ممکن است فرد متوجه شود که انگشتان دست یا دست هایش بزرگتر از حد معمول به نظر می رسد. ممکن است پوست پفی یا براق به نظر برسد ، و هنگامی که فرد به پوست فشار می آورد ، حالت تورفتگی در آن ظاهر شود.

ورم دست ها اغلب بدون درمان از بین می رود. ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند به درمان ورم دست کمک کند.

ورم دست ها ممکن است در مواقع مشخصی از روز یا به دلیل انجام فعالیتهای خاص اتفاق بیفتد. یادداشت برداری در هنگام بروز تورم می تواند به علت این امر کمک کند. شاید ایده خوبی باشد که زمانی از روز و شرایطی که دست ها متورم می شوند را به خاطر بسپارید.

در این مقاله می توانید با علت های مختلف ورم دست ها ، درمان لنف ادم بعد از سرطان و درمان های خانگی ورم دست ها آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

علت ورم دست ها چیست ؟

برخی از داروهای خانگی ساده می توانند ورم دست ها را کاهش دهند. هدف از این درمان ، تشویق مایعات برای گردش در بدن است و باعث می شود تورم کمتر شود.

علت ورم دست در صبح

ورم دست ها ممکن است در صبح بسیار قابل توجه باشد. دراز کشیدن بی حرکت در طول شب می تواند باعث جمع شدن مایعات در بافت دست ها و در نتیجه تورم شود.

ورم دست ها نشانه چیست ؟

کشش بازوها و دستها در ابتدای روز می تواند به گردش مایعات کمک کند. در اینجا چند نمونه تمرین ساده برای کاهش ورم دست ارائه شده است :

  • هر دو بازو را بالای سر ، به سمت سقف بکشید و موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید.
  • بازوها را مستقیما در جلوی بدن نگه دارید و به آرامی با مچ دست در هوا دایره بکشید.
  • انگشتان را به آرامی در یک مشت ببندید و سپس رها کنید ، حرکات را پنج بار یا به همان اندازه ای که راحت است تکرار کنید.

ورم دست ها به علت هوای گرم

ورم دست ها در هوای گرم شایع تر است. این امر به این دلیل است که رگهای خونی در تلاش برای خنک کردن بدن ، برای ارسال خون بیشتر به پوست گسترش می یابند. با گسترش رگ ها ، برخی از مایعات آنها می توانند به داخل دستها منتقل شوند.

گرفتن دست و مچ زیر آب سرد باید تورم را کاهش دهد. گزینه دیگر پر کردن یک لگن با آب خنک و فرو بردن دست ها در آب تا زمانی که ورم آن کاهش یابد.

دلیل ورم دست در هوای گرم

از پوشیدن لباس هایی با آستین های تنگ خودداری کنید ، به دلیل اینکه با داشتن ورم دست ها ممکن است احساس ناراحتی کنید. بستن ساعت و یا استفاده از جواهرات روی مچ دست نیز می تواند گردش مایعات را کاهش دهد. لازم بذکر است که برای جریان طبیعی مایعات در دست ها از شل بودن این موارد اطمینان حاصل کنید.

علت ورم دست ها بعد از ورزش کردن

بدن هنگام ورزش گرم می شود و باعث می شود رگ های خونی مانند هوای گرم متورم شوند. این ممکن است باعث باد کردن دست ها شود ، اگرچه ورم بدن هنگام خنک شدن بدن معمولا از بین می رود.

ورزش متوسط برای سلامتی مفید است. قبل و بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید و لباس گشاد بپوشید که به خنک شدن بدن کمک کند.

دلیل باد کردن دست ها در بارداری

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری دچار ورم در دست و پا می شوند. پوشیدن لباس گشاد، فعال ماندن و بالا بردن پاها می تواند به کاهش ورم پا در بارداری کمک کند.

ورم دست ها در بارداری

اصطلاح پزشکی برای ورم جدی تر ادم است. اگر پوست هنگام فشردن کمرنگ است ، یا اگر تورم باعث ناراحتی می شود ، به پزشک مراجعه کنید. تورم در صورت یا اطراف چشم می تواند یکی دیگر از علائم ادم باشد.

دلیل ورم دست بعد از خوردن مقدار زیادی نمک

فرد ممکن است بعد از خوردن یک وعده غذایی شور ، شاهد ورم دست ها باشد. نمک زیاد می تواند باعث جذب بیشتر مایعات توسط سلول ها شوند که می تواند منجر به احتباس آب و تورم شود. داروهای آرتریت روماتوئید می تواند نمک بدن را حفظ کند.

کاهش مقدار نمک در رژیم غذایی برای سلامتی مزایای زیادی دارد. خوردن بیش از حد نمک در طولانی مدت می تواند منجر به فشار خون بالا ، بیماری کلیوی و حملات قلبی شود.

علت ورم دست و پا در بیماران سرطانی

برخی از اشکال سرطان می تواند باعث بروز ادم شود. همچنین داروهای شیمی درمانی می توانند باعث تورم یا لنف ادم شوند که ممکن است روی پا ، مچ پا ، پا یا صورت و همچنین دستها تاثیر بگذارد.

اگر تورم همراه با هر یک از علائم زیر باشد ، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • ادرار کمتر از حد معمول
  • ورم شدید دست ها و پاها که مانع حرکت دادن آنها می شود.

تیم مراقبت از سرطان می توانند در بهبود ” ورم دست ها ” به شما مشاوره دهند.

لنف ادم یا ورم به دلیل تجمع مایع لنف در بافت زیر پوست به وجود می آید. برای کنترل و درمان لنف ادم می توانید از محصولات لنف ادم تووآن بهره مند شوید که با نووآوری در طراحی می تواند بیشترین تاثیر در کاهش تورم دست و پا داشته باشد.

دلیل باد کردن دست ها در بیماران کلیوی

کلیه ها مایعات و آب اضافی بدن را تصفیه می کند. اگر کلیه ها به درستی کار نکنند ، ممکن است آب و مایعات در بافت ها جمع شده و باعث ورم دست ها شوند.سایر علائم مرتبط با بیماری کلیه شامل خون در ادرار ، کلسترول بالا و فشار خون بالا است.

آرتروز علت ورم انگشتان و دست

یکی از علائم اصلی آرتروز تورم و سفتی در مفاصل است. بسته به نوع آرتریت علائم و مناطق آسیب دیده می تواند متفاوت باشد ، اما این بیماری معمولا در دست ها رخ می دهد.

ورم انگشتان در آرتروز

ورم انگشتان دست می تواند به دلیل آرتروز باشد که مفاصل انگشتان و مچ دست ممکن است قرمز و متورم به نظر برسد ، داشتن احساس گرما و سفتی در مفاصل یکی دیگر از علایم آرتروز است. این علائم به ویژه در اوایل روز بیشتر است.

علائم زیر معمولا آرتریت را نشان می دهد:

  • مفاصل که به مدت ۱ ساعت یا بیشتر در صبح سفت هستند.
  • تورم که ۳ روز یا بیشتر طول بکشد.
  • تورمی که سه یا چند بار در ماه رخ می دهد.

آرتریت معمولا به تغییرات در شیوه زندگی و داروهای ضد التهابی مانند آسپرین پاسخ می دهد که می تواند درد و التهاب را درمان کند.

حتما بخوانید : بیماری آرتروز چیست ؟ علایم , تشخیص و درمان آرتروز

علت ورم دست چپ یا راست چیست ؟

تورم ممکن است در هر دو دست به طور همزمان ظاهر شود یا ممکن است یک دست علائم بیشتری داشته باشد. مشکلات و تورمی که تنها در یک دست ظاهر می شود ممکن است چند دلیل احتمالی داشته باشند، از جمله:

ورم دست در اثر ضربه

علائم تورم تنها در یک دست ممکن است نشان دهنده مشکلی مانند آسیب یا ضربه باشد.

اگر تنها یک دست دچار تورم شده باشد ، هر اتفاقی را که ممکن است دست را تحریک کرده باشد در نظر داشته باشید. ممکن است افتادن یا ضربه جزئی علت تورم یا کبودی باشد.

در موارد دیگر، فشار مدام ممکن است منجر به تورم شود. مثال‌هایی از این کار می‌تواند استفاده از وزنه‌های سنگین با یک دست یا حمایت از یک طرف بدن در حین انجام تمرینات باشد.

مشکلات عروقی در دست

در موارد دیگر، ورم یک دست ممکن است نشان دهنده مشکلی در رگ های خونی باشد که خون آن دست را تامین می کند.
بیماری عروقی ممکن است باعث گرفتگی و تورم در اندام‌ها، مانند پاها و دست‌ها شود. در حالی که مشکلات ممکن است هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهند، اما علائم آن می توانند در یک طرف ظاهر شوند یا قابل توجه باشند.

افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند دیابت یا فشار خون بالا ممکن است بیشتر در معرض اختلالات عروقی باشند. سایر عوامل نیز ممکن است خطر را افزایش دهند، مانند سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض سرما.

اگر فردی نگران بیماری عروقی باشد ، باید با پزشک خود مشورت کند.

سندرم دست پف کرده

سندرم دست پف کرده ممکن است باعث تورم در یک دست شود.

ورم دست نشانه چیست

 

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که پف کردن دست یک عارضه بالینی غیر معمول مصرف داروی تزریقی است. تزریق مکرر دارو به یک ناحیه از بدن ممکن است بر رگ‌های خونی تأثیر بگذارد یا منجر به احتباس مایعات و تورم در بافت های اطراف شود.

اگر فردی داروهای داخل وریدی را به طور منظم به رگ های دستش تزریق کند، ممکن است بازوی آن دست متورم شود. عوامل دیگری ممکن است این خطر را افزایش دهند، مانند استفاده نکردن از سوزن تمیز یا استفاده نکردن از تورنیکت در حین تزریق است.

درمان های خانگی برای ورم دست ها

  • برخی از داروهای خانگی ساده می توانند ورم دست ها را که هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد را درمان کنند.
  • گرما می تواند در تسکین ورم دست ها موثر باشد. گرما می تواند عضلات را شل کرده و به گردش خون کمک کند. یک حمام آب گرم یا قرار دادن یک کمپرس گرم روی دست ها می تواند به تسکین علائم ورم دست  ها کمک کند.
  • سرما همچنین می تواند تورم را کاهش داده و هر دردی را بی حس کند. یک بسته یخ را در یک حوله بپیچید و آن را روی دست ها قرار دهید.
  • مراقب باشید که هر چیز بیش از حد گرم یا سرد را روی پوست قرار ندهید. دستها را بیش از ۲۰ دقیقه گرم یا خنک نکنید و اجازه دهید پوست قبل از اعمال دوباره گرما یا سرما دوباره به دمای معمولی برگردد.

علت ورم دستها

  • با محدود کردن مصرف فست فود ، مواد غذایی کنسرو شده و غذاهای بسته بندی شده در رژیم غذایی ، مقدار نمک را کاهش دهید. این محصولات حاوی مقادیر زیادی نمک یا سدیم هستند. میوه و سبزیجات تازه بخورید و برای طعم دار کردن به جای نمک از ادویه جات استفاده کنید.
  • فعال بودن باعث گردش مایعات در بدن می شود. از نشستن طولانی مدت خودداری کنید ، و مرتبا ورزش کنید. کشش مچ دست و بازوها می تواند به کاهش تورم در دستان کمک کند.
  • بالا بردن دستها یا قرار دادن آنها زیر آب خنک می تواند در کاهش سریع ورم موثر باشد. در هنگام نشستن دستها را روی میز یا دسته صندلی تکیه دهید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به حفظ تعادل مواد شیمیایی و مایعات در بدن کمک کند. همچنین می تواند به گردش خون و احتباس مایعات کمک کند.
  • اگر دستها به طور مرتب متورم شوند ، ممکن است ناشی از یک وضعیت پزشکی مانند بیماری کلیوی یا آرتروز باشد. بنابراین برای درمان آن باید از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد.

ورم دست ها معمولا باعث ایجاد مشکل جدی در سلامتی نمی شود ، اما می تواند ناراحت کننده باشد. همچنین ممکن است ناشی از یک مشکل در سلامتی باشد.

برخی از داروهای خانگی ساده اغلب می توانند ورم دست ها را کاهش دهند. اگر این موارد مؤثر نباشد ، با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی مشورت کنید ، که مشکل را به طور دقیق بررسی کند.

زمان مراجعه به پزشک برای ورم دست ها

اگر تشخیص علت تورم دست ها آسان باشد و ورم به درمان های خانگی به خوبی پاسخ دهد، ممکن است نیازی به صحبت با پزشک نباشد.
چند نشانه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید که ممکن است نشان دهنده زمان تشخیص قطعی برای رد کردن یک بیماری زمینه ای یا درمان هایی برای کمک به کاهش علائم با پزشک مشورت کنید. یک فرد باید در مورد دست های متورم با پزشک در ارتباط باشد اگر:

  • اگر ورم دست ها به طور مکرر رخ می دهد، یا به درمان های خانگی پاسخ نمی دهد
  • در گذشته مشکل غدد لنفاوی دارند
  • سابقه بیماری کلیوی دارند
  • باردار هستند
  • علائم عفونت شدید، مانند تب شدید، همراه با تورم، قرمزی، و درد در دست را تجربه می‌کنند.

ورم دست ها معمولا در طولانی مدت مشکلی ایجاد نمی کند ، اما می تواند ناراحت کننده باشد. همچنین ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی برای سلامتی باشد.

درمان‌های ساده خانگی می‌تواند دفعات ورم دست‌ها را کاهش دهند. اگر اینها جواب نداد، فرد باید با پزشک مشورت کند تا مشکلات اساسی را بررسی کند.

source : Causes of swollen hands

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *