سرطان سینه در بارداری

سرطان سینه در بارداری

سرطان سینه در بارداری : تشخیص سرطان سینه در دوران بارداری یک اتفاق نادر است. تخمین زده می شود که در حدود 1 در 1000 تا 1 در 10000 بارداری اتفاق می افتد.

سرطان پستان مرتبط با بارداری شامل سرطانی است که در هر زمانی در طول بارداری یا در سال اول پس از زایمان تشخیص داده می شود.

این احتمال وجود دارد که سرطان سینه در بارداری افزایش یافته باشد زیرا زنان بیشتری در سنین بالاتر بچه دار می شوند. خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن زنان افزایش می یابد.

باردار بودن باعث سرطان سینه نمی شود، اما اگر قبلاً تعدادی سلول سرطان سینه دارید، تغییرات هورمونی بارداری ممکن است باعث رشد آنها شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان سینه در دوران بارداری، گزینه های درمانی و آنچه در انتظار شما و کودکتان است، با ما همراه باشید.

سرطان سینه و بارداری

درمانی که سلامت کودک را در نظر می گیرد

تشخیص و درمان سرطان سینه با بارداری پیچیده است. هدف این است که در صورت امکان سرطان را درمان کنید یا از گسترش آن جلوگیری کنید و در عین حال از سلامت کودک خود نیز محافظت کنید. تیم مراقبت از سرطان و متخصص زنان و زایمان شما باید برای ارائه بهترین مراقبت برای شما و نوزادتان هماهنگ شوند.

سرطان سینه و بارداری

در هیچ موردی امکان سرایت سرطان به جنین وجود ندارد ولی در چند مورد نشانه های سرطان در جفت یافت شده است . یک مطالعه کودکانی را که در رحم در معرض شیمی درمانی قرار داشته اند را بیش از ۱۸ سال دنبال کرد و نشان داد هیچ یک از آنها به سرطان یا سایر ناهنجاری های جدی مبتلا نشده اند.

برخی از درمان ها ممکن است تا پس از تولد نوزاد به تعویق بیفتد. هدف این است که ترم نوزاد تا حد ممکن کامل شود.

احتمال زنده ماندن بعید است با پایان دادن به بارداری افزایش یابد. در مقایسه با زنانی که باردار نیستند و انواع مشابه سرطان سینه دارند، هر دو گروه به طور کلی دارای شرایط یکسانی هستند.

گزینه های درمانی سرطان سینه در دوران بارداری چیست؟

ارائه یک برنامه درمانی به وسعت سرطان بستگی دارد. پزشکان معمولا موارد زیر را در نظر خواهند گرفت:

  • تعداد و اندازه تومورها
  • درجه تومور، که نشان می دهد با چه سرعتی می توان انتظار رشد و گسترش سرطان را داشت
  • نوع خاص سرطان سینه
  • چقدر در دوران بارداری خود هستید
  • سلامت عمومی شما
  • الویت های شخصی

عمل جراحی برای سرطان سینه در بارداری

خط اول درمان سرطان سینه جراحی است، حتی اگر باردار باشید. جراحی حفظ پستان (لامپکتومی) یا ماستکتومی با برداشتن غدد لنفاوی می تواند گزینه های جراحی باشد.

جراحی پستان برای سرطان سینه در مراحل اولیه در دوران بارداری ایمن تلقی می شود، اگرچه بیهوشی عمومی ممکن است خطراتی را برای کودک ایجاد کند.

شیمی درمانی

به طور کلی در سه ماهه اول بارداری، زمانی که اندام های داخلی کودک در حال رشد هستند، شیمی درمانی انجام نمی شود. مطالعات نشان می دهند که استفاده از برخی داروهای شیمی درمانی در سه ماهه دوم و سوم ایمن تر است، اما معمولاً در سه هفته آخر بارداری تجویز نمی شود.

استفاده از شیمی درمانی ممکن است به نوع خاصی از سرطان سینه و میزان تهاجمی بودن آن بستگی داشته باشد. در برخی موارد لازم است جراحی تا زمان زایمان به تعویق بیفتد.

عمل جراحی برای سرطان سینه در بارداری

رادیوتراپی

دوزهای بالای پرتو در هر زمانی در دوران بارداری می تواند خطر آسیب رساندن به نوزاد را افزایش دهد. این خطرات عبارتند از:

  • سقط جنین
  • رشد کند جنین
  • نقائص هنگام تولد
  • سرطان دوران کودکی

به همین دلیل، پرتودرمانی معمولاً تا پس از تولد نوزاد به تعویق می افتد.

هورمون تراپی و درمان های هدفمند برای سرطان

درمان های هورمونی و درمان های هدفمند برای استفاده در دوران بارداری در نظر گرفته نمی شوند. که شامل:

  • مهارکننده های آروماتاز
  • بواسیزومب (آواستین)
  • اورولیموس (افینیتور)
  • لاپاتینیب (تایکرب)
  • پالبوسیکلیب (ایبرانس)
  • تاموکسیفن
  • تراستوزوماب (هرسپتین)

هورمون درمانی سرطان سینه در بارداری

ماستکتومی در دوران بارداری

جراحی یک درمان اولیه برای سرطان سینه است، صرف نظر از اینکه باردار هستید یا خیر.

لامپکتومی همراه با پرتودرمانی انجام می شود، اما پرتو درمانی باید تا بعد از تولد نوزاد به تعویق بیفتد. اما اگر نزدیک به زایمان هستید ، لامپکتومی می تواند یک گزینه باشد.

در غیر این صورت، ماستکتومی معمولاً بهترین گزینه است. در ماستکتومی جراح غدد لنفاوی زیر بازوی شما را نیز بررسی می کند تا ببیند سرطان گسترش یافته است یا خیر. این روش معمولا شامل استفاده از ردیاب های رادیواکتیو و رنگ می شود. بسته به اینکه چقدر در دوران بارداری خود هستید، پزشک ممکن است این مورد را توصیه کند.

بیهوشی عمومی ممکن است خطراتی را برای کودک به همراه داشته باشد. متخصص زنان و زایمان، متخصص بیهوشی و جراح شما با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا در مورد ایمن ترین زمان و روش انجام جراحی تصمیم بگیرند.

شیردهی و درمان سرطان

شیردهی بعد از لامپکتومی امکان پذیر است، اما بافت اسکار و کاهش حجم شیر می تواند فرآیند شیردهی در آن سینه را دچار مشکل کند.
اگر ماستکتومی یک طرفه انجام دهید، می توانید از سینه سالم شیر بدهید.

شیمی درمانی، درمان های هورمونی و داروهای هدفمند تراپی می توانند از طریق شیر مادر به کودک شما منتقل شوند.

اگر مایل به شیر دادن هستید، با انکولوژیست و متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید. همچنین ممکن است بخواهید با یک مشاور شیردهی صحبت کنید.

چشم انداز سرطان سینه در دوران بارداری

اطلاع از ابتلا به سرطان سینه در دوران بارداری می تواند برای شما و خانواده استرس زا باشد. شما می توانید با مراجعه به پزشک و درمانگر به راحتی با چالش های درمان روبرو شوید.