ترموگرافی سینه چیست

ترموگرافی سینه چیست ؟ آیا توموگرافی جایگزین خوبی برای ماموگرافی است!

ترموگرافی تشعشع ندارد. در عوض، از یک دوربین فوق حساس برای تولید عکس های با وضوح بالا، مادون قرمز یا تصاویر حرارتی از سینه استفاده می کند.

ترموگرافی اولین بار در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت ، اما با وجود نگرانی در مورد حساسیت کم و نتایج نادرست، تلاش کرده است تا به عنوان یک ابزار تشخیصی سرطان سینه جایگاه خود را به دست آورد.

نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ اشاره کردند که حساسیت فناوری تصویربرداری مادون قرمز در سال های اخیر به شدت بهبود یافته است. آنها به این نتیجه رسیدند که ممکن است برای آینده نویدبخش باشد، اما در حال حاضر، مردم فقط باید از آن در کنار سایر روش‌های غربالگری استفاده کنند.

مقامات بهداشتی، سازمان غذا و دارو (FDA) توصیه های مشابهی را صادر کرده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترموگرافی و مواردی شامل فواید و خطرات آن می شود، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ترموگرافی چگونه عمل می کند ؟

ترموگرافی از تصویربرداری دیجیتال مادون قرمز برای تشخیص تغییرات ظریف در سینه با آشکار کردن مناطق گرما و سرما استفاده می کند.

ترموگرافی چگونه است ؟

 

نواحی بدن با گردش خون زیاد در ترموگرافی گرمتر از سایر نواحی نشان داده می شود.

هنگامی که تومور ایجاد می شود، سلول های سرطانی رشد می کنند و این سلول ها برای تولید مثل به خون بیشتری نیاز دارند.

با افزایش جریان خون ، پوست آن ناحیه گرمتر می شود. بنابراین، یک تومور به عنوان یک نقطه داغ در تصاویر ترموگرافی ظاهر می شود.

با توجه به کالج آمریکایی ترمولوژی بالینی، ترموگرافی می تواند در شرایط زیر تغییرات را نشان دهد :

  • سرطان
  • بیماری فیبروکیستیک
  • عفونت
  • بیماری عروقی

این آزمایش نمی تواند وجود سرطان را تایید کند. فقط می تواند نشان دهد که تغییراتی وجود دارد که ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.

با این حال، FDA استفاده از ترموگرافی را بدون روش غربالگری دیگر توصیه نمی کند.

آنها تاکید می کنند که “ترموگرافی جایگزین موثری برای ماموگرافی نیست و نباید به جای ماموگرافی برای غربالگری یا تشخیص سرطان سینه استفاده شود.”

در ترموگرافی انتظار چه چیزی داشته باشید ؟

ترموگرافی همیشه باید در مطب پزشک یا سایر مراکز درمانی انجام شود.

شامل موارد زیر خواهد بود:

  • فرد در فاصله ۶ تا ۸ فوتی از دوربین بایستد.
  • آنها یک آزمایش بدون درد و غیر تهاجمی خواهند داشت که شامل فشرده کردن سینه نمی شود.
  • این روش تقریباً ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید.

پزشک به دنبال تفاوت های آشکار بین سینه ها خواهد بود. به همین دلیل، ترموگرافی ممکن است برای افرادی که تحت ماستکتومی یا لامپکتومی و یا سایر جراحی های سینه قرار گرفته اند، مناسب نباشد.

برخی مراکز مانند کلینیک های هومیوپاتی ممکن است خدمات ترموگرافی را انجام می دهند.

اما سازمان غذا و دارو FDA ابراز نگرانی می کند که این ارائه دهندگان ممکن است “اطلاعات نادرستی به بیمار بدهند و در مورد اینکه ترموگرافی گزینه ای جایگزین یا بهتر از ماموگرافی است” گمراه شود .

تشخیص سرطان سینه با ترموگرافی

 

این اطلاعات نادرست باعث می شود که سرطان سینه در مراحل اولیه که درمان موثر است به درستی تشخیص داده نشود.

هرکسی که ترموگرافی را انتخاب می کند باید از پزشک بخواهد که یک ارائه دهنده را معرفی کند و همچنین طبق توصیه پزشک در غربالگری ماموگرافی شرکت کند.

ترموگراف چه چیزی را تشخیص می دهد ؟

ترموگراف توده را تشخیص نمی دهد، اما تغییرات دمای بدن و پوست را نشان می دهد که ممکن است نشانه افزایش فعالیت متابولیک یا جریان خون در یک ناحیه خاص باشد.

این تغییرات زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی تلاش می‌کنند تا خود را حفظ کرده و رشد کنند.

اگر نتایج چیز غیرعادی را نشان دهد، ممکن است لزوماً سرطان نباشد. علت می تواند ورم سینه ، تومور خوش خیم ، بیماری فیبروکیستیک سینه یا مشکل دیگری باشد.

تست های پیگیری در ترموگرافی 

اگر دمانگاری هر گونه ناهنجاری را تشخیص دهد، فرد باید به دنبال غربالگری بیشتری باشد که ممکن است شامل ماموگرافی باشد. اگر ماموگرافی وجود توده را تایید کند، پزشک ممکن است سونوگرافی یا اسکن MRI و بیوپسی را توصیه کند.

فقط بیوپسی می تواند وجود سرطان را تایید کند.

ترموگرافی سرطان سینه

 

فواید دمانگاری سرطان سینه

به عنوان یک گزینه غربالگری سرطان سینه، ترموگرافی مزایای زیر را ارائه می دهد:

  • دردناک نیست.
  • تهاجمی نیست.
  • شامل تشعشع نمی شود.

خطرات ترموگرافی برای سرطان سینه

به نظر نمی رسد که خود ترموگرافی برای فرد خطر فیزیکی داشته باشد، اما می تواند خطرات دیگری نیز داشته باشد.

نتایج نادرست

یک مقاله مروری نشان می دهد که بسیاری از نتایج ترموگرافی مثبت کاذب و منفی کاذب هستند و همچنین تخمین های حساسیت آن بسیار متفاوت است.

آنها به این نتیجه رسیدند که، به طور کلی، ترموگرافی برای استفاده به عنوان یک ابزار تشخیصی “به اندازه کافی حساس نیست”.

نتایج مثبت کاذب می تواند منجر به اضطراب و اقدامات غیر ضروری برای پیگیری شود. که ممکن است در صورت وجود مشکل دیگری مانند ماستیت رخ دهد.

نتایج منفی کاذب می تواند این تصور را ایجاد کند که سرطان سینه در صورت وجود تشخیص داده نمی شود، که ممکن است منجر به تشخیص دیرهنگام و شانس کمتر درمان موثر شود.

اطلاعات گمراه کننده

برخی از سازمان‌هایی که ترموگرافی را ارائه می‌کنند ممکن است تمام اطلاعات مورد نیاز فرد را در اختیار او قرار ندهند که باعث احساس امنیت کاذب می‌شود.

آنها ممکن است این تصور را ایجاد کنند که سلامت فرد را زیر نظر دارند، در حالی که در واقع، فرد را از کل تصویر آگاه نمی کنند.

بدون ریسک نیست

برخی افراد می گویند که ترموگرافی بهتر از ماموگرافی است زیرا یک روش طبیعی است که از قرار گرفتن در معرض اشعه جلوگیری می کند.

در غربالگری ماموگرافی با وجود اینکه فرد مقدار کمی اشعه دریافت می کند اما با تشخیص زودهنگام سرطان می تواند در درمان سریع آن موثر باشد.

در نتیجه، افرادی که بیشتر در معرض خطر سرطان سینه هستند به طور مکرر برای آنها غربالگری تجویز می شود.

فقدان شواهد علمی

نویسندگان یک بررسی سیستماتیک به این نتیجه رسیدند که شواهد کافی برای استفاده از ترموگرافی به عنوان یک روش غربالگری سرطان سینه ، چه به تنهایی و چه در ترکیب با سایر روش های غربالگری وجود ندارد و نویسندگان نتوانستند داده های کافی برای ارزیابی موثر ترموگرافی بیابند.

مقامات بهداشتی در حال حاضر استفاده از ترموگرافی را به عنوان جایگزین غربالگری ماموگرافی توصیه نمی کنند. اگر فردی تحت ترموگرافی قرار گیرد، پزشکان از او می خواهند که ماموگرافی نیز انجام دهد.

ماموگرافی همچنان “استاندارد طلایی” برای غربالگری علائم اولیه سرطان سینه است. اگرچه همیشه دقیق نیست، اما شواهد علمی بیشتری از ماموگرافی حمایت می کند تا ترموگرافی.

با این حال بهتر است روشی را برای غربالگری انتخاب کنید که شواهد علمی برای حمایت از اثربخشی آن وجود داشته باشد.

سوال :

برخی از زنان خانواده ما در سنین پایین به سرطان سینه مبتلا بودند و زنده نماندند. من نگران دخترم هستم که ۱۸ سال دارد. من نمی‌خواهم که ماموگرافی انجام دهد – حتی اگر بیمه آنها را پوشش دهد – و به ترموگرافی فکر می‌کردم. شما چه پیشنهادی دارید؟

جواب :

هر فردی با سابقه خانوادگی سرطان سینه باید آزمایش ژنتیکی را برای بررسی جهش در ژن BRCA در نظر بگیرد، که می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. نتایج به پزشک کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد گزینه های کاهش خطر سرطان سینه از طریق روش های نظارت و جراحی ارائه دهد.

ماموگرافی یک روش غربالگری برای زنان با خطر متوسط سرطان سینه است. به دلیل کمبود شواهد علمی برای حمایت از ترموگرافی، متخصصان آن را به عنوان یک روش غربالگری حتی برای زنان در معرض خطر متوسط توصیه نمی کنند.