سرکه سیب و کاهش وزن

سرکه سیب برای لاغری | بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب برای لاغری : تحقیقاتی در مورد اینکه سرکه سیب می‌تواند باعث سرکوب اشتها شود ، وجود ندارد، به این معنی که مشخص نیست مصرف آن می‌تواند منجر به کاهش وزن شود یا خیر. ممکن است سرکه سیب برای سلامتی فوایدی داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود.

هزاران سال است که سرکه سیب به عنوان یک ماده غذایی مفید برای سلامتی شناخته می شود ، اما آیا افزودن سرکه سیب به رژیم لاغری می تواند به کاهش وزن شما کمک کند یا خیر ؟

این مقاله ارتباط بین سرکه سیب، کاهش وزن و سایر فواید آن را برای سلامتی بررسی می کند. همچنین نکاتی در مورد گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی ارائه می دهد.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در طی یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای تولید می شود.

ابتدا سیب ها را بریده یا له می کنند و با مخمر ترکیب می کنند تا شکر آنها به الکل تبدیل شود. دوم، باکتری برای تخمیر الکل به اسید استیک اضافه می شود.

تولید سرکه سیب سنتی حدود یک ماه طول می کشد، اگرچه برخی از تولیدکنندگان به طور چشمگیری این روند را تسریع می کنند به طوری که تنها یک روز طول می کشد.

اسید استیک جزء فعال اصلی سرکه سیب است.

همچنین به عنوان اسید اتانوئیک شناخته می شود که یک ترکیب آلی با طعم ترش و بوی قوی است. اصطلاح “استیک” از “acetum”، کلمه لاتین سرکه گرفته شده است.

اسید استیک یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در بدن شما به شکل استات و هیدروژن حل می شود.

حدود 5 تا 6 درصد سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است. همچنین حاوی آب و مقادیر کمی از اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر حاوی حدود 3 کالری است و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد.

فواید سرکه سیب برای لاغری

آیا سرکه سیب سیری را افزایش می دهد و کالری دریافتی را کاهش می دهد؟

چند مطالعه نشان داده اند که سرکه سیب ممکن است سیری را افزایش دهد ومی تواند کالری دریافتی را کاهش دهد. با این حال، شواهد متناقض هستند و تحقیقات بیشتری برای تأیید این ادعا نیاز است.

در یک متاآنالیز در سال 2022 که هفت مطالعه را بررسی کرد، تنها 4 مورد از 6 مطالعه کوتاه مدت نشان داد که سرکه سیب اشتها را کاهش می دهد. هیچ یک از مطالعات در طولانی مدت به این نتیجه نرسیدند.
علاوه بر این، آن مطالعات کوتاه مدت که اثر کاهش اشتها را نشان دادند، از سرکه حاوی حداقل 24.6 میلی مول در لیتر (mmol/L) اسید استیک استفاده کردند. تضمینی وجود ندارد که سرکه ای که خریداری می کنید آن غلظت دقیق را داشته باشد و همچنین تضمینی وجود ندارد که اثر آن در سایر غلظت ها یکسان باشد.

شواهد بیشتر نشان می دهد که سرکه سیب ممکن است سرعت خروج غذا از معده شما را کاهش دهد.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است شرایطی داشته باشند که سرکه سیب برای آنها مضر است.گاستروپارزی یا تاخیر در تخلیه معده یکی از عوارض شایع دیابت نوع 1 است. به دلیل اینکه زمان‌بندی انسولین با مصرف غذا به یک چالش تبدیل می‌شود، زیرا پیش‌بینی اینکه چقدر طول می‌کشد تا قند خون بعد از غذا افزایش یابد، دشوار است.

از آنجایی که سرکه سیب زمان ماندن غذا در معده را افزایش می دهد، مصرف آن همراه با غذا می تواند گاستروپارزی را بدتر کند.

آیا سرکه سیب به کاهش وزن و چربی بدن کمک می کند؟

مشخص نیست که سرکه سیب می تواند بر وزن و چربی بدن تأثیر بگذارد، زیرا تنها یک مطالعه این نتایج را نشان داده است.

کارآزمایی بالینی 2018 شامل 39 شرکت‌کننده در رژیم‌های غذایی با کالری محدود بود، آن‌هایی که روزانه حدود 2 قاشق غذاخوری (30 میلی‌لیتر) سرکه سیب را در طی 12 هفته مصرف کردند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که سرکه سیب مصرف نکردند، وزن و چربی بدنشان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بر اساس این مطالعه، افزودن 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی ممکن است به کاهش وزن کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش درصد چربی بدن ، چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون شما کمک کند.

آیا سرکه سیب به کاهش وزن و چربی بدن کمک می کند؟

سرکه سیب برای چی خوبه ؟

علاوه بر کاهش وزن و چربی، سرکه سیب ممکن است چندین فواید دیگر نیز داشته باشد:

  • قند خون و انسولین را کاهش می دهد: زمانی که سرکه سیب همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف شود، نشان داده شده است که به میزان قابل توجهی سطح قند خون و انسولین را پس از خوردن غذا کاهش می دهد.
  • حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد: مطالعات نشان می دهد که مصرف سرکه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند.
  • قند خون ناشتا را کاهش می دهد: تحقیقات نشان می دهد ارتباطی بین مصرف سرکه سیب و کاهش قابل توجه گلوکز خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله پیدا کرده اند.
  • سطح کلسترول را کاهش می دهد: یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021 نشان داد که سرکه سیب کلسترول تام و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.
  • باکتری‌ها و ویروس‌های مضر را از بین می‌برد: تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سرکه سیب ممکن است یک مبارزه قوی علیه باکتری‌ ها باشد.

طریقه مصرف سرکه سیب برای لاغری

چند راه برای گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی شما وجود دارد، اگرچه شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف آن می تواند به کاهش وزن کمک کند.

یک روش آسان استفاده از آن با روغن زیتون به عنوان سس سالاد است. به خصوص با سبزیجات برگدار، خیار و گوجه فرنگی خوشمزه است.

همچنین می توان از آن برای ترشی سبزیجات استفاده کرد یا به سادگی آن را با آب مخلوط کرده و بنوشید.

مقدار سرکه سیب مورد استفاده برای کاهش وزن 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز، مخلوط با آب است.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری باید آن را در 2 تا 3 دوز در طول روز پخش کنید و ممکن است بهتر باشد آن را قبل از غذا بنوشید.

مصرف بیشتر آن به دلیل داشتن عوارضی مانند تداخلات دارویی یا فرسایش مینای دندان، توصیه نمی شود. همچنین بهتر است با 1 قاشق چایخوری شروع کنید تا ببینید چگونه آن را تحمل می کنید.

مهم است که سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. سرکه رقیق نشده ممکن است داخل دهان و مری شما را بسوزاند.

اگرچه مصرف سرکه سیب به شکل قرص ممکن است مفید به نظر برسد، اما عوارض خطرناکی از جمله احتمال سوختگی مری را به همراه دارد.

چگونه از سرکه سیب برای کاهش وزن استفاده می کنید؟

عوارض مصرف سرکه سیب چیست ؟

اگر سرکه سیب در دوزهای بالا مصرف شود ممکن است عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد. اگرچه مقادیر کم به طور کلی خوب و سالم هستند، مصرف بیش از حد آن می تواند مضر و حتی خطرناک باشد.

1. تاخیر در تخلیه معده

تحقیقات نشان می دهد که سرکه سیب ممکن است سرعت خروج غذا از معده را کاهش دهد. بنابراین ممکن است علائم گاستروپارزی را بدتر کند و مدیریت قند خون را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دشوارتر کند.

2. عوارض گوارشی

سرکه سیب ممکن است به کاهش اشتها کمک کند، اما همچنین ممکن است باعث احساس تهوع شود، به ویژه زمانی که به عنوان بخشی از نوشیدنی با طعم ناخوشایند مصرف شود.

3. سطوح پایین پتاسیم و تحلیل استخوان

یک مورد گزارش از سطوح پایین پتاسیم و پوکی استخوان به احتمال زیاد ناشی از نوشیدن بیش از حد سرکه سیب وجود دارد.

4. فرسایش مینای دندان

اسید استیک موجود در سرکه ممکن است مینای دندان را ضعیف کرده و منجر به از بین رفتن مواد معدنی و پوسیدگی دندان شود.

5. سوزش گلو

اسید استیک موجود در سرکه سیب باعث سوختگی گلو در کودکان شده است. یک زن پس از قرار گرفتن یک قرص سرکه سیب در مری خود دچار سوختگی گلو شد.

6. سوختگی پوست

گزارش هایی از سوختگی های پوستی در پاسخ به تلاش برای درمان خال ها و عفونت ها با سرکه سیب گزارش شده است.

7. تداخلات دارویی

برخی از داروها، از جمله انسولین، دیگوکسین و برخی دیورتیک ها ممکن است با سرکه سیب تداخل داشته باشند.

عوارض مصرف سرکه سیب چیست ؟

سوالات متداول در مورد تاثیر سرکه سیب در کاهش وزن

۱- آیا سرکه سیب برای لاغری شکم موثر است ؟

تحقیقات محدودی برای حمایت از استفاده از سرکه سیب برای کاهش وزن و کاهش کلی چربی بدن وجود دارد، و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این سرکه می تواند به طور خاص به لاغری شکم شما کمک کند.

۲- برای کاهش وزن چقدر سرکه سیب باید بنوشم؟

حدود 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) سرکه سیب در روز برای کاهش وزن توصیه می شود. برای بهترین نتیجه ، آن را با آب مخلوط کرده و بنوشید.

۳- چگونه در 2 هفته چربی شکم را از دست بدهیم؟

از دست دادن سریع چربی شکم دشوار است و لزوماً پایدار نیست. بهترین راه برای کاهش وزن ، انجام ورزش و داشتن یک رژیم غذایی متعادل است.

چه اتفاقی می افتد اگر هر روز سرکه سیب را بنوشم؟

مصرف کم سرکه سیب به صورت روزانه مضر نیست و ممکن است برای سلامتی مفید باشد ، اما از برخی عوارض جانبی احتمالی مانند مشکلات هضم ، حالت تهوع و فرسایش مینای دندان آگاه باشید. در صورت مصرف دارو، به پزشک خود اطلاع دهید که از نداشتن تداخل دارویی مطمئن شوید.

به طور کلی ، 1-2 قاشق غذاخوری یا 15-30 میلی لیتر با آب یا غذا برای کاهش وزن توصیه شده است که مصرف روزانه آن هم مشکلی ایجاد نمی کند.

مصرف مقدار متوسط سرکه سیب ممکن است باعث کاهش وزن شود ولی این تنها راه نیست. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است برای سلامتی فوایدی داشته باشد.

انواع دیگر سرکه ممکن است مزایای مشابهی را به همراه داشته باشد ، اگرچه ممکن است تأثیر سرکه بر اساس محتوای اسید استیک خاص آن متفاوت باشد.

تحریریه مجله علمی تبگیر
گلناز زارعین هستم. حدود 5 سال است در زمینه ترجمه و گردآوری مقالات پزشکی از سایتهای معتبر خارجی فعالیت دارم. همیشه سعی میکنم بهترین منبع را بر اساس نیاز کاربران پیدا کرده و ترجمه کنم.