ورزش چگونه به درمان لنف ادم کمک می کند ؟

تحقیقات نشان می دهند که ورزش به حرکت مایع لنف در سیستم لنفاوی کمک می کند. بنابراین ورزش های مخصوص لنف ادم می تواند به کاهش تورم کمک کند. ورزش باعث انقباض عضلات می شود و از این طریق مایع لنف در رگ های لنفاوی حرکت می کنند. علاوه بر این ورزش می تواند به شما کمک کند که طیف وسیعی از حرکات را انجام دهید و احساس بهتری داشته باشید. بیشتر این تحقیقات به بررسی لنف ادم دست پرداخته اند. مطالعاتی که در مورد لنف ادم پا انجام شده نیز نشان داده است که ورزش می تواند به کاهش ورم پا کمک کند.

حتما بخوانید : درمان جدید لنف ادم برای ورم دست و پا بعد از سرطان

موسسه ملی بهداشت و مراقبت (NICE) در مورد ورزش های مخصوص لنف ادم توصیه هایی ارائه داده است. این موارد برای افرادی است که پس از درمان سرطان سینه دچار لنف ادم شده اند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند. در این دستورالعمل ها آمده است که ورزش نه تنها باعث بروز یا بدتر شدن لنف ادم نمی شود. بلکه می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

نکات لازم قبل از شروع ورزش برای لنف ادم

نوع ورزش شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • تندرستی شما قبل درمان لنف ادم
  • نوع درمان
  • شدت و درجه بندی لنف ادم

قبل از شروع هرگونه تمرینی با پزشک یا متخصص لنف ادم خود (پرستار یا فیزیوتراپیست) صحبت کنید. آنها می توانند در مورد کارهایی که باید و نباید انجام دهید به شما مشاوره دهند.

نکات لازم برای ورزش لنف ادم

 

به آرامی ورزش را شروع کنید و به آرامی بدن را جمع کنید. اگر مدتی ورزش نکرده اید پیاده روی می تواند راه خوبی برای شروع باشد. می توانید به تدریج مسافت و سرعت را افزایش دهید. نمونه های دیگر شامل یوگا ، تای چی ، پیلاتس ، دوچرخه سواری ، شنا یا ایروبیک در آب است.

سعی کنید ورزش های مخصوص لنف ادم را هر روز انجام دهید. به این فکر کنید که چگونه می توانید آن را در برنامه روزمره خود جای دهید. اگر بخشی از برنامه روزانه شما شود ، احتمالاً انجام تمرینات را ادامه خواهید داد. پیاده روی آسانترین روش است بنابراین به جای سوار شدن در اتوبوس یا رانندگی ، پیاده روی کنید.

موقعیت مناسب در ورزش های مخصوص لنف ادم

هنگامی که نشسته اید یا دراز کشیده اید ،این حالت به شما کمک می کند که در موقعیتی قرار بگیرید که به تخلیه لنف کمک کند. درمان لنف ادم دست ، هنگام نشستن ، باید بازو را روی بالشتک یا بالش قرار دهید یا دست را در سطح راحتی بالا ببرید ، اما نباید بالاتر از ارتفاع شانه باشد. لنف ادم پا ، روی مبل دراز بکشید یا پایتان را روی چهارپایه یا صندلی قرار دهید. در این حالت حتما از یک کوسن یا بالشت زیر زانو خود استفاده کنید. لنف ادم سر و گردن ، سر خود را با ۲ یا ۳ بالش بالا ببرید که باعث تخلیه مایع لنف شود.

ورزش مناسب برای لنف ادم

در اینجا ورزش های مخصوص لنف ادم دست , لنف ادم پا و سر و گردن ارائه شده است شامل :

نفس عمیق

نفس عمیق می تواند از طریق بدن به جریان مایع لنفاوی کمک می کند. به طوری که مایع لنف به سیستم لنفاوی قفسه سینه و دور از ناحیه مبتلا به لنف ادم وارد می شود.تنفس عمیق برای انواع لنف ادم ، حتی تورم سر و گردن نیز مفید است. با تغییر فشار در شکم (شکم) و قفسه سینه شما این روش عمل می کند. نفس عمیق مایع لنف را ترغیب می کند تا دوباره به سیستم گردش خون وارد شود.

تنفس عمیق می تواند باعث آرامش شما شود. این تمرینات تنفسی را می توانید در حالت نشسته روی صندلی یا در رختخواب یا در حالی که دراز کشیده اید , انجام دهید.

  • شانه ها و قسمت فوقانی قفسه سینه خود را شل کنید.
  • یکی از دست ها را زیر دنده ها قرار دهید.
  • نفس خود را به آرامی ، عمیق و راحت از طریق بینی وارد کنید ،
  • حس کنید که با بالا آمدن شکم (شکم) دست شما بالا می رود.
  • سپس به آرامی از طریق دهان نفس بکشید ، بنابراین شکم شما دوباره صاف می شود.
  • این کار را ۵ بار انجام دهید.

ورزش های مخصوص لنف ادم دست

این تمرینات نباید دردناک باشد. با انجام این کار ممکن است احساس کشش داشته باشید ، این طبیعی است. در صورت داشتن درد و در صورت عدم بهبود ، تمرینات را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

ورزش برای لنف ادم دست

 

در هنگام ورزش اگر آستین طبی لنف ادم دارید ، بپوشید. سعی کنید هر روز برخی تمرینات را انجام دهید.

به صورت قائم روی صندلی بنشینید و بازوی خود را به راحتی روی یک بالشتک یا روی دسته صندلی قرار دهید. با برخی از تنفس های عمیق شکمی شروع کنید. انجام این تمرینات به ترتیبی که در زیر ارائه شده است به شما یادآوری می کند در هنگام ورزش همه بدن از سر تا دست این تمرین را انجام دهد . سعی کنید هر تمرین را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

جدیدترین روش درمان لنف ادم و ورم دست و پا با محصولات فشاری تووآن

تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تووآن  ارائه دهنده جوراب ورم پا لنف ادم , آستین طبی لنف ادم  و انواع بانداژهای لنف ادم با بهترین کیفیت و تضمین اصالت کالا

تمرینات گردن

  • خم کردن – سر خود را به سمت یک شانه خم کنید ، ۳ ثانیه نگه دارید و سر خود را به مرکز برگردانید و سپس آن را به سمت دیگر تکرار کنید. هنگام انجام این تمرین شانه ها را بی حرکت نگه دارید.
  • چرخش – سر خود را تا آنجا که بتوانید فاصله دور را ببینید بچرخانید. ، ۳ ثانیه نگه دارید ، به سمت جلو برگردید سپس همان کار را روی شانه دیگر انجام دهید. سر خود را بچرخانید نه بدن.
  • چانه به سینه – تا جایی که راحت می توانید گردن خود را به سمت پایین خم کنید تا چانه شما روی سینه شما باشد این حرکت انجام دهید ، ۲ ثانیه نگه دارید و سپس سر خود را به آرامی به عقب بیاورید بنابراین دوباره به جلو نگاه کنید.

تمرینات شانه

  • شانه ها را بالا و پایین کنید – شانه ها را شل کنید ، آنها را تا گوش های خود بالا بیاورید ، شل کنید و سپس آنها را به سمت پایین رها کنید
  • چرخش شانه – شانه ها را به جلو بچرخانید و سپس آنها را به عقب بچرخانید

تمرینات بازو

  • حرکات ترکیبی – به راحتی روی صندلی بنشینید و سپس دستانتان را به زانو بزنید سپس شانه ها را لمس کنید و تا جایی که ممکن است دستان خود را بدون درد بلند کنید ، شانه ها و سپس زانوها را لمس کنید.
  • شنای سینه  – بایستید یا روی لبه صندلی بنشینید و سپس دستان خود را از جلوی سینه رد کنید و آنها را به طرف پهلو خم کنید ، اگر این حرکت برای شما خیلی دشوار است آن را در ارتفاع کمر امتحان کنید. شما همچنین می توانید یک ضربه به عقب بزنید.
  • با یک توپ ورزش کنید – توپ را بین دو دست فشار دهید ، به آرامی فشار دهید.

تمرینات مچ دست

  • بازوی خود را روی یک کوسن قرار دهید و دست خود را از انتها آویزان کنید. مچ دست خود را به سمت پایین خم کنید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید ، ۵ ثانیه در این حالت بمانید و آرام آرام شل شوید. سپس مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید تا زمانی که دوباره احساس کشیدگی کنید و آن را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و سپس شل کنید.
  • دایره ها – بازوی خود را روی کوسن قرار دهید و دست خود را از لبه آویزان کنید. مچ دست خود را در جهت های عقربه های ساعت بچرخانید و سپس در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید.

تمرینات دست

  • دست خود را جمع کنید تا یک مشت ایجاد کنید و سپس انگشتان خود را کاملاً باز و باز کنید.
  • لمس انگشتان با شست – با استفاده از انگشت شست هر انگشت را یکی یکی لمس کنید ، از آنجا که انجام آن آسان است سریعتر انجام آن را شروع کنید.
  • خم کردن و کشیدن انگشتان – انگشتان خود را از ناحیه بند انگشتان خم کنید و انگشتان خود را صاف نگه دارید. دست خود را با انگشتان در کنار هم قرار دهید سپس انگشتان خود را به بیرون باز کنید ، سپس آنها را دوباره خم کنید.

ورزش برای لنف ادم دست

 

ورزش های مخصوص لنف ادم پا

این تمرینات نباید دردناک باشد. با انجام این ورزش ها ممکن است احساس کشش داشته باشید ، این طبیعی است. در صورت داشتن درد و در صورت عدم بهبود ، تمرینات را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

حتما بخوانید : ورم پا , دلایل ورم پا و درمان آن

در هنگام انجام ورزش های مخصوص لنف ادم پا می توانید از جوراب مخصوص لنف ادم استفاده کنید. سعی کنید هر روز برخی تمرینات را انجام دهید. بعضی از ورزش های لنف ادم پا را می توانید روی صندلی بنشینید و در حالی که تلویزیون تماشا می کنید انجام دهید. سعی کنید آنها را حداقل دو بار در روز انجام دهید. با نفس عمیق شروع کنید.

سعی کنید هر تمرین را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

  • حرکت درجا – می توانید در محل حرکت کنید یا این کار را به صورت نشسته انجام دهید ، یکی از زانو ها را بلند کنید و سپس آن را پایین بیاورید ، سپس زانوی دیگر را بلند کرده و پایین بگذارید.
  • چرخش های مفصل ران – پای خود را به جلو بیاورید و یک نیم دایره بکشید ، زانوی دیگر خود را کمی خم نگه دارید ،قرار دادن پا روی یک سطح ثابت به تعادل شما کمک می کند. انگشتان پا را به طرف بالا بچرخانید و سپس آنها را به سمت خارج بکشید.
  • تمرینات زانو – روی صندلی بنشینید و حرکت درجا را انجام دهید و سپس پای خود را از زمین بلند کرده سپس صاف کرده و پای خود را خم کنید.
  • حرکت ساق پا – پاشنه های خود را از زمین بلند کنید تا در عضلات ساق پا احساس فشار داشته باشید ، آرام باشید تا پاهای شما روی زمین صاف باشد سپس تکرار کنید.در حالی که پاشنه خود را روی زمین قرار داده و انگشتان انگشتان را از خود دور کرده و انگشتان را به سمت چانه بکشید ، می توانید این کار را روی یک صندلی تختخواب یا دراز کشیده انجام دهید. پای خود را از زمین یا تخت بلند کنید ، سپس مچ پا را در جهت عقربه های ساعت برچرخانید ، سپس در خلاف جهت عقربه ساعت این کار را انجام دهید.

ورزش های مخصوص لنف ادم برای سر و گردن

استفاده از عضلات سر ، گردن و شانه می تواند به کاهش تورم کمک کند. فیزیوتراپیست یا پرستار متخصص شما معمولا این تمرینات را با شما انجام می دهند.این تمرینات نباید دردناک باشد. با انجام این کار ممکن است احساس کشش در اندام خود داشته باشید ، این طبیعی است. در صورت داشتن درد و در صورت عدم بهبود ، تمرینات را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

سعی کنید هر روز یک یا دو بار برخی از این تمرینات را انجام دهید. بهتر است هر روز بعضی از ورزش های مخصوص لنف ادم را تکرار کنید. هدف خود را بین ۵ تا ۱۰ تمرین قرار دهید.

تمرینات را به آرامی و آرامش انجام دهید ، عجله نکنید. می توانید بین تمرینات استراحت کنید. برای راحتی در انجام تمرینات می توانید جلوی آینه بایستید و شانه های خود را به عقب برگردانید و شل کنید.

تمرینات گردن

  • چرخاندن سر – سر خود را بچرخانید تا آنجا که می توانید روی شانه خود را ببینید ، ۲ ثانیه نگه دارید. به آرامی به موقعیت شروع برگردید. در طرف دیگر تکرار کنید. هنگام انجام این تمرین شانه ها را بی حرکت نگه دارید.
  • شیب سر – سر خود را به سمت یک شانه متمایل کنید تا زمانی که در طرف مقابل کشیدگی احساس کنید. ۲ ثانیه نگه دارید سپس صاف شوید. در طرف دیگر تکرار کنید. در حین انجام این تمرین شانه ها را بی حرکت نگه دارید.
  • چانه به سینه – تا جایی که راحت می توانید گردن خود را به سمت پایین خم کنید تا چانه شما روی سینه شما باشد ، ۲ ثانیه نگه دارید و سپس سر خود را به آرامی به سمت بالا بیاورید بنابراین دوباره به جلو نگاه می کنید.

تمرینات شانه

  • شانه ها را بالا و پایین کنید – شانه های خود را شل کنید ، آنها را به گوشهای خود برسانید ، آرام باشید و سپس آنها را به سمت پایین بیاورید. تکرار.
  • چرخش شانه – شانه خود را به جلو بچرخانید ، سپس آنها را به عقب بچرخانید.

تمرینات دهان

  • دهان خود را باز و بسته کنید.
  • بوسه بزنید ، شمع های خیالی را فوت کنید.
  • لبخند بزنید – اغراق آمیز
  • صدای این کلمات را به صورت اغراق آمیز بگویید – a، e، i، o، u.
  • آدامس بجوید اما فقط در صورت نداشتن مشکل بلع.

تمرینات فکی

  • پهلو به پهلو – فک پایین خود را به یک طرف و سپس دیگر بلغزانید.
  • فک به جلو – فک پایین را به جلو فشار دهید سپس شل شوید و آن را تکرار کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *