عوارض عمل لیپوساکشن

آیا علاقه دارید با فواید و عوارض عمل لیپوساکشن آشنا شوید ؟

لیپوساکشن معمولا برای شکم ، ران ، باسن ، گردن ، چانه ، قسمت فوقانی و پشت بازوها ، ساق پا و پشت به کار می رود. چربی از طریق یک ابزار توخالی ، معروف به کانولا ، خارج می شود.کانولا زیر پوست قرار می گیرد. یک خلا پرفشارو قدرتمندی به کانولا اعمال می شود.

لیپوساکشن متداول ترین عمل زیبایی در ایالات متحده است. هر ساله بیش از ۳۰۰۰۰۰ عمل جراحی در ایالات متحده با هزینه ای تقریبا ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار انجام می شود.

حقایقی در مورد لیپوساکشن

در اینجا چند نکته اساسی در مورد لیپوساکشن آورده شده است. جزئیات بیشتر در مقاله اصلی است.

  • این عمل به طور معمول تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.
  • لیپوساکشن ابزاری برای کاهش وزن نیست بلکه یک عمل زیبایی با تأثیرات ظریف است.
  • عوارض عمل لیپوساکشن شامل عفونت و جای زخم وجود دارد.
  • از لیپوساکشن می توان برای درمان برخی از بیماری ها استفاده کرد.

حتما بخوانید : ۴ جراحی زیبایی شکم و همه چیز درباره جراحی زیبایی شکم

لیپوساکشن چیست ؟

افرادی که تحت عمل لیپوساکشن قرار می گیرند معمولاً دارای وزن پایداری هستند اما مایلند انباشت ناخوشایند چربی را در قسمت های خاصی از بدن از بین ببرند.

در این روش سلولیت ، گودی ، یا ترک های پوستی برطرف نمی شود. هدف زیبایی شناسی است. لیپوساکشن برای کسانی مناسب است که مایل به تغییر و خوش فرمی اندام هستند.

لیپوساکشن سلولهای چربی را به طور دائمی از بین می برد و شکل بدن را تغییر می دهد. با این حال ، اگر بیمار بعد از عمل یک شیوه زندگی سالم نداشته باشد ، این خطر وجود دارد که سلولهای چربی باقی مانده نیز بزرگتر شوند.برای ایمن بودن جراحی مقدار چربی محدودی برداشته می شود.
برخی از عوارض عمل لیپوساکشن شامل عفونت ، بی حسی و جای زخم وجود دارد. اگر چربی بیش از حد برداشته شود ، ممکن است برآمدگی یا فرورفتگی در پوست ایجاد شود. به نظر می رسد خطرات جراحی با میزان چربی خارج شده مرتبط باشد.

عوارض لیپوساکشن چیست

 

کاربرد لیپوساکشن

لیپوساکشن عمدتا برای زیبایی ظاهری کاربرد دارد. اکثر افراد با اتخاذ یک سبک زندگی سالم ، با یک رژیم غذایی متعادل ، ورزش منظم و یک برنامه خواب سالم ، می تواند به همان نتایج یا نتایج بهتری برسند.

لیپوساکشن معمولا در مواردی توصیه می شود که فرد با تغییر سبک زندگی به نتایج مطلوب نرسیده باشد و می تواند برای درمان چربی ناحیه ای از بدن که در برابر ورزش و رژیم غذایی مقاوم هستند ، مناسب باشد.

وقتی فردی وزن خود را افزایش می دهد ، هر سلول چربی از نظر اندازه و حجم افزایش می یابد. لیپوساکشن تعداد سلولهای چربی را در نواحی خاصی از بدن کاهش می دهد.

افراد باید قبل از تصمیم گیری برای عمل زیبایی با پزشک خود در مورد مزایا و عوارض عمل لیپوساکشن صحبت کنید. لیپوساکشن فقط باید پس از بررسی دقیق انجام شود.

لیپوساکشن سلولهای چربی را به طور دائمی از بین می برد و شکل بدن را تغییر می دهد. با این حال ، اگر بیمار بعد از عمل یک شیوه زندگی سالم نداشته باشد ، این خطر وجود دارد که سلولهای چربی باقی مانده نیز بزرگتر شوند.

فواید لیپوساکشن

 

لیپوساکشن معمولا برای نواحی زیر به کار می رود :

  • شکم
  • پشت
  • باسن
  • سینه
  • زانوهای داخلی
  • باسن
  • پهلوها (دسته های عشق)
  • خط گردن و ناحیه زیر چانه
  • ران ها ، قسمت داخلی و بیرونی ران ها
  • قسمت بالای بازو

لیپوساکشن برای افرادی مناسب است که پوست آنها خاصیت الاستیکی خوبی داشته باشد و بدن با خارج کردن چربی اضافه بدون افتادگی پوست ظاهر زیبایی داشته باشد. لیپوساکشن می تواند همراه عمل های زیبایی دیگری مانند لیفت پشت کمر انجام شود.

افرادی که پوست آنها فاقد خاصیت ارتجاعی باشد ، ممکن است در مناطقی که عمل انجام شده است دارای پوستی شل و افتاده باشند و عوارض عمل لیپوساکشن برای آنها آزار دهنده باشد.

فرد باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد و از سلامتی خوبی برخوردار باشد. کسانی که دارای مشکلات گردش خون یا جریان خون هستند ، مانند بیماری عروق کرونر ، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف ، نباید تحت عمل لیپوساکشن قرار گیرند.

کاربرد لیپوساکشن

 

فواید لیپوساکشن

لیپوساکشن معمولا برای اهداف زیبایی کاربرد دارد ، اما گاهی اوقات برای درمان برخی از بیماری ها از آن استفاده می شود.

که شامل:

۱- ورم لنفاوی : یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است که در آن مایعات اضافی معروف به لنف در بافت ها جمع می شوند و باعث ایجاد ورم یا تورم می شوند. ادم معمولاً در بازوها یا پاها ایجاد می شود. از لیپوساکشن گاهی اوقات برای کاهش تورم ، ناراحتی و درد استفاده می شود.

۲- ژنیکوماستی : بعضی اوقات چربی در زیر سینه های مردان جمع می شود.

۳- سندرم لیپودایستروفی : چربی در یک قسمت از بدن جمع شده و در قسمت دیگر از بین می رود. لیپوساکشن با ارائه توزیع طبیعی تر چربی بدن می تواند ظاهر بیمار را بهبود بخشد.

۴- کاهش شدید وزن پس از چاقی : افراد چاقی که حداقل ۴۰ درصد BMI خود را از دست می دهد ممکن است برای از بین بردن پوست اضافی و سایر ناهنجاری ها به درمان نیاز داشته باشند.

۵- لیپوماس : این تومورهای خوش خیم و چربی هستند.

لیپوساکشن با لیزر

 

عمل جراحی لیپوساکشن چه فرآیندی دارد ؟

قبل از عمل لیپوساکشن

قبل از عمل ، بیماران باید مطمئن شوند که برای جراحی مناسب هستند ، برخی آزمایشات سلامتی را انجام دهند. که از عوارض عمل لیپوساکشن جلوگیری شود.

ممکن است توصیه های زیر ارائه شود.

  • افرادی که از آسپرین و داروهای ضد التهاب منظم استفاده می کنند باید حداقل ۲ هفته قبل از جراحی مصرف آنها را قطع کنند.
  • ممکن است از زنان خواسته شود که مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کنند.
  • ممکن است از بیماران کم خونی خواسته شود که مکمل های آهن مصرف کنند.

فرد باید فرم رضایت نامه را امضا کند و تأیید می کند که آنها کاملاً از خطرات ، مزایا و گزینه های جایگزین روش آگاهی دارند.

در طول عمل جراحی

قبل از عمل ممکن است از بیهوشی عمومی برای بیمار استفاده می شود و ممکن است ۱ تا ۴ ساعت طول بکشد.

ممکن است از اپیدورال برای درمان های پایین بدن استفاده شود. در این حالت ، بی حس کننده به فضای اپیدورال اطراف دورا یا کیسه پر از مایع در اطراف ستون فقرات تزریق می شود. این امر تا حدی شکم و پاها را بی حس می کند.

انواع لیپوساکشن

 

هنگامی که لیپوساکشن در ناحیه کوچکی انجام شود ممکن است از بی حسی موضعی استفاده شود.

اگر بیمار فقط به بی حسی موضعی احتیاج داشته باشد ، ممکن است از آنها خواسته شود در حین عمل بایستند تا از برداشتن مناسب چربی اطمینان حاصل کنند.

انواع لیپوساکشن

۱- لیپوساکشن تامسنت : چندین لیتر از محلول نمکی همراه با بی حس کننده موضعی (لیدوکائین) و اپی نفرین به زیر پوست در ناحیه ای که قرار است مکش شود ، تزریق می شود. چربی از طریق لوله های کوچک مکش می شود. این محبوب ترین شکل لیپوساکشن است.

۲- لیپوساکشن خشک : قبل از برداشتن چربی ، هیچ مایعی تزریق نمی شود. امروزه به ندرت از این روش استفاده می شود. احتمال کبودی و خونریزی از عوارض عمل لیپوساکشن بیشتر بروز می کند.

۳- لیپوساکشن به کمک سونوگرافی (UAL) : که به لیپوساکشن اولتراسونیک معروف است ، کانولا از سونوگرافی انرژی می گیرد و باعث می شود که چربی در اثر تماس با آن ذوب شود. ارتعاشات سونوگرافی دیواره سلولهای چربی را تجزیه می کند. و آن را به امولسیون یا مایعات تبدیل می کند و مکش آن را آسان تر می کند. این روش برای مناطق فیبری ، مانند سینه مردان ، پشت و در مناطقی که قبلا لیپوساکشن انجام شده است ، مناسب است.

پس از لیپوساکشن اولتراسونیک ، لیپوساکشن با کمک مکش برای از بین بردن چربی مایع انجام می شود.

لیپوساکشن به روش التراسونیک

 

۴- لیپوساکشن با کمک قدرت (PAS : (PAS با نام لیپوساکشن تغذیه شده نیز شناخته می شود ، از کانول مخصوصی با سیستم مکانیزه استفاده می کند که به سرعت به جلو و عقب حرکت می کند و به جراح اجازه می دهد تا چربی را با سهولت بیشتری بیرون بکشد.

۵- لیپولیز به کمک لیزر (LAL) : همچنین به عنوان لیپو با هدایت لیزر شناخته می شود ، این روش نیاز به استفاده از مایع تامی سنت دارد. این یک روش کمتر تهاجمی و با خونریزی کمتر نسبت به روش سنتی لیپوساکشن برای از بین بردن چربی است. یک لوله کوچک از طریق یک برش کوچک وارد می شود تا انرژی لیزر و گرما را به چربی موجود در زیر پوست برساند.

بعد از عمل جراح ممکن است برش ها را باز بگذارد تا مایعات و خون اضافی از بدن تخلیه شود.

بعد از عمل لیپوساکشن

  • بیهوشی : کسانی که بیهوشی عمومی دارند معمولا شب را در بیمارستان می گذرانند. کسانی که بی حس کننده موضعی دارند ممکن است بتوانند در همان روز از بیمارستان مرخص شوند
  • گن بعد از جراحی : ممکن است برای بهبودی سریعتر و مراقبت از زخم ها برای بیمار گن تجویز شود
  • آنتی بیوتیک : این موارد ممکن است بلافاصله بعد از عمل تجویز شوند.
  • مسکن : مسکن می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.
  • بخیه ها : جراح در یک قرار ملاقات بخیه ها را می کشد.
  • کبودی : کبودی قابل توجهی ممکن است در ناحیه مورد نظر ایجاد شود.
  • بی حسی : ممکن است در ناحیه حذف چربی بی حسی وجود داشته باشد. این باید طی ۶ تا ۸ هفته بهبود یابد.

نتایج عمل لیپوساکشن

نتایج لیپوساکشن تا زمان کاهش التهاب مشخص نخواهد بود. در برخی موارد ، ممکن است چندین ماه طول بکشد. در بیشتر موارد تورم پس از حدود ۴ هفته برطرف می شود و ناحیه ای که چربی آن برداشته می شود باید نازکتر به نظر برسد.

افرادی که وزن خود را حفظ می کنند معمولاً می توانند انتظار نتایج دائمی از عمل لیپوساکشن داشته باشند. کسانی که بعد از این روش وزن اضافه می کنند ممکن است متوجه شوند که توزیع چربی آنها تغییر می کند.

عوارض عمل لیپوساکشن

هر عمل جراحی بزرگی با خطر خونریزی ، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی همراه است. عوارض عمل معمولاً با بزرگ بودن عمل و همچنین مهارت های جراح و آموزش های خاص مرتبط است.

حتما بخوانید : ۱۵ خوراکی مفید بعد از جراحی زیبایی شکم و رژیم غذایی بعد از لیپوساکشن 

عوارض عمل لیپوساکشن عبارتند از :

  • کبودی شدید : که می تواند چندین هفته طول بکشد.
  • التهاب : ممکن است تورم تا ۶ ماه طول بکشد و ترشح مایعات ممکن است از برش ها ادامه داشته باشد.
  • ترومبوفلبیت : ایجاد لخته خون در رگها که باعث التهاب و عوارض عمل لیپوساکشن باشد .
  • بی نظمی در پوست : اگر پوست خاصیت ارتجاعی نداشته باشد و زخم به روشی غیرمعمول بهبود یابد یا برداشتن چربی ناهموار باشد، ممکن است پوست پژمرده ، موج دار یا برجسته باشد.
  • بی حسی : ناحیه آسیب دیده ممکن است برای مدتی بی حس شود ، اما این معمولا موقتی است.
  • عفونت ها : به ندرت ممکن است بعد از جراحی لیپوساکشن عفونت پوستی ایجاد شود.
  • سوراخ شدن اعضای داخلی : این بسیار نادر است.
  • مرگ : بیهوشی به میزان کمی با خطر مرگ همراه است
  • مشکلات کلیوی یا قلبی : با تزریق یا مکش مایعات ، تغییر در سطح مایعات بدن ممکن است باعث مشکلات کلیوی یا قلبی شود.
  • آمبولی ریوی : چربی وارد رگ های خونی می شود و به ریه ها می رود و گردش خون در ریه ها را مسدود می کند.
  • ادم ریوی : گاهی اوقات ، وقتی مایعات به بدن تزریق می شود ، در ریه ها جمع می شود.
  • واکنش آلرژیک : بیمار ممکن است به داروها یا موادی که در حین جراحی استفاده می شود حساسیت داشته باشد.
  • سوختگی پوست : حرکت کانولا ممکن است باعث سوختگی اصطکاکی پوست یا اعصاب شود.

کسانی که بیشتر از نتایج راضی هستند ، افرادی هستند که از قبل موافقان و مخالفان را با دقت بررسی کرده اند و در مورد آنچه انتظار می رود آگاه هستند ، یک جراح واجد شرایط و باتجربه را انتخاب می کنند و جزئیات را با دقت با جراح خود در میان می گذارند.