اسکارهای آتروفیک

اسکار آتروفیک | ۵ درمان موثر برای اسکارهای فرورفته

اسکارهای آتروفیک چیست؟

اسکار آتروفیک یک اسکار فرورفته است که در زیر لایه طبیعی بافت پوست بهبود می یابد. اسکارهای آتروفیک زمانی ایجاد می شوند که پوست قادر به بازسازی بافت نباشد. در نتیجه، جای زخم نامتعادل باقی می ماند.

اسکارهای آتروفیک اغلب نتیجه آکنه شدید یا آبله مرغان هستند. آنها همچنین می توانند پس از برداشتن خال تشکیل شوند. فرورفتگی می تواند به یکی از سه نوع اسکار تبدیل شود:

  • جای زخم آیس پیک : این اسکارها کوچک و باریک هستند و شبیه منافذ عمیق هستند.
  • اسکار جعبه ای یا مربعی: فرورفتگی‌های جعبه‌ای شبیه جای زخم آبله مرغان است. آنها دارای کف صاف و حاشیه های مشخص هستند.
  • اسکارهای چرخشی: این نوع اسکار لبه های مشخصی ندارد. معمولا روی گونه ها دیده می شود.

۵ درمان موثر برای اسکار آتروفیک

اسکار آتروفیک رایج ترین نوع اسکار آکنه است. آنها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: آیس پیک، مربعی یا جعبه ای و اسکار چرخشی. درمان جای زخم بستگی به نوع اسکار شما دارد. درمان اسکار آتروفیک معمولا دشوار است و ممکن است به چندین روش نیاز داشته باشد و نیاز به تکرار در یک دوره زمانی دارد.

یک متخصص پوست می تواند شما را در طول درمان راهنمایی کند و توصیه های لازم را برای کمک به سرعت بخشیدن به بهبودی شما ارائه دهد. هنگامی که در مورد گزینه های خود با یک متخصص پوست صحبت می کنید، بدانید که این احتمال وجود دارد که درمان شما موثر نباشد و امکان ایجاد یک اسکار جدید وجود دارد.

انواع اسکار و جای زخم

1. لایه برداری شیمیایی برای اسکار فرو رفته

لایه برداری شیمیایی یک روش درمانی رایج است. فرآیند لایه برداری شامل از بین بردن لایه آسیب دیده پوست با استفاده از مواد شیمیایی روی سطح آن است. محلول شیمیایی باعث لایه برداری پوست شما می شود و لایه ای تازه در زیر آن ایجاد می شود.

این بازسازی باعث بهبود ظاهر اسکارهای آتروفیک می شود. لایه برداری ممکن است روزها تا هفته ها طول بکشد تا بهبود پیدا کند. در برخی موارد، پوست شما به زمان قابل توجهی برای بهبودی نیاز دارد.

بسته به شدت زخم شما از عوامل شیمیایی مختلفی استفاده می شود. آنها از مواد شیمیایی ملایم مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست روزمره – مانند اسید گلیکولیک – تا مواد شیمیایی مورد استفاده در لایه برداری عمیق تر – مانند فنل – که قبل از استفاده روی پوست نیاز به آرام بخش دارند، تشکیل شده اند.

2. فیلرها برای جای زخم آتروفیک

فیلرهای بافت نرم یک درمان موثر برای اسکارهای آتروفیک آکنه هستند. از آنها برای تراز کردن جای زخم های فرورفته برای مطابقت با لایه طبیعی پوست استفاده می شود. فیلرها در زیر اسکار تزریق می شوند و نتیجه آن بلافاصله قابل مشاهده است. با گذشت زمان، فیلرهای بافت نرم حجم پوست را بهبود می بخشد و جای زخم را کاهش می دهند.

3. میکرونیدلینگ برای بهبود جای زخم

نیدلینگ پوست یا میکرونیدلینگ درمانی روشی است که پوست را سوراخ می‌کند تا لایه‌ای سالم‌تر را بازسازی کند. روش میکرونیدلینگ شامل چرخاندن یک گروه سوزن روی پوست در جهات مختلف است. این سوزن ها صدها سوراخ روی پوست شما ایجاد می کنند و باعث تشکیل کلاژن جدید می شوند.

این روش درمانی پوست شما را برای بازسازی و افزایش کلاژن، پروتئینی که برای حفظ خاصیت ارتجاعی و سلامت پوست ضروری است، تحریک می کند.

میکرونیدلینگ برای بهبود جای زخم

4. پانچ یا برداشتن جای زخم

درمان‌های پانچ اکسیزیون یکی دیگر از روش‌های رایج برای درمان و از بین بردن اسکار آتروفیک آکنه، به‌ویژه اسکارهای آیس پیک است. در این روش، پزشک شما از سوزنی به اندازه اسکار شما برای بریدن بافت اسکار استفاده می کند. سپس پزشک زخم را با بخیه می زند. اگر جای زخم‌های شما شدیدتر باشد، پزشک یک پیوند پوست کوچک از پشت گوش شما می‌گیرد تا زخم را پر کند.

روش‌های برداشتن پانچ و جایگزینی پیوند ممکن است منجر به رنگدانه‌های ناهموار پوست و آثار ناشی از بخیه شود. قبل از شروع حتماً در مورد خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

5. سابسیژن اسکارهای آتروفیک

سابسیژن یک روش جراحی ارزان قیمت است که به بهترین وجه برای درمان اسکارهای آتروفیک چرخشی استفاده می شود. در حالی که سابسیژن به عنوان یک روش درمانی به تنهایی موثر است، امامعمولا با سایر درمان ها از جمله میکرونیدلینگ و لایه برداری شیمیایی ترکیب می شود.

روش سابسیژن ناحیه اطراف اسکار فرورفته را شل می کند و زخم جدیدی ایجاد می کند که می تواند به درستی بهبود یابد و با لایه طبیعی پوست شما مطابقت داشته باشد.

در طول این روش، پزشک با استفاده از حرکت بادکش، سوزنی را به طور مکرر در جهات مختلف در اطراف بافت اسکار زیر پوست فرو می‌کند. پس از عمل، فشار و یخ باید روی محل آسیب دیده اعمال شود تا از خونریزی جلوگیری شود. اگر جای زخم شما شدیدتر باشد سابسیژن ممکن است تکرار شود.

درمان اسکارهای آتروفیک می تواند ظاهر فرورفتگی ها را در پوست شما کاهش دهد و احساس نگرانی شما را از بین ببرد. درک این نکته مهم است که هیچ راه حل سریعی برای درمان اسکارهای آتروفیک وجود ندارد.

هر روش درمانی خطرات خاص خود را دارد. برخی از آنها ممکن است جای زخم جدیدی بر جای بگذارند یا ممکن است اسکار اولیه را به طور کامل از بین نبرند. برای ارائه بهترین نتایج ممکن است نیاز به تکرار سایر درمان ها باشد. قبل از انتخاب هر روش درمانی، گزینه های مدنظر خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

سابسیژن برای آکنه اسکار

نکات لازم برای درمان اسکارهای آتروفیک

با کمک یک متخصص پوست، به درستی نوع اسکار آتروفیک را شناسایی کنید. اگر اسکار آیس پیک داشته باشید، درمان آن با اسکار مربعی و چرخشی متفاوت است.
گزینه های درمانی موثر را با ارائه دهنده خود بررسی کنید. آنها شما را از طریق خطرات، عوارض جانبی و مزایای مربوط به هر گزینه، از میکرونیدلینگ گرفته تا فیلرها، راهنمایی خواهند کرد.

آیا نمی دانید چگونه از اسکار آتروفیک جلوگیری کنید؟ تغییرات سبک زندگی را در نظر داشته باشید و یک روتین مراقبت از پوست داشته باشید که به شما کمک می کند از ایجاد جوش و اسکار آکنه قبل از ایجاد آنها جلوگیری کنید. این روتین می تواند شامل استفاده از محصولات ملایم و مواد موثر موضعی مانند بنزوئیل پراکسید باشد.

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید که میزان از دست دادن کلا‍‍‍‍ژن کاهش یابد. حتی ممکن است شما را بیشتر در معرض اسکار قرار دهد. همیشه حتی در روزهای ابری از ضد آفتاب استفاده کنید.

هیچ راه حل سریعی برای اسکارهای آتروفیک وجود ندارد – ای کاش می توانستیم غیر از این به شما بگوییم. اما تو تنها نیستی اسکارهای آتروفیک رایج ترین نوع اسکار آکنه هستند. جای زخم و نقص بخشی از زندگی روزمره است و وجود اسکار کاملا طبیعی است.

پیروی از دستورالعمل های پزشک متخصص به طور موثری ظاهر فرورفتگی‌ها و رنگدانه‌های اسکار را کاهش می دهد، اما این فرآیند ممکن است به ترکیبی از درمان‌های مختلف نیاز داشته باشد. بنابراین، اگر ظاهر اسکارها برای شما مهم است و می‌خواهید درمان آن را دنبال کنید، به راه خود ادامه دهید. اما اگر علاقه ای به درمان آنها ندارید، برای درمان اسکارهای صورت خود تحت فشار نباشید. اگر در پوست خود احساس شادی و اعتماد به نفس دارید، این مهم است!

نکات لازم برای درمان اسکارهای آتروفیک

سوالات متداول اسکارهای آتروفیک

۱- مدت زمان بهبودی اسکارهای آتروفیک چقدر است ؟

زمان بهبودی بستگی به پوست و اسکار منحصر به فرد شما دارد، اما باید انتظار داشته باشید که این روند حداقل چند هفته طول بکشد. مدت زمان بهبودی اسکارها نیز بستگی به درمان هایی دارد که برای رفع آنها انجام داده اید. ممکن است مدت زمان بهبودی برخی از آنها طولانی باشد.

۲- آیا می توان اسکارهای آتروفیک را به طور کامل از بین برد؟

اسکارهای آتروفیک همیشه با درمان به طور کامل از بین نمی روند. اگر گزینه های درمانی کمتر تهاجمی مانند فیلرها و لایه بردارها را انتخاب کنید، ممکن است پس از انجام درمان همچنان جای زخم باقی مانده باشد. با این حال، بسیاری از درمان ها را می توان ترکیب یا تکرار کرد تا نتایج موثرتری داشته باشد. اگر می خواهید اسکارهای خود را به طور کامل از بین ببرید و آنها در قسمت بزرگتر قرار گیرند، ممکن است متخصص پوست شما در مورد درمان هایی مانند برداشتن پانچ با شما صحبت کند.

۳- آیا رتینول به اسکارهای آتروفیک کمک می کند؟

در حالی که رتینول موضعی – یا سایر رتینوئیدها – ممکن است بهبود جزئی در ظاهر اسکارهای آتروفیک ایجاد کند، بعید است که نتایج قابل توجهی داشته باشند. برای درمان موثر بافت اسکار، باید با یک متخصص پوست صحبت کنید و در مطب تحت درمان قرار بگیرید.