین ورم دست لنف ادم یک محصولی منحصر به فرد است که دارای قابلیت هایی است که باعث  درمان سریع تر و بهتر ورم دست و اندام فوقانی می شود. ساختار  آستین طبی موبیدرم اتوفیت به صورت نیمه بسته طراحی شده است. این آستین در فاز نگهداری لنف ادم کاربرد دارد و در نرم شدن بافت های فیبروز بسیار موثر است.

آستین موبیدرم برای درمان قطعی لنف ادم

۲- بانداژ لنف ادم موبیدرم

بانداژ درمان لنف ادم مانند بانداژ موبیدرم از مکعب های بزرگ پلی اورتان استفاده شده است که سریعتر می تواند ورم دست و پا را کاهش دهد. این بانداژ برای درمان افرادی که در مدت طولانی دچار ورم دست و پا هستند و دچار فیبروز شده اند تاثیر بسزایی دارد. بانداژ موبیدرم با مکعب های کوچکتر برای انگشتان دست و پا موثر هستند. بانداژها معمولا در ناحیه انگشتان پا محکم بسته می شوند و در امتداد اندام شدت آن کاهش می یابد. این روش باعث می شود مایع لنف به سمت تنه سرازیر شده و تورم کاهش یابد. درمانگر لنف ادم می تواند در مورد لایه های بانداژ و نحوه بستن آنها به شما کمک کند.

بانداژ موبیدرم برای درمان لنف ادم

۳- جوراب طبی موبیدرم اتوفیت

جوراب موبیدرم اتوفیت یک محصول منحصر به فرد است که دارای قابلیت هایی است که باعث درمان و کاهش تورم پاها می شود. این جوراب در فاز نگهداری بعد از استفاده بانداژ ها استفاده می شود. این جوراب قابلیت استفاده در تمام طول شبانه روز را دارد ولی بهتر است برای زمان استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

جوراب موبیدرم برای درمان ورم پا

روش های کنترل لنف ادم

درعمل جراحی یا پرتودرمانی که غدد لنفاوی درگیر می شوند :

  1. باید بازوی یا پا را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید.
  2. کمپرس سرد یا گرم روی آن قرار ندهید.
  3. از لباس و جواهرات تنگ استفاده نکنید.
  4. هنگام نشستن از پاهای خود را روی هم قرار ندهید .

اگر اندام شما مثل دست یا پا متورم شود یا علائم دیگری دارید ، به پزشک اطلاع دهید. درمان زود هنگام لنف ادم باعث ایجاد تغییر می شود.با وجود انجام تحقیقات گسترده در زمینه لنف هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما راه های مختلفی برای کنترل درمان لنف ادم وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

درمان لنف ادم پا

ورزش های مخصوص لنف ادم

طبق نظر پزشکان متخصص ورزش تاثیر زیادی در بهبود بیماران لنف ادم و پیشگیری از آن دارد و یکی از راه های اصلی درمان لنف ادم به شمار می رود. ورزش لنف ادم شامل ورزش های کششی , قدرتی و ایروبیک هستند. ورزش های کششی دامنه حرکت عضو را افزایش می دهد و از سفتی و چسبندگی مفاصل جلوگیری می کند و مانعی برای جریان لنف ایجاد نمی کند. ورزش های کششی باید به آهستگی انجام شود به دلیل اینکه به بافت صدمه وارد می شود و تورم غدد لنفاوی افزایش می یابد. برای انجام ورزش های قدرتی نباید از وزنه های سنگین استفاده شود به دلیل اینکه ممکن است به مفاصل آسیب جدی وارد کند.

حتما بخوانید : ورزش های مخصوص لنف ادم و ورم دست و پا بعد از سرطان

استفاده از ورزش های آبی نیز می تواند در کاهش ورم لنف و درمان لنف ادم بسیار موثر باشد. به دلیل اینکه فرد در آب قادر است حرکاتی را انجام دهد که بیرون از آب میسر نمی باشد علاوه براین آب به مفاصل حالت آرامش می دهد و باعث می شود فرد در آب احساس بهتری داشته باشد و در آخر ورزش در آب فشاری به مفاصل وارد نمی کند.

ورزش لنف ادم پا

  • همانطور که روی صندلی نشسته اید و کف پای شما روی زمین است انگشتان پا را به سمت پایین خم کنید و سپس به سمت بالا باز کنید.
  • کف پا را از زمین بلند کنید و ده بار مچ پا را در جهت عقربه های ساعت و سپس ده بار در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

ورزش لنف ادم پا

  • در حالی که روی صندلی نشسته اید پا را از روی زمین بلند کنید به گونه ای که ساق پا در راستای ران پا قرار گیرد. سپس زانو را خم کنید و پا را روی زمین قرار دهید.

ورزش لنف ادم

درمان لنف ادم با لیزر

لیزردرمانی برای از بین بردن ادم لنفاوی و درمان لنف ادم بسیار موثر است به دلیل اینکه لیزر می تواند به راحتی تورم لنفی را کاهش دهد و جریان لنف در بدن را به حالت عادی بازگرداند. لیزردرمانی هیچ دردی ندارد و با نزدیک کردن یک وسیله کوچک به پوست محل موردنظر توسط پزشک انجام می شود. با لیزر درمانی علاوه بر اینکه تورم لنفی برطرف می شود  , تشکیل لخته خونی در رگ و اختلال غدد لنفاوی نیز برطرف می شود. برای درمان لنف ادم با لیزر از لیزردرمانی کم توان (LLLT) برای بیماران مبتلا به ادم لنفاوی سینه و لنف ادم دست استفاده می شود. از لیزر درمانی به منظور بهبود جریان لنف در بدن استفاده می شود.

درمان لنف ادم در طب سنتی

برای درمان لنف ادم در طب سنتی گیاهان مختلفی و جود دارد که می تواند آن را درمان کند , اما در زمان استفاده از گیاهان دارویی بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید. گیاهانی که برای درمان لنف ادم موثر هستند شامل:

  • گیاه قاصدک: این گیاه تاثیر زیادی در خارج کردن آب اضافی از بدن دارد و سطح سدیم بدن را کاهش می دهد. این گیاه سرشار از پتاسیم است.
  • گیاه جعفری: این گیاه مانند قاصدک خاصیت ادرار آوری دارد و آب اضافی بدن را تخلیه می کند. و می توانید از دمنوش آن یا ترکیب آب جعفری تازه و لیمو استفاده کنید.
  • سولفات منیزیم: استفاده از این نمک و حمام کردن با آن می تواند در خارج کردن سموم بدن موثر باشد و علاوه بر این برای تسکین دردهای عضلانی بسیار موثر است.
  • تخم رازیانه: برای خارج کردن سدیم و آب اضافی بدن موثر است و از تولید سم در بدن جلوگیری می کند.
  • زغال اخته: این میوه علاوه بر ادرار آوری دارای سدیم, پتاسیم و منیزیم است. زغال اخته میوه ای است که توازن مایعات در بدن را حفظ می کند.

برای درمان ورم دست و پا در طب سنتی روش های مختلفی وجود دارد. طبق نظر استاد تبریزیان در طب اسلامی برای درمان لنف ادم در طب سنتی می توانید از روش های زیر بهره ببرید از جمله :

  • تخم کتان با سرکه طبیعی را روی ناحیه موردنظر گذاشته و با نایلون ببندید.
  • شافیه + حامل
  • مرکب ۸/حضرت محمد صلی الله و علیه و آله
  • ثفا (کنسل) ترکیب گیاهی ثفا برای درمان بیماری های سرطانی

موارد بالا راه درمان لنف ادم در طب سنتی است اما استفاده از آنها باید با نظر متخصص لنف انجام شود که هیچ تداخلی با داروهای دیگر نداشته باشد.

درمان سنتی لنف ادم

زالودرمانی برای لنف ادم

بسیاری از محققان فرض می کنند که زالو درمانی باعث بهبود جریان لنف می شود اما در مورد اثربخشی آن مطالعات کمی در دسترس است و بیشتر از مطالعات قدیمی ناشی می شود.

هیچ گزارش تجربی درباره تاثیر خاص زالو درمانی بر درمان لنف ادم وجود ندارد. اما مطالعات بالینی قبلی تاثیر زالودرمانی را در بیماری های دیگر به جز لنف ادم نشان داده است. بنابراین برای اطمینان از اثر زالودرمانی برای لنف ادم به مطالعات بیشتری نیاز است.

برخی از بیماران به دلیل بی اطلاعی از طب سوزنی و زالو درمانی برای لنف ادم استفاده کرده اند اما طبق نظر پزشکان برای این بیماری به دلیل داشتن تورم نباید زخمی روی بدن آنها ایجاد شود به دلیل اینکه ممکن است اثرات جبران ناپذیری مثل عفونت داشته باشد. بنابراین نباید بدون اطلاع و آگاهی از روش های درمانی مختلف برای این بیماری استفاد کرد.

دستگاه درمان لنف ادم

پمپ لنفاوی می تواند یک راه موثر برای درمان لنف ادم است که مایع لنف را از بافت ها خارج می کند. دستگاه پمپ یک روش درمانی موقت و ناپایدار است به دلیل اینکه در ورم لنفاوی دست ها باعث جمع شدن بیشتر مایع در بافت ها خواهد شد. برای افرادی که دارای ورم لنفی پا هستند نیز ممکن است اعضای تناسلی آنها متورم شود. پمپ ها توانایی برطرف کردن فیبروز یا سفتی بافت را ندارند.

دستکش مخصوص لنف ادم برای درمان و کنترل ورم دست

دستکش طبی برای درمان لنف ادم و کنترل ورم دست طراحی شده است. این دستکش مخصوص لنف ادم و آستین طبی برای  برای پیشگیری و درمان ادم و تورم اندام فوقانی در بیماران مبتلا به بیماری های مزمن  و همچنین برای پیشگیری از ایجاد کلویید در سوختگی های اندام فوقانی کاربرد دارد این دستکش مخصوص لنف ادم دو نوع طراحی دارد:

  • دستکش طبی از کف دست
  • دستکش طبی از پنجه دست

آستین ورم دست لنف ادم به گونه ای طراحی شده که فرد کاملا در آن احساس راحتی می کند. آستین طبی انواع مختلفی دارد:

  • آستین ورم دست لنف ادم با بند شانه
  • آستین ورم دست لنف ادم از پنجه دست
  • آستین ورم دست لنف ادم از مچ دست

اگر لنف ادم درمان نشود ؟

اگر لنف ادم درمان نشود باعث بزرگ شدن اندازه  کانال های  لنفی و افزایش تعداد آنها می شود علاوه براین :

  • کاهش تراکم اکسیژن در دستگاه گردش مواد
  • ایجاد محیطی از مایع راکد و غنی از پروتئین
  • ایجاد اختلال در ترمیم زخم ها
  • محل مناسبی برای رشد باکتری ها و ایجاد عفونت
  • ایجاد فیبروز یا سخت و ضخیم شدن بافت آسیب دیده
  • کاهش دامنه حرکت عضو