۵ مزایای باورنکردنی تامی تاک برای سلامتی بدن و فواید ابدومینوپلاستی

فواید ابدومینوپلاستی – که معمولاً به عنوان “تامی تاک” شناخته می شود – یک عمل جراحی زیبایی است که هدف آن صاف کردن ناحیه معده از طریق برداشتن پوست و چربی اضافی و سفت شدن عضلات شکم است.

افراد معمولا زمانی به دنبال عمل جراحی هستند که باردار باشند یا مقدار قابل توجهی وزن کم کرده‌اند و پوست اضافی دارند که خلاص شدن از شر آن دشوار است.

در حالی که افراد معمولا به دلایل زیبایی این روش را انتخاب می کنند ، ممکن است تعجب کنید که آیا ابدومینوپلاستی مزایایی برای سلامتی دارد یا خیر.

این مقاله به شما می گوید که آیا ابدومینوپلاستی مزایایی برای سلامتی دارد یا خیر و در مورد خطرات بالقوه، جایگزین ها و پاسخ به برخی از سوالات متداول بحث می کند.

آیا عمل ابدومینوپلاستی برای سلامتی شما مفید است؟

مطالعات نشان می دهد که از دست دادن ۵ تا ۱۰ درصد یا بیشتر وزن اضافه بدن با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط است، بنابراین ممکن است تعجب کنید که آیا انجام عمل ابدومینوپلاستی نیز این فواید را به همراه خواهد داشت یا خیر.

با این حال، هدف اصلی ابدومینوپلاستی برداشتن پوست اضافی است، نه چربی اضافی. در حالی که می توان مقداری چربی را حذف کرد، اما این روش برای حذف عمده چربی طراحی نشده است. تامی تاک یک عمل جراحی کانتورینگ بدن در نظر گرفته می شود، نه یک جراحی کاهش چربی.

هدف از جراحی صاف کردن ناحیه معده با برداشتن پوست شل و سفت کردن عضلات شکم است. اغلب، بهترین کاندیدها برای این جراحی کسانی هستند که قبلا وزن کم کرده اند یا باردار بوده اند.

اگر قبل از انجام جراحی شکم مقدار قابل توجهی وزن کم کرده اید، می تواند مزایایی مانند کاهش خطر بیماری مزمن را داشته باشد ، اما این نتیجه جراحی نیست.

با این حال، انجام ابدومینوپلاستی ممکن است برای برخی از افراد مزایای دیگری به همراه داشته باشد.

۱- از فواید ابدومینوپلاستی ممکن است کمردرد را کاهش دهد

پس از بارداری یا کاهش وزن، ماهیچه های شکم می توانند ضعیف تر شوند یا ممکن است از هم جدا شوند (بیماری به نام دیاستازیس رکتی). یک جراح ممکن است عضلات ضعیف یا جدا شده شکم را ترمیم کند، که می‌تواند هسته مرکزی را برای حمایت بیشتر از کمر تقویت کند.

جالب توجه است، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد بیمارانی که تحت عمل جراحی شکم قرار گرفتند، طی ۶ هفته تا ۶ ماه پس از جراحی، کمردرد آنها به طور قابل توجی بهبود یافته است.

۲- باعث بهبود وضعیت بدن می شود

یکی از فواید ابدومینوپلاستی سفت شدن ماهیچه های شکم است که به قوی تر شدن هسته بدن کمک می کند که درتثبیت ستون فقرات بسیار موثر است. یک مطالعه نشان داد که می تواند به تغییر موقعیت لگن و صاف نگه داشتن کمر کمک کند، که می تواند وضعیت بدن را در طول زمان بهبود بخشد.

۳- بهبود بی اختیاری ادرار استرسی

بی اختیاری ادرار استرسی زمانی اتفاق می افتد که فشار زیادی روی مثانه یا مجرای ادرار وارد شود.

در حالی که این عارضه معمولاً بدون انجام عمل جراحی شکم درمان می‌شود، اما برخی از تحقیقات نشان می دهد بعد از جراحی زیبایی شکم بی اختیار ادرار استرسی بهبود یافته است.

۴- ممکن است فتق شکمی را اصلاح کند

از مزایای تامی تاک می توان به این مورد اشاره کرد که با کاهش فشار روی دیواره شکم و تقویت عضلات ضعیف شکم به اصلاح فتق شکمی کمک کند.

گاهی اوقات، ابدومینوپلاستی به جراحی استاندارد ترمیم فتق اضافه می شود.

۵- می تواند اعتماد به نفس و عزت نفس را بهبود بخشد

دلیل اصلی بیشتر افراد برای انجام عمل جراحی زیبایی شکم، بهبود ظاهر شکم است.

در حالی که معمولا نیاز به انجام عمل جراحی زیبایی شکم وجود ندارد و شل شدن پوست یک اتفاق طبیعی است، تحقیقات نشان داده است افرادی که تحت عمل جراحی شکم قرار می گیرند معمولا نسبت به ظاهر خود پس از جراحی احساس اطمینان بیشتری دارند.

به یاد داشته باشید که این اثرات ابدومینوپلاستی برای سلامتی معمولاً جز مزایای این عمل به شمار می رود و دلیل مستقلی برای انجام این عمل نیستند. یک جراح پلاستیک می تواند فرد را به طور کامل ارزیابی کند تا بفهمد آیا کاندیدای ایده آل برای جراحی هست یا خیر.

آیا ابدومینوپلاستی عوارض دارد؟

ابدومینوپلاستی یک جراحی بی خطر و موثر در نظر گرفته می شود. با این حال، مانند هر جراحی دیگری می تواند عوارضی به همراه داشته باشد .

عوارض همراه با عمل جراحی شکم عبارتند از:

  • زمان بهبودی طولانی
  • واکنش منفی به بیهوشی
  • خون ریزی
  • عوارض قلبی و ریوی
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • تجمع مایع
  • تورم طولانی مدت
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت
  • بهبود آهسته زخم
  • درد
  • از دست دادن پوست
  • نکروز پوست یا چربی (مرگ بافت)
  • جای زخم

یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۵ از ۲۹۴۶ ابدومینوپلاستی نشان داد که ۱۹.۵٪ از بیماران یک عارضه عمومی را تجربه کردند. این اثرات از عوارض جزئی زخم و عفونت تا مسائل شدیدتر مانند خونریزی شدید، نارسایی کلیه و عوارض قلبی متغیر بود.

علاوه بر این، ۸.۵ درصد نیاز به بستری مجدد در بیمارستان و ۵ درصد نیاز به عمل جراحی داشتند.

محققان دریافتند که شاخص توده بدنی بالاتر (BMI)، وضعیت بستری، بیماری های همراه (سایر شرایط سلامتی که همزمان رخ می دهند، مانند بیماری قلبی) و کاهش وزن سریع بیش از ۱۰ درصد از وزن بدن در ۶ ماه گذشته خطر عوارض را در افراد افزایش داد.

علاوه بر این، به نظر می رسد کسانی که ابدومینوپلاستی خود را توسط یک جراح پلاستیک انجام داده اند، در مقایسه با نوع دیگری از جراحی های حرفه ای، خطر کمتری برای عوارض عمده دارند.

نویسندگان به نتیجه آموزش پیشرفته و توانایی جراحان برای شناسایی کاندیدای مناسب مشکوک بودند.

جایگزین های ابدومینوپلاستی

اگر هدف شما بهبود سلامتی است، ممکن است بخواهید قبل از تصمیم به انجام عمل جراحی شکم، روش های غیر جراحی را امتحان کنید.

داشتن پوست شل پس از کاهش وزن یا دوران نقاهت پس از بارداری طبیعی است و معمولاً برای سلامتی نگران کننده نیست.

در برخی موارد، اگر وزن خود را حفظ کنید، به طور منظم ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید، شلی پوست شما ممکن است به مرور زمان برطرف شود.

این عادات همچنین می توانند کیفیت زندگی شما را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، چالش های حرکتی و علائم پیری زودرس بهبود بخشند.

اما ورزش و رژیم غذایی به تنهایی باعث از بین رفتن شلی پوست نمی شود، به خصوص اگر مقدار قابل توجهی وزن کم کرده باشید.

در نهایت، انتخاب ابدومینوپلاستی یک تصمیم کاملا شخصی است که شما و جراحتان باید به دقت در نظر داشته باشید.

سوالات متداول ابدومینوپلاستی

در اینجا سؤالاتی ارائه شده است که مردم معمولا در مورد ابدومینوپلاستی می پرسند.

۱- ابدومینوپلاستی چقدر طول می کشد؟

نتایج ابدومینوپلاستی دائمی در نظر گرفته می شود زیرا چربی و سلول های پوست برداشته می شوند و بنابراین نمی توانند دوباره رشد کنند. با این حال، در صورت افزایش یا کاهش وزن قابل توجه یا باردار شدن مجدد، نتایج شما ممکن است تغییر کند.

همچنین ممکن است به دلیل عوامل طبیعی مانند سن تغییراتی را در ظاهر خود تجربه کنید.

۲- آیا ابدومینوپلاستی دردناک است؟

ابدومینوپلاستی یک جراحی وسیع است و به زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارد – معمولا حداقل ۲ هفته.

معمولا یک یا دو هفته اول بسیار دردناک است و درد شما معمولاً با بهبود بدن کاهش می یابد. جراح شما ممکن است داروهایی برای کمک به کنترل درد تجویز کند.

در مقابل، مینی ابدومینوپلاستی درست بر ناحیه زیر ناف تمرکز می‌کند و معمولا برای افراد با افتادگی جزئی پوست تجویز می‌شود.

۳- آیا ابدومینوپلاستی به کاهش وزن کمک می کند؟

در حالی که ابدومینوپلاستی ممکن است شامل برداشتن مقداری چربی باشد، اما به عنوان یک جراحی کاهش وزن در نظر گرفته نمی شود.

جراحان معمولا توصیه می کنند که افراد قبل از انجام ابدومینوپلاستی وزن خود را کاهش دهند، زیرا این روش بیشتر برای برداشتن پوست اضافی ناشی از کاهش وزن یا بارداری مناسب است.

در پایان

انجام ابدومینوپلاستی یا “تامی تاک ” یک تصمیم شخصی است که بسیاری از افراد برای بهبود ظاهر شکم خود پس از بارداری یا کاهش وزن انجام می دهند.

در حالی که این روش معمولا به دلایل زیبایی انجام می شود، اما سایر مزایای ابدومینوپلاستی شامل بهبود کمردرد، وضعیت بدنی و بی اختیاری ادرار – در نتیجه اصلاح عضلات ضعیف یا جدا شده شکم و همچنین بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس است.

با این حال، تامی تاک یک روش کانتورینگ بدن است و به عنوان یک جراحی کاهش وزن کاربردی ندارد. در واقع، پزشکان معمولا توصیه می کنند که افراد قبل از جراحی وزن خود را کاهش دهند .

اگرچه این روش بی خطر است، اما خطراتی دارد که باید با جراح خود در میان بگذارید. جراح شما همچنین ارزیابی می کند که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی هستید و اینکه آیا این جراحی برای شما سودمند خواهد بود یا خیر.