احتمالا به شما گفته شده است که بهتر است وزن خود را به آهستگی و یکنواخت کاهش دهید.

به دلیل اینکه بیشتر مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به آرامی وزن خود را کاهش می‌دهند، احتمال بیشتری دارد که وزن خود را در درازمدت حفظ کنند. کاهش وزن آهسته برای سلامتی خطر کمتری دارد و بسیار ایمن است.

با این حال، چندین مطالعه اخیر نشان داده اند که کاهش وزن سریع می تواند به اندازه کاهش وزن آهسته خوب و ایمن باشد.

بنابراین آیا واقعاً کاهش وزن سریع برای شما مضر است؟ برای کشف حقیقت با ما همراه باشید.

کاهش وزن سریع چیست ؟

به گفته بسیاری از کارشناسان، کاهش ۱ تا ۲ پوند (۰.۴۵-۰.۹ کیلوگرم) در هفته یک نرخ سالم و ایمن برای کاهش وزن است.

کاهش وزن بیشتر از آن خیلی سریع در نظر گرفته می شود و می تواند شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله از دست دادن عضلات، سنگ کیسه صفرا، کمبود مواد مغذی و کاهش متابولیسم قرار می دهد.

رایج‌ترین راه برای کاهش وزن سریع شامل ورزش زیاد و پیروی از «رژیم غذایی تصادفی» یا رژیم غذایی بسیار کم کالری کمتر از ۸۰۰ کالری در روز است.

بیشتر مردم یک رژیم غذایی بسیار کم کالری را ترجیح می دهند، زیرا معمولا کاهش وزن از طریق رژیم غذایی آسان تر از ورزش است.

با این حال، اگر به تازگی یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی را شروع کرده اید، ممکن است در هفته اول بیش از ۲ پوند (۰.۹ کیلوگرم) وزن کم کنید.

برای دوره اولیه، کاهش وزن سریع کاملا طبیعی است. وزنی که در این مدت از دست می دهید معمولا “وزن آب” نامیده می شود.

حتما بخوانید : جدیدترین رژیم لاغری سریع در ۳ مرحله ساده (۱۰۰% تضمینی) 

وقتی کالری کمتری نسبت به سوزاندن بدنتان مصرف می کنید، بدن شما به دنبال ذخایر انرژی خود به نام گلیکوژن است. گلیکوژن در بدن شما به آب متصل است، بنابراین وقتی گلیکوژن برای سوخت بدن سوزانده می شود ، آب آن نیز آزاد می شود.

به همین دلیل است که ممکن است در هفته اول کاهش وزن را تجربه کنید. هنگامی که بدن شما ذخایر گلیکوژن خود را مصرف کرد، کاهش وزن شما باید بین ۱ تا ۲ پوند (۰.۴۵-۰.۹ کیلوگرم) در هفته تثبیت شود.

به گفته متخصصان، کاهش ۱ تا ۲ پوند (۰.۴۵ تا ۰.۹ کیلوگرم) در هفته یک نرخ سالم و مطمئن است، در حالی که کاهش وزن بیشتر از این مقدار بسیار سریع در نظر گرفته می شود. با این حال، ممکن است در هفته اول برنامه ورزشی یا رژیم غذایی بیش از این مقدار از دست بدهید.

کاهش وزن سریع چیست

امکان بازگشت وزن در کاهش وزن سریع وجود دارد ؟

کاهش وزن تنها نیمی از کار است. چالش واقعی تثبیت آن در طولانی مدت است. اکثر افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند، تنها پس از یک سال، نیمی از وزنی که از دست داده اند را دوباره به دست می آورند. حتی بدتر از آن، تقریباً همه افرادی که از یک رژیم غذایی پیروی می کنند، پس از ۳ تا ۵ سال تمام وزنی را که از دست داده اند را دوباره به دست می آورند.

به همین دلیل است که کارشناسان معمولا کاهش وزن آهسته اما یکنواخت را پیشنهاد می کنند. اکثر مطالعات نشان می دهد افرادی که با سرعت آهسته اما ثابت وزن کم می کنند، احتمال بیشتری دارد که وزن خود را در درازمدت حفظ کنند.

همچنین، برنامه‌های غذایی با کاهش وزن آهسته ، معمولاً به شما کمک می‌کنند تا رفتارهای غذایی سالمی مانند خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر و مصرف کمتر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند داشته باشید. رفتارهایی مانند این می تواند به شما کمک کند وزن خود را در درازمدت کاهش دهید.

با این حال، چندین مطالعه نشان داده است که کاهش وزن سریع می تواند به همان اندازه کاهش وزن آهسته حتی برای طولانی مدت موثر باشند.

در یک مطالعه، ۱۰۳ نفر به مدت ۱۲ هفته از رژیم کاهش وزن سریع پیروی کردند، در حالی که ۹۷ نفر یک رژیم کاهش وزن آهسته اما ثابت را به مدت ۳۶ هفته دنبال کردند.

تقریباً ۳ سال بعد، تقریباً ۷۰٪ از افراد در هر دو گروه تمام وزنی را که از دست داده بودند، به دست آوردند. این بدان معناست که هر دو رژیم در نهایت به یک اندازه مؤثر بودند.

اگرچه این مطالعات نشان می دهد کاهش وزن سریع به اندازه کاهش وزن آهسته اما ثابت موثر است، بعید است که یک فرد در خانه نتایج مشابهی را داشته باشد.

حفظ کاهش وزن

 

افرادی که در گروه های کاهش وزن سریع بودند، در طول مراحل کاهش وزن و حفظ وزن، از حمایت پزشکان و متخصصان تغذیه برخوردار بودند. تحقیقات نشان می دهد که داشتن حمایت یک متخصص سلامت می تواند شانس شما را برای موفقیت درازمدت کاهش وزن افزایش دهد.

همچنین، پزشکان و متخصصان تغذیه سعی می کنند خطرات سلامتی ناشی از خوردن کالری بسیار کم را به حداقل برسانند. این خطرات شامل از دست دادن عضلات، کمبود مواد مغذی و سنگ کیسه صفرا است.

افرادی تنها این رژیم ها را دنبال می کنند بیشتر در معرض خطربسیاری از شرایط پزشکی قرار دارند.

در کاهش وزن آهسته احتمال کاهش وزن شما و تثبیت آن در طولانی مدت بیشتر است . این رویکرد به شما کمک می‌کند تا رفتارهای تغذیه‌ای سالمی داشته باشید تا وزن خود را کاهش دهید و نسبت به کاهش وزن سریع ایمن‌تر است، به خصوص اگر از حمایت یک متخصص بهداشتی برخوردار نباشید.

عوارض کاهش وزن غیر اصولی و سریع

در حالی که تلاش برای کاهش وزن سریع وسوسه انگیز است، معمولاً توصیه نمی شود.

رژیم هایی که باعث ” کاهش وزن سریع ” می شوند اغلب کالری و مواد مغذی بسیار کمی دارند و ممکن است شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار دهد، به خصوص اگر رژیم کاهش وزن سریع را برای چندین هفته دنبال کنید

در اینجا عوارض کاهش وزن بسیار سریع ارائه شده است.

باعث کاهش حجم توده عضلات می شود کاهش وزن همیشه با از دست دادن چربی یکسان نیست.

در حالی که یک رژیم غذایی بسیار کم کالری می تواند به کاهش وزن سریع کمک کند، اما وزن کم شده ممکن است از ماهیچه ها و آب باشد.

کاهش توده عضلانی

 

در یک مطالعه، محققان ۲۵ نفر را به مدت ۵ هفته تحت یک رژیم غذایی بسیار کم کالری با ۵۰۰ کالری در روز قرار دادند. آنها همچنین ۲۲ نفر را به مدت ۱۲ هفته تحت رژیم غذایی کم کالری ۱۲۵۰ کالری در روز قرار دادند.

پس از مطالعه، محققان دریافتند که هر دو گروه مقدار یکسانی کاهش وزن داشتند. با این حال، افرادی که از رژیم غذایی بسیار کم کالری پیروی کردند، شش برابر بیشتر از افرادی که رژیم کم کالری داشتند، عضله از دست دادند.

خرید بهترین گن لاغری شکم و پهلو

برای رهایی از عوارض کاهش وزن سریع می توانید از فواید گن لاغری بهره ببرید و در کوتاهترین زمان ممکن به هدف خود برسید. اما در انتخاب گن لاغری و سایز مناسب آن باید دقت کنید. پیشنهاد ما به شما گن لاغری فاجات اصل کلمبیا است.

گن لاغری فاجات کلمبیا یک پیشنهاد عالی برای خانم هایی است که می خواهند خیلی سریع از شر چربی های اضافه دور کمر و پهلو خود خلاص شوند. بدون رژیم غذایی و ورزش کردن !

گن ساعت شنی اصل کلمبیا  

خرید بهترین گن لاغری شکم و پهلو

تب گیر ، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن لاغری و زیبایی با گارانتی اصالت کالا

کاهش سوخت و ساز بدن یا متابولیسم

کاهش وزن خیلی سریع ممکن است سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش دهد.

متابولیسم شما تعیین می کند که چه مقدار کالری در روز می سوزانید. کاهش متابولیسم به این معنی است که کالری کمتری در روز می سوزانید.

چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش وزن سریع با خوردن کالری کمتر ممکن است باعث شود تا ۲۳٪ کالری کمتری در روز بسوزانید.

دو دلیل کاهش متابولیسم در رژیم غذایی بسیار کم کالری، از دست دادن عضلات و کاهش هورمون هایی است که متابولیسم شما را تنظیم می کنند، مانند هورمون تیروئید.

متأسفانه، این کاهش متابولیسم ممکن است پس از پایان رژیم غذایی در طولانی مدت ادامه داشته باشد.

باعث کمبود مواد مغذی می شود

اگر به طور منظم کالری کافی مصرف نکنید ، ممکن است دچار کمبود مواد مغذی شوید.

به دلیل اینکه تامین مواد مغذی مهم مانند آهن، فولات و ویتامین B12 در یک رژیم غذایی کم کالری دشوار است.

کمبود مواد مغذی

 

به پیامدهای کمبود مواد مغذی در زیر اشاره شده است.

  1. ریزش مو : وقتی مصرف کالری محدود شود ، بدن شما نمی تواند مواد مغذی لازم برای رشد مو را دریافت کند بنابراین باعث ریزش مو می شود.
  2. خستگی شدید : ممکن است در رژیم غذایی بسیار کم کالری شما به اندازه کافی آهن، ویتامین B12 و فولات دریافت نمی کنید بنابراین شما ممکن است دچار خستگی شدید و کم خونی شوید.
  3. عملکرد ضعیف سیستم ایمنی: عدم دریافت کالری و مواد مغذی کافی ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.
  4. استخوان های ضعیف و شکننده : ممکن است ناشی از کمبود ویتامین D، کلسیم و فسفر در رژیم غذایی باشد.

خوشبختانه، شما می توانید با داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی کامل و فرآوری نشده از کمبود مواد مغذی جلوگیری کنید. این غذاها در هر گرم کالری کمتری دارند و همچنین باعث احساس سیری می شود که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود

سنگ های صفراوی قطعات سخت شده ای از مواد هستند که در داخل کیسه صفرا تشکیل می شوند. آنها می توانند یک عارضه جانبی دردناک از دست دادن سریع وزن باشند.

به طور معمول، کیسه صفرا شیره های گوارشی را آزاد می کند تا غذای چرب را تجزیه کند تا هضم شود. اگر غذای زیادی نمی خورید، کیسه صفرا مجبور نیست شیره های گوارشی را آزاد کند.

باقی ماندن شیره گوارشی در صفرا باعث می شود که مواد داخل آن فرصت داشته باشند به یکدیگر بپیوندند و سنگ کیسه صفرا تشکیل شود.

سنگ های کیسه صفرا می توانند در داخل دهانه کیسه صفرا گیر کرده و باعث حمله سنگ کیسه صفرا شوند که می تواند باعث درد شدید و سوء هاضمه شود.

سنگ کیسه صفرا از عوارض کاهش وزن سریع

سایر عوارض جانبی

کاهش سریع وزن در یک رژیم غذایی بسیار کم کالری با چندین عارضه جانبی دیگر مرتبط است، از جمله :

  • گرسنگی
  • خستگی
  • زود رنجی
  • احساس سرما
  • گرفتگی عضلات
  • سرگیجه
  • یبوست یا اسهال
  • کم آبی بدن

کاهش وزن سریع با خطرات بسیاری برای سلامتی همراه است شامل از دست دادن عضله، کاهش متابولیسم، کمبود مواد مغذی ، سنگ کیسه صفرا و سایر عوارض جانبی.

نکاتی برای کمک به سرعت مناسب کاهش وزن

اگرچه کاهش وزن آهسته جذاب نیست ، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای سرعت بخشیدن به این روند انجام دهید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند با سرعتی سالم وزن کم کنید.

  • پروتئین بیشتری بخورید : یک رژیم غذایی با پروتئین بالا مانند رژیم دوکان می تواند به افزایش متابولیسم کمک کند ، شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد وباعث حفظ توده عضلانی شود.
  • شکر و نشاسته را کاهش دهید: تحقیقات نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند وزن بیشتری از دست می دهند. کاهش مصرف شکر و نشاسته به شما کمک می کند تا مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید.
  • آهسته غذا خوردن : جویدن غذا به طور کامل می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید و غذای کمتری بخورید.

آهسته غذا خوردن برای لاغری

 

  • چای سبز یا چای اولانگ بنوشید: تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز ممکن است متابولیسم شما را ۴ تا ۵ درصد افزایش دهد و ممکن است چربی سوزی را تا ۱۷٪ بالا ببرد.
  • استراحت کافی داشته باشید: کمبود خواب ممکن است سطح گرلین، هورمون گرسنگی را افزایش دهد و سطح لپتین، هورمون سیری را کاهش دهد. این بدان معنی است که خواب ضعیف می تواند شما را گرسنه کند و روند کاهش وزن را سخت تر کند.
  • یک ورزش با شدت بالا را امتحان کنید : تمرین اینتروال با شدت بالا (HIIT) شامل تمرینات کوتاه و شدید است. برخلاف تمرینات هوازی معمولی، HIIT که به عنوان کاردیو نیز شناخته می‌شود، مدت‌ها پس از تمرین به کالری سوزی ادامه می‌دهد.
  • فیبر محلول بخورید: تحقیقات نشان می دهد که فیبر محلول ممکن است به شما در سوزاندن چربی، به ویژه چربی شکم کمک کند.

راه‌های زیادی برای کاهش وزن سریع‌ وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید سعی کنید پروتئین بیشتری بخورید، آهسته غذا بخورید، قند و نشاسته را کاهش دهید و تمرینات مقاومتی یا تمرینات تناوبی با شدت بالا انجام دهید.

حتما بخوانید :  کاهش وزن اصولی و سریع با رعایت ۱۰ نکته طلایی

اگر می‌خواهید وزن کم کنید و آن را حفظ کنید، سعی کنید آن را با سرعت آهسته اما ثابت ۱-۲ پوند (۰.۴۵-۰.۹ کیلوگرم) در هفته کاهش دهید.

تحقیقات نشان می دهد که کاهش وزن آهسته و پیوسته برای طولانی مدت آسان تر است زیرا برای ایجاد رفتارهای غذایی سالم بهتر است و بسیار ایمن تر از کاهش وزن سریع است.

کاهش وزن خیلی سریع ممکن است خطر عوارض جانبی از جمله کاهش عضله، کاهش متابولیسم، کمبود مواد مغذی، سنگ کیسه صفرا و بسیاری از خطرات دیگر را افزایش دهد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که بخواهید بدون حمایت یک متخصص سلامت به سرعت وزن کم کنید.

اگرچه کاهش وزن آهسته ممکن است به اندازه کاهش وزن سریع جذاب به نظر نرسد، اما راه های زیادی برای کمک به کاهش وزن ایمن وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید مصرف پروتئین خود را افزایش دهید، قند و نشاسته را کاهش دهید و چای سبز بیشتری بنوشید.

تغییر آهسته رفتارهای خوردن و ورزش به کاهش وزن سریع و حفظ آن در دراز مدت کمک می کند.

source : Is It Bad to Lose Weight Too Quickly?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *