جدیدترین درمان واریس پا

جدیدترین درمان واریس پا

به گفته کارشناسان رگ های پاها عمیق تر هستند و این یک خبر خوب است. به دلیل اینکه در صورت جمع شدن و برآمدگی رگ های سطحی می توان آنها را بدون آسیب رسیدن به گردش خون در پاها برداشت یا از بین برد. بنابراین در روند درمان واریس پا مشکلی ایجاد نمی شود.

موسسه ملی بهداشت تخمین می زند ۶۰٪ از زنان و مردان از نوعی اختلال وریدی رنج می برند. یک چهارم مبتلایان به واریس ، مردان هستند ، اگرچه کارشناسان خاطرنشان می کنند که معمولا همیشه زنان برای رهایی از رگ های عنکبوتی به دنبال کمک هستند.

رگ های عنکبوتی ، رشته های ظریف قرمز یا آبی رنگی هستند که می توانند بر روی سطح پوست مانند تارهای عنکبوت ظاهر شوند ، یک نوع جزئی از رگ های واریس که می تواند باعث تغییرات ناخوشایندی شود یا از لحاظ زیبایی باعث نگرانی فرد می شود. رگ های عنکبوتی ممکن است با قرار گرفتن در معرض آفتاب و شکستن کلاژن زیر پوست بدتر شوند.

به دلیل آسیب و شل شدن دریچه هایی که مانع از برگشت خون به سمت قلب می شوند , واریس و رگ های عنکبوتی ایجاد می شوند – در نتیجه رگها گشاد شده و باعث می شود حتی به آرامی در بافت مچ پا و پا نشت کند و باعث ورم پا شود.

علت ایجاد واریس پا

رگهای واریسی در شب می توانند باعث گرفتگی شوند یا تپش داشته باشند. آنقدر خون در پاها جمع می شود که باعث ایجاد سنگینی در پا می شود. اگر مایعات شفاف از رگهای منبسط شده به بافتهای داخل بدن منتقل شود ، می تواند گردش خون در پوست را مسدود کند و باعث ایجاد ورم , خارش یا حتی زخم دردناک شود. به عنوان یک قاعده ، واریس ناخوشایندتر و زشت تر از خطرناک است. بنابراین درمان واریس پا از لحاظ زیبایی اهمیت زیادی دارد.

چه عواملی باعث ایجاد واریس می شود؟

یکی از کارشناسان می گوید علت دقیق این “هنر بدن” مشخص نیست ، اما ضعیف بودن دریچه رگ ها به صورت ژنتیکی نقش زیادی در ایجاد واریس ایفا می کند. هورمون ها نیز در ایجاد واریس نقش دارند و این عامل افزایش شیوع در زنان است. بلوغ ، بارداری (زنان باردار بسیار مستعد هستند) و یائسگی و همچنین مصرف استروژن ، پروژسترون و قرص های ضد بارداری می توانند دریچه های ورید را تضعیف کرده و گردش خون پا را تغییر دهند.

در دوران بارداری ، افزایش حجم خون مادرو جنین می تواند در بزرگ شدن رگ ها تاثیر گذار باشد. نشستن با یک رحم پردر قسمت بالای ران , بازگشت خون به سمت قلب را دچار اختلال می کند (رگ های واریسی که در دوران بارداری ظاهر می شوند معمولاً در سه ماه از بین می روند ، اگرچه بارداری های جدید می تواند دوباره آنها را به وجود آورد ، گاهی اوقات آنها ماندگار هستند).پیری ، چاقی و ایستادن طولانی مدت نیز می تواند باعث ایجاد واریس شود.

تشخیص و درمان واریس پا

اگر یک مادر یا مادربزرگ داشتید که تحت درمان واریس قرار داشته اند و فکر می کنید که درمان بدتراز بیماری به نظر می رسد ، باید بدانید که زمانه در حال تغییر است. متخصصان برای درمان واریس پا می گویند: “اکنون ما از سونوگرافی داپلکس برای بررسی سیستم گردش خون ساق پا استفاده می کنیم.” این به معنای گرفتن یک عکس دو بعدی و دقیق به جای پزشکی است که با دستگاه داپلر به جریان خون در پا گوش می دهد و تلاش می کند تصمیم بگیرد که چه رگ هایی را تحت تأثیر قرار گرفته و در کجا قرار دارد.

حتما بخوانید : راه های درمان واریس

سونوگرافی داپلکس به دلیل نشان دادن وضعیت دقیق رگ های آسیب دیده می تواند به پزشک در تعیین درمان واریس پا کمک کند.

در قدیم برای درمان واریس پا یک میله فلزی انعطاف پذیر در سطح کشاله ران وارد شده ، از رگ عبور کرده و از انتهای دیگر خارج می شود ، جایی که یک درپوش فلزی روی آن پیچ خورده است. میله سپس از طریق پا به عقب کشیده شده و رگ را از طریق بریدگی کشاله ران بیرون کشیده می شود. با برداشتن رگ آسیب دیده ، سیستم های عمیق تر گردش خون وارد عمل می شوند و توده کرم مانند دیگر قابل مشاهده نخواهد بود.

درمان واریس پا

چاک دادن پوست برای درمان واریس پا امروزه به ندرت انجام می شود. “ما واقعا مرزها را گسترش داده ایم!” در حال حاضر یک کاتتر نازک به نام لومن کاملا در داخل رگ آسیب دیده وارد می شود ، که توسط امواج رادیویی گرم می شود ، که کلاژن محکم دیواره رگ ها را خرد می کند و باعث فروپاشی و جذب آن می شود. ابتدا برای روند بدون درد , بیهوشی با تزریق انجام می شود و در عین حال خون با فشار از رگ خارج می شود. زخم ها تقریبا ناچیز هستند ، اگرچه امکان کبودی وجود دارد و ممکن است هشت هفته طول بکشد تا رگ کاملا جذب شود.

لیزرها برای درمان واریس پا با ارسال پشت سر هم نور متمرکز به داخل رگ ، آن را از بین می برند. اما وقتی لیزر به پوست برخورد کند ، باعث ایجاد ناراحتی می شود ، اما پزشک به سرعت پوست را خنک می کند.

یک تکنیک دیگر ، حتی جدیدتر ، فوم اسکلروتراپی نامیده می شود. ماده ای مانند مواد شوینده یا امولسیفایر با هوا مخلوط می شود و باعث ایجاد فومی مانند کرم اصلاح می شود (کمی هوا در رگها قابل قبول است ). سپس فوم برای درمان واریس پا به داخل رگ آسیب دیده تزریق می شود و به تدریج باعث می شود که دیواره های متورم به هم بچسبند و باعث انسداد ورید می شود. سیستم های عمیق وریدی وظیفه گردش خون را به عهده می گیرند.

برای رگهای عنکبوتی بیشتر از فوم اسکلروتراپی استفاده می شو اما برای رگهای واریسی با عروق متورم و بزرگ باید درمان تهاجمی انجام شود.

یکی دیگر از تکنیک های قدیمی برای درمان واریس پا ، قدیمی اما هنوز هم اغلب استفاده می شود ، فلبکتومی سرپایی نامیده می شود ، که در آن ورید با وسیله ای قلاب مانند خارج می شود. این درمان سریع انجام می شود و نیاز نیست برای جذب شدن رگ ها منتظر بمانید. اما بعضی از کارشناسان می گویند مردم ترجیح می دهند منتظر بمانند.

آیا امکان لخته شدن خون وجود دارد ؟

پزشکان برای درمان واریس پا ترجیح می دهند این روش ها را روی افرادی با قابلیت لخته شدن طبیعی انجام دهند. افرادی که وارفارین و آسپیرین مصرف می کنند نیاز به مراقبت ویژه دارند.

آیا احتمال بازگشت واریس بعد از درمان وجود دارد؟

در مورد بازگشت واریس ، بله ، احتمال آن وجود دارد. کارشناسان می گویند : “اگر حساسیت ژنتیکی داشته باشید ، احتمال شکل گیری واریس های وجود دارد.” “شما باید نسبتاً عاری از بیماری باشید.” و همیشه می توانید روش های دیگر را انجام دهید.

درمان واریس پا

بهترین راه جلوگیری از واریس چیست ؟

واریس به دلایل مختلفی ایجاد می شود. عواملی مانند سن ، سابقه خانوادگی ، زن بودن ، بارداری ، چاقی ، پیشگیری از بارداری ، طولانی مدت نشستن یا ایستادن و سایر موارد است. برخی از این عوامل خطرزا – مانند سابقه خانوادگی یا سن – اجتناب از آنها سخت تر است. اما آیا راهی برای جلوگیری از ایجاد واریس وجود دارد؟

متاسفانه، پاسخ منفی است. با این وجود می توانید جلوی بدتر شدن واریس های موجود را بگیرید. همچنین می توانید یک شیوه زندگی سالم را برای تأخیر انداختن مشکلات رگ ها دنبال کنید. اینجا نکاتی وجود دارد که لازم است به آن توجه کنید:

۱- از نشستن و ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

ایستادن یا نشستن در یک موقعیت برای مدت طولانی باعث می شود گردش خون در رگ های پا در برابر گرانش ، دچار مشکل شود. این باعث می شود فشار در رگ های شما افزایش یابد و در نهایت باعث جمع شدن خون در مچ پا شما می شود ، و پاها و ساق پای شما متورم و دردناک می شود.
حرکت کردن در اطراف باعث کاهش فشار وریدی و بهبود گردش خون خواهد شد. اگر در یک میز گیر کرده اید ، تمرینات کوچکی را انجام دهید ، مانند:

  • پاهای خود را بچرخانید (مانند پدال زدن دوچرخه)
  • مچ پای خود را بکشید
  • زانوهای خود را مانند “رژه رفتن” خم کنید.

سعی کنید حداقل سه بار در روز و به مدت ۱۵ دقیقه پاهای خود را بالا ببرید. بالا بردن پاها در بالاتر از سطح قلب ، دایره گرانش را می شکند که منجر به بهبود گردش خون و کاهش ورم مچ پا می شود.

۲- از جوراب واریس استفاده کنید.

استفاده از جوراب واریس باعث می شود دریچه رگ ها در وضعیت مناسبی قرار گیرد وعملکرد رگ ها به درستی انجام شود در نتیجه باعث کاهش جمع شدن خون ، تورم و درد می شود. بعد از پوشیدن جوراب در طول روز ممکن است در شب گرفتگی کمتری تجربه کنید. بسته به سطح آسیب واریس ، انواع مختلفی از سطح فشرده سازی وجود دارد. این ایده خوبی است که هنگام انتخاب سطح فشرده سازی مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

۳- زندگی سالم داشته باشید.

رگهای واریسی بر اساس عواملی ایجاد می شوند که نمی توانید از آن جلوگیری کنید . این امر باعث می شود که سعی کنید از گزینه های سبک زندگی سالم بهره ببرید تا از آسیب بیشتر به رگ های خود جلوگیری کنید.
چاقی ، با فشار بیشتر در داخل رگ ها ، یکی از عوامل تشدید کننده است. خوردن یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر کربوهیدرات های پیچیده ، مقدار کافی پروتئین و چربی های سالم بسیار مهم است. از غذاهای پر نمک خودداری کنید و از غذاهای سرشار از فیبر و پتاسیم استفاده کنید. به مقدار کافی آب در طول روز بنوشید – هیدراته شدن مناسب به معنای گردش خون سالم است.

سبک زندگی سالم برای درمان واریس پا

۴- ورزش باید بخشی از زندگی شما باشد.

مفیدترین ورزش برای جلوگیری از واریس ، پیاده روی است.یوگا نیز گزینه خوبی است. می توانید حالت های زیادی را تمرین کنید که پاهای شما بالاتر از سطح قلب قرار گیرد.
یوگا همچنین می تواند به کشش عمیق ترین ماهیچه ها در ساق پا و همسترینگ شما کمک کند. عضلات عمیق می توانند تا حدودی به دریچه های ورید کمک کنند که به درستی کار کنند.انواع دیگر ورزشهای مفید شامل دوچرخه سواری و شنا است.

۵- موقعیت های خواب برای زنان باردار

بارداری یکی از بزرگترین علل واریس است. خوابیدن به سمت چپ می تواند به جلوگیری از تشکیل واریس کمک کند و علائم واریس را کاهش دهد. این حالت خواب از فشار رحم بر روی رگ بزرگ در ناحیه لگن می کاهد و کمک می کند تا در سمت راست بدن اعمال شود.

با گذشت زمان ، دریچه های ورید ضعیف تر می شوند و باعث می شوند رگ های واریسی بدتر شوند. نمی توانید درباره سن ، جنسیت یا سابقه خانوادگی خود کارهای زیادی انجام دهید. اما پیروی از یک رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم ، سالم ماندن و فشار خون مناسب تمام جنبه های آن را کنترل کنید. اما به یاد داشته باشید که در آینده روش های جدیدی برای درمان واریس پا خواهند آمد که عوارض کمتری داشته باشد و در درمان قطعی واریس پا موثر باشد.