رگهای واریسی بزرگتر از حد طبیعی هستند و معمولا در پاها ظاهر می شوند. آنها رگه هایی برجسته و اغلب پیچ خورده ای هستند که می توانند آبی ، قرمز یا بنفش تیره باشند. گاهی اوقات ، این وریدها می توانند با درد ، ورم و خارش همراه باشند.

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد روغنهای اساسی مانند انگور قرمز، اسطوخودوس یا بومادران ممکن است باعث کاهش یا کوچک شدن رگهای واریسی یا عنکبوتی شوند. با این حال ، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

در این مقاله ، ما بهترین روغن برای درمان واریس و شواهد موجود در آنها را بررسی می کنیم. ما همچنین به بررسی علل و پیشگیری از واریس و سایر روش های کاهش واریس می پردازد.

حتما بخوانید :  ۱۰ راهکار ساده برای درمان خانگی واریس

دلایل ایجاد واریس

وریدها مسئول بازگشت خونی به سمت قلب هستند که اکسیژنی ندارد. دریچه های ریزی وجود دارد که به طور دوره ای در سراسر رگها از بازگشت جریان خون به سمت عقب جلوگیری می کند.

با این حال ، اگر این دریچه ها ضعیف شده یا آسیب ببینند ، باعث جریان خون به سمت عقب و تجمع آن می شود که نتیجه آن می تواند واریس باشد. رگهای واریسی معمولا در پاها ظاهر می شوند زیرا رگهای پا برای بازگشت خون به قلب بیشتر تحت فشار قرار دارند.

چند عامل وجود دارد که خطر ابتلا به واریس را در فرد را افزایش می دهد. که شامل:

  • پیر می شوید ، زیرا دریچه های رگ ها با گذشت زمان شروع به ضعیف شدن می کنند.
  • سابقه ژنتیکی اعضای خانواده با رگهای واریسی بارداری ، زیرا رحم در حال رشد فشار بیشتری به رگهای فرد وارد می کند
  • اضافه وزن داشتن
  • نشستن برای مدت طولانی
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب ، که عمدتا باعث ایجاد واریس در صورت می شود.

اگرچه وجود رگهای واریسی معمولا نگران کننده نیست ، اما ممکن است تحریک کننده و گاهی دردناک باشند. گاهی ممکن است فرد دچار زخم یا زخم پوستی مربوط به جریان خون ضعیف در پاها شود.

دلایل ایجاد واریس

 

پنج روغن اساسی برای درمان رگ های واریسی

روغنهای اساسی از گیاهان ، از جمله گلها ، گیاهان یا درختان گرفته می شوند. این روغنها اغلب برای درمانهای جایگزین استفاده می شوند. همراه با آنها دوز و دستورالعمل استفاده ثبت نشده است ، بنابراین افراد باید قبل از استفاده از روغنهای اساسی با پزشک خود صحبت کنند.برخی از روغنهای اساسی که در رابطه با رگهای واریسی و علائم آن مانند ورم پا مطالعه شده اند ، عبارتند از:

۱- روغن اسطوخدوس برای واریس

طبق ژورنال  “Evidence-based Complementary and Alternative Medicine” نشان داده شده است که بوییدن اسطوخودوس به کاهش درد کمک می کند.

تصور می شود که اسطوخودوس بر روی مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و GABA که باعث تسکین درد می شوند تأثیر می گذارد. مالیدن اسطوخودوس روی پوست هنگام ماساژ روی پا یا سایر مناطق آسیب دیده ممکن است باعث کاهش درد و اندازه زخم های پوستی شود.

۲- روغن شاه بلوط اسب بهترین روغن برای واریس پا

عصاره دانه شاه بلوط اسب (HCSE) را می توان به صورت ژل موضعی ، رنگ خوراکی یا قرص تهیه کرد و ممکن است در کاهش تورم ، درد و خارش مفید باشد.

طبق مقاله منتشر شده در مجله “Advances in Therapy” ، استفاده موضعی عصاره شاه بلوط اسب می تواند به کاهش علائم واریس ، از جمله تورم پا ، درد پا ، خارش و سنگینی کمک کند.

در حالی که روش عمل دقیقا مشخص نیست ، تصور می شود که HCSE قسمتهای کوچکی از رگها را که به عنوان مویرگ شناخته می شوند را از بین نمی برد.

روغن مناسب برای واریس پا

 

۳- روغن اساسی کاج دریایی

تحقیقات نشان داده است که روغن ضروری کاج دریایی می تواند ادم یا ورم پاها را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که روغن ضروری پوست کاج دریایی که به آن روغن کاج دریایی نیز می گویند ، دارای عملکرد ضد التهابی است.

این مطالعه همچنین نشان داد که روغن پوست کاج دریایی نسبت به شاه بلوط اسب برای کاهش ورم مربوط به نارسایی مزمن وریدی که می تواند باعث رگهای واریسی شود ، بهتر عمل می کند. با این حال ، این مطالعه فقط ۴۰ نفر را آزمایش کرده است ، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است. بنابراین این یک روغن مناسب برای واریس پا است.

۴- روغن اساسی انگور قرمز

این روغن ممکن است ورم پاها را کاهش دهد ، از جمله ورم مربوط به رگهای واریسی. بر اساس مطالعه ای که در مجله جامعه پوست آلمان منتشر شده است ، مصرف عصاره انگور قرمز در دوزهای ۳۶۰ تا ۷۲۰ میلی گرم در روز به کاهش ورم پا  ناشی از جریان ضعیف خون از طریق رگ ها کمک می کند ، که به عنوان بیماری مزمن وریدی شناخته می شود و علت شایع واریس است.

۵-   بومادران یک روغن گیاهی برای واریس

از روغنهای اساسی استخراج شده از گیاه بومادران به طور سنتی برای درمان رگهای واریسی استفاده می شود. وقتی فردی بومادران را روی پوست دارای رگ های واریسی استفاده کند ، می تواند در کاهش علائم واریس بسیار موثر باشد. بومادران یک روغن گیاهی برای درمان واریس است.

روغن گیاهی برای واریس

 

نحوه استفاده از روغن گیاهی برای  واریس

موسسه آروماتراپی West Coast چندین روش برای استفاده موضعی از روغنهای اساسی برای رگهای واریسی توصیه می کنند:

  • با خیساندن پارچه در مخلوطی از پنج قطره روغن اساسی و ۱ لیتر آب ، کمپرس گرم یا خنک ایجاد کنید. کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. در هنگام استفاده پاها را بالا نگه دارید.
  • حداکثر ۳۰ قطره روغن اساسی را با تقریبا ۳ قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کنید. روغن های حامل معروف شامل روغن بادام شیرین ، روغن زیتون ، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا هستند. همچنین می توانید روغن ها را به شی باتر یا کره کاکائو اضافه کنید. از این مخلوط برای ماساژ ناحیه آسیب دیده در جهت قلب خود استفاده کنید.
  • تا هشت قطره روغن اساسی را در مقدار کمی روغن حامل رقیق کنید. مخلوط را به آب گرم حمام اضافه کنید.
  • برای رفع بواسیر (رگهای واریسی مقعد) ، حداکثر هشت قطره روغن اساسی رقیق شده به حمام sitz یا نشیمن اضافه کنید.

برای استفاده از روغن مناسب برای واریس برای ایجاد آرامش و تسکین درد :

  • مستقیما از بطری استنشاق کنید.
  • روی دستمال یا پنبه بگذارید و استنشاق کنید.
  • با استفاده از دیفیوزر بوی آن را اتاق پخش کنید.

حتما بخوانید : جدیدترین درمان واریس پا 

سایر درمان ها برای واریس

علاوه بر بهترین روغن برای درمان واریس درمان های دیگری برای واریس وجود دارد که ممکن است افراد مایل به استفاده از آنها باشند. سایر روش های درمانی واریس عبارتند از:

  • جوراب های واریس : یک درمان متداول برای واریس است زیرا گردش خون را در مناطق آسیب دیده بهبود می بخشد. مردم می توانند آنها را بدون نسخه یا به صورت آنلاین خریداری کنند و در صورت لزوم پزشک می تواند جوراب های فشاری قوی تری را برای شما تجویز کند.
  • اسکلروتراپی : این روش درمانی شامل تزریق مواد شیمیایی به وریدهای واریسی است که باعث مسدود شدن رگها می شود. برای اطمینان از از بین رفتن دائمی رگها ممکن است به چندین روش درمانی احتیاج داشته باشید.
  • درمان های لیزری : روشهایی هستند  به درمان رگ های واریسی که اندازه آنها کوچکتر از ۳ میلی متر است ، کمک کند.
  • درمانهای درون رگی : این روش ها معمولا در مطب پزشک انجام می شود و شامل قرار دادن کاتتر کوچک در ورید و استفاده از گرما برای بسته شدن ورید آسیب دیده است. از آنجا که ورید واریسی به خوبی کار نمی کند ، بسته شدن آن معمولا عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کند.
  • درمان های جراحی : اگر واریس بسیار بزرگ و آزار دهنده باشد ، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد. این شامل برداشتن وریدها در روشی است که تحت عنوان بستن و برداشتن لقب شناخته می شود.

پزشکان معمولا در به دنبال روش های جدید برای درمان رگ های واریسی هستند. با این حال ، واریس طبیعی است و اگر علائم قابل توجهی در فرد ایجاد نکند و عوارض جانبی نداشته باشد ، معمولاً به درمان پزشکی یا تهاجمی احتیاج ندارد.

راههای پیشگیری از واریس پا

از آنجا که ژنتیک و هورمون ها می توانند در ایجاد رگ های واریسی نقش داشته باشند، همیشه نمی توان از بروز آنها جلوگیری کرد. با این حال مراحلی وجود دارد که فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به رگهای واریسی از آن استفاده کند.

مراحل پیشگیری از واریس شامل موارد زیر است:

  • برای بهبود گردش خون و بازگشت خون به سمت قلب ، به طور منظم ورزش کنید.
  • رژیم گرفتن و ورزش برای داشتن وزن سالم.
  • در هنگام نشستن از انداختن پا ها روی هم خودداری کنید ، زیرا این امر باعث کاهش جریان خون در پاها می شود.
  • پیاده روری با وقفه مکرر که برای تحریک جریان خون در پاها و سراسر بدن بسیار مفید است.
  • پوشیدن جوراب های فشاری، که فشار ملایمی روی پاها اعمال می کند و باعث جریان خون به سمت قلب می شود .
  • از پوشیدن لباسهایی که در ناحیه دور کمر ، کشاله ران و قسمت فوقانی پا بیش از حد تنگ باشد خودداری کنید ، زیرا باعث محدود شدن جریان خون به سمت عقب و قلب می شود.
  • کاهش مصرف نمک ، زیرا سدیم زیاد می تواند باعث ورم بدن شود.

راههای پیشگیری از واریس

 

عوارض استفاده از روغن گیاهی برای واریس

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) روغنهای اساسی را تنظیم نمی کند. با این حال ، این روغن ها در طبقه بندی “به طور کلی ایمن شناخته شده” یا GRAS قرار می گیرند. برای ایمنی ، روغنهای اساسی باید قبل از استفاده در روغن حامل رقیق شوند. ۳ تا ۵ قطره روغن اساسی را در ۳ قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین ، روغن نارگیل گرم شده یا روغن زیتون بریزید و به آرامی روی پوست بمالید. روغن برای درمان واریس اغلب عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کنند ، اگرچه هنگام بلعیدن می توانند سمی باشند و منجر به حالت تهوع و استفراغ شوند.

بهترین روغن برای واریس

 

استفاده از روغن برای درمان واریس ممکن است در برخی افراد واکنشهای آلرژیک یا تحریک پوستی ایجاد کند. قبل از استفاده از روغن ، فرد همیشه باید پچ تست آلرژی انجام دهدکه شامل استفاده مقدار کمی روغن ضروری روی ناحیه کوچکی از پوست و انتظار شبانه برای آزمایش تورم یا واکنش های آلرژیک است. سرانجام ، فردی که از روغن مرکبات استفاده می کند ممکن است پوست آن حساسیت بیشتری در برابر آفتاب داشته باشد.

تا زمانی که رگ های واریسی برای فرد مشکل پزشکی ایجاد نکند ، معمولاً به درمان های تهاجمی احتیاج ندارند. اگر افزودن روغنهای اساسی و ماساژ پا به کاهش علائم واریس کمک می کند ، این امر می تواند مفید باشد. فرد همیشه باید با پزشک خود در مورد استفاده از روغنهای اساسی برای درمان رگ های واریسی و همچنین در صورت عدم موثر بودن روغنهای اساسی با سایر روشهای درمانی صحبت کند.

source : Can essential oils reduce varicose veins?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *