نحوه پوشیدن جوراب واریس

اصول استفاده از جوراب های واریس ( ضد واریس ) را میدانید ؟

جوراب های واریس

یکی از متدوال ترین روش ها برای درمان واریس و رگ های عنکبوتی استفاده از جوراب ضد واریس است. جوراب واریس با بهبود جریان خون در پاها می تواند علایم بیماری واریس مانند درد و ورم پاها را کاهش دهد. این جوراب ها بیشتر بر ناحیه مچ پا فشار وارد می کنند و به بازگشت خون به سمت قلب کمک زیادی می کنند.

در واقع استفاده از جوراب های واریس باعث می شود خون در خلاف جهت جاذبه زمین به سمت قلب حرکت کند و در بهبود رگ های واریسی بسیار تاثیر گذار است. جوراب های واریس انواع مختلفی دارند که از لحاظ کلاس فشاری برحسب میلیمتر جیوه و نوع آن متفاوت هستند. جوراب ضد واریس برای درمان واریس , رگ های عنکبوتی , بیرون زدگی رگ ها , کاهش خستگی و درد پاها بسیار موثر است.

حتما بخوانید :  درمان واریس و بیماری های وریدی مذمن

انواع جوراب واریس

جوراب ضد واریس جوراب های مخصوصی هستند که روی مچ پا و ساق و یا حتی ران را می پوشانند و  به اندام های شما فشار مشخصی وارد می کنند. جوراب های واریس انواع مختلفی دارند از جمله:

۱- جوراب ضد واریس بالای زانو

جوراب واریس بالای زانو دارای دو کلاس فشاری یک و دو است.کل پاها  از ناحیه ران به سمت انگشتان پا را در برمی گیرد. این جوراب دارای سایز و ارتفاع مختلف است که برای تمامی افراد با سایزهای متفاوت مناسب و قابل پوشیدن است.

قسمت پنجه آن بسته است و روی انگشتان پا را نیز کاملا پوشش می دهد. علاوه براین  درقسمت بالایی جوراب نوار سیلیکونی دانه ای پزشکی و ضد حساسیت وجود دارد که از لیز خوردن و لول شدن جوراب جلوگیری می کند.

۲- جوراب واریس زیر زانو

جوراب واریس زیر زانو دارای دو کلاس فشاری یک و دو است. این جوراب کل پا تا زیر زانو را در بر می گیرد. جوراب ضد واریس زیر زانو دارای سایز و ارتفاع  متفاوت می باشد, بنابراین برای تمامی افراد با سایزهای متفاوت مناسب است.

پنجه این نوع جوراب واریس بسته است و روی انگشتان پا را نیز کاملا می پوشاند.

۳- جوراب شلواری واریس

جوراب شلواری واریس کل ران و ناحیه لگنی را  در بر می گیرد و قسمت پنجه این جوراب بسته است و کل انگشتان پا را پوشش می دهد. این جوراب برای سایزهای متفاوت مناسب است.

جوراب شلواری شیشه ای یکی از محصولات خوب جوراب واریس است و برای افرادی مناسب است که در طولانی مدت روی پای خود می ایستند.

اصول استفاده از جوراب های واریس

در قسمت قبل به راه های درمان واریس اشاره شد حال با اصول استفاده از جوراب واریس آشنا شوید.

  1. جوراب ضد واریس نو را ابتدا بشویید تا علاوه بر پوشیده شدن راحت، سفتی آن کمتر شود.
  2. جوراب واریس را اول صبح که تورم پای شما در کمترین میزان است بپوشید / اگر در زمان دیر تری قصد پوشیدن جوراب را دارید قبل از آن ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پاها را بالا بگیرید و سپس جوراب را بپوشید.
  3. جهت پوشیدن جوراب واریس حتما روی یک سطحی که پشت سفتی دارد بنشینید (پوشیدن جوراب در تخت خواب کار مناسبی نیست)
  4. برخی افراد جهت پوشیدن از دستکش های لاستیکی مانند دستکش ظرفشویی استفاده می کنند که باعث چسبیدن جوراب به دستکش و پوشیدن راحت تر می شود.
  5. برای راحتی در پوشیدن جوراب ضد واریس با فشار بالا بهتر است از پاپوش هایی از جنس ابریشم و یا حتی پودر استفاده شود.
  6. مرطوب کننده های پوست و یا پماد هایی که حتی درمان زخم های وریدی بکار می روند علاوه بر کثیف کردن جوراب واریس و خراب شدن آنها می شوند. بهتر است جوراب واریس را روزانه بشویید / بهتر است با آب سرد و با دست شسته شوند البته می توان آنرا با صابون یا یک شوینده ملایم در ماشین لباسشویی نیز با آب سرد شست. جهت خشک کردن از ماشین لباسشویی استفاده نشود و آنرا به آرامی در سطح صاف پهن یا آویزان کنید تا خشک شوند. همیشه حداقل دو جفت جوراب واریس خریداری کنید تا در زمان خشک شدن یک جفت ، از جفت دیگر استفاده کنید.
  7. اگر به لاتکس حساسیت دارید باید جوراب های واریس ضد حساسیت خریداری کنید.
  8. اگر نمی توانید جوراب واریس خود را بپوشید با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید.

نحوه پوشیدن جوراب واریس

نحوه پوشیدن جوراب واریس

  1. قسمت بالایی جوراب (قسمت ران و ساق) را کاملا روی قسمت پایین و پاشنه جوراب برگردانید.
  2. پای خود را درون جوراب قرار دهید و لبه تا شده را نگه دارید و جوراب را تا روی پا و پاشنه مانند شکل B بپوشید.
  3. سپس به راحتی بقیه جوراب را تا بالا بپوشید و چین خوردگی را صاف کنید.

برای آگاهی از پوشیدن جوراب واریس فیلم زیر را مشاهده کنید :

فواید پوشیدن جوراب واریس

  • پیشگیری از بیماری واریس در افراد شاغلی که کل مدت روز روی پای خود می ایستند.
  • جوراب های واریس با وارد کردن فشار تدریجی, جریان خون در پاها را بهبود می بخشد.
  • جوراب ضد واریس از تورم و لخته شدن خون جلوگیری می کند.
  • با بهبود جریان خون اکسیژن کافی به عضلات بدن میرسد و باعث تسکین آنها می شود.
  • استفاده از جوراب واریس برای ورزشکاران باعث می شود از تورم و خستگی پاهای آنها جلوگیری شود.
  • بعد از جراحی رفع رگ های واریسی استفاده از جوراب واریس به بهبود سریعتر آنها کمک می کند.
  • کنترل کننده انواع نارسایی عروق مانند زخم واریس
  • برای کنترل و درمان ترومبوز وریدی (DVT)
  • برای درمان و کنترل واریس در دوران بارداری

زمان استفاده از جوراب واریس

پوشیدن جوراب ضد واریس در صبح هنگام اهمیت زیادی دارد، قبل از اینکه پاها را پایین بیاورید و از تخت بلند شوید.

خوابیدن در حالت افقی باعث می شود دریچه های رگ ها نسبت به حالت نشسته یا ایستاده عملکرد بهتری داشته باشند. در حالت ایستاده ، نیروی جاذبه وارد می شود و جریان خون به دلیل عملکرد نادرست دریچه های رگ ها دچار اختلال می شوند.
به همین دلیل است که مچ پا و ساق پا معمولاً در هنگام صبح احساس خوبی دارند و با پیشرفت روز متورم و سنگین می شوند.

پوشیدن جوراب واریس در صبح ، دریچه ها را در وضعیت مناسبی قرار می دهد تا از گردش خون سالم در پاهای شما در طول روز پشتیبانی کند.

اگر قبلاً به بیماری وریدی مبتلا شده اید ، جوراب های واریس می توانند به کاهش علائمی مانند زیر کمک کنند :

  • ورم قوزک پا
  • پاهای سنگین یا دردناک
  • خستگی و درد
  • پاهای بی قرار
  • گرفتگی شبانه

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم ؟

مدت زمان پوشیدن جوراب فشاری در طول روز بستگی به نظر پزشک شما دارد. اما این جوراب ها به گونه ای طراحی شده است که در صورت انتخاب فشار متناسب با نیاز فرد، می توان از ابتدای روز هنگام برخواستن از رختخواب آن را پوشید و در پایان روز هنگام رفتن به رختخواب آن را از پا بیرون آورد.

لازم به ذکر است که جوراب واریس نباید در هنگام خواب پوشیده شود. بعد از درآوردن جوراب های واریس برای تسهیل در حرکت جریان خون به سمت بالا, پاهای خود را  در سطحی بالاتر از قلب نگهدارید.

لازم نیست که این جوراب ها را دائما پوشیده باشید و حداکثر زمان استفاده از جوراب های واریس ۱۶ ساعت است که باز هم باید طبق نظر پزشک انجام شود.

عوارض جوراب واریس

اگر بدون مشورت با پزشک از جوراب ضد واریس با کلاس فشار نامتناسب برای افراد با مراحل پیشرفته واریس استفاده شود ممکن است وضعیت بیمار بدتر شود. البته در برخی موارد استفاده از جوراب واریس می تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد از جمله:

  • در مواردی مانند بیماری دیابت پیشرفته که مبتلا به نوروپاتی محیطی هستند استفاده از جوراب های واریس می تواند فرآیند خونرسانی را دچار اختلال کند.
  • افرادی که دارای سابقه جراحی عروق پا هستند باید با احتیاط و مشاوره با پزشک از جوراب های واریس استفاده کنند.
  • در صورت بروز عفونت و تورم در پاها و سابقه بیماری های ریوی و قلبی باید طبق نظر پزشک معالج خود از جوراب های واریس استفاده کنند.
  • در مواردی که در اثر بیماری پوست دچار اختلال حس است ممکن است فرد متوجه میزان فشار جوراب واریس نشود و برای آن مشکلات جدی به وجود بیاید.
  • برای افرادی که دارای سابقه بیماری دیابت و قلبی هستند جوراب واریس باید با احتیاط و زیر نظر پزشک استفاده شود.

حتما بخوانید : راهنمای خرید بهترین مارک جوراب واریس و از کجا تهیه کنیم ؟

استفاده از جوراب های واریس در دوران بارداری

در دوران بارداری به دلیل عوامل مختلفی مثل افزایش ترشح هورمون پرژستین , بزرگ شدن رحم , یبوست و افزایش وزن امکان بروز واریس وجود دارد به دلیل اینکه به رگ های اندام تحتانی فشار وارد می شود و باعث ایجاد واریس می شود.

برای کنترل و درمان واریس در دوران بارداری استفاده از جوراب های واریس بهترین گزینه است. به دلیل اینکه فشار ملایمی به رگ ها وارد می کند و باعث تحریک جریان خون می شود و باعث می شود خون به سمت قلب حرکت کند.

علایم واریس بارداری بعد از بارداری در زمانی که کودک شما ۳ الی ۴ ماه دارد ممکن است از بین برود و نشانی از آن باقی نماند اما در برخی از افراد ممکن است تا ۱ سال آثار آن باقی بماند. استفاده از ماساژ , دارو یا رفلکسولوژی راه حل های خوبی برای درمان واریس در بارداری است.

جوراب های واریس ممکن است واریس را از بین نبرد ، اما می تواند درد و تورم همراه با آن را کاهش دهد.

پاهای خود را روزانه از نظر علائم تحریک و آسیب بررسی کنید و جوراب های ضد واریس را هر ۳ تا ۶ ماه تعویض کنید. پاها و جوراب ها را تمیز و خشک نگه دارید تا به بهترین نتیجه برسید.