در صورتی که پیشگیری اولیه از یک بیماری مقدور باشد، به مجموعه مطالعات انجام شده جهت یافتن روش های پیشگیری از آن بیماری، مطالعات غربالگری گفته می شود. هدف از غربالگری، تشخیص زودرس علایم سرطان سینه، کاهش مرگ و میر، کاهش ناتوانی ناشی از بیماری و عوارض درمان است. در یک مطالعه غربالگری علاوه بر موارد بالا، می توان اطلاعات مفیدی نیز درباره فراوانی بیماری یا روش های جلوگیری از آن به دست آورد.

حتما بخوانید : انواع سرطان سینه

غربالگری برای تشخیص علائم سرطان سینه چیست؟

غربالگری تشخیص سرطان به منظور بیماریابی در جمعیت زنان سالم به کار می رود و به این معنی است که در جمعیت زنان سالم ، قبل از آن که هر نوع علامتی در سینه تظاهر کند و شخص هرگونه نشانه ای از بیماری داشته یاشد، با انجام آزمایشات و معاینات دوره ای، بتوان تغییرات غیرطبیعی را هرچه زودتر کشف کرد و بهترین تصمیمات را جهت درمان مؤثرتر به کار گرفت.

علائم سرطان سینه

اساس غربالگری در سرطان پستان , تشخیص این بیماری در زمانی است که توده کوچک بوده و هنوز به قسمت های دیگر بدن انتشار پیدا نکرده است. همچنین احتمال اینکه بتوان توده را بدون برداشتن کامل پستان خارج کرد، افزایش می یابد و امکان حفظ پستان در آن بیشتر می شود. تشخیص علائم سرطان سینه در مراحل اولیه نه تنها شانس درمان را افزایش می دهد، بلکه از عوارض روحی-روانی، خانوادگی و اجتماعی آن جلوگیری می کند.

حتما بخوانید : تومور بدخیم یا سرطان چیست ؟

درحال حاضر سه روش زودرس برای تشخیص سرطان سینه ;وجود دارد، این روشها می توانند بسته به سن فرد به تنهایی یا توام با یکدیگر استفاده شوند.

  • معاینه پستان توسط خود فرد (خود آزمایی پستان)
  • معاینه سینه توسط پزشک
  • ماموگرافی سینه (پستان نگاری)

ماموگرافی برای تشخیص علائم سینه

الف – انجام معاینه خود آزمایی پستان چگونه است؟

واکنش زن نسبت به هر بیماری واقعی یا مشکوک ممکن است شامل ترس از بد شکلی و از دست دادن جذابیت و ترس از مرگ باشد. این نگرانی ها می تواند مانع بزرگی در مقابل ارزیابی مشکلات پستان باشد. تخمین زده شده که تعداد اندکی از زنان خود آزمایی پستان انجام می دهند و بسیاری از زنانی که معاینه سینه را انجام می دهند نیز اغلب با تاخیر به پزشک مراجعه می کنند.

دلایل این رفتارها را باید در مواردی از قبیل مسایل اقتصادی، عدم آگاهی از اهمیت و روش انجام خود آزمایی، عوامل روانی، ترس و خجالت دانست. مراقبان بهداشتی با آگاهی از این مفاهیم بایستی زنان را به معاینه سینه توسط خودشان تشویق کنند و روش شناسایی نشانه های ابتدایی و مشکلات احتمالی پستان ; و زمان معاینه سینه را به آنها آموزش دهند.

خود آزمایی پستان، معاینه سینه توسط خود فرد است. این معاینه در هر سن قابل اجراست. هزینه ای ندارد و در هر ماه تنها ۱۵دقیقه وقت می گیرد. با معاینه ماهیانه پستان، فرد در صورت بروز هرگونه تغییر در مراحل اولیه، قادر به تشخیص آن خواهد بود. البته باید توجه داشت که معاینه ماهیانه نمی تواند جایگزین معاینه بالینی توسط پزشک یا ماموگرافی شود و درواقع در فاصله مراجعات پزشکی، کمک کننده است.

خودآزمایی سرطان سینه

زمان انجام خودآزمایی سرطان سینه

زنان باید خود آزمایی و معاینه سینه را از سن ۲۰ سالگی به بعد انجام دهند. بهترین زمان انجام معاینه ماهیانه، ۳-۲ روز پس از پایان عادت ماهیانه است. در این زمان، پستان کمترین حساسیت و سنگینی را دارند. در این زمان، انجام معاینه راحت تر و در نتیجه دقیق تر است.

در زنان یائسه و خانم هایی که رحم آنها همراه با تخمدان از طریق جراحی خارج شده باشد، معاینه در یک روز مشخص در هر ماه انجام می گردد.در صورتی که  تخمدان ها در بدن باقی هستند و فرد در سنین قبل از یائسگی است، در صورتی که از داروهای هورمونی استفاده نماید، بهتر است درمورد زمان انجام خود آزمایی پستان با پزشک مشورت نماید.

هر گاه فرد در خود آزمایی پستان با موارد مشکوک یا مواردی که در معاینات قبلی وجود نداشت مواجه شد، باید بدون هیچ تاخیری با پزشک معالج خود مشورت کند. مشورت با پزشک در چنین مواردی، اضطراب فرد را کاهش می دهد و درمان های مناسب و سریع را برای وی به ارمغان می آورد.خود آزمایی پستان از دو مرحله نگاه کردن و لمس کردن تشکیل می شود.

درمان لنف ادم و رهایی از ورم دست و پا بعد از سرطان

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

در خودآزمایی تشخیص سرطان سینه باید به دنبال کدام علائم بود؟

بسیاری از خانم ها عنوان می کنند که خود آزمایی سینه را انجام می دهند اما نمی دانند کدام علامت مهم است و باید پیگیری شود و کدام فاقد اهمیت است. در اینجا به ذکر این علائم می پردازیم:

  • تغییر در اندازه سینه
  • تغییر در نوک سینه به صورت تغییر شکل و کشیده شدن به داخل
  • زخم یا پوسته پوسته شدن نوک سینه و یا هاله اطراف سینه
  • ترشح از نوک سینه
  • بروز توده و یا تغییر قوام و ضخیم شدن بافت سینه
  • تورم در زیر بغل و یا اطراف استخوان ترقوه
  • تورم بالای بازو
  • حساسیت و یا درد مداوم در یک ناحیه از سینه و یا زیر بغل
  • تغییرات مشکوک بعد از اعمال جراحی قبلی

ب – معاینه سینه توسط پزشک

در زنان بدون علامت، از سن ۲۰ سالگی، معاینه کامل تشخیص علائم سرطان سینه توسط پزشکان مجرب (در امر بیماری های پستان) در معاینات دوره ای انجام می گردد که بسته به وجود یا عدم وجود عوامل خطرزا حداقل هر ۱ تا ۳ سال انجام می گردد.

حتما بخوانید : پرتودرمانی یا اشعه درمانی چیست ؟

برای کشف علت هر شکایت و نشانه ای، پزشک در مورد تاریخچه پزشکی فرد و سابقه فامیلی او سؤال می کند و معاینه فیزیکی دقیق انجام می دهد. در قسمت شرح حال، سؤالاتی از قبیل سن، سابقه ابتلا به انواع سرطان ها، وضعیت عادت ماهیانه  و تاریخچه حاملگی ها، سابقه مصرف داروهای هورمونی و غیر هورمونی، سابقه رادیو تراپی ، سابقه بیوپسی های قبلی از فرد پرسیده می شود که برای تشخیص و انجام معاینه ی دقیق وی اهمیت فراوانی دارد. معاینه سینه در وضعیت های خوابیده و نشسته انجام می شود. پزشک غدد لنفاوی زیر بغل و اطراف گردن را جهت اطمینان از وضعیت آنها معاینه می کند و معاینه نوک پستان را جهت بررسی وجود یا عدم وجود ترشحات نوک پستان انجام می دهد. در نهایت ممکن است، پزشک با توجه به شرح حال و نتایج معاینه، آزمون های تشخیصی علائم سرطان سینه مثل ماموگرافی ، سونوگرافی ، نمونه برداری با سوزن و حتی نمونه برداری به روش جراحی از پستان را درخواست کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *