آیا رژیم کتو برای من مناسب است؟

آیا رژیم کتو برای من مناسب است ؟

این رژیم غذایی با تخلیه بدن از ذخایر قندی کار می کند. بنابراین شروع به تجزیه چربی برای تامین انرژی می کند که منجر به تولید مولکول هایی به نام کتون می شود که بدن از آنها برای سوخت استفاده می کند. هنگامی که بدن چربی ها را می سوزاند ، می تواند منجر به کاهش وزن شود.

فواید رژیم کتوژنیک

رژیم کتو انواع مختلفی دارد ، از جمله رژیم استاندارد کتوژنیک و رژیم غذایی چرخه ای کتوژنیک. در این مقاله فواید رژیم کتو و همچنین خطرات آن را توضیح می دهیم.

۱- پشتیبانی از کاهش وزن

رژیم کتوژنیک با استفاده از روش های مختلفی از جمله افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

رژیم های کتوژنیک شامل غذاهایی هستند که باعث سیری فرد می شود و ممکن است هورمون های تحریک کننده گرسنگی را کاهش دهند. به همین دلایل ، پیروی از رژیم کتو ممکن است اشتها را کاهش داده و باعث لاغری شود.

در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می توانید از گن لاغری استفاده کنید. گن لاغری انواع مختلفی دارد که یکی از آنها گن لاغری ساعت شنی است که به محض پوشیدن ۳ سایز کم خواهید کرد. استفاده از گن لاغری اصل به فرد انگیزه می دهد و با فشردن معده باعث می شود فرد غذای کمتری استفاده کند. برای خرید گن لاغری می توانید از فروشگاه اینترنتی تب گیر استفاده کنید و با اطمینان خاطر از کیفیت محصولات و قیمت آنها خرید خود را انجام دهید.

کاهش وزن و لاغری با مرکز خرید گن لاغری ساعت شنی اصل کلمبیا

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

۲- آکنه را بهبود می بخشد.

آکنه دلایل مختلفی دارد و ممکن است در بعضی از افراد با رژیم و قند خون ارتباط داشته باشد.
یک رژیم غذایی با کربوهیدراتهای فرآوری شده و تصفیه شده ، می تواند تعادل باکتریهای روده را تغییر داده و باعث افزایش یا افت قند خون شود ، که هر دو می توانند بر سلامتی پوست تأثیر منفی بگذارند.
طبق یک مطالعه سال ۲۰۱۲ ، با کاهش مصرف کربوهیدرات ، رژیم کتوژنیک می تواند علائم آکنه را در برخی افراد کاهش دهد.

۳- ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطانها را کاهش دهد.

محققان تاثیر رژیم کتوژنیک را در کمک به پیشگیری یا حتی درمان برخی از سرطان ها بررسی کرده اند.
یک مطالعه نشان داد که رژیم کتوژنیک می تواند یک درمان مکمل بی خطر و مناسب برای استفاده در کنار شیمی درمانی و پرتودرمانی در افراد مبتلا به سرطان های خاص باشد. به دلیل اینکه باعث افزایش استرس اکسیداتیو (عدم‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها) در سلولهای سرطانی نسبت به سلولهای طبیعی می شود و باعث مرگ آنها می شود.

رژیم کتوژنیک و پیشگیری از سرطان

یک مطالعه جدیدتر از سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که که رژیم کتوژنیک می تواند قند خون را کاهش دهد ، همچنین می تواند در کاهش خطر عوارض انسولین موثر باشد. انسولین هورمونی است که قند خون را کنترل می کند که با برخی از سرطان ها در ارتباط است.

اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است فوایدی در درمان سرطان داشته باشد ، اما مطالعات در این زمینه محدود است. محققان برای درک کامل فواید احتمالی رژیم کتوژنیک در پیشگیری از سرطان و درمان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

۴- ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد.

هنگامی که فرد رژیم کتوژنیک را دنبال می کند ، باید غذاهای سالم را انتخاب کند. برخی شواهد نشان می دهد که خوردن چربی های سالم ، مانند آووکادو به جای چربی های ناسالم مانند پوست گوشت خوک ، می تواند با کاهش کلسترول به بهبود سلامت قلب کمک کند.
یک بررسی در سال ۲۰۱۷ از حیوانات و انسانها در مورد رژیم غذایی کتو نشان داد که برخی از افراد افت قابل توجهی در سطح کلی کلسترول ، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” و تری گلیسیریدها و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL) یا کلسترول “خوب” را تجربه کرده اند.

کلسترول زیاد می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. بنابراین تاثیر رژیم کتو بر کاهش کلسترول می تواند خطر ابتلا به عوارض قلبی را کاهش دهد.
با این حال ، بررسی نتایج نشان داد که تاثیر مثبت رژیم غذایی بر سلامتی قلب به کیفیت رژیم غذایی بستگی دارد. بنابراین ، برای دنبال کردن رژیم کتو باید غذای سالم و متعادل در مواد مغذی استفاده کنید. بر خلاف رژیم دوکان که میزان مصرف پروتئین بالایی دارد .

۵- محافظت از عملکرد مغز

برخی از مطالعات ، مانند بررسی های سال ۲۰۱۹ ، نشان می دهند که کتون هایی که در طول رژیم کتو تولید می شوند ، دارای قابلیت محافظت عصبی هستند، به این معنی که آنها می توانند مغز و سلول های عصبی را تقویت و محافظت کنند.به همین دلیل ، رژیم کتو ممکن است به فرد در پیشگیری و مدیریت بیماری هایی مانند آلزایمر کمک کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر رژیم کتو روی مغز لازم است.

رژیم کتو موثر در عملکرد مغز

۶- علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را بهبود می بخشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی اختلال هورمونی است که می تواند منجر به افزایش هورمون های مردانه ، اختلال در عملکرد تخمدان و تخمدان های پلی کیستیک شود. رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا می تواند عوارض جانبی در افراد مبتلا به PCOS ایجاد کند مانند مشکلات پوستی و افزایش وزن
مطالعات بالینی کافی برای رژیم کتوژنیک و PCOS وجود ندارد. یک مطالعه مقدماتی از سال ۲۰۰۵ ، پنج زن را در۲۴ هفته مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که رژیم کتوژنیک برخی از علائم PCOS را بهبود می بخشد، از جمله :

  • کاهش وزن
  • تعادل هورمون
  • نسبت هورمون لوتئین کننده (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH)
  • سطح انسولین ناشتا

یک بررسی متفاوت از مطالعات سال ۲۰۱۹ نشان داد که رژیم کتو برای افرادی که دارای اختلالات هورمونی از جمله PCOS و دیابت نوع ۲ هستند , تاثیر مثبتی دارد. با این حال ، آنها همچنین هشدار دادند كه مطالعات متنوعی برای ارائه رژیم كتو به عنوان یك درمان كلی برای PCOS وجود دارد.

خطرات و عوارض

رژیم کتوژنیک ممکن است برای سلامتی مزایای زیادی داشته باشد. اما ، اگر در طولانی مدت رژیم کتوژنیک را دنبال کنید می تواند برای سلامتی تاثیر منفی داشته باشد ، از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های زیر:

  • سنگ کلیه
  • پروتئین اضافی در خون
  • کمبود مواد معدنی و ویتامین
  • ایجاد چربی در کبد

آنفولانزا کتو

رژیم کتو می تواند عوارض جانبی نامطلوبی را به همراه داشته باشد که بسیاری از افراد آن را با عنوان آنفلوآنزای کتو می شناسند. این عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یبوست
  • خستگی
  • قند خون پایین
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • کم حوصلگی برای ورزش

این علائم به ویژه در ابتدای رژیم بسیار شایع است زیرا بدن با منبع انرژی جدید خود را تنظیم می کند.

چه کسانی باید از رژیم کتو دوری کنند؟

افراد زیر نباید رژیم کتوژنیک داشته باشند شامل :

  • افراد مبتلا به دیابت که وابسته به انسولین هستند.
  • افرادی که اختلالات خوردن دارند.
  • مبتلایان به بیماری کلیوی یا پانکراس
  • زنان در دوران بارداری و شیردهی

سوال؟

چه مدت می توانم رژیم کتو را با خیال راحت دنبال کنم؟

جواب:

تحقیقات منصفانه ای در مورد مزایای رژیم کتوژنیک ، از جمله کاهش وزن و قند خون وجود دارد. با این حال ، اکثر مطالعات فقط در دوره های کوتاه چند هفته یا چند ماه صورت گرفته است.
برخی مطالعات فواید دنبال کردن رژیم کتوژنیک را در طی دوره های طولانی تر تا ۲ سال نشان می دهد. با این وجود ، مطالعات کمی در مورد تأثیر عوارض جانبی ناشی از دنبال کردن رژیم غذایی کتوژنیک برای دوره های طولانی تر وجود دارد.

یک مطالعه که به صورت گروهی اخیراً با ۴۳۲۱۷۹ بزرگسال در طی ۲۵ سال در مورد ارتباط مصرف کربوهیدرات زیاد و کم را با خطر مرگ و میر نسبت به مصرف کربوهیدرات متوسط انجام شدکه نتایج آن نشان داد ، افرادی که بیش از ۷۰٪ یا کمتر از ۴۰٪ کالری از کربوهیدرات ها استفاده کرده اند در معرض خطر مرگ و میر بیشتری قرار داشتند.
اگرچه به احتمال زیاد هنگام پیروی از رژیم کتوژنیک بطور صحیح و کوتاه مدت شما کاهش وزن خواهید داشت ، اما تحقیقات نشان می دهد که دنبال کرد طولانی مدت این رژیم غذایی احتمالاً سالم ترین روش نیست.

افرادی که نوعی دارو تحت عنوان مهارکننده های دیابت نوع ۲ به نام سدیم گلوکز ، (SGLT2) مصرف می کنند نیز نباید از رژیم کتو پیروی کنند. این دارو خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی را افزایش می دهد ، یک بیماری خطرناک که باعث افزایش اسیدیته در خون می شود.

هرم غذایی رژیم کتو

افرادی که در تلاش هستند یک مشکل سلامتی یا بیماری را کنترل کنند ، باید در مورد برنامه رژیم غذایی مورد نظر با پزشک ، متخصص تغذیه یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.
افرادی که به دنبال شروع رژیم کتو هستند باید با پزشک مشورت کنند و بررسی کنند که آیا آنها دیابت ، هیپوگلیسمی ، بیماری قلبی یا سایر بیماریها را دارند تا اطمینان حاصل شود که رژیم کتو یک الگوی غذایی سالم است.
به خاطر داشته باشید که مطالعاتی در مورد فواید بلند مدت رژیم کتوژنیک وجود ندارد. مشخص نیست که آیا دنبال کردن این رژیم غذایی در طولانی مدت از الگوهای غذایی سالم مفیدتر است یا نه.
رژیم کتوژنیک کربوهیدرات ها را محدود می کند. با این حال ، برخی از کربوهیدرات ها فوایدی برای سلامتی به همراه دارند. برای یک رویکرد رژیم غذایی محدود ، افراد باید غذاهای دیگری شامل انواع کربوهیدراتهای فیبری و مغذی ، مانند میوه و سبزیجات ، در کنار منابع پروتئین مغذی و چربیهای سالم مصرف کنند.

source: Why is the keto diet good for you