داشتن اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. از دست دادن وزن می تواند ناامید کننده و دشوار باشد ، اما با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، کاهش تنها ۵-۱۰ درصد از وزن بدن می تواند فواید قابل توجهی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

برای شخصی که ۲۵۰ پوند یا ۱۱۴ کیلوگرم وزن دارد ، این به معنای از دست دادن ۱۲-۲۵ پوند یا ۵.۷-۱۱.۴ کیلوگرم است. میزان اندکی کاهش وزن می تواند دستاورد مهمی باشد.

کاهش وزن مداوم و آرام ، مثلاً ۱–۲ پوند در هفته ، اغلب بهتر از این است که خیلی سریع لاغر شوید ، زیرا با رسیدن فرد به وزن مورد نظر ، احتمال تثبیت وزن آن بیشتر است.

حتما بخوانید : استپ وزن + ۱۴ راه ساده برای شکستن آن و لاغری سریع 

روش های نوین درمان چاقی

درمان چاقی با ورزش و تغییر در رژیم غذایی از ابزارهای مفید لاغری هستند. برای برخی از افراد ، این دو مورد موثر نیستند. در این حالت ، دارو یا جراحی می تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد.

گاهی اوقات ، یک وضعیت سلامتی – مانند یک مشکل هورمونی – می تواند منجر به افزایش وزن شود. در این حالت ، درمان عدم تعادل هورمون ها می تواند به حل مشکل و کاهش وزن کمک کند.

روش های نوین درمان چاقی

 

۱- برای درمان چاقی چه بخوریم ؟

یکی از دلایل اضافه وزن و تجمع چربی این است که فرد بیش از اندازه لازم کالری مصرف می کند. با گذشت زمان ، این امر می تواند منجر به چاقی و افزایش وزن شود.

برخی از مواد غذایی به احتمال زیاد منجر به افزایش وزن می شوند. برخی از غذاهای فرآوری شده شامل مواد افزودنی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. که می تواند تغییراتی در بدن ایجاد کند که منجر به افزایش وزن و چاقی می شود.

کاهش مصرف غذای فرآوری شده ، تصفیه شده و آماده که دارای مقدار زیادی قند و چربی است و افزایش مصرف غلات سبوس دار و سایر غذاهای پر فیبر – مانند میوه ها و سبزیجات تازه – می تواند به کاهش وزن فرد ، جلوگیری از سرطان سینه و درمان چاقی کمک کند.

یکی از مزایای رژیم غذایی با فیبر بالا این است که بدن سریعتر احساس سیری می کند و باعث می شود فرد کمتر غذا بخورد. غلات کامل به فرد کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کند ، زیرا آنها انرژی خود را با سرعت کمتری آزاد می کنند.

فیبر و غلات کامل همچنین می توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سندرم متابولیک کمک کنند. سندرم متابولیک یک بیماری است که شامل دیابت نوع ۲ ، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی است. این بیماری بیشتر در افراد چاق دیده می شود.

یک پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما در ارائه یک استراتژی و احتمالاً یک برنامه مناسب کاهش وزن و درمان چاقی کمک کند.

برای چاقی چه بخوریم

 

از رژیم لاغری سریع دوری کنید

تلاش برای کاهش سریع وزن با رژیم لاغری خطرات زیر را به همراه دارد:

  • باعث ایجاد مشکلات جدید سلامتی می شود.
  • کمبود ویتامین می تواند رخ دهد.
  • دستیابی به کاهش وزن سالم دشوارتر است.

در برخی موارد ، پزشک ممکن است برای درمان چاقی شدید یک رژیم مایع بسیار کم کالری را تجویز کند. یک متخصص باید این استراتژی را کنترل کند تا اطمینان حاصل شود که فرد در هنگام رعایت رژیم غذایی ایمن است.

۲. فعالیت بدنی

در حالی که بدن حتی در زمان نشستن یا خوابیدن باعث سوزاندن برخی از کالری ها می شود ، اما برای اکثر افراد هرچه تحرک بیشتری داشته باشند ، بدن کالری بیشتری می سوزاند.

با این حال ، این روش می تواند زمان بر باشد. برای از دست دادن یک پوند چربی ، فرد باید ۳۵۰۰ کالری بسوزاند.روش های خوب برای شروع فعالیت عبارتند از:

  • تند راه رفتن
  • شنا كردن
  • به جای آسانسور از پله استفاده کنید.
  • زود پیاده شدن از اتوبوس یا مترو و پیاده روی بقیه راه

انجام کارهایی مانند باغبانی ، کارهای خانه یا پیاده روی همراه یک سگ همه در این امر سهیم هستند. CDC پیشنهاد می کند ۶۰-۹۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در بیشتر روزهای هفته داشته باشید.

افرادی که عادت به ورزش ندارند و یا به دلیل مشکلات سلامتی یا حرکتی فعالیت در آنها دشوار است ، باید با یک متخصص بهداشت در مورد چگونگی ورزش  برای لاغری باسن ، شکم و پهلو و نحوه شروع آن صحبت کنند.

فردی که عادت به ورزش ندارد نباید فعالیت خیلی سختی را شروع کند ، زیرا این امر می تواند برای سلامتی او ضرر داشته باشد.

ورزش برای چاقی

 

۳- داروهای کاهش وزن

گاهی اوقات پزشک برای کمک به کاهش وزن فرد دارویی مانند اورلیستات (Xenical) تجویز می کند. با این حال ، پزشک معمولا تنها تحت شرایط زیر برای فرد دارو تجویز می کند :

  • تغییرات رژیم غذایی و ورزش که منجر به کاهش وزن فرد نشده است.
  • وزن فرد سلامتی او را به میزان قابل توجهی تهدید می کند.

انستیتوی ملی بهداشت خاطرنشان می کند که افراد باید در کنار رژیم کم کالری از دارو برای درمان چاقی استفاده کنند. بنابراین اورلیستات جایگزین تغییر سبک زندگی فرد نمی شود.

عوارض جانبی شامل علائم گوارشی مانند مدفوع چرب و افزایش یا کاهش مدفوع است. برخی از افراد اثرات ناخواسته ای را بر روی سیستم تنفسی ، عضلات و مفاصل ، سردرد گزارش کرده اند.

از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ ، پزشکان نیز توانستند سیبوترامین تجویز کنند ، اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به دلیل نگرانی در مورد عوارض جانبی جدی ، تأیید را در سال ۲۰۱۰ پس گرفت.

دارو برای درمان چاقی

 

۴. جراحی

جراحی زیبایی یا چاقی شامل برداشتن یا تغییر بخشی از معده یا روده کوچک فرد است به طوری که آنها به اندازه قبل غذا نخورند یا کالری جذب نکنند. این جراحی می تواند به فرد در کاهش وزن کمک کند و همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا ، دیابت نوع ۲ و سایر جنبه های سندرم متابولیک را که می تواند همراه با چاقی باشد را ، کاهش دهد و در درمان چاقی موثر باشد.

جدیدترین روش لاغری سریع با مرکز خرید گن لاغری ساعت شنی اصل کلمبیا

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

جراحی یا می تواند معده را کوچکتر کند ، یا می تواند بخشی از سیستم هضم را دور بزند.

۱- اسلیو معده یا باندینگ معده

جراح از اسلیو معده یا باند معده برای کوچکتر شدن معده استفاده می کند. پس از عمل ، فرد نمی تواند در هر وعده بیش از یک فنجان غذا مصرف کند. این جراحی میزان مصرف غذا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

۲- بای پس معده

این روش غذا را قادر می سازد تا قسمتهایی از سیستم هضم ، بخصوص قسمت اول بخش میانی روده کوچک را دور بزند. همچنین ممکن است اندازه معده را کاهش دهد. این امر به طور کلی از روش های کوچک کننده معده موثرتر است ، اما خطر کمبود ویتامین و مواد معدنی بیشتر است ، زیرا بدن قادر به جذب بسیاری از مواد مغذی نخواهد بود.

پزشک ممکن است بسته به نیازهای فردی ، جراحی را برای شخصی که BMI بالاتر از ۳۰ دارد ، توصیه کند.

این شامل:

  • آیا به دلیل چاقی عوارضی دارند یا نه
  • اثربخشی درمان های غیر جراحی که قبلاً انجام داده اند

جراحان غالباً جراحی چاقی را به عنوان روش لاپاراسکوپی انجام دهند.

چاقی و اضافه وزن

 

۵. درمان هورمونی برای درمان اضافه وزن

درمان هورمونی ممکن است روزی در آینده به افراد چاق کمک کند و گزیته خوبی برای درمان چاقی باشد . دانشمندانی که مطالعه ای را در سال ۲۰۱۴ منتشر کردند ، خاطرنشان کردند که بخشی از موفقیت جراحی چاقی ممکن است به دلیل تاثیر هورمون های روده باشد.

مهار این هورمون ها می تواند به گزینه های جدید و غیر جراحی منجر شود. محققان پیشنهاد می کنند که ترکیب برخی از هورمون ها می تواند یک درمان موثر باشد.

حتما بخوانید : لاغری شکم و پهلو با بهترین و سالم ترین روش لاغری

۶. قهوه ای شدن سلولهای چربی سفید

انسان و سایر پستانداران دارای دو نوع سلول چربی هستند:

  • سلول های چربی قهوه ای کالری می سوزانند و گرما تولید می کنند.
  • سلولهای چربی سفید کالری ذخیره می کنند.

دانشمندان برای درمان چاقی به دنبال روش هایی برای تغییر برنامه سلول های چربی سفید بوده اند تا رفتار آنها بیشتر شبیه سلول های چربی قهوه ای باشد. آنها این سلولهای چربی را “بزرگ” می نامند.

اگر آنها بتوانند این کار را انجام دهند ، ممکن است بتوانند درمانی ایجاد کنند که باعث شود بدن با سرعت بیشتری چربی بسوزاند.

کارشناسان هنوز نمی دانند که چگونه به این مهم دست یابند ، اما یک تیم تحقیقاتی که مقاله ای را در نشریه Nature Review Molecular Cell Biology منتشر کرد ، ابراز امیدواری کرد که ابزارهای جدید ژنتیکی موجود می توانند کلید اصلی را داشته باشند.

عوارض چاقی برای سلامتی

چاقی برای سلامتی می تواند عوارض زیادی داشته باشد.

برخی از این موارد – مانند دیابت نوع ۲ ، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا – زیر چتر سندرم متابولیک قرار می گیرند ، مجموعه ای از ویژگی ها که اغلب با هم اتفاق می افتند ، اغلب با اضافه وزن و چاقی.

عوارض چاقی برای سلامتی

 

درمان چاقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خطرات سلامتی که با چاقی افزایش می یابد  عبارتند از:

آرتروز : فشار اضافی روی مفاصل می تواند منجر به تحلیل استخوان و غضروف شود.

بیماری عروق کرونر قلب : بیماری های قلبی هنگامی که فرد وزن اضافی را تحمل کند بیشتر می شود. این اغلب به دلیل سطح کلسترول بالا و فشار اضافی بر قلب و رگهای خونی ایجاد می شود.

بیماری کیسه صفرا : مصرف غذاهایی که دارای مقدار زیادی قند و چربی هستند لزوما ممکن است منجر به چاقی شود ، اما می تواند باعث تولید بیش از حد کلسترول در کبد و در نتیجه ایجاد سنگ صفرا شود.

فشار خون بالا : بافت چربی اضافی در بدن ممکن است موادی را ترشح کند که کلیه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند منجر به فشار خون بالا شود. بدن همچنین ممکن است انسولین اضافی تولید کند و این نیز می تواند فشار خون را افزایش دهد.

مشکلات تنفسی : اگر فشار اضافی بر ریه ها وارد شود و فضای موجود برای تنفس را کاهش دهد ، این مشکل ممکن است رخ دهد.

چندین سرطان : براساس CDC ، ۱۳ نوع سرطان یا بیشتر در اثر ابتلا به چاقی در فرد رخ می دهد مانند سرطان روده بزرگ

آپنه خواب : موسسه ملی قلب ، ریه و خون (NHLBI) خاطرنشان می کند که کاهش وزن اغلب علائم آپنه خواب را بهبود می بخشد.

سکته مغزی : چاقی اغلب در کنار افزایش کلسترول ایجاد می شود. با گذشت زمان ، این خطر انسداد رگ های خونی را افزایش می دهد. اینها به نوبه خود می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود.

دیابت نوع ۲ : این یک جنبه اصلی سندرم متابولیک است.

برای افرادی که نگران اضافه وزن خود هستند ، کمک در دسترس است. تغییر در رژیم غذایی و افزایش ورزش در بسیاری از موارد می تواند برای درمان چاقی موثر باشد و به آنها کمک کند. اگر این موارد کارساز نبود ، پزشک می تواند راه حل دیگری را توصیه کند.

source: What are the treatments for obesity?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *