درد بافت اسکار

درد جای زخم چیست ؟

درد جای زخم : بافت اسکار به بافت های ضخیم و فیبری گفته می شود که جای بافت های سالم آسیب دیده را می گیرد. بافت های سالم ممکن است در اثر بریدگی، جراحت قابل توجه یا جراحی از بین بروند. آسیب بافت ممکن است داخلی باشد، بنابراین بافت اسکار می تواند پس از جراحی یا در نتیجه بیماری ایجاد شود.

در مراحل اولیه، بافت اسکار همیشه دردناک نیست. به دلیل اینکه ممکن است اعصاب این ناحیه همراه با بافت های سالم بدن از بین رفته باشند.

اما با گذشت زمان، با بازسازی انتهای عصبی ممکن است بافت اسکار دردناک شود. بافت اسکار همچنین می تواند در طول یک بیماری داخلی دردناک شود. میزان درد نیز می تواند بر اساس شدت زخم اولیه و همچنین محل آن بر روی بدن شما متفاوت باشد.

کنجکاو هستید که آیا دردی که تجربه می کنید مربوط به بافت اسکار است؟ بیایید کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم.

درد جای زخم

علت درد جای زخم

گاهی اوقات بافت اسکار می تواند بدون درد باشد. وقتی صحبت از بافت اسکار روی پوست شما می شود، ممکن است متوجه شوید که بافت ضخیم تری نسبت به بقیه بدن شما دارد.

از سوی دیگر، بافت اسکار خارجی می تواند دردناک باشد. برخی از علائم درد بافت اسکار عبارتند از:

  • التهاب (تورم)
  • قرمزی
  • خارش
  • ضربان دار
  • حساس به لمس
  • کاهش دامنه حرکتی

بافت اسکار ممکن است به دلیل زخم های داخلی، جراحی ها یا بیماری های زمینه ای ایجاد شود. همچنین ممکن است در این نقاط احساس درد و سفتی داشته باشید، به خصوص اگر بافت اسکار بر روی مفاصل اطراف تاثیر بگذارد که در مورد بافت اسکار زانو یا نخاع و همچنین جراحی صورت یا روش های پزشکی مانند هیسترکتومی صدق می کند.

دردی که سالها بعد بروز می کند

در برخی موارد، بعد از ایجاد جای زخم احساس درد وجود دارد. در برخی دیگر، درد ممکن است سال ها بعد ظاهر شود. این درد به اعصابی مربوط می شود که بعد از آسیب بهبود می یابد. احتمال دیگر این است که یک سوختگی شدید یا یک زخم عمیق در نهایت می تواند استخوان ها و مفاصل زیرین را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد درد در محل زخم شود.

برای آسیب های داخلی، درد ممکن است در نتیجه ایجاد بافت اسکار در بافت های سالم ایجاد شود، مانند بیماری های ریوی و کبد. با پیشرفت بیماری، ممکن است به دلیل عدم عملکرد این اعضای بدن، همراه با سایر علائم مرتبط، درد احساس کنید.

به عنوان مثال، بافت اسکاری که در ریه‌های شما ایجاد می‌شود می‌تواند نتیجه فیبروز ریوی باشد. ممکن است سرفه‌ای دردناک همراه با تنگی نفس، درد مفاصل و خستگی را تجربه کنید. فیبروز یا سیروز کبد ممکن است در ابتدا دردناک نباشد، اما بافت های اسکار تجمع یافته ممکن است باعث زردی، احتباس مایعات و کبودی پوست شوند.

درمان درد بافت اسکار

علیرغم سطح درد، درمان هایی برای بافت اسکار و علائم و ظاهر ناراحت کننده آن در دسترس است. در مورد روش های زیر با پزشک خود صحبت کنید.

جراحی های اصلاح یا حذف بافت اسکار

اگر مسئله زیبایی و احساس درد برای شما مهم است برای اصلاح بافت اسکار روی پوست ممکن است تکنیک های جراحی زیبایی مانند برش یا پیوند پوست گزینه مناسبی باشد. که در مورد سوختگی های درجه سه، زخم های شدید ناشی از تصادف یا آسیب های دیگر نیز صدق می کند.

نقطه ضعف جراحی اصلاحی این است که این فرآیند می تواند منجر به ایجاد جای زخم جدید مانند اسکار کلوئید شود. بنابراین، جراح پلاستیک شما تعیین خواهد کرد که آیا میزان اسکار جدید بسیار کمتر از بافت اسکار اصلی است یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، تکنیک‌های اصلاح یا حذف جای زخم می‌تواند تسکین بیشتری را به همراه داشته باشد که می‌تواند خطر ایجاد جای زخم را افزایش دهد.

اگر بافت زخمی که می‌خواهید درمان کنید مربوط به جراحی اخیر باشد، به توصیه پزشکان باید حداقل یک سال صبر کنید. به دلیل اینکه بافت اسکار اولیه می تواند خود به خود و بدون نیاز به اقدامات اضافی از بین برود.

لیزردرمانی جای زخم

بافت اسکار ناشی از سوختگی، بریدگی و آکنه شدید ممکن است به درم ابریژن یا لیزر درمانی پاسخ دهد. با این حال، شما به جلسات متعدد در یک دوره چند هفته یا چند ماهه نیاز خواهید داشت. درمان های موضعی همچنین لایه بیرونی بافت اسکار را حذف می کنند، اما نه کل ناحیه را.

برجستگی موقت جای زخم در این روش یکی از نقاط ضعف آن محسوب می شود همچنین ممکن است با درد و تورم خفیفی همراه باشد که این علائم در عرض چند روز پس از عمل از بین می روند.

لیزردرمانی جای زخم

راه حل های موضعی برای بهبود بافت اسکار

سرم‌های موضعی برای بافت اسکار در برخی از نواحی پوست موثر هستند مانند سرم های حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C . در حالی که سرم‌ها ممکن است برای زخم‌های جزئی خوب عمل کنند، اما بافت اسکار بزرگتر ممکن است به درمان‌های تهاجمی‌تری نیاز داشته باشد و باید به متخصص پوست مراجعه شود.

یکی دیگر از گزینه های بدون نسخه، کرم آنتی هیستامین است، به خصوص اگر بافت اسکار شما نسبتاً جدید باشد و به شدت خارش داشته باشد.

تزریق برای بهبود جای زخم

تزریق کورتیکواستروئید به کاهش درد و التهاب کمک می کند. تزریق استروئید برای اسکار کلوئیدی یا هیپرتروفیک روی سطح پوست شما بهترین تاثیر را دارد.
گزینه دیگر تزریق بوتاکس است که با شل کردن عضلات در ناحیه مورد نظر بدن می تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد. اگرچه تزریق بوتاکس می تواند درد بافت اسکار را کاهش دهد، اما تاثیری در حذف بافت اسکار ندارد.

ژل سیلیکونی برای کاهش بافت اسکار

این ژل یا مواد مبتنی بر مایع بیشتر یک پیشگیری کننده هستند تا یک درمان که آنها اساسا باندهایی هستند که از چسبندگی بعد از جراحی جلوگیری می کنند. چنین تکنیک هایی برای جلوگیری از چسبیدن بافت های پوست به یکدیگر طراحی شده اند تا درد و ناراحتی کمتر همراه با کاهش رشد بافت اسکار را تجربه کنید.

تکنیک های فشرده سازی برای کاهش اسکار

پزشکان معمولا درمان فشرده سازی را برای بافت اسکار تجویز می کنند که به کاهش التهاب بافت های آسیب دیده پوست کمک می کند و در عین حال درد را نیز کاهش می دهد.

می توانید باندا‍ژهای فشاری مناسب زخم را از داروخانه دریافت کنید و دراطراف ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. نه تنها کمی از درد تسکین خواهید یافت، بلکه ممکن است با گذشت زمان شاهد کاهش اندازه بافت اسکار نیز باشید.

تکنیک های فشرده سازی برای کاهش اسکار

ماساژ برای درد بافت اسکار

ماساژ اسکار می تواند برای درد جای زخم معجزه کند. پزشک شما از یک سری تکنیک‌های حرکت بافت عمیق یا رهاسازی مایوفاشیال برای کمک به کاهش التهاب و تشویق حرکت در ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌کند.

ماساژ برای هر نوع درد بافت اسکار موثر است. بنابراین باید توسط یک متخصص کایروپراکتیک یا ماساژ درمانگر مجاز انجام شود. از قبل در مورد درد بافت اسکار خود به پزشک خود اطلاع دهید.

تکنیک گراستون برای بهبود محدودیت حرکتی

در برخی موارد، پزشک یک درمان مشترک به نام تکنیک گراستون را توصیه می کند که به بهبود دامنه حرکتی کمک می کند. در این روش از ابزارهای فولادی ضد زنگ برای شکستن بافت اسکاری که باعث محدودیت حرکتی می شود ، استفاده می شود.

تکنیک گراستون در مواردی که بافت اسکار دردناک با حرکت مفصل تداخل داشته باشد بهترین عملکرد را دارد.

فیزیوتراپی برای بافت اسکار

گاهی اوقات زخم های شدید و زخم های قابل توجه ناشی از سوختگی ها و جراحات می تواند بر عضلات و مفاصل بدن شما تأثیر بگذارد که می تواند متعاقباً دامنه حرکت و توانایی شما را برای انجام کارهای روزمره محدود کند. در چنین مواردی می توانید فیزیوتراپی انجام دهید.

با انجام فیزیوتراپی شما می توانید عضلات و مفاصل خود را تقویت کنید و تحرک بیشتری داشته باشید که در صورتی مفید است که بافت اسکار شما بر نواحی اصلی حرکت مانند کمر، شکم و اندام‌ها تأثیر بگذارد.

فیزیوتراپی برای بافت اسکار

کشش و ورزش برای بهبود درد جای زخم

به غیر از جلسات فیزیوتراپی ساختاریافته، حرکات کششی و تمرینات دیگری نیز وجود دارد که می توانید به تنهایی در خانه انجام دهید. از پزشک و فیزیوتراپیست خود بخواهید که به شما برای انجام این حرکت ها کمک کند.

حرکات کششی می تواند در هنگام صبح برای بدن مفید باشد و می تواند به کاهش درد ناشی از بافت اسکار داخلی نیز کمک کند.

اگر اخیراً جراحی، جراحت یا سوختگی داشته باشید، احتمال درد بافت اسکار وجود خواهد داشت. با پزشک خود در مورد راه هایی که می توانید درد بافت اسکار را تسکین دهید، صحبت کنید. اگر به یک بیماری زمینه ای مشکوک هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.