جراحی عروق

جراحی عروق چیست و با ۵ جراحی عروقی رایج آشنا شوید

آنها تمام قسمت های سیستم عروقی، به استثنای مغز و قلب را درمان می کنند.

پزشکان ممکن است بتوانند بسیاری از بیماری های عروقی را بدون جراحی یا روش های تهاجمی درمان کنند اما جراحان معمولا نقش پیشگیری از بیماری بر عهده دارند. آنها می توانند به افراد کمک کنند که سبک زندگی سالمی داشته باشند و برای به حداقل رساندن خطر سکته و حمله قلبی دارویی تجویز کنند.

در این مقاله جراحی شریان کاروتید، بازسازی عروق اندام تحتانی، ترمیم اندوواسکولار آنوریسم آئورت، درمان واریس و قطع اندام ارائه می شود.

جراحی شریان کاروتید

جراحی شریان کاروتید یا اندارترکتومی کاروتید روشی است که پزشکان برای درمان بیماری شریان کاروتید از آن استفاده می کنند.

شریان کاروتید خون را به صورت و مغز منتقل می کند. هر فرد یکی از این شریان ها را دارد که هر طرف گردن قرار دارد.

جریان خون در این شریان ها می تواند تا حدودی یا به طور کامل توسط پلاک تجمع مواد چرب یا کلسیم مسدود شود که می تواند با کاهش جریان خون به مغز یا با شل شدن و رفتن به بخشی از مغز باعث سکته مغزی شود.

پزشک ممکن است جراحی شریان کاروتید را برای بازگرداندن جریان خون به مغز انجام دهد.

چرا پزشکان جراحی شریان کاروتید را انجام می دهند؟

پزشک این عمل جراحی را برای بازگرداندن جریان خون طبیعی به مغز انجام می‌دهد تا از سکته مغزی جلوگیری کند، اگر فرد قبلاً علائم کاهش جریان خون را داشته باشد.

اگر با آزمایش مشخص شود که فرد انسداد قابل توجهی دارد و احتمالاً باعث سکته مغزی می‌شود، ممکن است جراحی پیشگیرانه توسط پزشک انجام شود.

اندارترکتومی کاروتید شرایطی را که باعث انسداد شریان ها می شود را درمان نمی کند. اگر یک بیماری زمینه ای، مانند کلسترول بالا، به درستی مدیریت و درمان نشود، ممکن است دوباره مسدود شود.

این جراحی برای بازگرداندن جریان طبیعی خون به مغز برای جلوگیری از سکته انجام می شود. منبع معتبر تحقیقاتی نشان داد که در بیمارانی که به درستی انتخاب شده بودند، میزان سکته در درازمدت پس از انجام اندارترکتومی کاروتید کمتر بود.

بسیاری از بیمارانی که پزشکان آنها را برای جراحی کاروتید در نظر می گیرند، بیماری های همراه قابل توجهی دارند که می تواند بر نتیجه جراحی تأثیر بگذارد. بنابراین لازم است یک ارزیابی دقیق قبل از عمل، به ویژه در مورد عملکرد قلب انجام شود.

جراحی خطرات قابل توجهی را به همراه دارد که پزشکان باید به دقت آن را در مقابل خطر مدیریت غیرجراحی ارزیابی کنند. در حالی که هدف از جراحی کاهش احتمال سکته مغزی است، خود جراحی خطر سکته مغزی را به همراه دارد.

عوارض جراحی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • حمله قلبی
  • آسیب عصبی
  • خون ریزی
  • عفونت
  • مرگ

چه چیزی را شامل می شود؟

در طول اندارترکتومی کاروتید، موارد زیر رخ می دهد:

۱- معمولاً فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد ، اگرچه برخی بیمارستان ها از بی حسی موضعی استفاده می کنند. در این حالت، پزشکان قسمتی از بدن را که روی آن کار می کنند بی حس می کنند و احتمالاً به فرد مسکن می دهند.

۲- فرد به پشت روی میز عمل دراز می کشد و سر خود را به یک طرف چرخانده تا شریان کاروتید مسدود شده خود را نشان دهد.

۳- جراح یک برش در گردن فرد روی شریان کاروتید ایجاد می کند و ممکن است یک لوله انعطاف پذیر به نام شانت را در شریان قرار دهد. خون از طریق شانت در اطراف ناحیه مسدود شده جریان می یابد.

۴- آنها شریان را باز می کنند و پلاک را از بین می برند.

۵- آنها شریان را با بخیه و معمولاً یک پچ می بندند.

بهبودی چقدر طول می کشد؟

پس از جراحی، فرد ممکن است نیاز داشته باشد ۱ تا ۲ روز در بیمارستان بماند و بهبودی کامل چند هفته طول بکشد.

گردن آنها ممکن است برای چند روز دردناک باشد و قورت دادن غذا برای آنها سخت باشد. آنها همچنین ممکن است برای جلوگیری از تشکیل لخته خون نیاز به مصرف دارو داشته باشند.

بازسازی عروق اندام تحتانی

پزشکان برای درمان بیماری شریان محیطی (PAD)، وضعیتی که بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، بازسازی عروق اندام تحتانی را انجام می دهند.

دو تکنیک اصلی برای بازسازی عروق اندام تحتانی وجود دارد.

به طور سنتی، پزشکان این جراحی را از طریق برش هایی در پا انجام می دهند. در طول این عمل، پزشکان از یکی از وریدهای خود فرد یا یک ورید مصنوعی برای ایجاد مجرای جایگزین برای جریان خون استفاده می‌کنند. این انسداد ناشی از پلاک را از بین می برد و جریان خون را به پاها باز می گرداند.

روش دیگر، پزشکان از تکنیک‌های اندوواسکولار کمتر تهاجمی بیشتر استفاده می‌کنند تا از ایجاد برش‌های طولانی جلوگیری کنند. آنها ممکن است از یکی از موارد زیر برای باز کردن جریان خون استفاده کنند:

  • بالن ها
  • استنت ها که لوله های توری فلزی هستند که رگ خونی را باز نگه می دارند
  • دستگاه‌های آترکتومی که می‌توانند پلاک‌های رگ‌های خونی را از طریق لوله‌های کوچک‌تر حذف کنند
  • پزشکان ممکن است گاهی اوقات از ترکیب این تکنیک ها استفاده کنند.

چرا پزشکان آن را انجام می دهند؟

پزشکان این روش را برای افراد مبتلا به انسداد جریان خون که به انسداد یا بسته شدن شریان اشاره دارد، انجام می دهند. این روش به کاهش درد کمک می کند و از پوسیدگی بافت به دلیل PAD جلوگیری می کند. همچنین جریان خون را به پاها باز می گرداند.

چه چیزی را شامل می شود؟

پزشک یک بای پس انجام می دهد، به این معنی که جریان خون را در اطراف شریان های مسدود شده در پا تغییر می دهد. پزشک ممکن است از ورید خود فرد یا پیوند بای پس مصنوعی استفاده کند که جریان خون را به پاهای فرد بازگرداند.

بهبودی چقدر طول می کشد؟

ممکن است فرد نیاز به گذراندن ۳ تا ۵ روز در بیمارستان داشته باشد و ممکن است ۲ تا ۴ هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد.

با این حال، اگر جراح از برش های طولانی برای جراحی استفاده کند، فرد برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارد.

ترمیم اندوواسکولار آنوریسم آئورت

ترمیم اندوواسکولار روشی برای رفع آنوریسم آئورت است که یک برآمدگی بزرگ در آئورت است، شریان بزرگی که خون را از قلب از طریق قفسه سینه و تنه منتقل می کند.

ترمیم اندوواسکولار یک روش کم تهاجمی است که ممکن است به بیهوشی عمومی یا موضعی نیاز داشته باشد.

این روش شامل ترمیم آنوریسم از داخل آئورت توسط پزشک است.

چرا پزشکان آن را انجام می دهند؟

اگر آنوریسم در معرض خطر ترکیدن یا پارگی باشد، ممکن است پزشک این روش را انجام دهد. اگر آنوریسم آئورت بزرگ باشد و علائم ایجاد کند یا به سرعت در حال رشد باشد، در خطر پارگی است.

چه چیزی را شامل می شود؟

پزشک ممکن است یک یا دو برش کوچک در ناحیه کشاله ران ایجاد کند و کاتترها را در شریان ها قرار دهد. آنها سپس رنگ را به شریان ها اضافه می کنند که باعث می شود آئورت در عکسبرداری با اشعه ایکس در طول عمل نشان داده شود.

پزشک از کاتترها برای حرکت لوله ای به نام پیوند استنت از طریق شریان ها تا رسیدن به آئورت استفاده می کند. سپس پیوند را در داخل آنوریسم گسترش می دهند. سپس پیوند را به رگ خونی متصل می کنند. هنگامی که پیوند در جای خود قرار گرفت، پزشک کاتترها را برداشته و نواحی برش را بخیه می‌زند.

هنگامی که این روش کامل شد، خون از طریق پیوند استنت در آئورت بدون اعمال فشار بر آنوریسم جریان می یابد.

بهبودی چقدر طول می کشد؟

یک فرد ممکن است حدود ۱ تا ۵ روز در بیمارستان باشد.

درمان واریس

اگر وریدهای واریسی باعث ناراحتی فرد شود، پزشک ممکن است درمان را توصیه کند.

پزشکان ممکن است لیزر درمانی درون وریدی (EVLT) یا فرسایش رادیوفرکانسی (RFA) را برای فروپاشی وریدهای آسیب دیده و واریس در مردان و زنان توصیه کنند. این روش‌های کمتر تهاجمی جایگزینی برای جراحی سنتی برداشتن ورید هستند.

چرا پزشکان آن را انجام می دهند؟

پزشکان این روش‌ها را برای کاهش علائم واریس از جمله درد و ناراحتی و درمان عوارضی مانند تورم، تغییر رنگ و زخم‌های پا انجام می‌دهند.

چه چیزی را شامل می شود؟

در طی این مراحل، موارد زیر انجام می شود:

پزشک از بیهوشی عمومی یا موضعی استفاده می کند. این از احساس درد در طول عمل جلوگیری می کند.
پزشک یک برش کوچک ایجاد می‌کند و بسته به روش آن ، فیبر لیزر یا کاتتر را وارد می‌کند.

سپس دستگاهی را با EVLT یا RFA فعال می‌کنند تا ورید مورد نظر را گرم کرده و باعث فروپاشی آن شود.
ممکن است روش‌های دیگری برای برداشتن رگ‌های واریسی باقی‌مانده یا بستن منبع آن لازم باشد.

پس از انجام عمل، فرد باید جوراب واریس بپوشد و به طور منظم پیاده روی کند. وقتی راه نمی‌روند، باید پاهای خود را بالا بیاورید تا تورم کاهش یابد.

بهبودی چقدر طول می کشد؟

بیشتر افراد می توانند در عرض ۱ روز به پیاده روی بازگردند.

قطع اندام

پزشکان ممکن است قطع اندام را به عنوان آخرین راه حل در نظر بگیرند، زمانی که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده باشند.

قطع عضو به برداشتن بخشی از بدن مانند دست یا پا با جراحی اشاره دارد

چرا پزشکان آن را انجام می دهند؟

اگر فرد مبتلا به بیماری شریان محیطی پیشرفته باشد، ممکن است نیاز به قطع عضو مرتبط با عروق داشته باشد، که باعث ایجاد پلاک در دیواره شریان و انسداد جریان خون در اندام می شود.

اگر فردی مبتلا به بیماری شریان محیطی و دیابت باشد، در معرض خطر قطع عضو قرار دارد.

کارشناسان هنگامی که زخم ها خوب نمی شوند یا زمانی که سیاه می شوند و می میرند ، از آن به عنوان قانقاریا یاد می کنند که نیاز به قطع عضو دارد. اگر عفونت نیز وجود داشته باشد، این یک مورد اورژانسی است.

گاهی اوقات، قطع عضو تنها درمان درد غیرقابل درمان ناشی از جریان خون ضعیف است، در حالی که سایر تلاش ها برای بازگرداندن جریان خون ناموفق بوده است.

چه چیزی را شامل می شود؟

پزشک معمولاً جراحی را با استفاده از بیهوشی عمومی یا نخاعی انجام می دهد.

پزشک برشی ایجاد می کند تا بافت سالم کافی برای پوشاندن و محافظت از قطع عضو داشته باشد. سپس اندام یا قسمتی از اندام را برمی دارند و انتهای آن را با بخیه می بندد.