لامپکتومی یا ماستکتومی

انتخاب لامپکتومی یا ماستکتومی در سرطان سینه ؛ کدامیک بهتر است ؟

در بیشتر موارد ، انجام لامپکتومی و پرتودرمانی به اندازه ماستکتومی می تواند در بقای طولانی مدت فرد موثر باشد.

انتخاب لامپکتومی یا ماستکتومی شامل بسیاری از عوامل شخصی و پزشکی ، از جمله سابقه پزشکی قبلی فرد و نگرانی های آنها در مورد عود و مسائل زیبایی است.

در این مقاله ، تفاوت لامپکتومی و ماستکتومی را با جزئیات بیشتری توضیح می دهیم ، از جمله آنچه شامل آنها می شود و خطر عود سرطان. ما همچنین برخی از مزایا و معایب هر گزینه را مورد بحث قرار می دهیم و سایر گزینه های درمانی سرطان سینه را لیست می کنیم.

حتما بخوانید : عود سرطان سینه و پاسخ به سوالات شما

انتخاب لامپکتومی یا ماستکتومی

جراحی لامپکتومی و ماستکتومی مشابه هستند ، اما درمان و زمان بهبودی آنها متفاوت است.

انتخاب لامپکتومی و ماستکتومی

ماستکتومی چیست ؟

در ماستکتومی ، کل سینه برداشته می شود. لامیکتومی ماستکتومی انواع مختلفی دارد. به گفته انجمن سرطان آمریکا ، این موارد عبارتند از:

  • ماستکتومی توتال : جراح کل سینه ، از جمله پوست ، آرئول و نوک سینه را خارج می کند. آنها همچنین ممکن است برخی از غدد لنفاوی زیر بازوها را بردارند. اکثر افراد می توانند روز بعد از جراحی به خانه بروند.
  • ماستکتومی با حفظ پوست : جراح بیشتر پوست سینه را سالم نگه می دارد و فقط بافت سینه ، نوک سینه و ناحیه سینه را برمی دارد. آنها همان مقدار بافت را با ماستکتومی توتال حذف می کنند. سپس جراح می تواند از بافت سایر قسمت های بدن یا ایمپلنت ها برای بازسازی سینه استفاده کند.
  • ماستکتومی با حفظ نوک سینه : جراح بافت پستان را برمی دارد اما پوست و نوک سینه را دست نخورده نگه می دارد. آنها ممکن است سلول های سرطانی موجود در بافت پستان را از زیر نوک سینه بررسی کنند. در صورت یافتن سلول های سرطانی ، نوک سینه را نیز برمی دارند.
  • ماستکتومی رادیکال اصلاح شده : این روش شامل برداشتن کل سینه ، مانند ماستکتومی ساده یا کامل است. جراح همچنین غدد لنفاوی زیر بازوها را برمی دارد.
  • ماستکتومی رادیکال : در طول این جراحی ، جراح کل سینه ، غدد لنفاوی زیر بازو و ماهیچه های سینه ای زیر پستان را بر می دارد. جراحان تمایل دارند جراحی کمتر با عوارض جانبی کمتر که به همان اندازه موثر هستند را توصیه کنند. با این حال ، آنها ممکن است هنوز این جراحی را روی افرادی انجام دهند که تومورهای بزرگی در عضلات سینه آنها رشد کرده باشد.
  • ماستکتومی مضاعف : جراحان ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد هر دو سینه آنها را بردارند. اکثر ماستکتومی های دوگانه ماستکتومی ساده یا کلی هستند ، اما برخی ممکن است از نوک سینه محافظت کنند.

ماستکتومی چیست

لامپکتومی

در لامپکتومی ، جراح تومور سینه و برخی از بافت های سالم اطراف آن را برمی دارد. لامپکتومی از نظر فنی یک ماستکتومی جزئی است ، زیرا قسمتی از سینه برداشته می شود.

میزان بافت سینه ای که توسط جراح برداشته می شود بستگی به اندازه , محل تومور , اندازه سینه و سایر عوامل دارد.

به عنوان مثال ، یک فرد ممکن است تحت یک نوع لامپکتومی به نام کوادرانتکتومی یا quadrantectomy قرار گیرد ، که در آن جراح حدود یک چهارم سینه را بر می دارد.

به احتمال زیاد یک فرد پس از لامپکتومی به پرتودرمانی نیاز دارد و همچنین ممکن است به درمانهای دیگری مانند شیمی درمانی یا هورمون درمانی نیاز داشته باشد.

لامپکتومی ممکن است منجر به ایجاد اسکار یا گودی در ناحیه ای شود که تومور قبل از برداشتن آن وجود داشت. همچنین ممکن است منجر به درد و گاهی اوقات نوعی تورم در ناحیه بازو شود که لنف ادم نامیده می شود. برخی از افراد بعد از این عمل ترجیح می دهند جراحی ترمیمی انجام دهند.

کنترل و درمان لنف ادم  با استفاده از دستکش مخصوص لنف ادم , جوراب و آستین طبی موبیدرم اتوفیت امکان پذیر است. تب گیر ارائه دهنده محصولات موبیدرم با طراحی جدید است که می تواند بیشترین تاثیر را در کاهش ورم دست و پا داشته باشد.

جوراب طبی لنف ادم

خرید محصولات لنف ادم

تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تووآن  ارائه دهنده جوراب ورم پا لنف ادم , آستین ورم دست و انواع بانداژهای لنف ادم با بهترین کیفیت و تضمین اصالت کالا

فاکتورهای تصمیم گیری در انتخاب لامپکتومی یا ماستکتومی

در میان افراد مبتلا به سرطان سینه که انتخاب درمانی دارند ، بسیاری از آنها جراحی لامپکتومی را به ماستکتومی ترجیح می دهند. هر شخصی برای تصمیم گیری در مورد لامپکتومی یا ماستکتومی باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرد.

  • حفظ سینه : فردی که مایل به حفظ سینه است ممکن است لامپکتومی را با پرتودرمانی انتخاب کند.
  • خطر عود کمتر : فردی که در مورد عود سرطان سینه نگران هستند ممکن است ماستکتومی را انتخاب کند. خطر عود موضعی با لامپکتومی نسبت به ماستکتومی بیشتر است.
  • هزینه کمتر : اگر فردی نگران هزینه درمان خود باشد ، ممکن است لامپکتومی را انتخاب کند. یک مطالعه ۲۰۱۶ معتقد است که ماستکتومی با بازسازی نسبت به سایر گزینه ها بسیار گران تر است.
  • فاکتورهای زیبایی : برای افرادی که آرزو می کنند تا حد امکان سینه هایشان مطابقت داشته باشد ، ممکن است لامپکتومی ترجیح داده شود ، زیرا این جراحی معمولا نتیجه زیبایی خوبی دارد. با این حال ، جراحی های ترمیمی معمولا به همراه لامپکتومی یا ماستکتومی امکان پذیر است.

برخی از افراد مبتلا به سرطان سینه کاندیدای مناسبی برای لامپکتومی نیستند. فرد باید با پزشک خود صحبت کند تا تشخیص دهد که آیا لامپکتومی برای او امکان پذیر است یا خیر.

انتخاب درمان سرطان سینه

مزایا و عوارض لامپکتومی

یک جراح ممکن است برای درمان زودهنگام ، موضعی یا تحت عمل جراحی ، لامپکتومی را پیشنهاد کند.

همچنین ممکن است فرد به درمان های دیگری مانند پرتودرمانی ، شیمی درمانی و هورمون درمانی نیاز داشته باشد.

مزایا و معایب لامپکتومی شامل موارد زیر است:

مزایای عمل لامپکتومی

  • جراحان می توانند تا جای ممکن ظاهر سینه و احساس آن را حفظ کنند.
  • جراحی کمتر تهاجمی است و افراد سریع تر و راحت تر بهبود می یابند.
  • هزینه جراحی کمتر از ماستکتومی است.

عوارض بعد از عمل لامپکتومی

  • افراد بعد از لامپکتومی به احتمال زیاد به ۵-۷ هفته پرتودرمانی نیاز دارند.
  • اگر فردی تحت پرتودرمانی قرار گیرد ، ممکن است بر زمان بازسازی و گزینه های موجود تأثیر بگذارد.
  • در صورت انتخاب لامپکتومی به جای ماستکتومی ، افراد بیشتر در معرض عود موضعی هستند.
  • در صورت عود بیماری ، سینه نمی تواند پرتودرمانی بیشتری را تحمل کند ، بنابراین تیم مراقبت های بهداشتی احتمالا ماستکتومی را تجویز می کند.
  • اگر پزشکان بعد از جراحی اولیه , سلول های سرطانی بیشتری در پستان پیدا کنند ، ممکن است نیاز به جراحی بیشتری باشد.

عوارض بعد از عمل لامپکتومی

مزایا و معایب ماستکتومی

جوانب مثبت و منفی ماستکتومی شامل موارد زیر است:

  • جنبه های مثبت ماستکتومی
  • حذف کل سینه و محل سرطان می تواند اطمینان بخش باشد.
  • نسبت به لامپکتومی کمتر به پرتودرمانی نیاز دارد.
  • احتمال عود سرطان نسبت به لامپکتومی کمتر است.

اگر فرد ترجیح دهد بازسازی سینه را انجام ندهد ، به احتمال زیاد نیاز به جراحی بیشتری دارد.

عوارض ماستکتومی

  • ماستکتومی گسترده تر از لامپکتومی است.
  • روند بهبود طولانی تر است و ممکن است فرد بعد از جراحی با عوارض جانبی زیادی روبرو شود.
  • فرد ممکن است نسبت به از دست دادن دائمی سینه ناراحت باشد.
  • اگر فرد تصمیم به بازسازی سینه داشته باشد ، به جراحی های بیشتری نیاز دارد.

عوارض ماستکتومی چیست

 گزینه های درمان سرطان سینه

ممکن است فرد قبل یا بعد از عمل لامپکتومی یا ماستکتومی یا بدون آن درمان های دیگری برای سرطان سینه دریافت کند. گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

پرتو درمانی در سرطان سینه

پرتودرمانی از اشعه ایکس یا انواع دیگر اشعه برای از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آنها استفاده می کند.

دو نوع پرتودرمانی وجود دارد:

۱- پرتودرمانی با پرتو خارجی

پزشکان از این روش برای درمان سرطان سینه استفاده می کنند. یک دستگاه خارج از بدن اشعه را به سمت ناحیه سرطانی هدایت می کند.

۲- پرتودرمانی با پرتو داخلی

پزشکان از این روش درمانی که به براکی تراپی نیز معروف است برای تسکین درد استخوان ناشی از سرطان سینه که به استخوان ها سرایت کرده است ، استفاده می کنند. پزشک ماده ای به نام استرانسیوم-۸۹ را به رگ تزریق می کند و به سطح استخوان ها می رود. این ماده اشعه آزاد می کند که سلول های سرطانی در استخوان ها را از بین می برد.

شیمی درمانی در سرطان پستان

علاوه بر درمان سرطان سینه با لامپتومی یا ماستکتومی در شیمی درمانی از داروهایی استفاده می کند که متخصصان مراقبت های بهداشتی به رگ یا عضله تزریق می کنند. افراد همچنین می توانند داروهای شیمی درمانی را به صورت خوراکی مصرف کنند.

هنگامی که داروها وارد جریان خون می شوند ، به سلول های سرطانی در سراسر بدن می رسند و آنها را از بین می برند.

شیمی درمانی در سرطان پستان

حتما بخوانید : عود عوارض شیمی درمانی؛ سوالات رایج در مورد شیمی درمانی

هورمون درمانی

این درمان ها هورمون ها را از بین می برند یا از عملکرد آنها و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

پزشکان می توانند نمونه ای از بافت سینه را برای بررسی گیرنده های هورمونی در سلول های سرطانی آزمایش کنند. در صورت وجود این گیرنده ها ، پزشکان می توانند از جراحی ، پرتودرمانی یا داروها برای کاهش تولید هورمون ها یا جلوگیری از عملکرد آنها استفاده کنند.

پزشکان می توانند از درمانی به نام تخلیه تخمدان برای جلوگیری از تولید استروژن تخمدان ، که هورمونی است که باعث رشد سرطان سینه می شود ، استفاده کنند.

درمان هدفمند

پزشکان از درمان هدفمند برای شناسایی و حمله به سلول های سرطانی خاص استفاده می کنند.

درمانهای هدفمند نسبت به سایر روشهای درمانی مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی می توانند برای سلولهای طبیعی مضر باشند. بنابراین ، در برخی موارد ، ممکن است عوارض جانبی کمتری ایجاد کنند.

پزشکان می توانند این درمان را در قالب دارو تجویز کنند.

درمان هدفمند سرطان سینه

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی از سیستم ایمنی خود فرد برای مبارزه با سرطان استفاده می کند. این یک نوع درمان بیولوژیکی است.

ایمونوتراپی از مواد مصنوعی یا موادی که بدن به طور طبیعی تولید می کند برای هدایت ، بازسازی یا تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان استفاده می کند.

” لامپکتومی یا ماستکتومی ” هر دو گزینه های درمانی موثری برای سرطان سینه در مراحل اولیه هستند. انتخاب فرد بین آنها اغلب شامل الویت های شخصی و سابقه پزشکی و همچنین نوع سرطان سینه است.

هر دو گزینه مزایا و معایبی دارند. برخی از افراد ممکن است برای حفظ ظاهر سینه ، صرفه جویی در هزینه یا اجتناب از جراحی گسترده تر ، لامپکتومی را انتخاب کنند.

دیگران ممکن است ماستکتومی را برای آرامش خاطر ، کاهش احتمال نیاز به پرتودرمانی یا کاهش احتمال عود سرطان انتخاب کنند.

علاوه بر لامپکتومی یا ماستکتومی گزینه های درمانی دیگری نیز در دسترس هستند که ممکن است فرد قبل ، بعد یا بدون جراحی از آن استفاده کند. این گزینه ها شامل پرتودرمانی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی ، درمان هدفمند و ایمونوتراپی است.

source: choosing between a lumpectomy and a mastectomy