اسلیو معده

اگر به دنبال جراحی برای کاهش وزن هستید ، احتمالا از عمل اسلیو معده آگاه هستید ، که یک گزینه جراحی دائمی برای درمان چاقی است. عمل اسلیو در حال حاضر محبوب ترین روش برای کاهش وزن است ، که بیش از نیمی از بیماران این نوع جراحی را برای درمان خود انتخاب می کنند.

همه چیز در مورد اسلیو معده

در اسلیو معده جراحان بخشی از معده را برداشته و قسمتهای باقیمانده آن را به هم متصل می کنند تا معده جدیدی به اندازه موز یا “آستین” ایجاد کنند. فقط با یک کیسه کوچک (تقریباً ۱۰/۱ اندازه معده اصلی شما) خیلی سریعتر از قبل احساس سیری می کنید.

شما نمی توانید به اندازه قبل غذا بخورید. بنابراین این عمل می تواند در لاغری و کاهش وزن موثر باشد. بعلاوه ، در این عمل بخشی از معده که باعث ترشح هورمون افزایش اشتها می شود برداشته می شود.

حتما بخوانید : جدیدترین روش جراحی لاغری و مراقبت های بعد از آن 

وزن مناسب برای عمل اسلیو معده

یکی از پرطرفدارترین روش های جراحی برای لاغری , عمل اسلیو معده است. اما برای داشتن بهترین نتیجه فرد باید ویژگی های لازم را داشته باشد. معمولا سه گروه از افراد کاندیدای مناسبی برای عمل اسلیو معده هستند شامل :

  1. شاخص توده بدنی فرد باید بالاتر از ۴۰ باشد . برای محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI کافی است که که میزان وزن به کیلوگرم را به توان دوم قد به متر تقسیم کنید.
  2. افرادی که دارای BMI بالاتر از ۳۵ باشند و مبتلا به دیابت نوع دو , فشار خون بالا و بیماری قلبی و عروقی هستند . این بیماری بعد از عمل بهبود می یابد یا کلا درمان می شود.
  3. افراد چاقی که از درد مفاصل , زانو درد و کمر درد رنج می برند با عمل اسلیو معده می توانند از این درد خلاص شوند.

مراحل انجام عمل اسلیو , این عمل جراحی لاغری چقدر طول می کشد ؟

عمل اسلیو حدود یک ساعت طول می کشد.

جزییات مراحل اسلیو معده به شرح زیر است :

  1. در دیواره شکم برش های کوچکی برای قرار دادن تروکارهای کوچک ایجاد می شود.
  2. معده معاینه می شود و رگ های خونی به طرف جانبی معده تقسیم می شوند.
  3. یک لوله مخصوص (Bougie ) در معده وارد می شود و به عنوان وسیله ای برای معده جدید عمل می کند.

 

 

 

  1. از استپلر جراحی برای تقسیم معده به دو قسمت استفاده می شود.
  2. با استفاده مدام از استپلر معده به دو قسمت تقسیم می شود.
  3. معده به طور کامل به دو قسمت تقسیم می شود.
  4. معده جدید موز شکل به اندازه ۲۰-۲۵٪ از حجم معده اصلی ایجاد می شود.

درد بعد از عمل اسلیو

میزان درد بعد از عمل اسلیو معده بسته به نوع افراد می تواند متفاوت باشد. در برخی از افراد ممکن است بسیار دردناک باشد و در برخی دیگر ممکن است قابل تحمل تر باشد. برای خلاص شدن از درد پزشک داروهای ضد درد را تجویز می کند.

با داشتن درد بعد از عمل اسلیو معده برای جلوگیری از ایجاد لخته در پاها بیمار باید در کنار تخت خود قدم بزند. البته لازم بذکر است که از داروهای ضد درد در مواقع لزوم استفاده شود.

مزایای جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یک تغییر دائمی در اندازه معده است که با هدف ایجاد تغییر چشمگیر در وزن اضافی یک فرد چاق انجام می شود. علاوه بر کاهش وزن این عمل مزایای زیادی برای فرد دارد از جمله :

  • باعث کاهش چشمگیر کلسترول بد خون یا LDL می شود. همچنین باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL می شود.
  • کنترل سطح فشار خون به دلیل کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده
  • دیابت نوع ۲ با کاهش وزن و تغییر شیوه زندگی می تواند بهبود یابد و یا حتی درمان شود. بعد از اسلیو معده بیماران با تغییر در شیوه زندگی می توانند دیابت خود را کنترل کنند.
  • آپنه خواب با جراحی اسلیو معده و کاهش وزن برطرف می شود. آپنه خواب شرایطی است که در هنگام خواب شبانه راههای تنفسی فرد مسدود می شود.
  • کاهش درد مفاصل با کاهش بار قرار گرفته بر مفاصل برطرف می شود. بنابراین یکی از بهترین روش های خلاصی از درد مفاصل کاهش وزن است که با این عمل حاصل می شود.

کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

به طور متوسط ، افراد حدود ۶۰-۷۰٪ از وزن اضافی خود را از دست می دهند.

  • ۲ هفته اول : ۱۰-۲۰ پوند؛ بیشتر بیماران روزانه حدود یک پوند از دست می دهند.
  • ۳ ماه اول : ۳۵-۴۵٪ کاهش وزن اضافی
  • ۶ ماه اول: ۵۰-۶۰٪ کاهش وزن اضافی
  • سال اول: ۶۰-۷۰٪ کاهش وزن اضافی

کاهش وزن با اسلیو معده

بیشتر افراد ۱۲-۲۴ ماه بعد از عمل به کمترین وزن خود می رسند میزان موفقیت اسلیو معده تقریباً ۸۰-۹۰٪ است.

طبق تجربیات کسانی که عمل اسلیو  انجام داده اند گزارش شده که داشتن احساس گرسنگی در فرد کاهش می یابد. که می تواند به دلیل تغییر در ترشح هورمون گرلین یا هورمون گرسنگی باشد.

علاوه براین با کاهش حجم زیادی از معده فرد قادر نخواد بود که مانند قبل غذا بخورد بنابراین این امر می تواند در کاهش وزن و لاغری آن موثر باشد.

هزینه جراحی اسلیو معده

هزینه عمل اسلیو معده براساس پوشش بیمه و شهری که عمل در آن انجام می شود متفاوت باشد. بیمه های مراکز دولتی , تامین اجتماعی و دانشگاهی فقط خدمات درمانی را پوشش می دهند. اما بیمه های تکمیلی بخش خصوصی براساس نوع بیمه و میزان حق بیمه سطح مختلفی را پوشش می دهند.

برای آگاهی بیشتر از پوشش بیمه نامه خود و هزینه عمل اسلیو معده با بیمه تکمیلی بهتر است با شرکت بیمه تماس بگیرید و از جزییات آن باخبر شوید . البته لازم بذکر است که اگر شرکت بیمه میزانی از هزینه را بپردازد باز هم بخشی از هزینه عمل بر عهده بیمار است.

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

فعالیت و پیاده روی بعد از عمل اسلیو معده به افزایش جریان خون کمک می کند و می تواند از تشکیل لخته خون در بدن جلوگیری کند. علاوه بر این می تواند در دوره نقاهت بعد از عمل اسلیو معده بسیار موثر باشد. بنابراین بعد از عمل به نکات زیر توجه کنید :

  1. ۳ الی ۴ ساعت بعد از عمل برای جلوگیری از ایجاد لخته خون بیمار باید راه برود.
  2. مصرف مایعات را فراموش نکنید زیرا از کم آبی بدن جلوگیری می کند.
  3. درد بعد از عمل اسلیو معده قابل کنترل است فقط کافی است که از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده شود.
  4. بعد از یک ماه بعد از عمل فرد می تواند فعالیت های ورزشی خود را آغاز کند.
  5. از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید به دلیل اینکه ممکن است به بخیه ها فشار وارد شود.
  6. در سه هفته اول بعد از عمل از نشستن در وان آب گرم خودداری کنید.
  7. ۲ الی ۴ هفته بعد از عمل می توانید به سرکار بروید و فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.
  8. در صورت داشتن تب و لرز شدید , التهاب و قرمزی محل جراحی , افزایش درد و حالت تهوع مداوم به پزشک مراجعه کنید.
  9. پانسمان باید تا ۴۸ ساعت بر روی زخم باشد. بعد از برداشتن از پانسمان برای جلوگیری از ایجاد عفونت به توصیه های پزشک توجه کنید.
  10. رسیدگی به جای زخم یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده است.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو

  • روز اول: رژیم غذایی مایعات را بعد از عمل آغاز کنید. برخی از جراحان به بیماران اجازه می دهند چند ساعت پس از عمل آب بنوشند.نوشیدن آب از کم آبی بدن جلوگیری می کند.
  • یک الی دو هفته بعد از عمل : رژیم غذایی شما باید شامل مایعاتی مانند آبگوشت ، شیر و آب باشد.
  • سه الی پنج هفته بعد از عمل : رژیم غذایی نرم , مواد غذایی باید کاملا له و میکس شود که هیچ ذره درشتی در آن وجود نداشته باشد. مانند پوره سیب زمینی , مخلوط میوه ها , گوشت میکس شده
  • پنج هفته بعد از عمل : در رژیم غذایی اسلیومعده بعد از ۵ هفته بیمار می تواند خوردن غذای معمولی را شروع کند. به آنها توصیه می شود که هر بار مقدار کمی غذا بخورند و وعده های غذایی بیشتر داشته باشند.
  • کلیه بیماران پس از عمل باید چند ویتامین و گروه B را مصرف کنند.

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو

 

مرکز خرید انواع گن بعد از جراحی

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن لاغری زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

 

عوارض عمل معده برای لاغری

طی یک دهه گذشته ، با بهبود تکنیک های جراحی و تجربه جراحان ، عمل اسلیو معده به یک جراحی بی خطر تبدیل شده است. با این حال هنوز هم عوارضی قبل یا بعد از عمل اسلیو برای فرد وجود دارد. عوارض اسلیو عبارتند از :

۱- علایم نشتی در اسلیو

همانطور که گفته شد با استفاده از استپلر معده به دو قسمت تقسیم می شود . که در نتیجه آن دو ردیف منگنه بر روی معده باقی می ماند. در صورتی که خط منگنه نشتی داشته باشد خطرات عمل اسلیو شامل عفونت و مشکلات جدی مانند آبسه وجود دارد. میزان نشت گزارش شده بین بیماران از ۳ الی ۷.۳ درصد می باشد.

۲- سوزش سر دل از عوارض اسلیو

این یک موضوع بسیار بحث برانگیز در عوارض عمل معده برای لاغری است و داده های مراکز مختلف متناقض است. در تجربه ما ، بیشتر بیماران مبتلا به سوزش سر دل بعد از عمل اسلیو معده به دلیل کاهش وزن می توانند شاهد بهبود علایم باشند. اما در بعضی از بیماران ممکن است سوزش سر دل جدید ایجاد شود ، که با داروهای ضد اسید بدون نسخه ، در بیشتر موارد قابل درمان است.

عوارض جراحی اسلیو معده

۳- بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو

بعد از ۱-۲ سال ، مقدار کمی اضافه وزن بین جراحی های درمان چاقی رایج است و حدود ۱۰-۲۰٪ از بیماران پس از جراحی اسلیو معده می توانند دوباره وزن از دست رفته خود را بازیابند. بعد از ۵ سال پیگیری ، بسیاری از مراکز داده هایی را جمع آوری کردند تا نشان دهند که اکثر بیماران می توانند کاهش وزن خود را بعد از جراحی اسلیومعده حفظ کنند.

دیگر عوارض عمل اسلیو معده شامل موارد زیر است:

  • ایجاد لخته خون
  • تهوع و استفراغ
  • عفونت محل جراحی
  • نواحی محدود شده در معده عبور مایعات و مواد غذایی را مشکل می کند.
  • بیماری ریفلاکس معده که بازگشت اسید معده به مری و ایجاد سوزش سر دل می شود.
  • ایجاد پوست اضافه به دلیل کاهش وزن سریع
  • ایجاد سنگ صفرا که به دلیل کاهش وزن سریع شایع است.

تفاوت جراحی اسلیو معده و بای پس معده

  • از نظر تخصصی ، عمل اسلیو نسبت به بای پس معده یک عمل جراحی بسیار ساده است.
  • زمان کار برای عمل اسلیو معمولا ۴۰-۷۰ دقیقه است ، در حالی که عمل بای پس معده تقریبا ۲-۳ ساعت طول می کشد.

تفاوت عمل اسلیو و بای پس معده

  • با عمل اسلیو معده ، احتمال کمبود مواد مغذی یا ویتامین بسیار کمتر است. علاوه بر این ، هیچ گونه سو جذبی برای بدن در اسلیو معده وجود ندارد.
  • برخی از عوارض دراز مدت ممکن است با بیماران بای پس معده از جمله انسداد روده ، زخم حاشیه ای و فتق داخلی ایجاد شود. احتمال ابتلا به این بیماری ها با اسلیو معده بسیار نادر است.

جراحی اسلیو معده یکی از گزینه های جراحی چاقی است. که با کوچک شدن معده باعث می شود که کمتر غذا بخورید. از آنجا که اندازه معده شما کاهش می یابد ، همچنین خواهید فهمید که کمتر گرسنه می شوید.

برای واجد شرایط بودن برای عمل اسلیو معده ، باید معیارهای خاصی داشته باشید. شما باید ثابت کنید که روش های دیگر کاهش وزن – از جمله رژیم غذایی ، ورزش و داروهای کاهش وزن – را بدون داشتن هیچ تاثیری دنبال کرده اید. سایر معیارهای واجد شرایط بودن شامل BMI شما و اینکه آیا شما بیماری مرتبط با چاقی دارید یا خیر.

اگر بعد از عمل اسلیو به طور منظم از یک رژیم غذایی سالم و رژیم غذایی پیروی می کنید ، ممکن است بتوانید بیش از ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را در طی ۲۴ ماه کاهش دهید.

با این حال ، مانند بیشتر عمل های جراحی ، خطر عوارض جانبی وجود دارد. اگر به عمل اسلیو معده علاقه دارید ، با پزشک خود درمورد اینکه آیا صلاحیت این روش را دارید یا خیر و یا اینکه گزینه مطمئنی برای شماست ، صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *