علائم سرطان سینه گرید 4

سرطان سینه گرید ۴ چه علائمی دارد و مراحل متاستاز سرطان سینه در بدن

پزشکان معمولا سرطان سینه را بر اساس مراحلی از شماره ۰ تا ۴ طبقه بندی می کنند. که یکی از آنها شامل سرطان سینه گرید ۴ است.

طبق موسسه ملی سرطان ، منابع قابل اعتماد این مراحل به شرح زیر است:

  • مرحله ۰ : اولین علامت هشدار دهنده سرطان سینه است. ممکن است سلولهای غیرطبیعی در این ناحیه وجود داشته باشد ، اما هنوز گسترش نیافته اند و هنوز نمی توانند به عنوان سرطان تایید شوند.
  • مرحله ۱ : اولین مرحله از سرطان پستان است. تومور از ۲ سانتی متر بزرگتر نیست ، اگرچه ممکن است برخی از خوشه های کوچک سرطان در غدد لنفاوی وجود داشته باشد.
  • مرحله ۲ : نشان دهنده شروع گسترش سرطان است. سرطان ممکن است در غدد لنفاوی متعددی وجود داشته باشد ، یا تومور پستان بزرگتر از ۲ سانتی متر باشد.
  • مرحله ۳ : پزشکان این مرحله را نوع پیشرفته سرطان سینه در نظر می گیرند. تومور پستان ممکن است بزرگ یا کوچک باشد ، و ممکن است به قفسه سینه و / یا چندین غدد لنفاوی گسترش یافته باشد. گاهی اوقات سرطان به پوست پستان حمله کرده و باعث التهاب یا زخم های پوستی شده است.
  • مرحله ۴ یا سرطان سینه گرید ۴ : سرطان از پستان به مناطق دیگر بدن گسترش یافته است.

حتما بخوانید : علائم سرطان – کاملترین روشهای غربالگری پستان 

مرحله ۴ سرطان سینه ، که متاستاز سرطان سینه نیز نامیده می شود ، پیشرفته ترین مرحله محسوب می شود. در این مرحله ، سرطان دیگر قابل درمان نیست زیرا به نواحی خارجی سینه گسترش یافته و ممکن است بر اندام های حیاتی مانند ریه ها یا مغز تأثیر بگذارد.

مرحله بندی سرطان سینه

 

علائم مرحله ۴ سرطان سینه

با تشخیص اولیه سرطان سینه گرید ۴ در زنان ، موارد زیر شایع ترین علائمی است که احتمالا رخ خواهد داد.

توده سینه

در مراحل اولیه سرطان ، تومورها معمولا خیلی کوچک هستند که قابل مشاهده یا قابل احساس نیستند. به همین دلیل پزشکان ماموگرافی و انواع دیگر روش های غربالگری سرطان را توصیه می کنند. آنها می توانند علائم اولیه تغییرات سرطانی را تشخیص دهند.

اگرچه سرطان سینه گرید ۴ دارای تومورهای بزرگ نیست ، اما بسیاری از زنان می توانند توده ای در پستان خود مشاهده یا احساس کنند. ممکن است در زیر بغل یا جایی دیگر در نزدیکی آن وجود داشته باشد. زنان همچنین ممکن است یک تورم کلی در اطراف پستان یا نواحی زیر بغل احساس کنند.

تغییرات پوستی در  سرطان سینه گرید ۴

برخی از انواع سرطان سینه منجر به تغییرات پوستی می شود.

بیماری پاژه پستان نوعی سرطان است که در ناحیه نوک سینه ایجاد می شود. معمولاً با تومورهای داخل پستان همراه است. پوست ممکن است خارش یا حالت سوزن سوزن شدن داشته باشد ، قرمز و ضخیم به نظر برسد. پوست برخی از افراد خشک و پوسته پوسته ای می شود.

سرطان التهابی سینه ممکن است تغییراتی در پوست ایجاد کند. سلولهای سرطانی رگهای لنفاوی را مسدود کرده و باعث قرمزی ، تورم و فرورفتگی پوست می شوند. سرطان سینه گرید ۴ ممکن است این علائم را به همراه داشته باشد ، به خصوص اگر تومور بزرگ باشد یا پوست پستان را درگیر کند.

تغییرات پوست در سرطان سینه

 

ترشحات نوک سینه

ترشحات نوک پستان می تواند علامت هر مرحله از سرطان سینه باشد. هر مایعی که از نوک پستان خارج شود ، چه رنگی باشد و چه شفاف ، ترشحات نوک سینه محسوب می شود. این مایعات ممکن است زرد و شبیه چرک باشد ، یا حتی ممکن است خونین به نظر برسد.

تورم سینه

سینه ممکن است در مراحل اولیه سرطان پستان کاملاً طبیعی به نظر برسد ، حتی اگر سلولهای سرطانی در داخل آن رشد کنند.

در مراحل بعدی ، فرد ممکن است تورمی در ناحیه پستان و  یا در بازو آسیب دیده تجربه کنند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که غدد لنفاوی زیر بازو بزرگ و سرطانی باشند. که می تواند جریان طبیعی مایعات را مسدود کرده و باعث تجمع مایع یا لنف ادم شود.

ناراحتی و درد سینه

زنان ممکن است با رشد و گسترش سرطان در سینه احساس ناراحتی و درد داشته باشند. سلول های سرطانی باعث ایجاد درد نمی شود اما رشد آنها باعث ایجاد فشار یا آسیب به بافت های اطراف می شود. یک تومور بزرگ می تواند داخل پوست رشد کرده یا به آن حمله کند و باعث ایجاد زخم یا زخم های دردناک شود. همچنین می تواند به عضلات و دنده های قفسه سینه گسترش یابد و باعث درد آشکاری شود.

درد پستان در سرطان سینه گرید 4

 

خستگی

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد ، خستگی شایع ترین علائم گزارش شده در افراد مبتلا به سرطان است. تخمین زده می شود که ۲۵ تا ۹۹ درصد افراد در طول درمان و ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد بعد از درمان نیز به آن دچار باشند.

در سرطان سینه گرید ۴ ، خستگی ممکن است شیوع بیشتری پیدا کند و زندگی روزمره را دشوارتر کند.

بیخوابی

سرطان سینه گرید ۴ با ایجاد ناراحتی و درد می تواند باعث ایجاد بیخوابی شود.

مجله انکولوژی بالینی یک مطالعه ۲۰۰۱ را با عنوان منبع معتبر منتشر کرد ، جایی که محققان اظهار داشتند که بی خوابی در افراد مبتلا به سرطان “یک مشکل فراموش شده” است.

در سال ۲۰۰۷ ، انکولوژیست مطالعه ای را منتشر کرد که خاطر نشان می کند “خستگی و اختلال در خواب دو عارضه شایع هستند که بیماران مبتلا به سرطان تجربه می کنند.” منابع تحقیقی قابل اعتماد اکنون بر روی درمانی تمرکز می کنند که به بی خوابی کمک می کند.

بیخوابی از علائم مرحله 4 سرطان سینه

 

ناراحتی معده ، کاهش اشتها و کاهش وزن

سرطان می تواند باعث حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال و یبوست شود. اضطراب و کمبود خواب همچنین می تواند دستگاه گوارش را برهم زند.

با وجود این علائم داشتن یک رژیم غذایی سالم ممکن است دشوار باشد و یک چرخه معیوب ایجاد می کند. بسیاری از بیماران به دلیل ناراحتی معده از خوردن برخی از غذاها اجتناب می کنند ، در نتیجه سیستم گوارش ممکن است برای عملکرد بهینه فیبر و مواد مغذی لازم را نداشته باشد.

با گذشت زمان ، ممکن است بیمار اشتهای خود را از دست بدهد و در دریافت کالری مورد نیاز دچار مشکل شود. نخوردن منظم غذا ممکن است باعث کاهش چشمگیر وزن و عدم تعادل در تغذیه شود.

تنگی نفس

مشکل تنفسی ، از جمله تنگی قفسه سینه و دشواری در نفس عمیق کشیدن ، ممکن است در بیماران مبتلا به سرطان سینه گرید ۴ رخ دهد. گاهی اوقات این بدان معناست که سرطان به ریه ها سرایت کرده و می تواند با سرفه ای مزمن یا خشک همراه باشد.

تنگی نفس در متاستاز سرطان سینه

 

علائم مرتبط با مراحل متاستاز سرطان سینه

هنگامی که سرطان به مناطق دیگر بدن گسترش می یابد ، بسته به جایی که گسترش می یابد ، می تواند علائم خاصی ایجاد کند. نواحی متداول برای سرطان سینه شامل استخوان ها ، ریه ها ، کبد و مغز است.

علائم متاستاز سرطان سينه به استخوان

هنگامی که سرطان به استخوان گسترش می یابد ، می تواند باعث درد شود و خطر شکستگی را افزایش دهد. درد ممکن است در نواحی زیر نیز احساس شود:

  • باسن
  • ستون فقرات
  • لگن
  • بازوها
  • شانه
  • پاها
  • دنده
  • جمجمه

ممکن است پیاده روی ناخوشایند یا دردناک باشد.

متاستاز سرطان سينه به ریه

هنگامی که سلول های سرطانی وارد ریه ها می شوند می توانند باعث تنگی نفس ، دشواری در تنفس و سرفه های مزمن شوند.

علائم متاستاز سرطان پستان

 

کبد در سرطان سینه گرید ۴

ممکن است مدتی طول بکشد تا علائم ناشی از سرطان در کبد ظاهر شود.

در مراحل بعدی بیماری ، ممکن است باعث شود:

  • زردی
  • تب
  • ادم
  • تورم
  • کاهش شدید وزن

درمان لنف ادم  و رهایی از ورم دست و پا بعد از سرطان

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

متاستاز سرطان سینه به مغز

هنگامی که سرطان به مغز گسترش می یابد ، می تواند علائم عصبی ایجاد کند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مسائل تعادل
  • تغییر بینایی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • ضعف

متاستاز سرطان سینه به مغز

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر نگران علائم خود هستید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر قبلاً مبتلا به سرطان پستان شده اید ، در صورت بروز علائم جدید باید به تیم پزشکی خود اطلاع دهید.

حتی اگر سرطان در این مرحله قابل درمان نیست ، اما همچنان می توان کیفیت خوب زندگی را با درمان و مراقبت منظم حفظ کرد. هرگونه علائم یا ناراحتی جدید را به تیم مراقبت خود بگویید ، بنابراین آنها می توانند به شما در مدیریت آن کمک کنند.

زندگی با سرطان سینه گرید ۴ می تواند احساس نگرانی و حتی تنهایی به شما دست دهد. ارتباط با افرادی که می فهمند چه چیزی را از سر گذرانید می تواند کمک کند. از دیگران که مبتلا به سرطان پستان هستند کمک بگیرید.

source : The Symptoms of Stage 4 Breast Cancer

تحریریه مجله علمی تبگیر
گلناز زارعین هستم. حدود 5 سال است در زمینه ترجمه و گردآوری مقالات پزشکی از سایتهای معتبر خارجی فعالیت دارم. همیشه سعی میکنم بهترین منبع را بر اساس نیاز کاربران پیدا کرده و ترجمه کنم.