فیبروادنوم در سینه

آیا فیبروآدنوم خطرناک است ؟ جدیدترین درمان فیبروادنوم

فیبروآدنوم متداول ترین نوع تومور غیر سرطانی سینه است که از استروما (بافتهای پیوندی رشته ای که از غده سینه پشتیبانی می کنند) و آدنوز (لوب هایی که دچار هایپرپلازی شده اند – بزرگ شدن به دلیل افزایش سرعت تکثیر سلول) تشکیل شده اند. بسیاری از خانمها آنها را با سنگ مرمر مقایسه می کنند ، زیرا محکم هستند و می توانند با فشار دادن روی پوست حرکت کنند.

فیبروآدنوم در طول خودآزمایی ماهیانه پستان احساس می شود و در ماموگرافی و سونوگرافی خود را نشان می دهد. زنان در ۲۰ یا ۳۰ سالگی به احتمال زیاد به فیبروادنوم مبتلا می شوند . که ممکن است در دوران بارداری یا شیردهی بزرگتر شود.

حتما بخوانید : علائم سرطان سینه – کاملترین روشهای غربالگری ، خودآزمایی و معاینه پستان

علائم فیبروادنوم

به طور معمول ، تنها علامت فیبروآدنوما یک توده کوچک در سینه است که ممکن است در طی یک خودآزمایی قابل تشخیص باشد. این توده ها حالتی سفت ، گرد ، صاف ، لاستیکی بودن و متحرک بودن دارند .فیبروآدنوم آنقدر متحرک است که گاهی اوقات زنان از آنها به عنوان “موش پستانی” یاد می کنند ، زیرا تمایل دارند از انگشتان شما فرار کنند حتی به صورت توده هایی زیر بغل احساس می شوند.

توده ها ممکن است حساس و دردناک باشند ، خصوصاً قبل از پریود ، که ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی متورم شوند.

قطر اکثر فیبروآدنوم ها بین ۱ تا ۵ سانتی متر (سانتی متر) است ، اما فیبروآدنوم های غول پیکر می توانند به اندازه یک لیمو کوچک – حدود ۱۵ سانتی متر باشند.

تقریباً ۱۰٪ از تمام فیبروآدنوم ها با گذشت زمان از بین می روند و ۲۰٪ نیز عود می کنند. اگر ناپدید نشوند ، معمولاً با رسیدن به ۲ یا ۳ سانتی متر رشد آنها متوقف می شود.

علت فیبرآدنوما

علت دقیق فیبروآدنوم ناشناخته است. به نظر می رسد به دلیل استروژن بروز می کنند زیرا بیشتر در زنان یائسه یا باردار دیده می شوند یا در زنانی که تحت هورمون درمانی قرار می گیرند .

اندازه اکثر فیبروآدنومها در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند ، زمانی که سطح هورمون شما تغییر می کند. بنابراین ، در این دوره ، همان آدنوم می تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد یا ممکن است تا حدی کوچک شود که به راحتی قابل لمس نباشد.

عوامل موثر در فیبروآدنوم عبارتند از :

فیبروآدنوم در زنانی که بین ۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند و در زنان باردار شایع است و در ۱۰٪ از کل زنان و به طور خاص در ۲۰٪ از زنان آفریقایی-آمریکایی رخ می دهد. وقتی به یائسگی رسیدید ، خطر کاهش می یابد مگر اینکه از استروژن درمانی استفاده کنید.

فیبروآدنوما چگونه تشخیص داده می شود ؟

در ماموگرافی ، فیبروآدنوم به شکل توده های گرد یا بیضی شکل با لبه های صاف ظاهر می شود. رئوس آن به وضوح مشخص می شود ، تار نیست و به فضاهای مجاور حمله نخواهد کرد. بعضی اوقات با کلسیفیکاسیون درشت همراه هستند. فیبروآدنوما می تواند مانند کیست یا تومور خوش خیم باشد.

اگر در هنگام معاینه توده ای مشاهده کردید یا در ماموگرافی ناهنجاری مشاهده شد ، سونوگرافی سینه معمولا مرحله بعدی است. این امر زمانی صادق است که بافت متراکمی در سینه وجود داشته باشد و مشاهده تومور سخت باشد.

در سونوگرافی ، تشخیص فیبروآدنوم از سایر بافت ها آسان تر خواهد بود.که به شکل یک منطقه تاریک با رئوس مشخص ظاهر می شود. به نظر می رسد یکدست ، گرد یا بیضی شکل است و ممکن است برجستگی هایی با لبه صاف داشته باشد.

تشخیص فیبروآدنوم سرطان

نمونه برداری یا بیوپسی

در حالی که آزمایش های تصویربرداری ممکن است فیبروآدنوما را نشان دهند ، برای تشخیص قطعی معمولا از نمونه سینه استفاده می شود.

انواع مختلف روش های بیوپسی شامل نمونه برداری سوزن ظریف ، نمونه برداری سوزن بند ناف و بیوپسی باز است. اینکه پزشک شما چه گزینه هایی را انتخاب کند به ویژگی های توده ، محل آن و سایر عوامل بستگی دارد.

نکان لازم در هنگام نمونه برداری سینه شامل :

  • در نمونه برداری سینه فقط یک قسمت از توده نمونه برداری می شود و ممکن است برای تشخیص سرطان کافی نباشد.
  • توده های سینه ، چه خوش خیم و چه سرطانی ، از سلول های مختلفی تشکیل شده اند. در برخی موارد ، نمونه برداری از پستان فیبروآدنوم را نشان داده است ، اما پس از برداشتن ، سلول های سرطانی نیز کشف شده است.
  • در زنان بالای ۳۵ سال ، به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ، تشخیص قطعی از اهمیت بیشتری برخوردار است ، بنابراین برداشتن توده نیز ممکن است توصیه شود.

فیبروآدنوم چیست ؟

انواع فیبرو آدنوم

تشخیص دقیق نوع فیبروآدنوم در هنگام انتخاب بهترین گزینه های درمانی اهمیت زیادی دارد زیرا تفاوت آن در خطر ابتلا به سرطان سینه است.

فیبروآدنومها به دو دسته تقسیم می شوند:

فیبروآدنوم ساده

بیشتر فیبروآدنوم ها از نوع ساده هستند. که بیشتر در زنان جوان دیده می شوند. فقط یک توده در پستان شما وجود دارد ، با یک مرز مشخص و سلولهای بسیار یکنواخت. فیبروآدنومای ساده خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد.

فیبروآدنوم پیچیده

فیبروآدنوم های پیچیده کمتر شایع هستند و با افزایش سن احتمال بروز آن بیشتر است. اگرچه ممکن است مرز مشخصی داشته باشند ، اما آنچه در داخل این نوع فیبروآدنوم وجود دارد ، باعث متفاوت شدن آن می شود. فیبروآدنوم پیچیده مانند یک نمونه ساده و منظم به نظر نمی رسد. حتی اگر فیبروآدنوم های پیچیده سرطانی نشوند ، ممکن است حاوی مجموعه ای از کیست های کوچک ، کلسیفیکاسیون ، بزرگ شدن لوبول های پستان ، پاپیلوم ها و انواع مختلف هیپرپلازی باشد. هنگامی که هایپرپلازی غیرمعمولی رخ دهد ، می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

فیبروآدنوم چیست ؟

 

درمورد آنچه که تجربه می کنید با پزشک خود بدون پرده و صادق باشید تا بتواند آن را هنگام تجویز گزینه های درمانی در نظر بگیرد.

گزینه های درمانی برای فیبر ادنوم چیست ؟

گذشته از نوع فیبروآدنوما ، عوامل دیگری نیز ممکن است در انتخاب درمان تأثیر بگذارند ، مانند:

  • علائم ، به ویژه ناراحتی و درد
  • حالت احساسی ، مانند نگرانی بی دلیل در مورد سرطانی بودن آنها

نظارت و صبر کردن

از آنجایی که فیبروآدنومها همیشه مشکل ساز نیستند و گاهی به خودی خود کوچک می شوند ، تنها نظارت بر پیشرفت آنها کم تهاجمی ترین روش برای کنترل آنها است.

فیبروادنوم سینه

 

لیزردرمانی برای فیبروادنوم

در مطب جراح شما ، از دستگاه لیزر با هدایت سونوگرافی برای از بین بردن فیبروآدنوم استفاده می کند ، فقط یک جای زخم کوچک ، بدون بخیه و هیچ تغییری در شکل پستان باقی می ماند. شما به بیهوشی عمومی احتیاج ندارید و این معمولاً یک عمل سرپایی است که به بیمارستان نیازی نیست.

کریوتراپی یا سرما درمانی

Cryoablation راهی سریع و کارآمد برای منجمد کردن فیبروآدنوم است. با یک مراجعه به مطب ، پزشک به راحتی توده را منجمد می کند تا بافت سالم بتواند آن را تسخیر کند. این روش کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد و منجر به ایجاد زخم کوچکی می شود.

ماموتومی یا وکیوم بیوپسی

سیستم وکیوم بیوپسی سینه اکنون می تواند به عنوان یک روش نسبتاً غیر تهاجمی برای از بین بردن فیبروآدنوم استفاده شود. در کمتر از یک ساعت و تحت بی حسی موضعی ، برش ۶ میلی متر (۱/۴ اینچ) بر روی فیبروآدنوم ایجاد می شود. سپس ، با راهنمایی سونوگرافی ، یک میله ماموتومی به داخل توده قرار می گیرد و بخشهایی از بافت را وکیوم می کند. بهبودی سریع و جای زخم بسیار ناچیز از ویژگی های این روش است.

درمان لنف ادم و رهایی از ورم دست و پا بعد از سرطان

سونوگرافی متمرکز با فرکانس بالا (HFU)

این یک روش درمانی نسبتاً جدید است که برای فیبروآدنومها و حتی گاهی اوقات برای سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد HFU باعث تخریب انتخابی بافتهای عمیق بدون آسیب رساندن به بافت سالم اطراف می شود.

لامپکتومی

اگر نگران فیبروآدنوم هستید ، جراحی گزینه خوبی برای شما است. بسته به اندازه نسبی توده و پستان ، عمل لامپکتومی ممکن است باعث تغییر در اندازه یا شکل پستان شما شود. فیبروآدنومهای جدید ممکن است در همسایگی توده اول رشد کنند ، بنابراین باید بدانید که جراحی تضمینی نیست که هرگز فیبروادنوم دیگر نخواهید داشت. از طرف دیگر ، می توان فیبروآدنوم شما را توسط یک آسیب شناس با دقت بررسی کرد تا از صحت تشخیص آن اطمینان حاصل شود.

برای درد حاصل از فیبروادنوم معمولا از داروهای مسکن بدون نسخه و گرمای استفاده می شود.

لامپکتومی برای فیبروادنوم

 

درمان گیاهی فیبروادنومها

نگرانی های طب مکمل و جایگزین (CAM) تونیک گیاهی ، چای ها (به عنوان مثال ، زنجبیل) ، روغن کرچک ، پمادها و قرص های هومیوپاتی گاهی به عنوان درمان های موثر معرفی می شوند ، اما مطالعات اندکی در مورد این روش های درمانی وجود دارد.

یکی از نمونه های درمان گیاهی فیبروادنوم ، مکمل Fibrosolve است که ادعا می شود “گزینه درمانی غیرتهاجمی و بدون خطر برای فیبروآدنوم” است. با این حال ، شواهدی برای تأیید این ادعاها وجود ندارد. اگرچه ممکن است بسیاری از مواد تشکیل دهنده برای شما مفید باشد ، اما این خطر را در نظر بگیرید: اگر فیبروآدنوم سرطان پستان را پنهان می کند و شما آن را برطرف نمی کنید ، سرطان ممکن است شناسایی نشده باقی بماند. با خوددرمانی ممکن است سلامتی خود را به خطر بیندازید.

به یاد داشته باشید که این روش های گیاهی جایگزین آزمایش و درمان مناسب نمی شوند. بدون نمونه برداری و احتمالاً برداشتن فیبروآدنوم ، همیشه این احتمال وجود دارد که سرطان پستان تشخیص داده نشود. این بسیار مهم است ، زیرا بیماری در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است.

اگرچه انجام بیوپسی می تواند ناراحت کننده باشد ، اما در نهایت می تواند بهترین روش برای کاهش اضطراب در مورد فیبروآدنوم باشد. بیشتر توده های پستان سرطانی نیستند ، و این تنها راه قطعی برای تشخیص است. به خاطر داشته باشید که انواع مختلفی از توده های پستان وجود دارد که فقط یکی از آنها فیبروآدنوم است. اگر یکی را تشخیص دادید ، دریغ نکنید – آن را توسط پزشک معاینه کنید.