دکتر رابرت اتکینز ، متخصص قلب و عروق آمریکایی این رژیم غذایی را در اوایل دهه ۱۹۷۰ ایجاد کرد. رژیم آتکینز Atkins با گذشت زمان تکامل یافته و اکنون افراد را تشویق می کند که از سبزیجات سرشار از فیبر استفاده کنند و ورزش بیشتری نسبت به گذشته انجام دهند.

رژیم غذایی دکتر اتکینز

دکتر اتکینز این رژیم غذایی را برای کاهش قابل توجه مصرف کربوهیدرات طراحی کرد. رژیم اتکینز Atkins چهار اصل اساسی دارد:

  • لاغری
  • حفظ کاهش وزن
  • رسیدن به تندرستی
  • ایجاد یک پایه ثابت برای پیشگیری از بیماری

رژیم لاغری اتکینز

 

به گفته دکتر اتکینز ، دلیل اصلی افزایش وزن ، مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده  به خصوص قند ، شربت ذرت با فروکتوز بالا و آرد می باشد.

هنگامی که فرد رژیم غذایی اتکینز را رعایت کند ، متابولیسم بدن آنها از سوختن گلوکز یا قند به عنوان سوخت به چربی های ذخیره شده در بدن تغییر می کند. این سوئیچ کتوزیس نام دارد.

وقتی سطح گلوکز پایین باشد ، سطح انسولین نیز کاهش می یابد و کتوز رخ می دهد. به عبارت دیگر ، هنگامی که سطح گلوکز پایین است ، بدن برای تامین انرژی از ذخایر چربی خود و همچنین چربی رژیم غذایی استفاده می کند. از نظر تئوری ، این فرآیند می تواند باعث از دست دادن چربی و کاهش وزن شود.

قبل از غذا خوردن ، سطح گلوکز پایین است ، بنابراین میزان انسولین آنها کاهش می یابد. در هنگام غذاخوردن ، سطح گلوکز افزایش می یابد و بدن انسولین بیشتری تولید می کند تا به استفاده از گلوکز کمک کند.

شاخص گلیسمی (GI) مقیاسی است که کربوهیدرات ها را از ۰ تا ۱۰۰ رتبه بندی می کند و این بستگی به سرعت افزایش قند خون بعد از مصرف و میزان کربوهیدرات مصرفی دارد.

کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نان سفید و شکلات حاوی مقادیر زیادی گلوکز هستند. این مواد غذایی دارای نمره GI بالایی هستند ، زیرا کربوهیدرات آنها به سرعت وارد خون می شود و باعث ایجاد سنبله گلوکز می شود.

کربوهیدرات

 

نوع دیگری از کربوهیدرات ها ، مانند لوبیا ، سطح قند خون را تا این اندازه یا سریع تحت تاثیر قرار نمی دهد. آنها بار گلیسمی پایین بار و نمره گلیسمی کمتری دارند.

کربوهیدرات خالص از کربوهیدرات منهای فیبر و الکل های قند بدست می آید. الکل های قندی تاثیر کمتری بر میزان قند خون دارند. به گفته دکتر اتکینز ، بهترین کربوهیدرات ها دارای بار گلیسمی پایینی هستند.

میوه ها و غلات کربوهیدرات بالایی دارند و فردی که رژیم آتکینز را دنبال می کند خصوصاً در مراحل اولیه باید مصرف این موارد را محدود می کند . با این حال ، این مواد غذایی منابع خوبی برای ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند.

برای جبران فقدان غذاهای سرشار از مواد مغذی ، رژیم غذایی اتکینز استفاده از مکمل های ویتامین و مواد معدنی را به مردم پیشنهاد می دهد.

نقش چربی در بدن

در صورت دریافت کمترین میزان کربوهیدرات از طریق رژیم غذایی ، کتوز رخ می دهد. در فرآیند کتوز ، بدن با تجمع چربی در سلول ها باعث ایجاد کتون می شود. سپس این کتونها در دسترس بدن قرار می گیرد تا از آن به عنوان انرژی استفاده کند.

رژیم اتکینز یک رژیم کم کربوهیدرات است که در آن بدن کالری بیشتری نسبت به سایر رژیم های غذایی می سوزاند زیرا کتوز رخ می دهد. اتکینز نوعی رژیم کتوژنیک است ، ولی فرد به طور معمول پروتئین بیشتری مصرف می کند و میزان چربی مصرفی در آن در مقایسه با یک رژیم سنتی کتوژنیک کمتر است.

کتوژنیک و کتوزیس در بدن

 

چهار فاز رژیم غذایی اتکینز

رژیم اتکینز مانند رژیم دوکان  چهار مرحله دارد:

فاز ۱: القایی

فرد هر روز کمتر از ۲۰ گرم (گرم) کربوهیدرات مصرف می کند. در این مرحله ، کربوهیدرات ها بیشتر از سالاد و سبزیجات که نشاسته کمی دارند تامین می شود. افرادی که این رژیم را دنبال می کنند غذاهای پرچرب و سرشار از پروتئین را به همراه سبزیجات کم کربوهیدرات استفاده می کنند. مانند سبزیجات برگ دار

فاز ۲: کاهش وزن مداوم

به تدریج غذاهای سرشار از مواد مغذی  به عنوان منبعی از کربوهیدرات اضافه می شوند. این مواد غذایی شامل آجیل ، دانه ها ، سبزیجات کم کربوهیدرات و مقادیر کمی توت هستند. همچنین افراد می توانند در این مرحله از پنیرهای نرم نیز استفاده کنند.

در مرحله ۲ : فرد این موارد را اضافه می کند :

  • در هفته اول ۲۰-۲۵ گرم کربوهیدرات در روز
  • ۳۰ گرم کربوهیدرات طی هفته دوم
  • ۳۰ گرم در هفته بعد تا کاهش وزن به ۱-۲ پوند در هفته برسد.

هدف از فاز ۲ این است که دریابیم چه مقدار کربوهیدرات یک فرد می تواند مصرف کند در حالی که همچنان کاهش وزن داشته باشد. این مرحله تا زمانی که فرد در ۵-۱۰ پوند از وزن مورد نظر خود باشد ، ادامه می یابد.

لاغری با رژیم غذایی اتکینز

 

فاز ۳: حفظ و نگهداری

فرد در این مرحله رژیم غذایی هر هفته ۱۰ گرم به کربوهیدرات مصرفی خود اضافه می کند. کاهش وزن اکنون کند خواهد بود. آنها می توانند شروع به مصرف حبوباتی مانند عدس و لوبیا ، میوه ، سبزیجات نشاسته ای و غلات کامل در رژیم غذایی کنند.

افراد این مرحله را تا رسیدن به وزن ایده آل و حفظ آن برای یک ماه ادامه می دهند.

فاز ۴: تثبیت وزن در طول عمر

در این مرحله فرد در رژیم خود شروع به اضافه کردن  طیف گسترده ای از منابع کربوهیدرات  می کند ، ضمن اینکه برای اطمینان از تثبیت وزن و بالانرفتن آن نظارت دقیقی بر روی آن دارد.میزان خالص مصرف کربوهیدرات بین افراد متفاوت خواهد بود ، اما معمولا بین ۴۰ تا ۱۲۰ گرم در روز خواهد بود.

کاهش وزن و لاغری با مرکز خرید گن لاغری ساعت شنی اصل کلمبیا

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

برنامه اتکینز ۴۰

این نسخه از رژیم با ۴۰ گرم کربوهیدرات خالص در روز به جای ۲۰ گرم شروع می شود.

هر روز ، افراد موارد زیر را مصرف می کنند :

  • ۶ الی ۸ وعده سبزیجات
  • ۳ الی ۴ وعده پروتئین (۴-۶ اونس در هر وعده)
  • ۳ مرتبه ۱ قاشق غذاخوری چربی اضافه شده
  • ۳ الی ۵ وعده کربوهیدراتهای دیگر ، با ۵ کربوهیدرات خالص در هر وعده

هنگامی که فرد در ۵-۱۰ پوند وزن هدف خود قرار دارد ، می تواند هر هفته ۱۰ گرم کربوهیدرات خالص به رژیم غذایی خود اضافه کند. پس از رسیدن به وزن مورد نظر ، می تواند از شمارنده کربوهیدرات آتکینز استفاده کند.

نمونه رژیم اتکینز

 

موادغذایی مجاز در رژیم لاغری اتکینز

موادغذایی که افراد می توانند مصرف کنند بستگی به مرحله رژیم غذایی دارد :

  • سبزیجات سرشار از فیبر و مواد مغذی مانند کلم بروکلی ، سالاد سبزیجات و مارچوبه
  • قند کمتر ، میوه های سرشار از فیبر ، مثلا سیب ، مرکبات و انواع توت ها
  • کربوهیدراتهای پیچیده ، از جمله حبوبات ، و غلات کامل
  • چربی های گیاهی مانند آجیل ، آووکادو ، روغن زیتون و دانه ها
  • نوشیدنی های مناسب شامل آب ، قهوه و چای سبز است.

رژیم اتکینز میان وعده و شیک های متفاوتی را توصیه می کند که مطابق با رژیم شما است.

نمونه رژیم اتکینز

منوی یک روزه اتکینز می تواند شامل مواد غذایی زیر باشد :

صبحانه : املت پنیر با سبزیجات کم کربوهیدرات

ناهار: سالاد مرغ همراه با آجیل و یک برش گوجه فرنگی گیلاسی و خیار

شام: کباب با حداقل ۱ فنجان سبزیجات مانند مارچوبه که در چربی پخته شده است.

میان وعده رژیم اتکینز : یک تخم مرغ آب پز سفت شده، ماست یونانی یا آجیل.

پرهیز از این مواد غذایی در رژیم اتکینز

بسته به مرحله رژیم لاغری باید از خوردن این مواد غذایی دوری کنید :

  • سبزیجات نشاسته ای ، مانند ذرت و سیب زمینی
  • میوه هایی با قند زیاد مانند آناناس ، انبه ، پاپایا و موز
  • شیرینی ها ، از جمله کوکی ها ، آب نبات ها ، کیک ها و نوشیدنی های ملایم
  • کربوهیدراتهای تصفیه شده یا ساده ، از جمله نان سفید ، ماکارونی و غذاهای حاوی دانه های فرآوری شده

در مرحله القا باید از خوردن برخی غذاها مانند هویج ، سیب و حبوبات پرهیز کنید. ولی با گذشت زمان ، فرد می تواند دوباره از این مواد غذایی استفاده کند.

انجام تمرینات ورزشی در رژیم اتکینز

حامیان رژیم غذایی اتکینز می گویند که ورزش برای کاهش وزن ضروری نیست. اما آنها ورزش را یک فعالیت “برنده” می نامند ، زیرا می تواند به افزایش انرژی و تندرستی کمک کند. آنها به رژیم گیرنده توصیه می کنند:

  • مقدار زیادی پروتئین مصرف کند.
  • کربوهیدرات را از سبزیجات دریافت کند.
  • خوردن یک میان وعده مثل یک تخم مرغ آب پز سفت شده ، یک ساعت قبل از ورزش
  • یک وعده سرشار از پروتئین در ۳۰ دقیقه پایانی میل کنید.

تمرینات ورزشی در رژیم اتکینز

 

آیا رژیم اتکینز باعث لاغری سریع می شود ؟

اتکینز یکی از رژیم های غذایی است که به افراد در مدیریت وزن و لاغری کمک می کند و از بیماریهای مرتبط با سندرم متابولیک ، دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که اگر رژیم اتکینز به مدت ۱۲ ماه دنبال شود نسبت به سایر رژیم های غذایی برای کاهش وزن و لاغری بسیار موثر است.

یک بررسی دیگر نشان داد که افراد با دنبال کردن رژیم اتکینز فشار خون ، سطح کلسترول و کاهش وزن بهتری دارند ، در مقایسه با افرادی که رژیم های زون ، اورنیش و … را دنبال کرده اند. با این وجود ، تحقیقات بیشتری برای تأیید فواید این رژیم غذایی مورد نیاز است.

عوارض رژیم آتکینز

طبق یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۰۶ خصوصا در مراحل اولیه عوارض جانبی زیر گزارش شده اند :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • ضعف
  • خستگی
  • یبوست

عوارض رژیم اتکینز

 

وقتی بدن از چربی به جای گلوکز برای انرژی استفاده می کند ، کتون ها می توانند قبل از استفاده بدن از سوخت آنها به عنوان سوخت موثر استفاده شوند. این فرایند دفع ادراری الکترولیت ها را افزایش می دهد ، که ممکن است به این علائم منجر شود.

نویسندگان این مطالعه در سال ۲۰۰۶ هشدار داده اند كه رژیم غذایی كم كربوهیدرات ممکن است برای همه مناسب نباشد ، خصوصا آنهایی كه خطر ابتلا به بیماری كلیه را دارند ، زیرا این امر  باعث ایجاد سنگ کلیه می شود.

آنها می افزایند: کربوهیدرات سالم مانند غلات کامل می تواند برای مبتلایان به دیابت مفید باشد. اتکینز میزان مصرف غلات کامل را تا مراحل بعدی رژیم محدود می کند.

این مطالعه رژیم اتکینز را ناخوشایند توصیف می کند و پیروی از آن را در طولانی مدت کار دشواری می داند.

نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نتیجه گرفتند که کمبود کربوهیدرات یا رژیم کتوژنیک می تواند به مبتلایان به دیابت نوع ۲ و چاقی کمک کند. اما آنها خاطرنشان می كنند كه افراد باید به اندازه کافی از فیبر استفاده کنند. نویسندگان توصیه می کنند که هر نوع رژیم غذایی باید متناسب با نیازهای هر فرد تهیه شود.

رژیم اتکینز باعث کاهش وزن و لاغری می شود. برای بسیاری ، کاهش وزن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ، بیماری قلبی عروقی و سایر جنبه های سندرم متابولیک را نیز کاهش می دهد.

اما ممکن است یک رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین برای همه کارآمد یا پایدار نباشد ، آزمایشات بالینی نشان می دهد که رژیم اتکینز در مقایسه با گزینه های دیگر ، از جمله رژیم های مدیترانه ای یا DASH به مدت ۱۲ ماه بیشتر باعث لاغری و کاهش وزن می شود .

افرادی که از داروهای دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماری ها استفاده می کنند ، نباید مصرف این داروها را قطع کنند تا زمانی که رژیم غذایی اتکینز را دنبال می کنند . هرکسی که قصد تغییر اساسی در رژیم غذایی خود دارد ، باید ابتدا با پزشک صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *