اگزما در دوران بارداری

اگزما در بارداری و بهترین راه درمان اگزما در دوران بارداری

اگزما یک اصطلاح کلی برای چندین بیماری پوستی است که می تواند باعث تغییر رنگ، خارش و التهاب شود. افراد در هر سنی ممکن است به اگزما مبتلا شوند، از نوزادان تا بزرگسالان. انواع رایج اگزما شامل درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی و درماتیت سبورئیک است.

برخی از افرادی که دارای یک نوع رایج اگزما هستند ممکن است در طول بارداری تغییری در علائم خود تجربه کنند. افراد دیگر ممکن است در دوران بارداری دچار اگزما شوند.

اگزما در بارداری چقدر شایع است؟

بیش از ۳۱ میلیون آمریکایی به نوعی از اگزما مبتلا هستند. مشخص نیست که چند نفر در دوران بارداری به اگزما مبتلا می شوند، اما تحقیقات قدیمی نشان می دهد که اگزما یک سوم تا یک دوم همه موارد درماتیت در دوران بارداری را تشکیل می دهد.

انواع اگزمای بارداری

تاثیر بارداری در اگزما از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، اصطلاح چتر “ضایعات آتوپیک بارداری” (AEP) به طور کلی به تشدید درماتیت اشاره دارد که در طول بارداری رخ می دهد.

دلایل اگزما در بارداری

 

که این علائم در افرادی تشدید می شود که قبل از بارداری به انواع رایج اگزما مانند درماتیت آتوپیک مبتلا بوده اند. تشدید علائم ممکن است موقتی باشد یا ممکن است به طور موقت بهتر شوند.

در موارد دیگر، AEP می تواند به معنای تشدید درماتیت در فردی باشد که معمولاً اگزما ندارد. که ممکن است درماتیت آتوپیک باشد، اما ممکن است شرایط دیگری مانند خارش حاملگی یا فولیکولیت خارش دار بارداری نیز باشد.

این علائم معمولاً بعد از بارداری از بین می روند. در همه موارد، معمولاً نتیجه تأثیر موقت بارداری بر سیستم ایمنی است.

معمولا یک فرد باردار ممکن است علائم شدیدتری از انواع دیگر اگزما یا درماتیت، مانند درماتیت تاولی دست، که به عنوان اگزمای دیسیدروتیک نیز شناخته می شود، داشته باشد.

علائم اگزما پوستی در دوران حاملگی

در حالی که علائم اگزما می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد، اگزما برای نوزاد خطرناک و مسری نیست.

علائم اگزما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش پوست
  • لکه های زبر یا پوسته پوسته ای که می توانند تراوش کنند یا پوسته شوند
  • پوستی که خشک، حساس یا ملتهب است

اکثر افراد مبتلا به اگزما در دوران بارداری دچار ضایعاتی در چین‌های مفاصل مانند آرنج، زانو و مچ پا می‌شوند. حدود یک سوم ضایعات در تنه یا اندام‌های آن‌ها ایجاد می شود.

درمان اگزما در دوران بارداری

 

برای افرادی که پوست روشن دارند، لکه های اگزما ممکن است قرمز و ملتهب به نظر برسند. برای افرادی که پوست تیره‌ ای دارند، اگزما ممکن است خاکستری به نظر برسد. برخی از لکه ها ممکن است تیره تر از پوست اطراف به نظر برسند یا رنگ قهوه ای یا بنفش داشته باشند.

برخی از افراد همه این علائم را دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم کمی داشته باشند. همچنین این علائم می تواند از نظر شدت متفاوت باشد.

برخی از افراد علائم شدیدی دارند که آنها را از انجام برخی فعالیت های روزمره باز می دارد، در حالی که علائم دیگر بسیار خفیف هستند.

درمان اگزما در دوران بارداری

درمان اگزما در دوران بارداری می تواند چالش برانگیز باشد. به این دلیل اینکه بسیاری از داروها می توانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند. همچنین ممکن است به نوع اگزما فرد نیز بستگی داشته باشد.

چندین گزینه نسبتا امن برای درمان اگزما و مشکلات پوستی در بارداری وجود دارد، از جمله:

  • استروئیدهای موضعی خفیف تا متوسط : به نظر می رسد که استفاده از کرم های استروئیدی خفیف تا متوسط در دوران بارداری بی خطر باشد. آنها می توانند به تسکین خارش و سایر علائم در صورت استفاده روی پوست آسیب دیده کمک کنند.
  • آنتی هیستامین های خوراکی : از آنجایی که فرد مبتلا به AEP ممکن است سیستم ایمنی بیش از حد فعالی داشته باشد، آنتی هیستامین ها می توانند کمک کنند. پزشکان معمولا لوراتادین (کلاریتین) یا ستیریزین (زیرتک) را تجویز می کنند.
  • اشعه ماوراء بنفش B : برخی تحقیقات نشان داده اند که نور UVB به کاهش علائم اگزما کمک کرده است، به خصوص زمانی که استروئیدها موثر نبوده اند. مشابه استروئیدهای موضعی، نور UVB در دوران بارداری بی خطر است.

درمان اگزما در دوران حاملگی

 

هنگامی که این درمان ها موثر نیستند، گزینه های دیگر عبارتند از:

  • استروئیدهای موضعی قوی تر
  • استروئیدهای خوراکی
  • سیکلوسپورین و سایر داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند.

قبل از شروع هر یک از این داروها، فرد باید در مورد خطرات و فواید مصرف آنها در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنند.

فرد باردار از چه چیزی باید دوری کند

یک فرد باردار باید به طور کامل از درمان های خاص دوری کند. که شامل متوترکسات، پسورالن به علاوه UVA (PUVA) و توکتینو (آلیترتینوئین) است.

علاوه بر این، در حالی که اگزما به خودی خود تاثیری در باروری ندارد ، اگر فرد قصد بارداری داشته باشد تا هرگونه خطر احتمالی برای جنین را از بین ببرد، باید این داروها را متوقف کند.

فردی که قبلاً اگزما داشته و باردار شده است، یا فردی که قصد باردار شدن دارد، باید در اسرع وقت در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کند. پس از بارداری، ممکن است نیاز باشد فرد از این داروها دوری کند.

درمانهای خانگی برای اگزما در دوران بارداری

درمان های خانگی می تواند در مدیریت برخی از علائم اگزما بسیار موثر باشد.

درمان خانگی اگزما در دوران بارداری

 

برخی از درمان های خانگی که فرد می تواند امتحان کند عبارتند از:

  • مرطوب کننده : استفاده منظم از مرطوب کننده ها و نرم کننده ها در درمان اگزما بسیار مهم است. یک لوسیون ملایم، بدون بو و ضد حساسیت انتخاب کنید.
  • دوش آب گرم : دوش آب گرم می تواند پوست را خشک کند. به جای آن از آب ولرم استفاده کنید و بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • پوشیدن لباس های گشاد : از پوشیدن لباس های خیلی تنگ خودداری کنید. لباس های تنگ می توانند گرما را نگه دارند و پوست را تحریک کنند. فرد همچنین می تواند الیاف طبیعی مانند پنبه را انتخاب کند.
  • پرهیز از صابون ها یا پاک کننده های قوی : این محصولات می توانند اگزما را تشدید کنند. به جای آن از مواد ارگانیک و ملایم ضد حساسیت استفاده کنید. علاوه بر صابون و شوینده‌های بدن، فرد مبتلا به اگزما ممکن است بخواهد از شوینده‌ها، محصولات آرایشی و عطرهای ملایم‌تری استفاده کنید.
  • هیدراته ماندن : نوشیدن آب کافی علاوه بر سالم بودن برای بدن و رشد کودک، برای سلامت پوست ضروری است. پوست را نرم نگه می دارد و می تواند علائم اگزما را کاهش دهد.

درمان های طبیعی برای اگزما

برخی از افراد برای کنترل علائم خود از داروهای طبیعی استفاده می کنند، از جمله:

  • روغن نارگیل : روغن نارگیل یک نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی است که برای کاهش التهاب شناخته شده است. افراد می توانند از آن به عنوان لوسیون استفاده کنند و آن را مستقیماً روی پوست تحریک شده یا خارش دار بمالند.
  • تغییرات رژیم غذایی : برخی از غذاها می توانند التهاب را در بدن از جمله پوست را افزایش دهند. اگر فردی بخواهد از تغییرات رژیم غذایی برای جلوگیری از تشدید اگزما استفاده کند، حذف لبنیات و گلوتن می تواند نقطه خوبی برای شروع باشد. همچنین، خوردن بیشتر غذاهای کامل و فرآوری نشده توصیه خوبی برای همه، به ویژه افراد باردار است
  • پروبیوتیک ها : گونه های سالم باکتری در سراسر بدن از جمله پوست و روده وجود دارد. پروبیوتیک ها ممکن است به پیشگیری از اگزما در برخی از افراد باردار کمک کنند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این ارتباط مورد نیاز است.

برای برخی افراد، تشدید اگزما پس از زایمان ادامه می یابد. سایر افراد به اگزما روی سینه و نوک پستان یا اطراف آن مبتلا می شوند، خصوصا اگر در حال شیردهی هستند. بنابراین به تغییرات سینه در بارداری توجه داشته باشید.

اگزما چیست و آیا واگیردار است ؟

 

مرطوب کننده ها و استروئیدهای خفیف تا متوسط معمولاً می توانند علائم را درمان کنند. شستن دارو قبل از تغذیه بعدی بسیار مهم است.

سوالات متداول برای علت اگزما در دوران بارداری

سوالات متدوالی در مورد درمان اگزما و مراقبت های بارداری ارائه شده است . موارد زیر ممکن است به پاسخ برخی از نگرانی ها کمک کند.

آیا بارداری می تواند باعث اگزما شود؟

تغییرات بدن در دوران بارداری می تواند باعث بروز بیماری های پوستی مانند اگزما شود. تغییرات هورمونی ممکن است بر تعادل سلول های بدن که از سد پوستی محافظت می کنند تأثیر بگذارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، سلول های ایمنی ممکن است شروع به حمله به سلول های پوست کنند. این موارد می تواند منجر به اگزما شود.

در بارداری از چه کرمی برای اگزما استفاده کنم؟

درمان اگزما در دوران بارداری می تواند چالش برانگیز باشد. باید برای فرد مبتلا به اگزما موثر باشد اما برای جنین در حال رشد بی خطر باشد. یک فرد معمولاً از کرم های مرطوب کننده و نرم کننده ها به عنوان یک گزینه غیر دارویی استفاده می کند. با این حال، ممکن است نیاز به مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند هیدروکورتیزون و بتامتازون داشته باشند که استفاده از آنها نیز بی خطر است. اگر این گزینه ها جواب نداد، پزشک ممکن است درمان با نور UV، سایر استروئیدهای موضعی یا سیکلوسپورین A را تجویز کند.

آیا اگزمای بارداری از بین می رود؟

افرادی که در دوران بارداری دچار اگزما می شوند ممکن است بعد از زایمان علائمی نداشته باشند. با این حال، این وضعیت ممکن است در بارداری های آینده یا پس از تولد کودک بازگردد. اگر فردی پس از زایمان علائم اگزما داشته باشد ، ممکن است در صورت عدم شیردهی به درمان های قوی تری نیاز داشته باشد.

آیا می توانم در دوران شیردهی از درمان های اگزما استفاده کنم؟

افراد مبتلا به اگزما در دوران شیردهی می توانند از برخی درمان های اگزما استفاده کنند. با این حال، آنها باید در مورد افشای نوزاد محتاط باشند. استفاده از برخی مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها بی‌خطر است، اما استروئیدها یا سایر درمان‌های موضعی ممکن است اینطور نباشند. مشاوره با پزشک می تواند به فرد کمک کند تا بفهمد چه زمانی و چگونه از درمان های اگزما در دوران شیردهی استفاده کند.

اگرچه اگزما در دوران بارداری ناراحت کننده است، اما برای والدین یا نوزاد خطرناک نیست.

گزینه های درمانی زیادی وجود دارد، اما برای افراد باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند ضروری است که با پزشک در مورد اینکه کدام گزینه برای آنها بی خطر است صحبت کنند.