آب درمانی یا هیدروتراپی به ورزش هایی گفته می شود که در آب انجام شود.این فعالیت ها برای بیماران مبتلا به لنف ادم به دلایلی مفید است:

  • در آب فرد قادر است حرکاتی را انجام دهد که در بیرون آب به تنهایی میسرنمی باشد.
  • شناوری در آب شخص را قادر به ورزش هایی می کند بدون اینکه فشاری بر روی مفاصل وارد شود.
  • آب عضلات را ریلاکس می کند و آرامش می دهد. درد را کاهش می دهد و به شخص احساس بهتری می دهد.
  • آب مقاومتی در مقابل حرکت کردن ایجاد می کند که سبب قوی شدن عضلات و بهبودی وضعیت قلبی و ریوی می شود.

حتما بخوانید : لنف ادم بعد از سرطان

موارد احتیاط هنگام آب درمانی یا ورزشهای آبی

  • در مرحله نخست از پزشک یا درمانگر خود راجع به ایمن بودن ورزش های آبی سئوال کنید.
  • اگر شنا بلد نیستید زیر نظر مربی و در قسمت کم عمق استخر بروید.
  • در طی شنا بدن شما به علت تحرک زیاد مقادیری آب از دست می دهد بنابراین همیشه در یک بطری کوچک مقداری آب تازه در کنار استخر گذاشته و بنوشید.
  • شنا کردن موجب خشکی پوست خصوصا عضو مبتلا به لنف ادم می شود لذا قبل از شنا کردن پوست خود را با مرطوب کننده مناسبی چرب کنید.

آیا در طی آب درمانی نیاز به پوشیدن آستین طبی وجود دارد؟

بعضی پزشکان و درمانگران پوشیدن آستین طبی لنف ادم را در طی ورزشهای آبی را توصیه می کنند زیرا بازوها بیشتر اوقات بیرون از آب قرار دارند. بعضی از درمانگران هم به بیماران توصیه می کنند به جای پوشیدن دستکش مخصوص لنف ادم , در عمقی از آب شنا کنند که سطح آب تا شانه هایشان باشد.

این نکته قابل توجه است که کلر به دستکش یا جوراب لنف ادم آسیب می رساند پس شاید بهتر باشد از یک جوراب یا دستکش کهنه استفاده کنید و به خاطر داشته باشید حتما یک دستکش خشک با خود ببرید.

در مورد افرادی که مبتلا به لنف ادم پا هستند نیاز به استفاده از جوراب درمانی در آب وجود ندارد چون فشار هیدروستاتیک آب فشاری مشابه با فشار جوراب لنف ادم موبیدرم ایجاد می کند.

لازم بذکر است که محصولات فشار تووآن فرانسه ارائه دهنده کامل ترین محصولات لنف ادم است که جدیدترین روش درمان لنف ادم است که این محصولات دارای سه لایه هستند و لایه میانی از مکعب پلی اورتان است که باعث تخلیه سریع ورم دست و پا می شود و می تواند در درمان قطعی لنف ادم موثر باشد. از محصولات منحصر بفرد تووآن برای درمان لنف ادم می توان به جوراب لنف ادم موبیدرم , دستکش مخصوص لنف ادم و آستین لنف ادم موبیدرم اشاره کرد که در واقع می توان گفت که آخرین روش درمان لنف ادم هستند.

حتما بخوانید : جراحی لنف ادم

دمای آب

در هنگام ورزش ملایم و آب درمانی ، دمای آب حدود ۳۴ درج سانتیگراد یا کمی کمتر موجب ریلکس شدن عضلات شده و ایجاد آرامش می کند. در ورزشهای آبی شدید مثل مسابقات شنا باید در آب با دمای پایین تری مثلا حدود ۳۰ – ۲۰ درجه سانتیگراد شنا کرد.

اجتناب از آب گرم

گرما موجب تشدید لنف ادم می شود. آب خیلی گرم موجب ایجاد مشکلاتی می شود زیرا باعث بالا رفتن دمای مرکزی بدن می شود. به همین دلیل استفاده از آب گرم تر از ۳۴ درجه برای بیماران مناسب نمی باشد.

وان آب داغ

دراز کشیدن در وان آب گرم به نظر بسیار عالی می رسد اما متاسفانه سبب افزایش خطر تورم عضو در افراد مبتلا به لنف ادم و یا کسانی که در معرض خطر لنف ادم هستند می شود. اگر پای شما در معرض خطر ایجاد لنف ادم است باید از وان آب گرم پرهیز کنید. اگر دست شما در معرض خطر لنف ادم است در صورتی که دستتان را در خارج از آب نگه دارید استفاده از وان آب گرم اشکالی ندارد اما به محض اینکه احساس گرما کردید باید از آب خارج شوید خود را خشک کرده و مقادیری آب بنوشید.

جکوزی

فشار آب گرم (نه داغ) در جکوزی می تواند مفید باشد مخصوصا وقتی بر روی ناحیه گردن باشد. حبابهای خارج شده از بدنه جکوزی مانند ماساژ ملایمی می باشد که عضلات را ریلاکس کرده و غدد لنفاوی قاعده گردن را تحریک می کند.

ورزش در آب

حتما بخوانید : تعریف لنف ادم

آهسته شروع کنید : اگر تا به حال ورزش آبی انجام نداده اید عاقلانه است که در ابتدا از مدت زمان کوتاهتری شروع کنید و به تدریج به ۵۰ تا ۶۰ دقیقه برسانید زیرا آب دینامیک و حساسیت بدن را تغییر می دهد , لذا هر جلسه آب درمانی نباید بیشتر از یک ساعت طول بکشد.

مراقب باشید عضو در گیر لنف ادم معمولا پاسخ بافتی آهسته ای دارد بنابراین یک مشکل فورا ظهور پیدا نمی کند. لذا عاقلانه است از هر ورزش جدیدی فقط چند بار در یک جلسه انجام بدهید و اگر مشکلی مانند درد یا خستگی بیش از حد پیش نیامد در جلسه بعدی به تعداد دفعات حرکات ورزش بیفزایید.

راه رفتن در آب

راه رفتن در آب بهترین فعالیت برای گرم کردن بدن قبل از شروع ورزشهای آبی است.هر چه آهسته تر راه بروید بیشتر عضلات ریلکس می شوند و برای سیستم لنفاوی شما بهتر است. بین ۳ تا ۱۰دقیقه راه رفتن آرام قبل از ورزش توصیه می شود.در موقع راه رفتن آب تا سطح قفسه سینه شما باشد , نفس های عمیق بکشید و راه بروید.

چگونه در استخر راه بروید

ابتدا پاشنه پا را بر روی کف استخر گذاشته در مرحله بعد کناره خارجی پا را بر روی کف استخربگذارید و در آخر پنجه پا را بر روی کف استخر قرار بدهید تا تمام کف پا بر روی کف استخر قرار بگیرد. بعد پاشنه را بلند کرده و روی پنجه پا فشار آورده و پا را به سمت جلو حرکت بدهید همین کار را با پای بعدی انجام بدهید.

این طریق راه رفتن را به طور متناوب در جهت عقب برای افزایش قدرت ستون فقرات و عضلات پشت و در جهت چپ و راست برای افزایش پایداری مفصل ها و ناحیه لگن انجام بدهید. می توانید با پوشیدن کمربند شنا این حرکت را در آبهای عمیق تر به طوریکه کاملا در آب غوطه ور هستید انجام بدهید.

حرکت دستها در حین راه رفتن

اگر مبتلا به لنف ادم دست هستید ,دستهایتان را به صورت شناور در حین راه رفتن در جلوی خود در سطح آب قرار دهید و به آرامی از سمتی به سمت دیگری حرکت بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *