علت نارسایی وریدی ضعیف شدن دریچه های رگها است. هنگامی که نارسایی مزمن وریدی رخ می دهد ، رگ های پا می توانند به شدت آسیب ببینند ، به همین دلیل تشخیص و درمان نارسایی وریدی پا در اسرع وقت بسیار مهم است.

اگر برای اولین بار رگ های واریسی ، رگ های عنکبوتی ، تورم ، سنگینی یا درد در پاهای خود مشاهده می کنید ، این مقاله به عنوان یک راهنمای جامع به شما کمک می کند تا یک برنامه درمانی مناسب برای رگ های آسیب دیده پای خود تعیین کنید.

این مقاله انواع مختلف بیماری تورم وریدی در ساق پا ، علائم وریدهای عنکبوتی و گزینه های درمانی را همراه با آنچه که در طول ملاقات با متخصص وریدی انتظار می رود را پوشش می دهد.

حتما بخوانید : درمان واریس و بیماری های وریدی مزمن

علت تورم وریدی روی پا چیست ؟

معمولا ، بیماری وریدی در پاها رخ می دهد زیرا دریچه های وریدی واقع در پاهای شما تا حدی ضعیف شده اند که خون نمی تواند به درستی جریان یابد. بنابراین خون در رگ ها جمع می شود. از آنجا که رگ ها مسئول بازگشت خون به قلب هستند ، رگ های پا باید با گرانش مقابله کنند تا خون به سمت بالا پمپاژ شود. ماهیچه های پا و ساق پا با فشردن رگ ها به این فرایند کمک می کنند تا خون را به جلو بکشانند.

علت تورم وریدی روی پا چیست ؟

 

با گذشت زمان ، فشار اضافی پمپاژ خون در برابر گرانش می تواند باعث فرسودگی دریچه های وریدی در رگ های پا شود. هنگامی که دریچه وریدی ضعیف یا آسیب دیده می شوند و عملکرد خود را در بالاترین ظرفیت متوقف می کنند ، خون می تواند در ساق پا جمع شود و در نتیجه باعث درد ، تورم و بیماری وریدی در پا مانند واریس می شود.

از آنجا که ظاهر رگهای آسیب دیده در پاها با بیماری های مختلف و نگرانی های مربوط به سلامتی ارتباط دارد ، ضروری است که در اسرع وقت علت ایجاد تورم ورید در ساق پا به طور دقیق مشخص شود. در حالی که برخی از عوارض وریدی کاملا زیبایی هستند و از طریق مراقبت از خود یا درمانهای کم تهاجم به راحتی قابل درمان هستند ، سایر بیماری ها می تواند منجر به تهدیدات جدی سلامتی شود.

با انواع رگهای برجسته روی پا آشنا شوید ، بنابراین می دانید که آیا باید در مورد رگهای برجسته خود به متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید یا خیر.

ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی یک اصطلاح پزشکی برای لخته شدن خون و یک بیماری وریدی در پا است. زمانی که خون به آرامی در رگها حرکت می کند ، لخته خون ایجاد می شود ، معمولا آسیب دیدگی یا ضعیف شدن دریچه های رگها باعث می شود آنها قادر به فشار خون نباشند. در نتیجه ، تجمع خون در رگها منجر به لخته شدن خون می شود.

از آنجا که رگ های عمیق مسئول انتقال بیشتر خون ما به قلب هستند ، باید در اسرع وقت به این وضعیت رسیدگی کنید. مراقب شایع ترین علائم و نشانه های ترومبوز ورید عمقی ، از جمله تورم ، درد پا ، قرمز شدن یا تغییر رنگ پوست در اطراف رگ پا یا احساس گرما در پای آسیب دیده باشید.

ترومبوفلبیت یک بیماری وریدی در پا

مشابه ترومبوز ورید عمقی ، ترومبوفلبیت التهابی دردناک در یک ورید سطحی است که توسط لخته شدن خون در داخل ورید با جریان خون ناکافی ایجاد می شود. با این حال ، علائم و تورم ترومبوفلبیت نسبت به ترومبوز ورید عمقی نگران کننده تر است زیرا در رگهای سطحی ایجاد می شود. در صورت عدم درمان ، ترومبوفلبیت می تواند به ترومبوز ورید عمقی ، که یک وضعیت سلامتی بسیار شدیدتر است ، تبدیل شود.

ترومبوفلبیت یک بیماری وریدی در پا

آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی رخ می دهد که لخته خون از یک ورید عمیق جدا شده و به داخل یک ورید بزرگ در ریه حرکت می کند. این می تواند فشار زیادی بر قلب وارد کند ، باعث از کار افتادن آن شود و این یک وضعیت خطرناک برای سلامتی است. افرادی که آمبولی ریه دارند در صورت بروز مشکل در تنفس یا شروع سرفه خون باید فوراً با اورژانس تماس بگیرند.

سندرم پس از ترومبوز

در برخی موارد ، علائم دردناک و تحریک کننده ترومبوز ورید عمقی حتی پس از درمان نیز ادامه می یابد. این بیماری به عنوان سندرم پس از ترومبوز شناخته می شود که معمولا در نتیجه ایجاد زخم در دیواره ورید عمقی از لخته خون ایجاد می شود و باعث می شود که ورید عمقی به درستی عمل نکند.

نارسایی مزمن وریدی

این بیماری وریدی در پا به مواردی گفته می شود که دیواره ها یا دریچه های داخل رگهای پا به درستی کار نکنند و این امر باعث می شود که خون به راحتی از پاها به قلب بازنگردد. هنگامی که این بیماری به یک مشکل طولانی مدت تبدیل می شود ، نارسایی مزمن وریدی (CVI) می تواند منجر به تجمع خون در رگ های آسیب دیده شود.

بیماری نارسایی مزمن وریدی

 

علل نارسایی مزمن وریدی شامل آسیب دریچه وریدی در دوران بارداری ، چاقی ، ایستادن طولانی مدت ، ترومبوز ورید عمقی ، سابقه خانوادگی و ورزش نکردن باشد. درمان CVI در اسرع وقت ضروری است زیرا شدت بیماری با پیشرفت آن بدتر می شود. در صورت عدم درمان همراه با CVI ممکن است درد و تورم در ساق پا ایجاد شود تا زمانی که واریس ، تورم و زخم احتمالی ایجاد شود.

رفلاکس وریدی

در این بیماری وریدی در پا هنگامی که فرد نشسته یا ایستاده است ، دریچه های وریدی آسیب دیده که به درستی عمل نمی کنند ، می تواند منجر به برگشت خون از طریق دریچه ها شود. این بیماری که به رفلاکس وریدی معروف است ، اغلب زمانی رخ می دهد که دریچه های وریدی به دلیل تاثیرات ژنتیکی ، حاملگی های متعدد ، لخته شدن خون یا فشار خون ضعیف می شوند.

فشار خون وریدی

افزایش فشار داخل وریدها می تواند منجر به فشار خون وریدی شود. فشار بالای خون وریدی مداوم به عنوان فشار خون مزمن وریدی شناخته می شود ، که اغلب از CVI و نشت خون به عقب از طریق دریچه های ورید ناشی می شود. فشار خون مزمن وریدی همچنین می تواند ناشی از انسداد وریدها به دلیل لخته شدن خون ، چاقی یا فشرده سازی رگ های لگنی یا شکمی باشد.

معمولا علائم فشار خون وریدی شامل تورم ، حساسیت ، درد ، تغییرات پوستی یا حتی زخم پای وریدی است.

واریس

رگهای واریسی متورم و پیچ خورده هستند و ظاهر تیره تری در زیر پوست دارند. این رگهای ملتهب زمانی ایجاد می شوند که دریچه های داخل آنها آسیب دیده یا ضعیف شده و خون از دریچه ها به عقب نشت کرده ، در رگها جمع شده و باعث تورم آنها می شود. گرچه واریس می تواند ناخوشایند باشد ، اما همیشه برای پاها ناسالم است. آنها می توانند منجر به بیماری های شدیدتری مانند ترومبوز ورید عمقی ، CVI ، رفلاکس وریدی و آمبولی ریه شوند.

رگهای واریس پا

 

رگهای عنکبوتی

رگ های عنکبوتی نازک تر از رگ های واریسی هستند و به شکل رگهای کوچک ، آبی و تار مانند درست زیر سطح پوست ظاهر می شوند. اگرچه این وضعیت مربوط به نارسایی وریدی است ، رگ های عنکبوتی به اندازه واریس شدید نیستند و معمولاً مانند رگ های واریسی برآمده یا متورم نمی شوند. در حالی که هرکسی می تواند این رگهای شاخه ای را داشته باشد ، پیری ، ژنتیک ، بارداری ، ضربه و آسیب ناشی از نور خورشید از عوامل اصلی ایجاد رگ های عنکبوتی هستند.

فلبیت التهاب وریدی روی پا

فلبیت یک اصطلاح عمومی است که به التهاب ورید اشاره دارد. فلبیت می تواند با یا بدون لخته خون رخ دهد و می تواند رگهای عمیق یا سطحی را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که لخته خون وجود ندارد ، تورم معمولا به دلیل ضربه به رگها ایجاد می شود. به عنوان مثال ، یک کاتتر وریدی می تواند علت فلبیت باشد.

درمان زخم وریدی پا

زخم های وریدی زمانی ایجاد می شوند که میزان فشار در رگ ها در یک دوره طولانی تجمع یافته و بافت سالم پا را تجزیه می کند. تقریبا ۸۵ درصد این زخم ها مربوط به عوارض وریدی می باشد. به طور خاص ، رفلاکس وریدی می تواند منجر به زخم وریدی شود. به طور مشابه ، واریس های بی خطر اگر به درستی و به موقع درمان نشوند ، می توانند منجر به زخم پا شوند.

درمان زخم وریدی پا

 

ناهنجاری مادرزادی عروق

این اصطلاح برای هر نوع بیماری وریدی در پا که فرد از بدو تولد به آن مبتلا می شود ، صدق می کند ، که بسیار نادر است. به عنوان مثال ، ممکن است فردی با رگ هایی که دریچه ندارند متولد شود. ناهنجاری های مادرزادی عروقی همچنین شامل لکه های مادرزادی است که به صورت خوشه ای از وریدهای نزدیک به سطح پوست ظاهر می شوند.

علائم وریدهای عنکبوتی

در حالی که رگ های عنکبوتی عموماً کم اهمیت ترین نوع نارسایی وریدی هستند ، اما هنوز در نتیجه آسیب یا ضعیف شدن دریچه های داخل وریدها بروز می کنند. اگر دچار رگ های عنکبوتی هستید ، باید تحت نظر پزشک باشید که به مشکل جدی تر مانند واریس یا ترومبوز ورید عمقی تبدیل نشود.

اگر فکر می کنید که ممکن است رگ های عنکبوتی داشته باشید ، سه عامل مهم بیماری وریدی زیر را در نظر داشته باشید.

۱. ظاهر

در حالی که رنگ رگ های عنکبوتی می تواند از آبی تا بنفش تا حتی کمی مایل به قرمز متغیر باشد ، رگه های تار مانند همیشه کوچک هستند و نازک به نظر می رسند. برخلاف برآمدگی وریدهای واریسی ، رگ های عنکبوتی صاف هستند یا فقط می توانند کمی برجسته باشند. رگ های عنکبوتی اغلب در ساق پا هستند ، اما رگ های سینه ، صورت و دست نیز ممکن است به رگ های عنکبوتی تبدیل شوند.

علائم وریدهای عنکبوتی

 

۲. شدت بیماری وریدی

در حالی که بسیاری از رگ های عنکبوتی سطحی یک نگرانی زیبایی هستند ، موارد شدیدتر رگ های عنکبوتی می توانند بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد زیرا خارش و سوزش ایجاد می کنند. تشخیص این نکته ضروری است که رگ های عنکبوتی که در موارد خفیف تری شروع می شوند در صورت عدم درمان به سرعت بدتر می شوند. به طور خاص ، رگ های عنکبوتی که با علائمی مانند درد و تورم همراه هستند ، به احتمال زیاد به سمت زخم وریدی یا لخته شدن خون پیش می روند.

حتی اگر فکر می کنید که رگ های عنکبوتی شما نسبتا خفیف هستند ، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید که رگ های عنکبوتی نشان دهنده مشکلی در رگ های شما نیست. اگر دلیل رگ های عنکبوتی شما رگهای عمیق تر هستند ، نیازی به ناراحتی نیست. برای اکثر بیماری های وریدی ، درمان آسان و حداقل تهاجمی در دسترس است ، بنابراین اکثر بیماران حتی می توانند روز بعد از درمان به سر کار بازگردند.

۳. ناراحتی

اگرچه رگ های عنکبوتی ممکن است هیچ تفاوتی با رگ های معمولی نداشته باشند ، اما برخی از رگ های عنکبوتی می توانند باعث درد و ناراحتی شوند. در موارد شدیدتر وریدهای عنکبوتی ممکن است در لمس دردناک یا حساس باشند. در موارد نادر ، رگ های عنکبوتی حتی ممکن است باعث احساس سوزش شوند. تشدید ناراحتی در اطراف رگ های عنکبوتی اغلب نشانه بیماری شدیدتر وریدی است ، در این صورت باید در اسرع وقت با متخصص مشورت کنید.

چگونه رگ های قابل مشاهده پا را درمان می کنید؟

بسته به شدت واریس ، شما می توانید از میان مجموعه ای از گزینه های درمان خانگی و روش های پزشکی , درمان مناسب خود را انتخاب کنید. در این مقاله در مورد طیف وسیعی از استراتژی های خودمراقبتی و درمان های پزشکی در دسترس شما صحبت خواهد شد.

روش های خود مراقبتی

برخی اقدامات خودمراقبتی می تواند یک درمان موثر رگهای واریسی برای بیماری های وریدی خفیف مانند رگ های عنکبوتی باشد. این پنج درمان خانگی را برای مدیریت علائم وریدی خود امتحان کنید.

پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید : بالا نگه داشتن پاها می تواند به تحریک جریان خون کمک کند و اجازه دهد تا خون انباشته شده تخلیه شود. نگه داشتن این وضعیت برای حداقل ۱۵ دقیقه ممکن است به تسکین بخشی از درد و تورم ناشی از واریس کمک کند.

به یک برنامه ورزشی پایبند باشید: تحرک می تواند به بهبود گردش خون کمک کند و استرس ناشی از نشستن در طول روز بر رگ های پایین ساق را کاهش دهد. برنامه ورزشی شما نیازی به سخت گیری ندارد – حدود نیم ساعت فعالیت بدنی کم تاثیر مانند پیاده روی یا شنا برای تقویت ساق پا و کمک به گردش خون کافی است.

لباس‌های راحت بپوشید: از آنجایی که لباس‌های تنگ می‌توانند جریان خون را محدود کنند، سعی کنید لباس‌های گشاد را انتخاب کنید که به رگ‌ها اجازه می‌دهد بهترین عملکرد را داشته باشند.

استفاده از آب سرد: آب خنک می تواند با کوچک کردن رگ های خونی به تسکین تورم ناشی از واریس کمک کند. از سوی دیگر، آب داغ می تواند تورم را افزایش دهد، بنابراین برای کاهش درد یا درد در رگ های خود از آب سردتر برای حمام یا دوش گرفتن استفاده کنید.

مصرف نمک خود را محدود کنید: نمک باعث می شود بدن آب را حفظ کند و فشار بیشتری بر روی رگ های تحت فشار وارد کند. به حداقل رساندن مصرف نمک با حذف غذاهای فرآوری شده می تواند به کاهش تنش در رگ های شما کمک کند. در عوض، سعی کنید با مصرف بیشتر بادام، موز، عدس و سبزیجات برگ‌دار، پتاسیم بیشتری را در رژیم غذایی خود برای کاهش احتباس آب مصرف کنید.

جوراب واریس

جوراب‌های فشاری با اعمال فشار ثابت برای کمک به پمپاژ خون به سمت قلب به رگ‌های پا کمک می‌کنند. افزایش گردش خون تولید شده توسط این فشار به کاهش تورم و درد مرتبط با رگهای واریسی با فشار دادن آرام خون جمع شده به سمت پا کمک می کند. جوراب های واریس نیز می توانند به کاهش خطر ایجاد لخته خون کمک کنند.

جوراب های واریس در اندازه ها و سطوح مختلف فشرده سازی در دسترس هستند، بنابراین می توانید از پیدا کردن جوراب واریس مناسب پای خود اطمینان حاصل کنید. یک متخصص می تواند تعیین کند که کدام نوع جوراب فشاری برای شما بهتر است.

راه های درمان واریس

در حالی که روش‌های خودمراقبتی می‌توانند راه‌حل‌های موثری برای درمان خفیف ورید عنکبوتی باشند، مشکلات وریدی شدیدتر ممکن است به مراقبت‌های پزشکی بیشتری نیاز داشته باشند. اگر به واریس یا هر بیماری وریدی دیگری مبتلا هستید، این تکنیک های کم تهاجمی را برای درمان موفقیت آمیز در نظر داشته باشید.

  • اسکلروتراپی : در اسکلروتراپی، پزشک محلولی را به ورید آسیب دیده تزریق می کند که ورید را زخمی می کند و به جای آن خون را مجبور می کند از طریق وریدهای سالم تری جریان یابد. سپس بدن به تدریج ورید آسیب دیده را جذب می کند.
  • لیزر درمانی موضعی: در طول لیزر درمانی موضعی، میکرو پالس های انرژی لیزر باعث تحریک کلاژن می شود که به پوست کمک می کند تا به طور طبیعی خود را بهبود بخشد.
  • درمان با لیزر درون وریدی: برای وریدهای واریسی شدیدتر، درمان با لیزر درون وریدی شامل قرار دادن یک کاتتر کوچک در ورید آسیب‌دیده، سپس اعمال گرما از داخل ورید است. در پاسخ به گرما، ورید فرو می ریزد و بسته می شود و جریان خون را به رگ های سالم تری هدایت می شود.
  • میکروفلبکتومی : برای برداشتن شاخه های بزرگ شده رگ های واریسی، روش میکروفلبکتومی مستلزم ایجاد برش های کوچک در نزدیکی ورید آسیب دیده و خارج کردن آن با یک قلاب کوچک است. متعاقباً پزشک رگ را تقسیم کرده و خارج می کند.
  • درمان وناسیل: درمان با وناسیل یا به اصطلاح پزشکی چسب اساسا برای مهر و موم کردن و بستن رگهای واریسی استفاده می شود. سپس ورید مهر و موم شده سفت می شود و به طور طبیعی توسط بدن جذب می شود.

در طول درمان وریدهای آسیب دیده پا چه اتفاقی می افتد؟

اگر وضعیت وریدی شما به حدی رسیده است که نیاز به درمان حرفه ای دارد، در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که می توانید از مراجعه به متخصص ورید خود انتظار داشته باشید.

تشخیص مشکلات وریدی پا

قبل از تشخیص نهایی، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. معاینه فیزیکی جریان خون در پاهای شما را بررسی می کند و مشخص می کند که آیا درمان ورید پا برای شما مناسب است یا خیر. معاینه فیزیکی شامل یک سونوگرافی تشخیصی عروقی است که از امواج صوتی استفاده می‌کند تا به پزشک شما اجازه دهد ببیند که دریچه‌های ورید پاها چقدر خوب کار می‌کنند تا خون شما را به گردش درآورند.

پس از بررسی نتایج سونوگرافی عروقی و محاسبه علائم شما، پزشک شما تشخیص می دهد.

از متخصص رگ های خود چه انتظاری دارید؟

بعد از تشخیص ، پزشک شما گزینه های درمانی را به شما ارائه می دهد. بسته به شدت بیماری شما، انتخاب های درمانی می تواند از راه حل های خانگی تا روش های کم تهاجمی متفاوت باشد. متخصص ورید شما باید تمام برنامه های درمانی در دسترس شما را بررسی کند و بهترین اقدام را برای دستیابی به نتایج و در عین حال کاهش عوارض جانبی را تجویز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *