زایمان طبیعی یا سزارین

زایمان طبیعی یا سزارین ؟ کدام برای شما بهتر است

وقتی نوبت به زایمان می رسد، همه ما یک هدف داریم: بچه را بیرون بیاوریم! چگونگی انجام آن گاهی یک انتخاب شخصی و گاهی یک ضرورت پزشکی است.

اگر باردار هستید و سعی می کنید تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای شما بهترین است – زایمان طبیعی یا سزارین – تفاوت های کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. همچنین سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید.

این مقاله هر گزینه زایمان، زمان بهبودی ، خطرات و عوارض آن را بررسی می کند. برای اینکه درک بهتری از وضعیت اتاق زایمان داشته باشید، با دو خانم که هم سزارین و هم زایمان طبیعی را تجربه کرده‌اند صحبت کردیم.

تعریف زایمان طبیعی و سزارین چیست ؟

در این مقاله “زایمان طبیعی” یک زایمان واژینال در نظر گرفته می شود که می تواند با یا بدون داروی مسکن یا سایر مداخلات پزشکی انجام شود.

در زایمان طبیعی مدت زمان بستری شدن در بیمارستان ، میزان تزریق و زمان بهبودی کمتر است. برخی از زنان می توانند بدون هیچ مداخله پزشکی زایمان کنند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است به نوعی مداخله نیاز داشته باشند یا درخواست کنند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پیتوسین برای القای زایمان
  • اپیزیوتومی (برش جراحی) برای عبور سر نوزاد بدون پارگی پوست
  • آمنیوتومی یا پارگی مصنوعی غشاهای آمنیوتیک (پارگی کیسه آب)
  • زایمان با فورسپس یا دستگاه وکیوم

تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

گزینه دیگر زایمان سزارین است، که یک روش جراحی برای تولد نوزاد در زمانی است که امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد یا توسط مادر درخواست نشده باشد. سزارین می تواند برنامه ریزی شده باشد یا از نظر پزشکی مورد نیاز باشد.

طبق نظر متخصصان زنان و زایمان شرایط خاصی زایمان سزارین را الزامی می کند. که شامل:

  • نگرانی های پزشکی برای نوزاد
  • حاملگی بیش از یک نوزاد
  • مشکلات جفت
  • زایمان به موقع پیشرفت نمی کند
  • بچه بزرگ است
  • زایمان بریچ
  • عفونت ها یا شرایط مادر، مانند فشار خون بالا یا دیابت

در سال ۲۰۱۸، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش داد که ۳۱.۹ درصد از تولدها از طریق سزارین بوده است.

اگر سزارین کرده اید، دوباره باردار هستید و کاندیدای خوبی هستید، ممکن است پزشک در مورد زایمان طبیعی بعد از سزارین با شما صحبت کند. طبق ACOG، زنانی که سزارین کرده‌اند برای زایمان‌های بعدی دو انتخاب دارند: زایمان سزارین برنامه‌ریزی شده یا زایمان طبیعی.

گفته می شود، زنانی که در معرض خطر پارگی رحم قرار دارند و قبلا سزارین کرده اند کاندیدای خوبی برای زایمان طبیعی نیستند.همچنین اگر برش رحم شما یک برش عمودی کم یا زیاد باشد، ممکن است پزشک برای شما زایمان طبیعی را تجویز نکند. هر دوی این برش‌ها نسبت به برش‌های عرضی یا پهلو به پهلو که در قسمت پایینی رحم ایجاد می‌شوند، خطر پارگی بیشتری دارند.

نحوه عمل سزارین

 

فرق زایمان طبیعی و سزارین چیست ؟

زایمان طبیعی می تواند در بیمارستان، مرکز زایمان یا در خانه انجام شود. برای کنترل درد زایمان برای برخی از خانم ها از داروی ضد درد مانند اپیدورال استفاده می شود.

شما می توانید انتظار سه مرحله در زایمان را داشته باشید : اولیه، فعال و انتقالی (یا مرحله اول، دوم و سوم). یک پرستار یا پزشک به طور دوره ای شما را معاینه می کند تا ببیند در چه مرحله ای قرار دارید، که شامل اندازه گیری دهانه رحم می شود.

زمانی که دهانه رحم به ۱۰ سانتی‌متر رسید ، زمان فشار دادن فرا رسیده است. تیم پزشکی شما در حین فشار دادن و حرکت کودک در کانال زایمان به شما کمک خواهد کرد. هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، همچنان برای زایمان جفت آماده باشید که انقباض جزئی تجربه خواهید کرد.

زایمان سزارین با زایمان طبیعی کاملا متفاوت است. به طور کلی، سزارین یک عمل جراحی است که حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد، در حالی که زایمان طبیعی می تواند ساعت ها طول بکشد. برای این نوع زایمان، پزشک برشی در شکم و رحم شما ایجاد می کند تا نوزاد شما را خارج کند.

پس از بیرون آمدن نوزاد، پزشک بند ناف را بریده، جفت را برمی دارد و برش را می بندد. از آنجایی که این یک عمل جراحی است در حین زایمان به شما بی حسی نخاعی یا اپیدورال داده می شود. بیهوشی عمومی فقط در موارد اضطراری استفاده می شود، به عنوان مثال اگر پلاکت های شما خیلی کم باشد.

اگر پزشک شما بیهوشی عمومی را انتخاب کند، شما بیدار نخواهید بود. برعکس، بلوک اپیدورال، که قسمت پایینی بدن شما را بی‌حس می‌کند، به شما امکان می‌دهد در طول عمل بیدار بمانید.

بعد از زایمان سزارین، تیم پزشکی نوزاد شما را معاینه کرده و راه تنفسی آن را قبل از اینکه شما آن را در آغوش بگیرید تمیز می کنند. در حالی که شما در اسرع وقت پس از تولد نوزاد سرپا خواهید بود ، اما ممکن است مانند زایمان طبیعی نباشد.

زایمان سزارین چیست ؟

 

مراقبت های بعد از زایمان

پزشکان به دلایلی ۶ هفته اول پس از زایمان را “دوره نقاهت” می نامند. در این زمان است که بدن شما نیاز به استراحت و رهایی از استرس زایمان دارد.

بهبودی و دوره نقاهت بعد از زایمان طبیعی به اقدامات پزشکی در حین زایمان بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر نیاز به اپیزیوتومی داشتید، بهبودی و دوره نقاهت به احتمال زیاد ۶ هفته کامل طول خواهد کشید. همچنین دردناک تر خواهد بود و نیاز به تغییراتی در برنامه روزانه شما دارد.

مادرانی که بدون پارگی پرینه یا اپیزیوتومی زایمان کرده اند ممکن است در عرض ۳ هفته یا کمتر احساس بهتری داشته باشند. صرف نظر از این، بیشتر زنان حداقل ۱ تا ۲ هفته درد پرینه و خونریزی را تجربه خواهند کرد.

با توجه به نظر متخصصان زنان و زایمان ، بهبودی پس از سزارین شبیه به هر عمل جراحی است. شما باید ۲ تا ۴ روز اول بعد از عمل در بیمارستان بمانید. حرکت کردن ، از جمله داخل و خارج شدن از رختخواب، اغلب دشوار و بسیار دردناک است.

در چند هفته اول، ممکن است متوجه شوید که جای زخم شما خارش یا درد دارد. این بخشی از روند درمان است. همچنین ممکن است به مدت ۴ تا ۶ هفته دچار گرفتگی، خونریزی شوید یا کمی ترشح داشته باشید. پزشک روند بهبودی شما را در قرار ملاقات ۶ هفته ای شما مجددا ارزیابی می کند تا مشخص کند چه فعالیت هایی را می توانید از سر بگیرید.

نمونه اول :

برای نمونه یکی از خانم هایی که اولین زایمانش به روش سزارین بود و دومین زایمان آن به روش طبیعی انجام شد.

دوره نقاهت بعد از سزارین او در واقع بسیار ساده تر از زایمان طبیعی او بود.

من فقط چند روز پس از سزارین احساس خوبی داشتم و حتی آماده بودم تا چند هفته بعد ورزش را شروع کنم. در زایمان دوم به روش طبیعی با داشتن اپیزیوتومی دوره نقاهت بعد از زایمان چالش برانگیز بود . استفاده از دستشویی , نشستن و ایستادن دردناک بود . این درد هفته‌ها ادامه داشت و زمان زیادی طول کشید تا به فعالیت‌های روزمره ام بازگردم.

دوره نقاهت بعد از زایمان

 

با این اوصاف، این خانم فکر می‌کند که اگر اپیزیوتومی انجام نمی‌داد، دوره نقاهت زایمان طبیعی آسان‌تر است و در بازه زمانی بسیار کوتاهتری به حالت عادی بازمی گردد.

نمونه دوم :

برای خانمی دیگر که بعد از سزارین دو زایمان طبیعی داشته است. در زایمان طبیعی نسبت به سزارین احساس راحتی بیشتری داشته است.

من هر دو زایمان طبیعی را با VBAC اپیدورال و بدون دارو تجربه کرده‌ام و می‌توانم بگویم که بدون دارو حتی راحت‌تر از زایمان طبیعی با دارو بود. برای من، دوره نقاهت زایمان واژینال بدون دارو عمدتاً با کمترین آسیب بافتی در بین تمام زایمان‌هایم همراه بود

مهم است که بدانید هر بدن و هر تولد متفاوت است. اغلب اوقات، زایمان های بعدی دوره نقاهت راحت تری دارند، اما نه همیشه.

عوارض زایمان طبیعی بیشتره یا سزارین ؟

هر دو زایمان واژینال یا سزارین با خطرات و عوارض احتمالی همراه هستند. زنانی که از طریق واژینال زایمان می کنند ممکن است پارگی پرینه را تجربه کنند یا به اپیزیوتومی یا بخیه نیاز داشته باشند و بهبودی آنها چندین هفته به طول انجامد. علاوه بر این، بسیاری از زنان پس از زایمان واژینال، مشکلاتی را با کنترل مثانه یا افتادگی اندام تجربه خواهند کرد.

و مانند سایر جراحی های بزرگ، سزارین خطرات و عوارض بالقوه ای دارد. با توجه به ACOG، مشکلات می تواند با عفونت، از دست دادن خون، لخته شدن خون، آسیب به روده یا مثانه، و واکنش به بیهوشی یا دارو رخ دهد.

اگر در مورد هر دو زایمان طبیعی یا سزارین سؤالی دارید، حتماً در طول ویزیت های قبل از زایمان با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید کدام گزینه برای شما بهترین است.

ایجاد یک برنامه زایمان که اهداف شما را برای زایمان مشخص کند، می تواند به شما در آماده شدن برای زایمان کمک کند. و چه شامل زایمان واژینال یا سزارین باشد، هدف نهایی به دنیا آوردن یک نوزاد سالم است.