داروی آیورودا قرن هاست که برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. یکی از این موارد رگهای واریسی است. که رگهایی متورم و پیچ خورده هستند و معمولا در پاها وجود دارند.

در این طب سنتی برای واریس از انواع مختلفی از درمان استفاده می شود ، از جمله داروهای سنتی و شیوه های زندگی.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روشهای درمانی آیورودا برای واریس ، آنچه که در مورد اثربخشی آنها گفته شده و اینکه آیا این روش ایمن است ، به مطالعه ادامه دهید.

حتما بخوانید :  ۱۰ راهکار ساده برای درمان خانگی واریس

درمان های آیورودا یا طب سنتی برای درمان واریس

در آیورودا ، هر فرد از تعادل بی نظیری از سه طبع یا دوشا تشکیل شده است. که شامل موارد زیر است :

  • vata (هوا و فضا)
  • pitta (آتش و آب)
  • kapha (خاک و آب)

هر طبعی می تواند بر عملکردهای خاص بدن تأثیر بگذارد ، و عدم تعادل باعث ایجاد بیماری می شود. به همین دلیل ، درمان های آیورودا بر حفظ تعادل سه طبع  یا دوشا متمرکز است.

رگهای واریسی به دلیل عدم تعادل در طبع یا دوشا واتا اتفاق می افتد. حال بیایید نگاهی دقیق به جنبه های مختلف درمان آیورودا یا طب سنتی هند برای رگهای واریسی بیندازیم.

طب سنتی آیورودا برای واریس

 

رژیم غذایی برای واریس در طب سنتی

یکی از عواملی که می تواند بر عدم تعادل دوشا تأثیر بگذارد رژیم غذایی است. به همین دلیل ، طب سنتی برای واریس ممکن است شامل دوری کردن از غذاهایی باشد که عدم تعادل واتا را برطرف می کنند.

انواع مواد غذایی که باید از آن دوری شود عبارتند از:

  • غذاهای تلخ : غذاهای تلخ طعم تند و خشک دارند. چند نمونه شامل سبزیجات سبز برگ ، بادمجان و خربزه تلخ است.
  • غذاهای تند : غذاهایی با طعم تند هستند. برخی از نمونه ها شامل چیلی ، شلغم و تربچه است.
  • غذاهای قابض :غذاهایی هستند که باعث احساس خشکی در دهان می شوند. غذاهای قابض می تواند شامل برخی از انواع حبوبات ، غلات و میوه ها باشد.

داروهای آیورودا برای درمان واریس پا

داروهای آیورودا داروهای سنتی هستند که شما اغلب به صورت خوراکی مصرف می کنید. مطابق با Everyday Ayurveda ، چندین داروی مختلف وجود دارد که می تواند به درمان رگ های واریسی کمک کند.

لیست مواد تشکیل دهنده داروهای آیورودا گاهی اوقات گسترده است. آنها می توانند حاوی انواع محصولات طبیعی باشند ، از جمله:

  • گیاهان
  • محصولات حیوانی
  • مواد معدنی
  • فلزات

رژیم آیورادا برای واریس

 

ماساژ ابهیانگا برای رگهای واریسی

ابهیانگا نوعی ماساژ آیورودا است که در آن روغن گرم و دم کرده گیاهان را به کل بدن مالیده می شود. اعتقاد بر این است که دوشا را به تعادل می رساند.

زالو درمانی برای درمان واریس

زالو درمانی با هدف بهبود جریان خون بهتر در اطراف رگهای واریسی انجام می شود. وقتی یک زالو به پوست شما می چسبد ، به طور طبیعی یک ترکیب رقیق کننده خون ترشح می کند. این باعث می شود که خون در منطقه آسیب دیده هنگام تغذیه زالو جریان داشته باشد.

انما درمانی

این نوع درمان شامل استفاده از تنقیه دارویی است. که به صورت رکتال و بر اساس یک برنامه خاص انجام می شوند. مانند داروهای آیورودا ، آنها حاوی انواع مختلفی از مواد طبیعی هستند.

آیا طب سنتی یا آریوردا برای درمان واریس موثر هستند ؟

مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه (NCCIH) خاطرنشان می کند که در حال حاضر آزمایشات بالینی یا بررسی های تحقیقاتی بسیار کمی نشان می دهد که درمان های آیورودا موثر است.

با این حال ، NCCIH پیشنهاد می کند که تحقیقات ممکن است به طور آزمایشی برخی از درمان های آیورودا را برای موارد زیر حمایت کند:

  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • کولیت زخمی
  • دیابت نوع ۲

آیا درمان آیورودا برای واریس پا موثر است

 

واریس چطور؟

در حال حاضر مطالعات علمی کمی بر روی درمان آیورودا یا طب سنتی برای واریس تمرکز دارند. بیشتر اطلاعات موجود به صورت مطالعات کوچک یا مطالعات موردی است.

یک مطالعه موردی ۲۰۱۳ منبع معتمد در مورد درمان آیورودایی زخم های واریسی در یک مرد ۶۱ ساله بررسی های لازم را انجام داد . این درمان شامل داروهای آیورودا و انما تراپی بود. زخم بعد از کل دوره درمان بیش از ۸۰ درصد بهبود یافت.

یک مطالعه موردی در سال ۲۰۱۸ در مورد درمان یک مرد ۵۴ ساله گزارش شد که به دلیل تورم ورید به بیمارستان رفته بود. در این مورد ، وی سابقه درمان آیورودا را داشت. برای درمان او از لیزردرمانی استفاده شد.

یک مطالعه قدیمی تر ۱۹۹۸ زالو درمانی را برای کاهش ادم و زخم های واریسی در ۲۰ فرد بررسی کرد. محققان دریافتند که زالو درمانی زخم ها را بهبود می بخشد و ادم را کاهش می دهد ، اگرچه آنها اشاره کردند که آزمایشات کنترل شده بیشتری لازم است.

اگرچه ارتباط مستقیمی با رگهای واریسی ندارد ، اما یک مطالعه آزمایشی در سال ۲۰۱۱ از ۲۰ منبع معتبر دریافت که ماساژ آبهیانگا فشار خون را در برخی از شرکت کنندگان کاهش می دهد. از آنجا که فشار زیاد در وریدها به رگهای واریسی کمک می کند ، این می تواند نشان دهد که ماساژ ابهیانگا ممکن است برای این واریس مفید باشد ، با این وجود ، تحقیقات بیشتری لازم است.

تحقیقات در مورد اثربخشی درمان های آیورودا برای واریس در حال حاضر محدود است و مشاهدات مطالعات موردی متفاوت است. به طور کلی ، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی داروی آیورودا برای رگهای واریسی مورد نیاز است.

درمان واریس با روش سنتی هندی

 

آیا طب سنتی یا آریوردا برای واریس بی خطر است؟

مهم است که بدانید برخی از داروهای آیورودا حاوی مواد مضر خطرناکی هستند. که می توانند شامل فلزاتی مانند:

  • سرب
  • آرسنیک
  • جیوه

به عنوان مثال ، یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ طبق منابع معتبر ۲۳۰ داروی مختلف آیورودا را برای خرید آنلاین آزمایش کردند. این تحقیق نشان داد که ۲۰.۷ درصد محصولات حاوی مقادیری قابل تشخیص از سرب ، آرسنیک یا جیوه هستند.

علاوه بر این ، داروهای آیورودا می تواند شامل طیف گسترده ای از محصولات گیاهی و حیوانی باشد. از آنجا که بسیاری از آنها بلعیده می شود و یا برای پوست استفاده می شود ، ممکن است واکنش آلرژیک یا تداخل دارویی داشته باشد.

اگر می خواهید درمان آیورودا برای واریس را امتحان کنید ، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هرگونه نگرانی در مورد ایمنی یا عوارض جانبی احتمالی که ممکن است تجربه کنید ، به شما مشاوره دهند.

علائم رگ های واریس

گزینه های دیگر برای درمان واریس پا

حال بیایید برخی دیگر از گزینه های درمانی واریس را بررسی کنیم.

مراقبت در منزل

چند کار وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به تسکین علائم واریس کمک کند. این شامل:

لگد زدن به عقب : هدف این است که از ایستادن یا نشستن طولانی مدت جلوگیری کنید ، که باعث بدتر شدن واریس می شود. سعی کنید گاهی اوقات استراحت کنید ، پاهای خود را بالا ببرید تا بالاتر از سطح قلب قرار بگیرد.

استفاده از جوراب واریس : جوراب های واریس فشار ملایمی به پاهای شما وارد می کنند و به جریان خون کمک می کنند. آنها ممکن است در برخی از افراد علائم واریس را تسکین دهند.

مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) :داروهای OTC مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است به کاهش ناراحتی و تورم واریس کمک کنند.

ورزش منظم : فعال ماندن می تواند به جریان بهتر خون در رگ های شما کمک کند.

کاهش وزن : اگر اضافه وزن یا چاقی دارید ، کاهش وزن می تواند به کاهش فشار روی رگ ها کمک کند. پزشک می تواند با شما همکاری کند تا یک برنامه کاهش وزن مناسب داشته باشید.

داروهای گیاهی برای واریس : داروهای گیاهی واریس اغلب حاوی موادی مانند شاه بلوط اسب و عصاره برگ درخت انگور قرمز است. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی این روش های درمانی لازم است.

حتما بخوانید :  آیا استفاده از روغن برای درمان واریس موثر است ؟

درمان های پزشکی

این احتمال وجود دارد که پزشک بسته به شدت واریس ، درمان ها یا روش های دیگری را نیز توصیه کند.

برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • لیزر درمانی
  • اسکلروتراپی
  • مسدود کردن رگها
  • عمل جراحي
  • داروهایی مانند دیوسمیپلکس

درمان پزشکی واریس

 

چه موقع برای درمان واریس با یک دکتر صحبت کنیم

در صورتی که:

  • از شکل ظاهری آنها خوشتان نمی آید.
  • اگرعلائم واریس شما را از انجام کارهای روزمره بازمی دارد.
  • علائمی داشته باشید که با مراقبت در منزل بهتر نشده یا بدتر می شود.
  • علائمی مانند زخم ، تغییرات پوستی یا خونریزی باشد.
  • به علائم لخته خون مانند قرمزی ، تورم و حساسیت حساس باشید.

درمان آیورودا یا طب سنتی برای واریس می تواند شامل چندین نوع روش درمانی باشد. شامل داروهای آیورودا ، ماساژ و تغییرات رژیم غذایی باشند.

تحقیقات در مورد روشهای درمانی آیورودا برای واریس در حال حاضر محدود به مطالعات موردی و مطالعات کوچکتر است. به طور کلی ، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی درمان های آیورودا برای این بیماری لازم است.

درمان های آیورودا می تواند حاوی مواد شیمیایی مضر باشد و همچنین ممکن است باعث واکنش آلرژیک یا تداخل دارویی شود. به دلیل این خطرات ، همیشه قبل از انجام درمان های آیورودا ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

source : Ayurvedic Treatment for Varicose Veins: Does it Work?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *