آب درمانی برای کاهش وزن عبارت است از نوشیدن چندین لیوان آب با دمای اتاق در اول صبح برای لاغری صبحگاهی. که برخی از افراد اعلام کردند که این عادت برای برخی از جنبه های سلامتی فواید زیادی دارد، اما برای بسیاری از افراد سوال است که آیا آب درمانی یک ابزار موثر برای کاهش وزن است یا خیر.

در این مقاله به طور کامل تاثیر آب درمانی در لاغری بررسی می شود و همچنین ۶ دلیل ارائه شده است که نوشیدن آب می تواند در کاهش وزن و لاغری موثر باشد. علاوه براین به این می پردازیم که یک فرد در روز چقدر آب باید بنوشد.

شش دلیل که چرا نوشیدن آب ممکن است به کاهش وزن کمک کند

محققان هنوز در مورد تاثیر نوشیدن بیشتر آب در کاهش وزن مطمئن نیستند، اما بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ارتباط مثبتی بین افزایش مصرف آب و کاهش وزن وجود دارد.

در ادامه شش دلیل ارائه شده است که آب ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

فواید نوشیدن آب برای لاغری

 

۱. آب یک اشتها آور طبیعی است

در هنگام سیری معده سیگنال هایی را به مغز می فرستد تا غذا نخورد. آب می تواند به اشغال فضای معده کمک کند و منجر به احساس سیری و کاهش گرسنگی شود.

همچنین ممکن است فرد در هنگام تشنگی احساس گرسنگی داشته باشد. نوشیدن یک لیوان آب می تواند از خوردن میان وعده های غیر ضروری جلوگیری کند.

در یک مطالعه برای بررسی تاثیر آب در لاغری در سال ۲۰۱۴، ۵۰ زن دارای اضافه وزن، علاوه بر مصرف منظم آب در روز ، ۵۰۰ میلی لیتر آب ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه، ناهار و شام به مدت ۸ هفته متوالی نوشیدند. شرکت کنندگان کاهش وزن، چربی بدن ، اشتها و شاخص توده بدنی را تجربه کردند. یک منبع معتبر مطالعه از سال قبل نتایج مشابهی را به همراه داشت.

۲. آب باعث افزایش سوزاندن کالری می شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب می تواند به سوزاندن کالری کمک کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، ۱۲ نفر که ۵۰۰ میلی لیتر آب سرد و دمای اتاق نوشیدند، افزایش مصرف انرژی را تجربه کردند.

تاثیر نوشیدن آب در لاغری

 

آنها در ۹۰ دقیقه پس از نوشیدن آب بین ۲ تا ۳ درصد بیشتر از حد معمول کالری سوزاندند. آب همچنین ممکن است به طور موقت مصرف انرژی بدن یا تعداد کالری سوزانده شده را در هنگام استراحت را افزایش دهد.

نوشیدن آب سرد می تواند کالری سوزی آب را افزایش دهد، زیرا بدن برای گرم کردن آب کالری یا انرژی مصرف می کند.

۳. آب به دفع مواد زائد کمک می کند.

وقتی بدن کم آب می شود، نمی تواند مواد زائد را به صورت ادرار یا مدفوع به درستی دفع کند.

آب به کلیه ها کمک می کند تا سموم و مواد زائد را فیلتر کنند در حالی که اندام مواد مغذی و الکترولیت های ضروری را حفظ می کند. وقتی بدن کم آب می شود، کلیه ها مایعات را حفظ می کنند.

کم آبی بدن همچنین می تواند منجر به یبوست شود. آب باعث حرکت مواد زائد و جلوگیری از یبوست می شود.آب همچنین به بدن کمک می کند تا مشکلات گوارشی مانند اسهال و سوء هاضمه بهبود یابد.

هنگامی که مواد زائد در بدن جمع می شوند، افراد ممکن است احساس نفخ، تورم و خستگی کنند. نفخ می تواند چند سانت به کمر فرد اضافه کند. هیدراته ماندن راه خوبی برای حذف مواد زائد است که ممکن است مقداری باعث اضافه وزن شود.

آب برای لاغری مفید است

 

۴. نوشیدن آب می تواند مصرف کالری مایع را کاهش دهد

نوشیدن نوشابه، آبمیوه یا قهوه یا چای شیرین باعث افزایش کالری مایع می شود.

بیشتر افراد میزان کالری مصرفی خود را در نوشیدنی های ورزشی یا نوشیدنی های الکلی نادیده می گیرند.

جایگزین کردن حتی چند نوشیدنی پرکالری در روز با آب یا سایر نوشیدنی‌های بدون کالری، مانند چای گیاهی، ممکن است مزایای زیادی برای کاهش وزن در طولانی مدت داشته باشد.

نویسندگان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ دریافتند که جایگزین کردن دو یا چند نوشیدنی پرکالری با نوشیدنی‌های بدون کالری هر روز به مدت ۶ ماه منجر به کاهش وزن متوسط بین ۲ تا ۲.۵ درصد در گروهی از زنان چاق می‌شود.

در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۵، شرکت کنندگان زن باید هر روز پس از ناهار ۲۵۰ میلی لیتر آب بنوشند و در یک برنامه ۲۴ هفته ای کاهش وزن شرکت کنند. آنها ۱۳.۶ درصد بیشتر از زنانی که پس از ناهار به همان میزان نوشیدنی رژیمی مصرف کردند، وزن کم کردند.

تاثیر کالری مایع در لاغری

 

۵. آب برای چربی سوزی لازم است.

بدون آب، بدن نمی تواند چربی یا کربوهیدرات های ذخیره شده را به درستی متابولیزه کند.

فرآیند متابولیسم چربی را لیپولیز می نامند. اولین مرحله این فرآیند هیدرولیز است که زمانی اتفاق می افتد که مولکول های آب با تری گلیسیرید (چربی ها) برای ایجاد گلیسرول و اسیدهای چرب برهمکنش می کنند.

نوشیدن آب کافی برای سوزاندن چربی غذا و نوشیدنی و همچنین چربی های ذخیره شده ضروری است. یک منبع معتبر کوچک در سال ۲۰۱۶ نشان داد که افزایش مصرف آب منجر به افزایش لیپولیز و کاهش چربی در مطالعات حیوانی می شود.

۶.آب برای تمرینات ورزشی لازم است.

یکی از مهمترین اجزای هر برنامه کاهش وزن، ورزش است.

آب به عضلات، بافت های همبند و مفاصل کمک می کند تا به درستی حرکت کنند. همچنین به ریه‌ها، قلب و سایر اندام‌ها کمک می‌کند تا به‌طور مؤثری کار کنند، زیرا در حین ورزش فعالیت خود را افزایش می‌دهند.

هیدراته بودن خطر چیزهایی را که می توانند مانع یک تمرین خوب شوند، مانند گرفتگی عضلات و خستگی را کاهش می دهد. همیشه قبل، حین و بعد از ورزش آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

آب برای لاغری مفید است

 

اگر در شرایط گرم، مرطوب یا بسیار آفتابی ورزش می کنید در دسترس بودن آب اهمیت زیادی دارد.

آب درمانی برای کاهش وزن

مطالعات علمی بسیار کمی بر روی آب درمانی انجام شده است و شواهد کافی برای کاهش وزن ناشی از مصرف آب وجود ندارد . گفته می شود، هیدراتاسیون جزئی از آب درمانی است که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از عوامل دیگر مانند کیفیت کلی رژیم غذایی و سطح فعالیت ورزشی شما نقش بسزایی دارند .

آب درمانی چگونه کار می کند؟

در حالی که آب درمانی از ژاپن سرچشمه گرفته است، اما عمدتاً به لطف تبلیغات شفاهی در سراسر جهان محبوب شده است.

دو مولفه اصلی برای نحوه عملکرد آب درمانی ژاپنی وجود دارد.

اول، طرفداران آب درمانی، ۴ تا ۵ لیوان (۱۸۰ میلی لیتر) آب با دمای اتاق را هر روز صبح ناشتا، ۴۵ دقیقه قبل از هر غذا یا نوشیدنی می نوشند. (در ابتدا فقط با ۱ تا ۲ لیوان شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید.)

سپس، در طول روز مانند همیشه آب می نوشید و به علائم تشنگی خود توجه کنید.

علاوه بر این، اکثر طرفداران فقط خوردن وعده های غذایی را به مدت ۱۵ دقیقه در هر بار توصیه می کنند و حداقل ۲ ساعت قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی استراحت کنید.

اگرچه هیچ محدودیتی برای میزان آب مصرفی شما وجود ندارد، کاهش وزن پایدار در کنار هیدراتاسیون نیازمند انتخاب وعده های غذایی سالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *