برداشتن غدد لنفاوی یا لنفادنکتومی نوعی روش جراحی هستند که نقش مهمی در درمان سرطان دارند. یک متخصص مراقبت های بهداشتی غدد لنفاوی را برمی دارد و نمونه بافت را برای هر گونه علائم سرطان بررسی می کند.

این مقاله هدف لنفادنکتومی و انواع مختلف آن را بررسی می کند

همچنین اطلاعاتی در مورد آمادگی برای لنفادنکتومی، آنچه در طول عمل باید انتظار داشت، مزایا و خطرات تشریح غدد لنفاوی در بزرگسالان و کودکان ارائه می دهد.

لنفادنکتومی چیست؟

لنفادنکتومی یک روش جراحی است که در آن جراح غده لنفاوی فرد را برای برداشتن نمونه تشریح می کند. سپس یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند این نمونه را زیر میکروسکوپ برای علائم سرطان بررسی کند.

برداشتن غدد لنفاوی

 

گره های لنفاوی از طریق سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن متصل می شوند. سیستم لنفاوی از عروق لنفاوی، غدد لنفاوی و مایع لنفاوی تشکیل شده است.

عروق لنفاوی مایع لنفاوی را از بافت ها به سمت غدد لنفاوی حمل می کنند. در نتیجه، مایع لنفاوی می تواند سلول های سرطانی را به سمت غدد لنفاوی حمل کند و در نتیجه سرطان را گسترش دهد.

علاوه بر این، بر اساس یک مقاله معتبر در سال ۲۰۲۱، اگر سلول های سرطانی در غده لنفاوی ایجاد شوند، خطر گسترش سرطان در سراسر بدن افزایش می یابد و درمان آن دشوارتر می شود.

افرادی که در غدد لنفاوی خود سلول سرطانی دارند، نسبت به افرادی که فاقد سلول‌های سرطانی هستند، چشم‌انداز ضعیف‌تری دارند.

انجمن سرطان کانادا اشاره می کند که یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است لنفادنکتومی را برای موارد زیر انجام دهد:

قبل از لنفادنکتومی، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان را انجام دهد.

بیوپسی زمانی انجام می شود که غدد لنفاوی فرد بزرگ یا متورم نباشند. این روش نسبت به لنفادنکتومی کمتر تهاجمی است و می تواند به کشف اینکه آیا سرطان از تومور به غدد لنفاوی نگهبان گسترش یافته است یا خیر کمک کند. گره لنفاوی نگهبان معمولاً اولین گره لنفاوی است که سرطان ممکن است به آن گسترش یابد.

انواع تشریح غدد لنفاوی

منبع مورد اعتماد موسسه ملی سرطان (NCI) توضیح می دهد که پزشکان تمایل دارند لنفادنکتومی ها را به دو نوع اصلی تقسیم کنند – منطقه ای یا رادیکال.

لنفادنکتومی چیست ؟

 

لنفادنکتومی منطقه ای فقط شامل برداشتن برخی از غدد لنفاوی مجاور تومور است. لنفادنکتومی رادیکال شامل برداشتن بیشتر یا حتی همه غدد لنفاوی مجاور تومور است.

اینکه یک فرد نیاز به لنفادنکتومی منطقه ای یا رادیکال دارد بستگی به موقعیت و نوع تومور دارد.

نوع لنفادنکتومی به ناحیه مورد نیاز جراحی بستگی دارد. چهار نوع رایج آن عبارتند از:

آماده شدن برای لنفادنکتومی 

افراد یک روز قبل از جراحی در بیمارستان بستری خواهند شد که به پزشکان اجازه می دهد تا آزمایش خون و رادیوگرافی قفسه سینه را انجام دهند تا این روش تا حد امکان ایمن باشد.

آماده سازی بیشتر به نوع جراحی فرد بستگی دارد.

اندکی قبل از شروع جراحی، جراحان از فرد رضایت آگاهانه می خواهند.

سوالاتی که باید از پزشک در مورد لنفادنکتومی پرسید

افرادی که قرار است تحت عمل لنفادنکتومی قرار گیرند ممکن است سوالات زیادی داشته باشند. در بیشتر موارد، پزشک فرد مناسبی برای مشورت خواهد بود. برای مثال، پزشک یک فرد باید در موقعیت مناسبی به سوالات زیر پاسخ دهد :

صحبت با پزشک در مورد لنفادنکتومی

 

روش انجام برداشتن غدد لنفاوی

افرادی که لنفادنکتومی می کنند معمولا تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند.

معمولا جراح برشی برای برداشتن غدد لنفاوی و بافت مجاور ایجاد می کند. سپس یک لوله کوچک یا تخلیه را قبل از بستن زخم با بخیه یا منگنه قرار می دهند.

سپس یک کیسه به انتهای لوله متصل می کنند.

بسته به محل یا نوع سرطان، جراح می تواند این روش را به صورت لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام دهد.

به عنوان مثال، جراحان معمولا از جراحی باز برای افراد مبتلا به سرطان سینه استفاده می کنند و یک برش ۲ اینچی در نزدیکی سینه ایجاد می کنند.

در افراد مبتلا به سرطان بیضه ممکن است امکان انجام جراحی لاپاراسکوپی توسط جراح وجود داشته باشد. برخلاف جراحی باز، در جراحی لاپاراسکوپی برش بزرگی ایجاد نمی شود.

مراقبت های بعد از جراحی غدد لنفاوی و زمان بهبودی

هیچ مقدار ثابتی از زمان بهبودی یا نوع مراقبت های بعدی برای تمام لنفادنکتومی ها وجود ندارد. بستگی به فرد و نوع جراحی دارد.

پزشک می تواند توصیه هایی برای مراقبت های بعد از برداشتن غدد لنفاوی ارائه دهد.

آیا جراحی غدد لنفاوی خطرناک است؟

 

که می تواند شامل دستورالعمل هایی در مورد:

نتایج جراحی غدد لنفاوی

پس از اینکه پزشکان نمونه غدد لنفاوی فرد را آزمایش کردند، می توانند تشخیص دهند که آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور تومور گسترش یافته است یا خیر.

یک گره لنفاوی مثبت دارای سلول های سرطانی است. اگر هیچ سلول سرطانی وجود نداشته باشد، نتایج منفی خواهد بود.

آنچه بعدا اتفاق می افتد به نتایج و شرایط فرد بستگی دارد. برای مثال، برای برداشتن غدد لنفاوی بیشتر در سرطان پوست به ندرت پزشکان جراحی را توصیه می کنند ، حتی پس از نتیجه آزمایش مثبت.

پیامدهای حاصل از یک نتیجه مثبت شامل اسکن‌های سونوگرافی منظم برای مشاهده پیشرفت سرطان فرد و شیمی‌درمانی یا داروهای هدفمند سرطان است.

نتیجه جراحی برداشتن غدد لنفاوی

 

مزایا و خطرات جراحی غدد لنفاوی

مزایای لنفادنکتومی این است که به پزشکان نشانه بهتری از گسترش سرطان فرد می دهد. این اطلاعات می تواند مفید باشد، زیرا به پزشکان اجازه می دهد تا یک برنامه درمانی بهینه را طراحی کنند.

لنفادنکتومی با این وجود خطرات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، لنفادنکتومی رادیکال گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد لنف ادم شود، وضعیتی که منجر به تورم در بازوها و پاهای فرد می شود. با تعداد غدد لنفاوی برداشته شده، احتمال ابتلا به لنف ادم افزایش می یابد.

عوارض احتمالی لنفادنکتومی شامل موارد زیر است :

فرد باید با پزشک خود در مورد خطرات و عوارض احتمالی لنفادنکتومی صحبت کند.

لنفادنکتومی و کودکان

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، سرطان در کودکان نادر است. با این حال، بسیاری از کودکان معمولاً به دلیل التهاب یا عفونت، غدد لنفاوی با اندازه غیرطبیعی دارند.

اگر کودکی نیاز به لنفادنکتومی داشته باشد، جراح بسته به اندازه، نوع تومور و اینکه آیا گسترش یافته است، جراحی باز یا لاپاراسکوپی را انجام می دهد.

برای کمک به آماده سازی کودک برای جراحی، یک مراقب می تواند موارد زیر را توضیح دهد:

چرا آنها به درمان نیاز دارند و چگونه ممکن است به آنها کمک کند
جراح در کدام قسمت از بدن جراحی را انجام خواهد داد
چه کسی این روش را انجام خواهد داد
جایی که درمان انجام خواهد شد
اگر یک مراقب نگران است یا مطمئن نیست، باید با جراح یا متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کند.

پس از جراحی، بسته به عمل، ممکن است کودک به مدت ۵ تا ۷ روز در بیمارستان بماند. زخم آنها پانسمان می شود و ممکن است به یک لوله کوچک متصل شوند که مایع را از محل جراحی تخلیه کند.

مدت زمانی که کودک باید در خانه بماند به سرعت بهبودی او بستگی دارد.

چشم انداز فردی که لنفادنکتومی کرده است به عوامل زیادی بستگی دارد.

این موارد شامل پیشرفت سرطان آن فرد و هرگونه عوارض جانبی لنفادنکتومی است.

آیا روش ها بی خطر هستند و چه عواملی بر چشم انداز لنفادنکتومی تأثیر می گذارد؟

هر جراحی یا روشی می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. قبل از انجام لنفادنکتومی، مطمئن شوید که متخصص مراقبت های بهداشتی به تمام سوالات و نگرانی های شما پاسخ می دهد. خطر عفونت، لخته شدن خون، درد و خطرات دیگری وجود دارد که در بسیاری از روش‌های دیگر نیز مشاهده می‌کنیم. بسیاری از عوارض احتمالی، مانند لنف ادم یا عفونت، با تعداد غدد لنفاوی برداشته شده و عمق آنها مرتبط است.

خلاصه
لنفادنکتومی روش‌های جراحی است که به پزشک اجازه می‌دهد تشخیص دهد که آیا سرطان فرد به سیستم لنفاوی سرایت کرده است یا خیر.

مانند تمام جراحی ها، این روش ها نیز خطراتی به همراه دارند. با این حال، لنفادنکتومی می تواند زندگی فرد را نجات دهد و به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا در مورد برنامه درمانی یک فرد تصمیم بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *