راهنمای استفاده از آستین طبی لنف ادم

نکات و سوالات متدوال در مورد استفاده از آستین مخصوص لنف ادم

  • سطح مایعات بدن را حفظ می کند
  • خلاص شدن از شر سموم
  • تولید گلبول های سفید خون که به محافظت از شما در برابر ویروس ها، باکتری ها و سایر مهاجمان کمک می کند

هنگامی که عفونت ها، بیماری ها یا جراحات باعث اختلال در سیستم لنفاوی می شود ، ممکن است به لنف ادم مبتلا شوید. این وضعیت باعث تجمع مایع لنفاوی در بافت‌های بدن و ایجاد تورم می شود .

 

 

سوالات متداول در مورد استفاده از آستین های طبی لنف ادم

در زیر، پاسخ‌ هشت سؤال متداول درباره آستین‌های مخصوص لنف ادم ، از جمله نحوه عملکرد آنها و مدت زمان پوشیدن آنها ارائه شده است.

۱. آستین مخصوص لنف ادم چیست؟

آستین های فشاری نوارهای پارچه ای تنگ و کششی هستند که می توانید برای افزایش جریان خون روی اندام خود ببندید. آنها در انواع مواد، رنگ ها و سبک های مختلف عرضه می شوند.

در اینجا نحوه استفاده از یکی آمده است:

  • آستین را از وسط تا کنید.
  • آن را روی بازوی آسیب دیده، تا آرنج خود بلغزانید.
  • قسمت تا شده را روی بازوی خود بکشید و آن را به سمت بالا حرکت دهید تا درست زیر بغل شما بنشیند.
  • آستین را صاف کنید تا جایی که چین و چروک یا چینی باقی نماند.

۲. استفاده از آستین مخصوص لنف ادم چگونه می توانند کمک کنند؟

هدف اصلی درمان لنف ادم، مدیریت تورم ناشی از تجمع بیش از حد مایع لنفاوی است. از آنجایی که این آستین ها فشار وارد می کنند، به تخلیه مایع لنفاوی از بافت کمک می کنند، که می تواند درد و تورم را کاهش دهد.

همچنین این آستین ها فقط علائم لنف ادم را درمان نمی کنند بلکه با جلوگیری از تجمع لنف به پیشگیری از این وضعیت کمک می کنند.

آستین های مخصوص لنف ادم ممکن است مزایای زیادی داشته باشند. این تحقیق می گوید:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ مزایای آستین های فشاری را پس از تشریح غدد لنفاوی زیر بغل مورد بررسی قرار داد – جراحی سرطان سینه که می تواند به سیستم لنفاوی آسیب برساند. شرکت‌کنندگانی که روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت از آستین فشاری استفاده کردند ، بعد از جراحی تورم کمتری را تجربه کردند و ادم بازو کمتری در ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماه پس از جراحی داشتند.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۹ بر روی بازماندگان سرطان سینه نشان داد که پوشیدن آستین فشاری به مدت ۲ سال می تواند از لنف ادم بعد از عمل کمک کند. همچنین منجر به بهبود قابل توجهی در برخی معیارهای کیفیت زندگی، مانند خستگی، درد، عملکرد فیزیکی و علائم بازو و سینه شد.

یک بررسی در سال ۲۰۲۰ شامل شرکت‌کنندگانی بود که بیوپسی گره نگهبان، تشریح غدد لنفاوی زیر بغل یا رادیوتراپی را به عنوان درمان سرطان سینه دریافت کرده بودند. با توجه به نتایج، آستین مخصوص لنف ادم ممکن است خطر ادم لنفاوی را پس از درمان سرطان سینه کاهش دهد یا از بدتر شدن آن جلوگیری کند.

۳. آیا باید از آستین فشاری استفاده کنم ؟

تعیین اینکه آیا باید آستین فشاری بپوشید یا نه ممکن است به مرحله لنف ادم بستگی داشته باشد:

  • مرحله ۱: احساس سنگینی و تورم در بازوی شما و فشار دادن آن باعث ایجاد فرورفتگی می شود.
  • مرحله ۲: علاوه بر تورم بازو، پوست شما ضخیم و سفت شده است و فشار باعث فرورفتگی نمی شود.
  • مرحله ۳: بازوی آسیب دیده شما به طور قابل توجهی بزرگتر از بازوی دیگر شما شده است. پوست شما سفت شده است و ممکن است با زخم و زگیل همراه باشد.

آستین های فشاری می توانند به رفع علائم لنف ادم مرحله ۱ کمک کنند، اما اگر وضعیت شما به مرحله ۲ یا ۳ پیشرفت کرده باشد ، ممکن است ابتدا به یک درمان جایگزین نیاز داشته باشید. سایر درمان‌ها ممکن است شامل جراحی برای برداشتن ناحیه آسیب‌دیده یا ترمیم مجدد سیستم لنفاوی و همچنین درمان احتقانی کامل باشد.

پزشک شما می تواند در مورد فواید پوشیدن آستین فشاری براساس علائم و شدت آن اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

۴. چه مدت باید از آستین فشاری برای لنف ادم استفاده کنم؟

یک پزشک یا فیزیوتراپ می تواند دستورالعمل های خاصی را برای پوشیدن آستین فشاری ارائه دهد. برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند که هر روز یکی از آن ها را بپوشند، اما برخی دیگر ممکن است نیاز داشته باشند که تنها زمانی که لنف ادم آنها تشدید می شود، یکی را بپوشند.

معمولا در طول روز از آستین طبی لنف ادم استفاده کنید و شب آن را در آورید. در حالت ایده‌آل، بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، زمانی که اندام شما کمترین تورم را دارد، آستین را بپوشید. یا می توانید آن را بعد از دوش گرفتن بپوشید، اگر این بخشی از برنامه صبحگاهی شماست.

پوشیدن آستین فشاری در موارد زیر اهمیت زیادی دارد :

  • ورزش کردن
  • انجام کارهای خانه که شامل تلاش فیزیکی است، مانند باغبانی، جاروبرقی یا چمن زنی
  • سفر با هواپیما، به دلیل تغییر فشار هوا

۵. آیا می توانم با آستین مخصوص لنف ادم بخوابم؟

تحقیقات هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است که آیا می‌توانید با خیال راحت از آستین فشاری در طول شب هنگام خواب استفاده کنید یا خیر. به دلیل اینکه آستین می تواند در هنگام خواب حرکت کند و باعث محدودیت جریان خون شود و در نهایت تورم را بدتر کند.

گفته می شود، اگر لنف ادم در طول شب شما را آزار می دهد، با پزشک خود تماس بگیرید. در برخی موارد، ممکن است پوشیدن یک آستین مخصوص شب غیر کشسان را برای تسکین توصیه کنند. آستین های شب معمولا گشادتر و حجیم تر هستند و فشرده سازی ملایم تری ارائه می دهند.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ که شامل بازماندگان سرطان سینه بود، استفاده از آستین فشاری در روز و شب ممکن است برای کاهش ادم لنفاوی بازو مؤثرتر از استفاده از آستین در طول روز به تنهایی باشد.

۶. بهترین آستین فشاری برای لنف ادم کدام است ؟

هنگام انتخاب آستین، باید چند مدل را در نظر بگیرید:

  • از بازو تا دست : این آستین ها بیشترین پوشش را دارند. آنها از بالای بازو تا وسط دست شما با یک دستکش بدون انگشت امتداد دارند.
  • بازو تا مچ : این آستین ها از بالای بازو شروع می شوند و تا مچ امتداد دارند.
  • دو بازو : این گزینه دارای آستین هایی برای هر دو بازو است که اغلب از طریق یک نوار پارچه در پشت به هم متصل می شوند.
  • دستکش: اگر در ناحیه دست دچار ادم شده اید، می توانید این دستکش ها را در ترکیب با آستین فشاری استفاده کنید.

آستین فشاری مناسب برای شما بستگی به این دارد که لنف ادم چه قسمتی از بازوی شما را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است. اگر شک یا تردیدی دارید می توانید به پزشک یا درمانگر لنف ادم مراجعه کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند سبک و سطح فشرده سازی مناسب خود را پیدا کنید، به علاوه برندهای معتبری مانند تووآن فرانسه توصیه می شود که بادوام ترین آستین های لنف ادم را ارائه می دهد.

۷. سطح فشرده سازی آستین لنف ادم چقدر باید باشد؟

مهم نیست که چه سبکی را انتخاب می کنید، مهم ترین نکته در هنگام خرید یک آستین فشاری سایزمناسب آن است. در هنگام استفاده از آستین مخصوص لنف ادم باید احساس راحتی داشته باشید. فشار حتی باید در سرتاسر آستین احساس شود.

اگر آستین فشاری شما خیلی تنگ باشد، ممکن است باعث :

  • بی حسی
  • مور مور
  • فرورفتگی در پوست شما در نزدیکی بالا یا پایین آستین

قبل از خرید یک آستین فشاری، صحبت با پزشک یا فیزیوتراپیست برای انتخاب سایز مناسب اهمیت زیادی دارد. سایز مناسب این اطمینان را می دهد که آستین لنف ادم فشار مناسبی را برای کمک به کاهش ورم دست ها فراهم می کند. یک آستین خیلی تنگ می تواند جریان لنف را محدود کند و علائم شما را بدتر کند.

۸. از کجا می توانم آستین مخصوص لنف ادم تهیه کنم؟

می توانید آستین های فشاری را در فروشگاه های لوازم پزشکی یا به صورت آنلاین تهیه کنید. با این حال، این آستین ها فقط در اندازه های از پیش آماده از ۱ تا ۴ تهیه می شوند. ممکن است برای شما سخت باشد که سایز مناسب خود را انتخاب کنید.

اندازه مناسب قبل از خرید آنلاین همیشه گام خوبی است. به این ترتیب، می توانید نمودار اندازه برند را بررسی کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید تا از سایز مناسب خود مطمئن شوید.

می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی تب گیر آستین مخصوص لنف ادم تووآن محصول کشور فرانسه را با بهترین کیفیت سفارش دهید

آستین های فشاری می توانند علائم لنف ادم را با کمک به تخلیه اضافی لنف کاهش دهند. آنها همچنین ممکن است با جلوگیری از تجمع لنف در مرحله اول به دفع لنف ادم کمک کنند.

معمولا از صبح تا شب آستین می پوشید و آن را برای خواب در می آورید. اما اگر علائم شما باعث ناراحتی می شود که خواب شما را مختل می کند، می توانید از پزشک خود در مورد یک آستین ویژه شبانه سوال کنید .

اگر فکر می‌کنید آستین فشاری می‌تواند به علائم لنف ادم شما کمک کند، پزشک شما می‌تواند در مورد پوشیدن و سفارش دادن آن نکات لازم را به شما ارائه دهد