سنگینی پاها

علت سنگینی پاها چیست ؟ راههای ساده و خانگی برای درمان پای سنگین

تعیین علت به یافتن درمان مناسب کمک می کند. همچنین ممکن است برخی از داروهای خانگی مفید برای تسکین علائم وجود داشته باشد.

شدت سنگینی پاها ممکن است متفاوت باشد و پزشکان برای اطمینان از درمان صحیح علائم ، باید تشخیص درستی بدهند. در این مقاله ، ما طیف وسیعی از علل احتمالی ، همراه با گزینه های درمانی را برای خستگی و سنگینی پا بررسی می کنیم.

علت احساس سنگینی در پاها

سنگین شدن پاها می تواند نشانه برخی از شرایط یا اختلالات در بدن باشد.

واریس

رگهای واریسی رگهایی هستند که از رگهای اطراف خود برجسته تر ، بزرگتر و گره دار به نظر می رسند. با ضعیف شدن گردش خون ، خون به دلیل عواملی مانند تأثیر جاذبه و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی رگها ، در پاها جمع می شود.

رگ های واریسی می تواند به دلایل زیر ظاهر شود ، از جمله:

  • چاقی
  • سالخوردگی
  • عدم تعادل هورمونی ، مانند حالتی که در دوره یائسگی و بارداری وجود دارد
  • افرادی که شغل آنها نیاز به ایستادن یا نشستن دارند
  • به طور کلی عدم فعالیت بدنی

رگهای واریسی ممکن است منجر به مواردی مانند لخته شدن خون شود که در نتیجه باعث تورم و درد می شود. آنها همچنین ممکن است بر روی زخم های پوستی تأثیر بگذارند که بهبود آن دشوار است.

حتما بخوانید : درمان واریس و بیماری های وریدی مزمن

بیش از حد تمرین کردن

احساس خستگی در پاها برای چند روز پس از یک تمرین شدید طبیعی است. با این حال ، هنگامی که ورزشکاران خود را آماده می کنند ، عضلات آنها بیش از حد فعالیت دارد.

تمرین بیش از حد از عضلات , زمانی برای ترمیم آنها تا شروع فعالیت بعدی باقی نمی گذارد. در نتیجه باعث کندی ، ضعیفی یا سنگینی عضلات می شود. اگر ورزشکارانی مانند دوچرخه سواران و دونده ها بیش از حد به خود فشار آورده باشند ممکن است از سنگینی پا ها شکایت کنند.

علت خستگی و گوفتگی پاها

 

عصبی بودن و سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار باعث ایجاد احساس غیرقابل کنترل در پاها می شود که حالتی لرزان ، بی قرار یا بی حس دارد. درمان موقت و ساده برای سنگینی پاها معمولا حرکت دادن پا است. تا زمانی که پاها حرکت نکنند ، ممکن است احساس سنگینی و خستگی داشته باشند.

بسیاری از افراد برای بهبود علائم معمولا پاهای خود را تکان می دهند یا به آن ضربه می زنند ، جایی که نام این سندرم است.

نارسایی مزمن وریدی

سنگین بودن پاها همچنین ممکن است نشانه ای از نارسایی مزمن وریدی (CVI) باشد.

فشار جاذبه باعث می شود قلب بیشتر کار کند تا خون را از پاها به سمت قلب بازگردد. پاها وساق پاها دارای یک سری دریچه های یک طرفه هستند که برای جلوگیری از پایین آمدن خون طراحی شده اند.

رگها و دریچه ها در یک فرد مبتلا به CVI ضعیف می شوند ، که اغلب می تواند شامل علائمی مانند خستگی ، سنگینی پاها ، تورم و رگهای عنکبوتی ایجاد کند.

CVI ممکن است در افرادی که به مدت طولانی ایستاده اند بیشتر دیده شود ، زیرا ایستادن می تواند رگهای پایین ساق و پا را تحت فشار قرار دهد.

چند عامل موثر در بیماریهای مزمن وریدی شامل :

  • تغذیه نامناسب
  • وزن اضافی
  • بی تحرکی در زندگی
  • ورزش نکردن
  • بارداری
  • سالخوردگی

علت خستگی پاها

 

بیماری شریانی محیطی

بیماری شریانی محیطی (PAD) نوعی بیماری قلبی عروقی است که می تواند رگ ها و عروق را تحت تأثیر قرار دهد. علائم با تجمع چربی در دیواره رگ ها شروع می شود و جریان خون را مشکل می کند.

این بیماری در پاها شایع است و می تواند گردش خون در پا و ساق پاها را متوقف کند و باعث ایجاد درد ، احساس سنگینی یا گرفتگی شود.

عوامل خطرساز برای PAD شامل مواردی مانند فشار خون بالا و کلسترول ، سیگار کشیدن و دیابت است.

پاهای سنگین و چاقی

اضافه وزن یا چاقی می تواند اختلالات دیگری ایجاد کند که باعث سنگینی پاها می شود ، اما ممکن است سنگین بودن پاها نیز مسئله ای باشد که مستقیما با وزن اضافی مرتبط باشد.

حمل وزن اضافی می تواند فشار بیشتری به مفاصل ، عضلات و تاندون های پا وارد کند ، به خصوص اگر فرد در طول روز مدت طولانی بایستد. یک فرد دارای اضافه وزن و سبک زندگی بی تحرک نیز ممکن است دارای مشکلات گردش خون باشد که می تواند احساس سنگینی پاها را بدتر کند.

چاقی یک عامل خطر برای برخی دیگر از اختلالات است که باعث سنگینی پا می شود. کاهش وزن ممکن است به کاهش علائم یا بهبود سلامت عمومی کمک کند.

پاهای سنگین در دوران بارداری

سنگینی پاها معمولا در دوران بارداری شایع است. که می تواند به دلیل وزن اضافی باشد که پاها باید تحمل کنند و تغییرات هورمونی که یک زن در حین بارداری متحمل می شود. تغییر سطح هورمون ممکن است باعث افزایش احتباس آب شود و در عین حال خاصیت ارتجاعی رگ ها را نیز کاهش دهد.

درمان های خانگی ممکن است به تسکین علائم کمک کنند. در بیشتر موارد ، این علائم پس از بارداری کم رنگ می شوند.

افرادی که باید توجه زیادی به سنگین بودن پاها داشته باشند شامل زنان بارداری هستند که:

  • اضافه وزن دارند.
  • سبک زندگی کم تحرکی داشته اند.
  • سابقه خانوادگی مشکلات وریدی دارند.
  • در حین بارداری به سختی کار می کنند.

سنگینی پا در بارداری

 

علائم شایع در سنگینی پاها

علاوه بر احساس سنگینی پاها ، افراد ممکن است علائم دیگری را تجربه کنند. این علائم برای گزارش به پزشک مهم است ، زیرا ممکن است در تشخیص و درمان کمک کند.

علائم شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تیرگی یا بی حسی در پا
  • درد ضربان دار در یک یا هر دو پا
  • احساس سرما یا گزگز در پاها
  • مشکل در راه رفتن یا ایستادن با گذشت روز
  • تورم
  • رگهای عنکبوتی
  • تغییر رنگ در ناحیه موردنظر ، مانند رنگ پریدگی یا آبی شدن پا

درمان خانگی برای درمان پای سنگین

برخی از عادت ها و درمان های خانگی می تواند به مقابله با علائم قبل از اجرای برنامه درمانی کمک کنند.

حتما بخوانید : ۱۰ راهکار ساده برای درمان خانگی واریس

بالا بردن پاها

هنگام بالا بردن پاها ، بدن مجبور نیست به سختی کار کند تا خون و مایعات دیگر را از پاها پمپاژ کند. استفاده از صندلی یا چارپایه می تواند در حالت خوابیده به بالا بردن پاها تا بالاتر از سطح قلب و تازه سازی خون در پاها کمک کند و تا حدی فشار وارده روی پاها را در طول روز کاهش دهد.

درمان خانگی برای سنگینی پاها

 

تغییر موقعیت

از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند علائم را بدتر کند. تغییر وضعیت بدن می تواند به گردش خون کمک کند.

پوشیدن جوراب های واریس

جوراب های واریس و فشاری می تواند به جریان خون در پا کمک کنند. این جوراب ها برای افرادی مناسب است که باید مدت طولانی در محل کار خود بنشینند یا بایستند. جوراب های فشاری برای خرید بصورت آنلاین موجود است.

مصرف سدیم را کاهش دهید

کاهش مصرف نمک می تواند علائم و ناراحتی ناشی از تورم را در افرادی که پاهای آنها سنگین و متورم است کاهش دهد. پزشکان همچنین ممکن است به برخی از افراد توصیه کنند مصرف آب خود را محدود کنند ، اما این اغلب به داروهایی که می خورند بستگی دارد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند بر گردش خون در بدن تأثیر منفی بگذارد و بر علائمی مانند سنگینی پاها موثر باشد. کاهش یا قطع عادت ممکن است به کاهش یا جلوگیری از برخی علائم کمک کند.

از حمام گرم دوری کنید.

گرما می تواند رگها را گشاد کند ، که ممکن است جریان خون را از طریق پاها دشوار کند. اگرچه خیساندن پا در آب گرم ممکن است در بعضی موارد کمک کند ، اما ممکن است حال برخی افراد را بدتر کند.

پیشگیری از سنگینی پا

 

لاغر شدن

اضافه وزن یا چاقی در تعدادی از موارد می تواند عامل سنگینی پاها باشد. کاهش وزن ممکن است به کاهش احتمال بروز این علائم کمک کند.

فعال بمانید.

افزایش سطح فعالیت روزانه می تواند به کاهش خطر ابتلا کمک کند. ورزش های ملایم تا متوسط ، مانند پیاده روی سریع ، دوچرخه سواری یا شنا ، ممکن است به پمپاژ خون در بدن کمک کرده و سایر عوامل خطرزا مانند وزن و فشار خون را بهبود بخشد.

بیش از حد ورزش نکنید.

در حالی که ورزش برای بدن و روان بسیار مفید است ، اما مقدار زیاد آن می تواند آسیب برساند. در صورت لزوم افراد باید بین ورزشهای سنگین استراحت كنند تا از فشار بیش از حد جلوگیری شود.

گاهی اوقات احساس سنگینی بیش از حد پاها طبیعی است و جای نگرانی نیست. با این حال ، اگر این احساس از بین نرود یا در کنار سایر علائم مانند درد و تورم ایجاد شود ، ممکن است زمان مراجعه به پزشک باشد. پزشک در مورد علائم خاص و سابقه پزشکی از شما سوال می پرسد و آزمایشاتی را برای یافتن علت و تجویز درمان انجام می دهد.

source: Heavy legs: Causes, home remedies, and relief