بسیاری از رگهای برجسته سطحی هستند. اگرچه ممکن است از دید برخی از افراد آزار دهنده باشد ، اما ضرری ندارند. با این حال ، هر کسی که نگران سلامتی خود است باید با پزشک صحبت کند تا اطمینان حاصل کند که واریس دست نتیجه یک بیماری زمینه ای نباشد.

برای افرادی که به دنبال خلاص شدن از رگهای برجسته دست هستند ، گزینه هایی برای درمان واریس دست در دسترس می باشد.

برای کسب اطلاعات درباره اینکه چه چیزی باعث برآمدگی رگهای دست می شود و گزینه های درمانی احتمالی برای خلاص شدن از شر آنها ، به خواندن ادامه دهید.

حتما بخوانید :  ۱۰ راهکار ساده برای درمان خانگی واریس

علت رگهای بیرون زده دست

دلایل احتمالی برآمدگی رگهای دست عبارتند از:

۱- سن

سن فاکتور مهمی در میزان برجستگی رگهای دست فرد است. در سطح پوست ، با افزایش سن ، پوست نازک می شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.
به دلیل ضعیف شدن دریچه های رگها , خون می تواند مدت طولانی تری جمع شود.
جمع شدن خون می تواند رگها را کمی ضخیم تر کند ، در نتیجه به نظر می رسد برآمدگی دارند.

درمان رگ های بیرون زده دست

 

۲- کمبود وزن

چربی روی دست ها معمولاً باعث می شود که رگ ها کمتر دیده شوند. افرادی که به طور کلی کم وزن هستند و یا دستان نازکی دارند ، ممکن است رگهای آنها برجسته تر به نظر برسد.

۳- ورزش

در طول ورزش ، فشار خون فرد بالاتر می رود. با افزایش فشار خون ، رگهای فرد به پوست فشار وارد می کند. در بیشتر مواقع ، هنگامی که فرد ورزش را به پایان رساند ، رگها به حالت طبیعی برمی گردند.

با این حال ، اگر شخصی مرتباً ورزش می کند ، رگهای او می توانند به طور دائمی در دست ها و سایر نواحی بدن برجسته باشد. برجستگی رگ ها به احتمال زیاد در کسانی که مرتباً با وزنه های سنگین کار می کنند , بیشتر است.

۴- ژنتیک

ژن فرد می تواند در واریس دست و ظاهر رگ های دست او نقش داشته باشند.

افرادی که در خانواده نزدیک آنها سابقه واریس دست یا رگ های برجسته وجود دارد ، احتمالاً در این قسمت از بدن خود دارای رگهای برجسته هستند.

علائم واریس دست

 

۵- التهاب وریدی

در برخی موارد ، یک بیماری به نام فلبیت ممکن است دلیل رگهای برجسته فرد باشد.

فلبیت التهاب وریدها است. این بیماری معمولاً با بیماری دیگری مانند عفونت ، اختلال خودایمنی یا آسیب ارتباط دارد.

۶- رگهای واریسی

رگهای واریسی بیشتر در پاها دیده می شود ، اما ممکن است در دست ها نیز ایجاد شود. رگهای واریسی در نتیجه عملکرد ضعیف دریچه رگها در این عروق تشکیل می شود.
واریس در جریان خون اختلال ایجاد می کند. این بیماری می تواند باعث ایجاد رگ های بزرگ و گشاد شود و احتمالا دردناک و ناراحت کننده باشد.

۷- ترومبوفلبیت سطحی

ترومبوفلبیت سطحی تورم وریدی است که نزدیک به سطح پوست است. لخته شدن خون معمولا علت اصلی آن است.

ممکن است لخته در اثر استفاده طولانی مدت از قطره درون وریدی (IV) یا ضربه دیگر به رگ ایجاد شود. ترومبوفلبیت سطحی می تواند دردناک یا ناراحت کننده باشد ، اما معمولاً خطرناک نیست.

ترومبوفلبیت سطحی دلیل واریس دست

 

۸- ترومبوز وریدی عمقی

ترومبوز ورید عمقی (DVT) مشابه ترومبوفلبیت سطحی است. با این حال ، در DVT ، لخته خون در وریدی رخ می دهد که در بازو عمیق تر است.

در افراد مبتلا به DVT ، این خطر وجود دارد که لخته شکسته شود و به ریه ها راه یابد ، که می تواند باعث آمبولی ریه شود.

درمان واریس دست

درمان برجستگی وریدهای دست به علت آن بستگی دارد. در بیشتر موارد ، افراد به دلایل زیبایی به دنبال درمان واریس دست هستند. بیشتر رگهای برآمده دست اصلاً به درمان نیاز ندارند.

به همین دلیل ، اگر بیمه  جراحی زیبایی را پوشش ندهد ، ممکن است نیاز باشد که شخص از جیب خود هزینه این روش را پرداخت کند.

گزینه های درمانی برای برجستگی رگها به دلایل زیبایی مانند واریس است. آنها عبارتند از:

  • فلبکتومی حرکتی : این روش شامل یک برش کوچک در اطراف ورید برای برداشتن قسمت آسیب دیده رگ است.
  • اسکلروتراپی : این روش شامل تزریق ماده شیمیایی است که باعث ایجاد زخم در رگ می شود و جای زخم باعث مسدود شدن رگ می شود.
  • لیزر درمانی برای واریس دست : پزشکان می توانند از امواج رادیویی یا نور برای مسدود کردن رگهای برجسته استفاده کنند.
  • استریپینگ و بستن رگ ها : فردی که این روش را انجام می دهد ، به بیهوشی عمومی احتیاج دارد. پزشک رگ را مسدود می کند. پزشکان معمولاً فقط از این روش برای رگهای بزرگتر استفاده می کنند.

بدنبال انجام هر یک از این روش ها ، بدن خون را از طریق رگهای سالم دیگری هدایت می کند. بعد از مدتی رگ آسیب دیده کمرنگ شده و از بین می رود.

حتما بخوانید : راهنمای کامل مراقبت های بعد ازجراحی رگ های واریس

با این حال ، اگر یک پزشک تشخیص دهد که رگها به دلیل یک بیماری زمینه ای برجسته هستند ، آنها یک درمان هدفمند را پیشنهاد می کنند.

اگر رگ های واریس دست به دلیل فلبیت باشد ، درمان آن شامل مصرف آنتی بیوتیک یا ضد التهاب ، استفاده از کمپرس گرم و بالا نگه داشتن دست می باشد.

اگر علت ترومبوفلبیت باشد ، پزشک ممکن است به شخص توصیه کند که منتظر بماند. معمولا ، درد ایجاد شده در عرض ۳-۴ هفته برطرف می شود. در این بین ، کمپرس گرم یا مسکن بدون نسخه می تواند باعث کاهش ناراحتی شود.

در مورد DVT ، که لخته در اعماق بازو تشکیل شده است ، پزشک ممکن است داروی رقیق کننده خون ضد انعقاد تجویز کند. همچنین ممکن است پزشک برای کمک به تجزیه لخته خون روش های درمانی دیگری را نیز به شما پیشنهاد دهد.

علت برجسته شدن رگ های دست

 

درمان خانگی واریس دست

علاوه بر روش های پزشکی یکی از گزینه های دیگر برای درمان واریس دست استفاده از درمان های خانگی است که شامل موارد زیر است :

سیر برای درمان واریس

سیر ترکیبات گوگردی آلیسین و آئائین را تولید می کند که می توانند در تقویت گردش خون موثر باشند و از رگهای خونی ملتهب و لخته شدن خون جلوگیری کنند.
سیر دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی است که برای کاهش تورم رگهای واریسی و ناراحتی ناشی از آن بسیار عالی است.
علاوه بر این ، سیر حاوی کوئرستین ، یک فلاونوئید است که می تواند به تقویت رگ ها و رگ های خونی کمک کند ، و از آسیب دیدن آنها جلوگیری کند.

فلفل کاین

فلفل کاین برای درمان واریس مهجزه می کند. این ماده حاوی ویتامین C و بیوفلاونوئیدها است که برای درمان آلرژی ، ویروس یا آرتروز و سایر بیماری های التهابی استفاده می شود.
همچنین می تواند به کاهش تصلب شرایین کمک کند و از تشکیل لخته خون جلوگیری کند ، که در کاهش و درمان رگ های واریسی بسیار موثر است.

فلفل درمان خانگی واریس

 

فندق افسونگر

فندق افسونگر دارای خواص دارویی در تانن ، روغن های اساسی ، کولین ، فلاونوئیدها و ساپونین ها است. خواص آن باعث می شود که در درمان انواع اختلالات پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما کاملاً موثر باشد.
مطالعات دارویی در دانشگاه میشیگان نشان می دهد که فندق افسونگر باعث تقویت رگ ها می شود و عملکرد خوبی به عنوان ضد التهاب دارد.
تانن موجود در فندق افسونگر که به جمع شدن رگهای گشاد شده و ساختار منظم آنها کمک می کند. این فرآیند به کوچک شدن بافت کمک می کند و به عنوان آرام بخشی ملایم عمل می کند تا درد و ناراحتی مربوط به رگهای واریسی را کاهش دهد.

دانه شاه بلوط اسب

عصاره شاه بلوط اسب درمانی موثر برای رادیکال های آزاد است. از دانه های شاه بلوط اسب به دلیل خاصیت ضد تورم و ضد التهاب برای مدتی طولانی برای التیام رگهای واریسی استفاده می شود.
دانه شاه بلوط اسب مملو از کوئرستین و گلیکوزیدهای کامپرول ، دو آنتی اکسیدان قدرتمند با توانایی مبارزه شدید با بیماری است.
استفاده منظم از عصاره شاه بلوط اسب می تواند نارسایی مزمن وریدی را درمان کند. به دلیل اینکه از تجزیه پروتئین های داخل دیواره های مویرگی جلوگیری می کند.

شاه بلوط اسب برای واریس

 

دانه های گوجه فرنگی

دانه های گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک با خاصیت مشابه آسپرین هستند و به عنوان ضد انعقادی برای بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون عمل می کنند.
هنگامی که به صورت موضعی روی پوست قرار می گیرد ، ظاهر رگها را کاهش می دهد و بر عمق ، قدرت و سیالیت غشاهای ما تأثیر می گذارد و باعث جذب مواد مغذی می شود و از ورود سموم جلوگیری می کند.

روغن زیتون

افزایش جریان خون در مورد درمان رگ های واریسی و واریس دست ضروری است. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی ، مقوی و آرامش بخشی است که اندازه رگهای گشاد و بزرگ شده را کاهش داده و گردش خون را پس از جذب از طریق پوست فعال می کند.

روغن زیتون حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری ، ویتامین E و مواد معدنی است.  اسیدهای چرب امگا ۳ باعث عبور خون از رگ ها و استفاده از دریچه های یک طرفه می شود.

روغن گل سرخ

روغن اساسی گل رز با استخراج گل سرخ ایجاد می شود و محققان کشف کرده اند که این ماده شامل چندین ماده شیمیایی درمانی است که برای سلامتی بدن بسیار موثر است.
جریان خون را بهبود می بخشد ، فشار خون را مهار می کند و رگ های خونی را تقویت می کند.
روغن گل سرخ یک روغن اساسی موثر برای رگهای پا است. با حصول اطمینان ازسلامت رگهای خونی و عدم گرفتگی آنها ، از بروز رگهای واریسی در آینده جلوگیری می کند.

درمان خانگی واریس دست

 

برای اکثر افراد ، برجستگی رگهای دست مشکل پزشکی جدی ندارد. در عوض ، آنها تنها از لحاظ زیبایی نگران کننده هستند. هر کسی که به دنبال خلاص شدن از شر واریس دست باشد ، می تواند از عمل زیبایی برای درمان آنها بهره ببرد.

اگر فردی علائم دیگری را تجربه می کند یا نگران است که ممکن است یک مشکل پزشکی باعث برجستگی رگ ها شود ، باید با پزشک صحبت کند. پزشک می تواند هر مسئله اساسی را تشخیص دهد و درمان های مناسب را توصیه کند. و برای استفاده از روش های خانگی برای درمان واریس دست حتما با پزشک خود مشورت کنید که مشکل شما چند برابر نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *