راهنمای روند بهبود جای زخم

بهبود زخم و بهترین راهنما برای خوب شدن سریع زخم باز بعد از جراحی

بهبود زخم : نگران اسکار جراحی هستید یا اینکه جای زخم چگونه بر ظاهر شما بعد از عمل تأثیر می گذارد؟ راهنمای ما نکاتی را برای بهبودی سریع و کاهش ظاهر اسکار ارائه می دهد.

باقی ماندن جای زخم می تواند دلیل نگرانی بسیاری از افراد باشد . ممکن است نگران خوب شدن سریع زخم بازباشید، یا اینکه بدتر از آنچه فکر می کنید به نظر می رسد. در اینجا نحوه کمک به فرآیند التیام زخم و بهبود آن ارائه شده است.

مواظب زخمت باش، نه دستت

به دنبال یک متخصص اسکار باشید.
نظارت بر جای زخم به شما کمک می کند پیشرفت آن را پیگیری کنید و هر مشکلی را زودتر تشخیص دهید، اما باید از لمس بی مورد آن ناحیه خودداری کنید. کاری را که برای تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه لازم است انجام دهید، اما مطمئن شوید که قبل از استفاده از کرم ها یا ژل هایی که به شما توصیه شده است، دست های خود را استریل کنید. از کندن دلمه زخم خودداری کنید، زیرا باعث طولانی شدن روند بهبودی می شود و خطر عفونت را افزایش می دهد. هر اسکار متفاوت است، بنابراین حتما به توصیه های خاص پزشک خود توجه کنید.

خوب شدن سریع زخم باز

اهمیت تمیز نگه داشتن زخم را نمی توان نادیده گرفت. عفونت بدترین چیز برای روند بهبودی زخم است به دلیل اینکه درمان را به تاخیر می اندازد و می تواند باعث بیماری فرد شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • تورم، قرمزی، خارش و افزایش درد در ناحیه آسیب دیده
  • عفونت داخل یا اطراف زخم
  • به طور کلی احساس ناخوشی می کند
  • دمای ۳۸ درجه سانتیگراد (۱۰۰.۴ فارنهایت) یا بالاتر
  • غدد متورم در چانه، گردن، زیر بغل یا کشاله ران

با مراحل بهبود زخم آشنا شوید

ندانستن مرحله درست روند بهبودی می تواند باعث نگرانی غیر ضروری یا از دست دادن علائمی شود که نشان می دهد جای زخم به درستی بهبود نمی یابد. اگر برش یا بخیه دارید، زخم ممکن است سه ماه کامل طول بکشد تا بهبود یابد و جای زخم طی چند سال محو شود. در اینجا نحوه شکست این فرآیند آمده است:

مرحله اول: هموستاز

خونریزی با رفتن خون به محل زخم و لخته شدن آن متوقف می شود . این روند بلافاصله شروع می شود.

مرحله دوم: التهاب

پس از انجام هموستاز (معمولاً در عرض چند دقیقه)، سلول‌ها برای ترمیم زخم فرستاده می‌شوند. زخم گرم می شود، درد افزایش می یابد، قرمزی گسترش می یابد. که می تواند حدودا تا روز چهارم ادامه داشته باشد.

مرحله سوم: تکثیر

زخم با منقبض شدن بافت اطراف آن کوچکتر می شود و پوست را می بندد. که معمولاً درروز چهارم تا روز ۲۱ رخ می دهد

مرحله چهارم: بازسازی

حدودا بعد از ۲۱ روز، ساختارهای عمیق تری شکل می گیرد که باعث بافت انقباضی و کششی زخم می شود. این روند می تواند حدود دو سال ادامه یابد. در این زمان ممکن است مشکلات مربوط به اسکار رخ دهد و در درازمدت شما را با اسکار شدیدتری مواجه کند.

مراحل بهبود زخم

مراقب اسکارهای کلوئیدی و هیپرتروفیک باشید

همانطور که بافت همبند در طول مرحله بازسازی ایجاد می شود، دو مشکل کلیدی ممکن است رخ دهد – اسکار کلوئید و هیپرتروفیک.

در هر دو اسکار کلوئیدی و هیپرتروفیک، اسکار به ساختن بافت ادامه می‌دهد تا زمانی که زخم به طور موثر بهبود یابد، که باعث تیره شدن آن و تشکیل تپه‌های بزرگی از بافت اسکار می‌شود. اسکار کلوئیدی و هیپرتروفیک شبیه به هم هستند، اما نتایج بسیار متفاوتی دارند. درمان کلوئیدها دشوار است و هرگز به خودی خود بهبود نمی یابند، در حالی که اسکارهای هیپرتروفیک ممکن است با گذشت زمان محو شوند و به خوبی به درمان استروئیدی پاسخ دهند.

تشخیص این تفاوت کار سختی است، بنابراین اگر فکر می کنید اسکار کلوئید یا هیپرتروفیک در حال شکل گیری است یا قبلاً کلوئید داشته اید، در اسرع وقت به پزشک عمومی یا متخصص پوست خود اطلاع دهید. درمان زودهنگام استروئیدی ممکن است خطر ایجاد اسکار کلوئید را کاهش دهد، اما پس از تشکیل اسکار، راه های محدودی برای بهبود ظاهر آن وجود دارد. گزینه هایی مانند کرایوسرجری، اکسیزیون، لیزر و تزریق استروئید وجود دارد که می توان آنها را بررسی کرد، اما ممکن است خطر ایجاد اسکار بیشتر وجود داشته باشد.

کلوئیدها نسبتاً نادر هستند و فقط در ۱۰٪ از افراد رخ می دهند. بیشتر در افراد سیاه پوست و پوست تیره شایع‌ هستند که در شانه‌ها، صورت، بالای سینه و پشت ایجاد می‌شوند. اگر قبلا کلوئید داشته اید احتمال ایجاد آن بیشتر است.

اسکارهای هیپرتروفیک به اندازه کلوئید رشد نمی کنند و ممکن است خود به خود محو شوند. با این حال، آنها در همه گروه های نژادی شایع تر هستند. اسکارهای هیپرتروفیک معمولاً به خوبی درمان می شوند و با درمان استروئیدی کاملا برطرف می شوند. همچنین دیده شده است که نوار سیلیکونی یک درمان موثر برای اسکارهای هیپرتروفیک است.

برای بهبود زخم چه بخوریم ؟

۱- وعده‌های غذایی سالم و متعادل و میان‌وعده‌هایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید که شامل مقدار مناسبی از همه گروه های غذایی از جمله پروتئین ، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و غلات باشد.

۲- سبزیجات و میوه های سرشار از ویتامین C مانند بروکلی یا توت فرنگی را انتخاب کنید. برای داشتن روی کافی، غلات غنی شده و غذاهای پروتئینی مانند گوشت گاو، مرغ، غذاهای دریایی یا لوبیا را انتخاب کنید. بهبود برخی از زخم ها ممکن است نیاز به مصرف بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی خاص داشته باشد. قبل از شروع هر گونه مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید.

۳- از پروتئین کافی در طول روز استفاده کنید. در هر وعده غذایی یا میان وعده یک منبع پروتئینی بگنجانید. یک منوی نمونه ممکن است شامل تخم مرغ همزده برای صبحانه، تاکو لوبیا سیاه برای ناهار، ماست یا پنیر برای میان وعده و مرغ در شام باشد.

۴- با آب یا سایر نوشیدنی های شیرین نشده به خوبی هیدراته بمانید.

پوست سالم، جای زخم سالم

بهترین راه برای بهبود شانس شما برای یک نتیجه خوب، داشتن پوست سالم است. ویتامین C، E، روی و B همگی برای پوست بسیار مفید هستند و من نتایج خوبی را با استفاده از ویتامین A دیده‌ام – نه فقط در کرم‌ها، بلکه در رژیم غذایی شما (هشدار: اگر باردار هستید از ویتامین A استفاده نکنید).

دریافت مقدار زیادی از این ویتامین ها در طول روند بهبودی اهمیت زیادی دارد و جای زخم خود را از آفتاب دور نگه دارید، که می تواند باعث مشکلات رنگدانه، از جمله ملانوما شود.