در حالی که زخم های جدید بیشترین خارش را دارند اما اسکارهای قدیمی نیز می توانند خارش داشته باشند، به خصوص زمانی که تغییرات پوستی مانند کاهش وزن را تجربه می کنید. انواع اسکار عبارتند از:

  • ترک های پوستی
  • کلوئید
  • اسکارهای آتروفیک
  • انقباض پوستی

خارش زخم باعث شب بیداری یا بیقراری در محل کار نمی شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه درمان آنها به ادامه مطلب توجه کنید.

علت خارش زخم چیست ؟

جای زخم پاسخ طبیعی بدن به آسیب پوستی است که به درم می رسد، لایه ای از پوست که درست زیر بیرونی ترین لایه پوست شما است. این آسیب بدن را تحریک می کند تا کلاژن و پروتئین بسازد. فیبرهای کلاژن به طور طبیعی ضخیم تر و انعطاف پذیرتر از پوست اطراف هستند.

حتما بخوانید : بافت اسکار چیست ؟ بهترین روش ها برای ترمیم جای زخم و اسکار بعد از جراحی 

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا جای زخم ممکن است باعث خارش شود:

اسکار جدید

هنگامی که چیزی به پوست شما آسیب می رساند، انتهای عصب بدن نیز ممکن است آسیب ببیند. پایانه های عصبی می توانند بسیار حساس شده و با شروع بهبودی، احساس خارش ایجاد کنند.

اسکارهای جدید به چند دلیل ایجاد می شوند:

  • به دلیل لک های آکنه
  • بریدگی و خراشیدن
  • کشش بیش از حد پوست که منجر به ترک می شود
  • عمل جراحی

علت خارش زخم چیست ؟

 

خارش جای زخم قدیمی

اسکارهای قدیمی حداقل ۲ ساله در نظر گرفته می شوند و به دلایل مختلفی ممکن است خارش داشته باشند.

گاهی اوقات، یک جای زخم می تواند باعث ایجاد احساس سفتی در پوست شود. که معمولا در صورت ایجاد اسکار پس از سوختگی پوست رخ می دهد. پوست سفت و کشیده اغلب خارش بیشتری دارد.

همچنین، اگر به طور ناگهانی وزن یا تغییرات پوستی را تجربه کنید، جای زخم ممکن است بیشتر دچار خارش شود. اگر پوست خشکی دارید هم همینطوراست.

علت خارش جای عمل جراحی

اسکارهای جراحی معمولا عمیق تر از آسیب های متوسط پوستی هستند. هنگامی که زمان بهبود پوست فرا می رسد دچار خارش می شود.

درمان خارش جای زخم

درمان اسکار می تواند به نوع جای زخم شما بستگی داشته باشد. برای مثال، پزشک معمولاً جراحی را برای اصلاح یک جای زخم کوچک توصیه نمی‌کند. اما ممکن است آن را برای اسکارهای بزرگ و هیپرتروفیک که برجسته هستند، پیشنهاد کنند.

پزشک شما ممکن است گزینه های درمانی غیر تهاجمی و تهاجمی را توصیه کند.

پیشگیری از ایجاد خارش زخم

 

درمان های غیر تهاجمی

پزشکان معمولاً ابتدا درمان های غیرتهاجمی را برای کاهش خارش و ظاهر کلی جای زخم توصیه می کنند. نمونه هایی از این نوع درمان ها عبارتند از:

  • استفاده از کرم های ترمیم کننده یا روغن ها : به عنوان مثال می توان به کره کاکائو یا روغن نارگیل اشاره کرد. روغن ویتامین E برای جای زخم نیز گزینه ای برای اسکارهای قدیمی است، اما مهم است که بدانید که می تواند بر بهبود اسکارهای جدید تأثیر بگذارد. این محصولات می توانند به خشک شدن پوست کمک کنند و همچنین می توانند خارش را کاهش دهند.
  • استفاده از باندهای ورقه ای سیلیکونی : این بانداژها در اکثر داروخانه ها موجود است و می توان آنها را به عنوان چسب استفاده کرد یا روی ناحیه آسیب دیده قرار داد.
  • استفاده از باندهای فشاری خاص یا گن بعد از جراحی: این بانداژها از طریق مطب پزشک یا داروخانه در دسترس هستند. گن یا بانداژهای فشاری به طور مداوم روی اسکار فشار می آورند تا از سفت شدن جای زخم جلوگیری کنند.
  • ماساژ دادن بافت اسکار : که می تواند به نرم شدن و صاف کردن جای زخم کمک کند. حداقل سه بار در روز جای زخم را با حرکات کوچک و دایره‌ای به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر ماساژ دهید و به اندازه‌ای که قابل تحمل است فشار وارد کنید. مهم است بدانید که ماساژ معمولاً در درمان اسکارهای ۲ ساله یا بیشتر مؤثر نیست.
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده حاوی عصاره پیاز : این کرم های ترمیم کننده می تواند به کاهش ظاهر جای زخم کمک کند. آنها باید به طور منظم در طول چند ماه استفاده شوند تا نتایج را مشاهده کنید.

کرم بازسازی کننده الی ژن با داشتن عصاره پیاز و از بین بردن سلول های مرده پوست در شادابی و جوانی آن موثر باشد. علاوه بر این عصاره پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند خاصیت ضد التهابی داشته و باعث تسکین پوست شود. همچنین وجود این عصاره در کرم ترمیم کننده الی ژن می تواند در کاهش اسکار و لکه های پوستی موثر باشد.

کرم ترمیم کننده

خرید کرم ترمیم کننده پوست

علاوه بر این اقدامات، استفاده از کرم ضد آفتاب در ناحیه آسیب دیده همیشه ایده خوبی است. که می تواند از لکه شدن جای زخم ها یا تیره تر شدن پوست اطراف آنها جلوگیری کند.

درمان های تهاجمی جای زخم

اگر جای زخم به درمان های خانگی پاسخ ندهد و باعث ناراحتی قابل توجه یا ظاهر نامطلوب شود، پزشک ممکن است درمان های تهاجمی را توصیه کند که شامل:

  • تزریق کورتیکواستروئید: پزشک یک کورتیکواستروئید را به ضایعه تزریق می کند که می تواند التهاب آن را کاهش دهد.
  • برداشتن جای زخم با جراحی : پزشک تنها در صورتی انجام جراحی را توصیه می‌کند که ظاهر اسکار را بدون بدتر کردن آن کاهش دهد.
  • لیزر درمانی : پزشکان ممکن است از لیزر برای سوزاندن یا آسیب رساندن به لایه‌های پوست زیر اسکار برای بهبود آن استفاده کنند.
  • کرایوسرجری : این رویکرد شامل استفاده از مواد شیمیایی است که بافت اسکار را منجمد می کند. این بافت را از بین می برد و می تواند ظاهر آن را کاهش دهد. پزشکان ممکن است کرایوسرجری را با تزریق استروئیدها یا سایر داروها، مانند کرم ۵-فلوئورواوراسیل (۵-FU) یا بلئومایسین انجام دهند.
  • پرتو درمانی : در برخی موارد، پزشکان پرتودرمانی را برای کلوئیدها یا اسکارهای بسیار برجسته توصیه می کنند. از آنجا که اثرات جانبی قابل توجهی دارد، پرتودرمانی معمولا آخرین راه حل برای اسکارهایی است که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند.

درمان غیر تهاجمی برای جای زخم

 

پزشک شما بررسی خواهد کرد که آیا درمان به بهبود جای زخم یا بدتر شدن آن کمک می کند. آنها در مورد خطرات و مزایای هر مداخله و همچنین زمان بهبودی صحبت خواهند کرد.

حتما بخوانید : روش نوین لیزردرمانی جای زخم و از بین بردن جای بخیه با لیزر

پیشگیری از خارش جای زخم ها

پیشگیری از خارش جای زخم می تواند قبل از تشکیل اسکار شروع شود. بهبود سلامت پوست گام بزرگی برای به حداقل رساندن اسکار و آسیب پوست است. نکات پیشگیرانه عبارتند از:

  • تمیز نگه داشتن پوست آسیب دیده : ناحیه آسیب دیده را با صابون ملایم و آب گرم بشویید. ماندن کثیفی باعث افزایش خطر التهاب و عفونت می شود.
  • استفاده از پماد برای مرطوب نگه داشتن پوست : پوست خشک می تواند پوسته پوسته شود که زمان بهبودی را افزایش می دهد و باعث خارش جای زخم می شود. شما همچنین می توانید از پمادهای ضد باکتری استفاده کنید، اما اگر ناحیه را تمیز نگه دارید معمولا لازم نیست.
  • استفاده از ژل سیلیکون یا ورقه های هیدروژل در ناحیه آسیب دیده : می توانند پوست را برای آسیب های ناشی از خارش پوست مرطوب نگه دارد.

اگر این نکات را امتحان کردید اما جای زخم شما بیشتر دردناک شود یا به نظر نمی رسد که بهبود یابد، با پزشک خود تماس بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

خارش جای زخم یک مسئله اورژانسی نیست. با این حال، اگر بیش از حد آنها را خارش دهید، ممکن است باکتری های عامل عفونت به آن وارد شوند. علائم عفونت شامل قرمزی، تورم و احساس گرما در لمس است. در صورت داشتن هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورت داشتن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید :

  • خارش جای زخم در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند.
  • جای زخم باعث سفتی پوست و دردناکی آن می شود.
  • شما نگران ظاهر زیبایی جای زخم خود هستید.

مراجعه به پزشک برای خارش جای زخم

 

پزشک شما می تواند اسکار را ارزیابی کرده و توصیه های درمانی را به شما ارائه دهد.

” خارش زخم ” می تواند یکی از علائم روند بهبود جای زخم و درمان های در دسترس باشد.

از مرطوب نگه داشتن جای زخم گرفته تا ماساژ دادن آن، این مراحل می توانند به کاهش خارش کمک کنند. اگر داروهای بدون نسخه به کاهش ناراحتی کمک نمی کنند، در مورد سایر درمان های بالقوه با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *