خانم ها معمولاً در طول بارداری تغییراتی را در ظاهر پوست خود تجربه می کنند، از جمله :

  • لکه های تیره روی سینه ها، نوک سینه ها و قسمت داخلی ران ها
  • ملاسما
  • خطوط سیاه
  • ترک های پوستی
  • آکنه
  • رگهای عنکبوتی
  • رگهای واریسی

بسیاری از این تغییرات پوستی در بارداری طبیعی هستند و به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهند.

مشکلات پوستی در بارداری

در این مقاله برخی از تغییرات پوستی که بارداری می تواند ایجاد کند را بررسی می کنیم.

 

تیرگی پوست یا هایپرپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون به لکه ها یا لکه های تیره روی پوست اشاره دارد. افزایش ملانین طبیعی باعث این امر می شود. به طور معمول، تیرگی پوست پس از زایمان برطرف می شود، اما ممکن است برای چندین سال باقی بماند.

یکی از مشکلات پوستی در بارداری نمونه ای از تیرگی پوستی به نام ملاسما است. برخی از مردم از آن به عنوان “نقاب بارداری” یاد می کنند. لکه های قهوه ای روی صورت، گونه ها، بینی و پیشانی از ویژگی های ملاسما هستند.

در مورد راه های درمان ملاسما در دوران بارداری با یک متخصص پوست مشورت کنید.

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ و استفاده از کلاه نقاب دار در خارج از منزل می تواند به کاهش علائم ملاسما کمک کند.

پاپول‌ها و پلاک‌های کهیر حاملگی (PUPPP) وضعیتی است که در آن برجستگی‌های قرمز کم‌ رنگ روی پوست زن باردار ظاهر می‌شود که منجر به خارش و سوزش قابل توجهی می‌شود. اندازه این برجستگی ها متفاوت است و از نواحی بسیار کوچک تا نواحی بزرگتر که پلاک را تشکیل می دهند متغیر است.

معمولاً این ضایعات پوستی روی شکم، پاها، بازوها، سینه ها یا باسن ایجاد می شوند. پاپول ها معمولا پس از زایمان برطرف می شوند.

پزشک ممکن است یک آنتی هیستامین یا کورتیکواستروئید موضعی را برای تسکین التهاب و خارش تجویز کند، اگرچه انجام اقدامات مراقبت از خود می تواند برای به حداقل رساندن این علائم موثر باشد.

تیره شدن پوست در بارداری

 

این مراحل عبارتند از:

  • استفاده از آب ولرم هنگام شستشو
  • استفاده از کمپرس سرد
  • پوشیدن لباس های گشاد یا سبک
  • از صابون برای پوست دارای پاپول استفاده نکنید.

ترک های پوستی در بارداری

استرچ مارک یکی از مشکلات پوستی در بارداری است که بیشتر در زنان باردار شایع است.

زنان معمولا در دوران بارداری دچار ترک پوستی در سراسر شکم، باسن، سینه ها یا ران ها می شوند. علائم کشش در ابتدا ظاهری قرمز مایل به بنفش دارند و با گذشت زمان با رنگ نقره ای یا سفید محو می شوند.

حتما بخوانید : ۱۱ روش تضمینی برای پیشگیری و درمان ترک شکم در دوران بارداری

اگرچه ترک های پوستی به مرور زمان محو می شوند، اما هرگز به طور کامل برطرف نمی شوند. درمان ترک‌های پوستی پس از زایمان معمولا بی فایده است، اگرچه ممکن است فرد در برخی موارد از لیزر و کرم‌های مخصوص استفاده کند.

بسیاری از تلاش ها برای پیشگیری یا درمان ترک های پوستی موفقیت آمیز نیستند. با این حال، آبرسانی پوست با مرطوب کننده ها یک اقدام پیشگیرانه معقول در دوران بارداری است.

گن بارداری فاجات یک پیشنهاد عالی برای زنان باردار است که می تواند با حمایت از وزن شکم , از کمر و لگن شما محافظت کند و درد این نواحی را کاهش دهد و بهترین تجربه بارداری را به شما هدیه کند.

فواید گن بارداری

 

خرید بهترین گن بارداری

منگوله های های پوستی یا تگ پوستی در دوران بارداری

ایجاد تگ پوستی در دوران بارداری بسیار شایع است. این ضایعات یکی از ” مشکلات پوستی در بارداری ” است که معمولاً در گردن، قفسه سینه، پشت، کشاله ران و زیر سینه ها ایجاد می شوند.

تگ پوستی معمولاً خطرناک یا بدخیم نیستند. اگر به دلیل لباس یا حرکات مکرر در محلی باشند که در معرض خطر تحریک خونریزی هستند، پزشک می تواند آنها را خارج کند.

جوش های پوستی در بارداری

آکنه ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود یا بدتر شود.

درمان های زیادی برای آکنه در دسترس است، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه. قبل از استفاده، این موارد را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.

اقدامات بهداشت عمومی برای درمان آکنه به عنوان یکی از مشکلات پوستی در بارداری مهم است. که شامل:

  • شستن صورت با آب ولرم
  • استفاده از یک پاک کننده ملایم دو بار در روز
  • دور نگه داشتن مو از صورت
  • شامپو زدن روزانه
  • دستکاری نکردن جوش های صورت
  • استفاده از لوازم آرایشی فاقد چربی

جوش های پوستی در بارداری

 

در دوران بارداری، استفاده از محصولات بدون نسخه (OTC) که حاوی بنزوئیل پراکسید موضعی، اسید سالیسیلیک، آزلائیک اسید یا اسید گلیکولیک هستند بی خطر است.

با این حال، استفاده از همه داروها در دوران بارداری ایمن نیست. محصولاتی که در دوران بارداری باید از آن دوری کنید عبارتند از:

  • درمان هورمونی، به دلیل افزایش خطر ناهنجاری های مادرزادی
  • ایزوترتینوئین، شکلی از ویتامین A، که رتینول نیز نامیده می شود، می تواند خطر ناهنجاری های مادرزادی شدید، مشکلات شناختی، بیماری های قلبی و مغزی تهدید کننده زندگی و سایر مشکلات رشد را افزایش دهد.
  • تتراسایکلین های خوراکی، نوعی آنتی بیوتیک است که خطر تغییر رنگ دندان در نوزاد را افزایش می دهد و مصرف آن در ماه چهارم بارداری می تواند تاثیر منفی بر رشد استخوان جنین داشته باشد.
  • رتینوئیدهای موضعی، شکلی از ویتامین A که هم در محصولات تجویزی و هم در محصولات بدون نسخه موجود است.

حتما بخوانید : علائم اولیه بارداری و علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟

واریس در دوران بارداری

رگ‌های عنکبوتی یکی از مشکلات پوستی در بارداری است که رگ‌های کوچک و قرمز رنگی هستند که بیشتر روی صورت، گردن و بازوها تأثیر می‌گذارند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث این تغییرات پوستی ناخوشایند و همچنین افزایش حجم خون می شود.

واریس در بارداری

 

واریس رگ‌های بزرگ و دردناکی است که افزایش وزن و فشار رحم در دوران بارداری باعث ایجاد آن‌ها می‌شود. واریس می تواند باعث کاهش جریان خون در پاها شود.

رگهای واریسی می تواند در پاها، واژن و رکتوم ایجاد شوند که معمولاً پس از زایمان برطرف می شوند. در طول معاینات به پزشک یا ماما اطلاع دهید.

برای به حداقل رساندن تاثیر واریس و تسکین علائم، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دوره های نشستن و ایستادن را محدود کنید.
  • هنگام نشستن طولانی مدت پاها را روی هم قرار ندهید.
  • در صورت امکان پاهای خود را بالا بیاورید.
  • ورزش کنید.
  • از جوراب واریس استفاده کنید.
  • با ورزش و مایعات از یبوست پیشگیری کنید.

شرایط دیگر

سایر بیماری های پوستی که در دوران بارداری کمترشایع هستند شامل خارش بارداری، حاملگی پمفیگوید و کلستاز داخل کبدی بارداری (ICP) می باشد.

برجستگی های ریز و خارش در بارداری

علائم Prurigo بارداری شامل برجستگی های ریز و خارش دار است که شبیه نیش حشرات است. تغییرات ناشی از بارداری در سیستم ایمنی بدن می تواند باعث خارش بارداری شود.

خارش در بارداری

 

این شرایط می تواند در زنان در طول بارداری رخ دهد و علائم آن معمولا روز به روز بدتر می شود. رفع این عارضه ممکن است چندین ماه طول بکشد و علائم آن گاهی اوقات بعد از تاریخ زایمان ادامه دارد.

حاملگی پمفیگوئید

حاملگی پمفیگوئید یک اختلال خود ایمنی است که معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم بارداری رخ می دهد. در برخی موارد، ممکن است بلافاصله پس از زایمان بروز کند.

علائم این بیماری عبارتند از تاول روی شکم یا سایر قسمت های بدن. این وضعیت اندکی خطر زایمان زودرس یا نوزادی با وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد.

کلستاز داخل کبدی بارداری

کلستاز داخل کبدی حاملگی (ICP) یک بیماری کبدی ناشی از بارداری است که در سه ماهه سوم بروز می کند. خارش شدید ممکن است بدون وجود ضایعات پوستی ایجاد شود. کف دست ها، کف پا یا تنه بدن معمولا بیشترین خارش را دارند.

علائم ICP معمولاً پس از تولد برطرف می شود. با این حال، ICP خطر زایمان زودرس و مرگ جنین را نیز افزایش می دهد.

در مورد هر گونه مشکلات پوستی در بارداری که بدتر می شود، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید و قبل از شروع درمان مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *