ورم انگشتان دست یک علامت هشدار دهنده است ، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند قرمزی و درد همراه باشد.

عوامل مختلفی می تواند باعث تورم انگشتان شما شود که بسیاری از آنها جدی نیستند. با این حال اگر با علائم جدیدی همراه باشد می تواند نشان دهنده شرایط جدی تری باشد.

علت درد و ورم انگشت دست چیست ؟

در این مقاله ، برخی از علل رایج تورم انگشتان دست بررسی می شود و در مورد زمانی صحبت می کنیم که ورم دست ها ممکن است باعث نگرانی شود.

تورم انگشتان دست به دلیل احتباس مایعات

احتباس آب که گاهی اوقات به عنوان احتباس مایعات یا ادم شناخته می شود، یکی از شایع ترین علل تورم انگشتان است. دلایل متعددی برای احتباس آب وجود دارد، از رژیم غذایی گرفته تا بیماری های زمینه ای.

هنگامی که بدن آب اضافی را نگه می دارد، می تواند منجر به تورم بافت ها در اندام ها، به ویژه در انگشتان شود. برخی از علائم دیگر که ممکن است همراه با احتباس آب باشد عبارتند از نفخ و پف کردگی.

درمان تجمع مایعات معمولا با بررسی علت زمینه ای انجام می شود . اگر به طور مکرر تجمع یا احتباس مزمن مایعات باعث ورم انگشتان دست شما می‌شود، با پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.

تورم انگشتان به دلیل احتباس مایعات

احتباس مایعات ناشی از رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از نمک باعث می شود که بافت ها مایعات اضافی را در خود نگه دارند که منجر به احتباس مایعات در انگشتان، دست ها و سایر نواحی بدن می شود.

کاهش مصرف سدیم یکی از رایج ترین درمان ها برای شرایطی است که باعث احتباس آب می شود. در واقع، محققان توضیح می دهند که در برخی موارد، محدودیت سدیم و بالا بردن اندام ها بهترین گزینه درمانی است.

تجمع مایعات به دلیل انسداد : لنف ادم

لنف ادم نوعی احتباس مایعات است که در نتیجه انسداد در سیستم لنفاوی ایجاد می شود. زمانی که مایع لنفاوی نتواند به درستی توسط غدد لنفاوی جریان یابد، این مایع در اندام‌ها جمع می‌شود.

محصولات موبیدرم با طراحی نوین باعث کنترل ورم دست و پا بعد از لنف ادم می شود. شما می توانید با مقایسه تخصصی و بررسی جامع در تب گیر محصول مناسب خود را انتخاب کنید.

لنف ادم معمولاً باعث ورم انگشتان دست ، دست ها , انگشتان پا و پاها می شود. سایر علائم این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان لنف ادم

درمان لنف ادم شامل درمان فشاری ، ورزش روزانه و ماساژ تخلیه لنفاوی است. در موارد شدید لنف ادم ممکن است نیاز به جراحی باشد.

لنف ادم یا ورم به دلیل تجمع مایع لنف در بافت زیر پوست به وجود می آید. برای کنترل و درمان لنف ادم می توانید از محصولات لنف ادم تووآن بهره مند شوید که با نوآوری در طراحی می تواند بیشترین تاثیر در کاهش تورم دست و پا داشته باشد.

احتباس مایعات ناشی از یک واکنش آلرژیک: آنژیوادم

آنژیوادم نوع دیگری از احتباس مایعات است که با تجمع مایع در زیر پوست اتفاق می افتد. آنژیوادم که معمولا در اثر یک واکنش آلرژیک ایجاد می شود معمولا با کهیرهای بزرگ همراه است.

بیشتر بخوانید : برای آشنایی بیشتر با علت ورم صورت و بهترین راه پیشگیری از آن و اینکه چه زمانی به پزشک مراجعه کنید مقاله ورم صورت و ۱۳ علت رایج آن را مطالعه کنید.

اگرچه آنژیوادم در ناحیه صورت، سر و گردن ظاهر می شود، اما می تواند علاوه بر ورم صورت باعث ورم انگشتان دست نیز شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آنتی هیستامین ها و استروئیدها معمولاً اولین خط درمان آنژیوادم هستند و همچنین از هرگونه محرکی جلوگیری می کنند.

آنژیوادم

انگشتان متورم ناشی از ورزش

در طول یک تمرین ، مانند دویدن، پیاده روی، یا سایر اشکال ورزش های شدید، بدن شما سخت کار می کند تا خون را به قلب، ریه ها و ماهیچه های شما پمپاژ کند. این کار جریان خون را از رگ های خونی دست ها دور می کند و باعث گشاد شدن آنها و ورم انگشتان دست می شود.

تورم انگشتان بعد از تمرین معمولا نگران کننده نیست. با این حال، می‌توانید با حرکت دادن دست‌ها و بازوها و اطمینان از هیدراته ماندن، این علامت را پس از ورزش کاهش دهید.

انگشتان متورم ناشی از گرما

یکی دیگر از دلایل بالقوه ورم انگشتان دست در حین و بعد از ورزش افزایش حرارت بدن است. در واقع، قرار گرفتن در معرض گرما، چه داخل و چه خارج ، می تواند باعث ایجاد چیزی به نام ادم گرمایی شود.

ادم حرارتی معمولاً باعث تورم در اندام‌ها به‌ ویژه در انگشتان دست ، دست‌ها ، پاها و انگشتان پا می‌شود. در حالی که به طور کلی خطرناک نیست، می تواند نشان دهنده عدم تعادل در مایعات و الکترولیت ها باشد. در برخی موارد، می تواند با بیماری زمینه ای دیگری مرتبط باشد.

خوشبختانه، شما می توانید با حفظ آب بدن و سرد کردن دمای بدن خود در اسرع وقت، ادم گرمایی را کاهش دهید.

ورم انگشتان دست ناشی از هورمون ها

تغییرات هورمونی به خصوص در دوران قاعدگی و بارداری می تواند علائمی مانند نفخ، تورم، تغییرات خلقی و غیره را ایجاد کند. این علائم معمولا به دلیل تغییر در هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون رخ می دهد.

ورم انگشتان دست ناشی از هورمون ها

ورم انگشتان دست از علائم شایع سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است و اغلب در دوران بارداری نیز ظاهر می شود. سایر علائم PMS ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان سندروم پیش از قاعدگی به طور کلی شامل داروهای ضد درد برای کمک به کاهش هر گونه درد یا حساسیت است. ورزش منظم ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و تمرین تکنیک های کاهش استرس نیز می تواند علائم سندروم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.

همچنین مشاهده تورم در اندام‌ها، از جمله ورم انگشتان دست و پا، در اواخر بارداری بسیار رایج است.

انگشتان متورم ناشی از پره اکلامپسی

یکی دیگر از علل بالقوه تورم انگشتان دست در دوران بارداری وضعیتی به نام پره اکلامپسی است. پره اکلامپسی اغلب در اواخر بارداری ظاهر می شود و با علائم زیر مشخص می شود:

انگشتان متورم ناشی از پره اکلامپسی

درمان زودهنگام پره اکلامپسی برای اطمینان از بارداری و زایمان ایمن اهمیت زیادی دارد. درمان آن ممکن است شامل داروها، نظارت مکرر، یا در برخی موارد، زایمان زودرس باشد.

علت ورم انگشتان دست در صبح

گاهی اوقات هنگام صبح که از خواب بیدار می شوید، ورمی در دست ها و انگشتان شما ایجاد می شود. در حالی که این تورم می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای دیگر مانند آرتریت باشد، اما می تواند با خوابیدن بدتر شود.

اگر در هنگام صبح به طور مکرر انگشتان دست شما متورم می شوند، این حالت های خواب را امتحان کنید تا بازوها و دست های خود را بالا نگه دارید:

  1. دراز کشیدن به پشت : برای بالا بردن دستان خود از بالش زیر هر بازو استفاده کنید. حتی می‌توانید از بالش‌های اضافی و کوچک‌تر برای بالا بردن دست‌هایتان استفاده کنید.
  2. دراز کشیدن به پهلو : از یک بالش در جلوی خود استفاده کنید تا بازوی خود را بالا بیاورید.

ورم انگشت دست بر اثر ضربه

وقتی به خودمان آسیب می‌زنیم، بدن در محل آسیب واکنش التهابی ایجاد می‌کند. این التهاب معمولا با تورم ، قرمزی ، درد و سایر علائم همراه است.

خفیف یا جدی، آسیب دست می تواند منجر به ورم انگشتان دست و مچ شود. سایر علائم آسیب و التهاب در انگشتان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر تصور می کنید که تورم انگشتان به دلیل آسیب است و علائم بالا را تجربه می کنید، باید فورا برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

ورم انگشت دست بر اثر ضربه

باد کردن انگشتان دست بر اثر عفونت

مشابه آسیب دیدن ، التهاب بخشی ضروری از روند بهبودی برای پاسخ به عفونت ها است. عفونت ها بسته به نوع و شدت آن می توانند علائم مختلفی ایجاد کنند.

عفونت بازو و دست می تواند باعث ” ورم انگشتان دست ” و همچنین ایجاد عفونت در مفاصل انگشتان شود. سایر علائم و نشانه های عفونت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت انگشتان دست، دست یا هر قسمت دیگری از بدن می تواند جدی باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. درمان ممکن است شامل دارو باشد اما در نهایت به عفونت بستگی دارد.

انگشتان متورم ناشی از سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال زمانی رخ می دهد که عصب میانی که از مرکز دست می گذرد تحت فشار قرار می گیرد. این عصب بر احساس انگشت شست، اشاره، وسط و انگشت حلقه تأثیر می گذارد.

اگر دچار سندرم تونل کارپال شوید، ممکن است علائم زیر را در دست و مچ خود مشاهده کنید:

تورم انگشتان دست لزوما نشان دهنده سندرم تونل کارپال نیستند. با این حال، به گفته منبع مورد اعتماد مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، برخی از افراد متوجه تورم انگشتان خود شده اند.

انگشتان متورم ناشی از سندرم تونل کارپال

تورم انگشتان ناشی از آرتریت

آرتریت یک بیماری التهابی است که با درد، تورم و سفتی در مفاصل مشخص می شود. دو نوع رایج آرتریت عبارتند از: استئوآرتریت (OA) و آرتریت روماتوئید (RA).

آرتریت معمولا در مفاصل دست ها دیده می شود که می تواند باعث تورم قابل توجهی در انگشتان شود. سایر علائم آرتریت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان آرتریت می تواند شامل داروهای ضد التهابی، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی باشد. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای ضد التهاب می تواند برای کاهش التهاب مفید باشد.

یک مطالعه معتبر همچنین نشان داد که دستکش های آرتریت می توانند با اعمال فشار به مفاصل انگشت برای کاهش درد، تورم و ناراحتی موثر باشند.

تورم انگشتان ناشی از آرتریت

انگشتان متورم ناشی از تاندونیت

تاندونیت یک بیماری التهابی است که زمانی اتفاق می افتد که تاندون ها ملتهب می شوند و منجر به تورم، درد و حساسیت می شود. تاندونیت معمولا تاندون های شانه ها، بازوها و پاها را درگیر می کند.

سه نوع تاندونیت وجود دارد که می تواند باعث تورم در انگشتان دست شود:

این نوع تاندونیت به طور خاص بر روی تاندون های انگشتان تاثیر می گذارد.

یکی از مداخلات اولیه برای کاهش درد و تورم ناشی از تاندونیت ، سرما درمانی است. قرار دادن یخ روی انگشتان متورم می تواند به کاهش جریان خون در ناحیه و کاهش درد کمک کند.

موارد جدی تر تاندونیت معمولا نیاز به درمان پزشکی دارند.

بورسیت یکی دیگر از بیماری های التهابی است. که به دلیل التهاب کیسه های پر از مایعی است که مفاصل را احاطه کرده اند. بورسیت معمولاً بر روی مفاصل بزرگتر مانند مفاصل پاها، بازوها یا لگن تأثیر می گذارد.

اگر بورس انگشتان ملتهب شود، می تواند باعث تورم مفاصل انگشتان شود. سایر علائم بورسیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ورم انگشتان ناشی از بورسیت

سرما درمانی همچنین برای کاهش التهاب و درد ناشی از بورسیت مفید است. فیزیوتراپی و داروهای تزریقی نیز ممکن است برای موارد مزمن تر استفاده شود. در برخی موارد، ممکن است از جراحی برای تخلیه بورس های ملتهب استفاده شود.

باد کردانگشتان دست ناشی از نقرس

بیماری نقرس زمانی رخ می دهد که سطوح بالایی از اسید اوریک در بدن جمع شده و در مفاصل باعث ایجاد کریستال شود. به طور معمول، بدن اسید اوریک را از طریق ادرار دفع می کند، اما کاهش عملکرد کلیه می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد و نقرس را تحریک کند.

اگرچه نقرس معمولا روی پاها تأثیر می گذارد، اما می تواند باعث تورم و درد در مفاصل انگشتان شود. سایر علائم حمله نقرس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نقرس معمولا به مداخله زودهنگام نیاز دارد تا از گسترش یا مزمن شدن آن جلوگیری شود. داروهایی که به کاهش درد و کاهش سطح اسید اوریک کمک می کنند معمولا در ابتدا تجویز می شوند.

یک بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کاهش وزن، اصلاح رژیم غذایی و کاهش مصرف الکل نیز می تواند دفعات و شدت حملات نقرس را کاهش دهد.

ورم انگشتان دست ناشی از نقرس

انگشتان متورم ناشی از بیماری سلول داسی شکل

بیماری سلول داسی شکل یا کم خونی داسی شکل، یک بیماری ژنتیکی نادر است که بر عملکرد گلبول های قرمز تأثیر می گذارد. این بیماری باعث ایجاد گلبول های قرمز داسی شکل می شود که در گردش صحیح خون در بدن مشکل دارند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، یکی از اولین علائم بیماری سلول داسی شکل سندرم دست و پا است که می تواند باعث تورم در انگشتان دست شود. سایر علائم کم خونی داسی شکل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بیماری سلول داسی شکل بسته به شدت و پیشرفت آن به انواع مختلفی از درمان نیاز دارد. با این حال، افزایش مایعات ممکن است حداقل به کاهش تورم انگشتان کمک کند.

انگشتان متورم ناشی از اسکلرودرمی

اسکلرودرمی سیستمیک یک بیماری خود ایمنی است که معمولا با تغییرات در پوست مشخص می شود. همچنین می تواند باعث تغییراتی در بافت های همبند بدن و همچنین اندام ها شود.

ورم دست ناشی از اسکلرودرمی

یکی از علائم اولیه اسکلرودرمی تورم دست ها و انگشتان به ویژه صبح ها پس از بیدار شدن از خواب است. سایر علائم اسکلرودرمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان تورم انگشتان ناشی از اسکلرودرمی شامل ورزش مکرر انگشتان دست و پا با کمک یک کاردرمانگر است. داروهای ضد التهابی نیز می توانند به موارد شدیدتر کمک کنند.

علل نادر تورم انگشتان

در برخی شرایط، انگشتان متورم می تواند به عنوان یک علامت نادر در برخی شرایط ظاهر شود.

  1. دیابت ملیتوس یا شیرین : بیشتر تحقیقات در مورد دیابت بر روی علائم دیابت در پاها متمرکز است. با این حال، یک گزارش منبع معتبر در سال ۲۰۱۲ به وضعیتی به نام سندرم دست دیابتی استوایی اشاره می کند که می تواند باعث تورم انگشتان شود. در این گزارش، دو نفر گزارش شده اند که انگشتان آنها به دلیل دیابت کنترل نشده متورم شده اند.
  2. بیماری سل : گزارش‌های متعددی انگشتان متورم را به عنوان یک علامت نادر ناشی از بیماری سل توصیف می‌کنند. در یک مطالعه موردی، یک مرد ۲۵ ساله با تشخیص بیماری سل با تورم انگشت کوچک دست و سابقه عفونت های مکرر قفسه سینه مراجعه کرد. در گزارش دیگری ، یک مرد ۴۶ ساله که به بیماری سل مبتلا شده بود نیز از تورم انگشت کوچک خود خبر داد.
  3. سارکوئیدوز : با توجه به مطالعات ، تورم انگشتان ممکن است یک علامت نادر از یک بیماری التهابی به نام سارکوئیدوز باشد. در یک مطالعه موردی در سال ۲۰۱۵، یک مرد مسن با تورم انگشت میانی کشف شد که دارای نوع نادری از این بیماری به نام تنوسینوویت سارکوئید است.
  4. سیفلیس : اگر به موقع درمان نشود، می تواند به یک عفونت سراسری تبدیل شود که قسمت های مختلف بدن از جمله انگشتان دست را تحت تاثیر قرار می دهد. در سال ۲۰۱۶، یک مطالعه موردی درباره تورم و درد انگشتان دست در یک مرد ۵۲ ساله مبتلا به سیفلیس ( درمان نشده ) منتشر شد.

همانطور که در بالا می بینید، بسیاری از بیماری ها می توانند باعث تورم انگشتان شوند. بیشتر این دلایل مانند گرما، ورزش یا حتی هورمون ها به ندرت خطرناک هستند. برای این نوع شرایط ، مداخلات ساده می تواند به هر تورم یا ناراحتی که ممکن است در انگشتان خود احساس کنید کمک کند.

با این حال، اگر ورم انگشتان دست با علائم دیگر همراه باشد ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند در تشخیص یک بیماری زمینه ای که نیاز به رسیدگی دارد کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *