هر کسی ممکن است دچار ترک های پوستی شود ، گرچه زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد.
آنها می توانند در طیف وسیعی از قسمت های بدن از جمله شکم , ران ، باسن ، سینه ها ، بازوها و قسمت تحتانی کمر رخ دهند.
این نوع زخم ها در شرایطی اتفاق می افتد که پوست پس از یک دوره رشد شدید نمی تواند به شکل طبیعی خود بازگردد ، معمولا به دلیل بارداری ، افزایش وزن ، کاهش وزن یا بلوغ اتفاق می افتد. بیش از ۵۰ درصد از خانم ها در طول بارداری ترک های پوستی را تجربه می کنند.

حتما بخوانید : راهنمای کامل مراقبت های بارداری

حقایقی در مورد ترک های پوستی

  • ترک های پوستی ، رگه های باریک و طولانی یا راه راهی هستند که وقتی پوست خیلی سریع کشیده می شود ، ظاهر می شوند.
  • بارداری ، بلوغ و افزایش سریع وزن همه می توانند باعث ایجاد ترک های پوستی شوند.
  • شواهد پزشکی کمی برای تاثیر درمانهای فعلی برای ترک های پوستی وجود دارد.
  • ترک های پوستی اغلب با گذشت زمان بدون درمان محو می شوند و هیچ خطری جدی برای سلامتی در بلند مدت ندارند.

ترک های پوستی

ترک های پوستی چیست؟

ترک های پوستی جای زخم ها یا ضایعات بدشکل هستند. همچنین به آنها استریا گفته می شود. رایج ترین ناحیه تحت تأثیر عبارتند از:

  • شکم
  • سینه ها
  • مفصل ران
  • پهلو
  • باسن

ترکهای پوستی از نظر جسمی خطرناک نیستند اما می توانند باعث اضطراب شوند. برای برخی از افراد ، ترک های پوستی یک نگرانی مهم در زمینه زیبایی است که می تواند بر زندگی روزمره آنها تأثیر بگذارد.

علائم و نشانه ها

قبل از شروع ترک های پوستی، پوست نازک و صورتی می شود. همچنین ممکن است احساس خارش داشته باشد.ابتدا این علائم بسته به نوع رنگ پوست ، به صورت رگه های چرمی و براق ایجاد می شود که می توانند به رنگ قرمز ، بنفش ، صورتی ، قرمز مایل به قهوه ای یا قهوه ای تیره باشند. در نهایت رگه ها محو و صاف می شوند و با گذشت زمان به رنگ نقره ای تغییر می کنند.
ترکهای پوستی ممکن است به تدریج کمتر مورد توجه قرار گیرند، اما ممکن است سالها طول بکشد.

علائم ترک های پوستی

دلایل و عوامل خطر

رشد یا انقباض شدید پوست می تواند باعث ترک خوردگی پوست شود. دلایل عمده کشیدگی پوست عبارتند از:

  • بارداری : بین ۵۰ تا ۹۰ درصد زنانی که باردار هستند در طول یا بعد از تولد دارای ترکهای پوستی هستند.
  • بلوغ: رشد سریع در جوانانی که بلوغ را پشت سر می گذارند , می تواند منجر به ترکهای پوستی شود.
  • افزایش سریع وزن: اضافه وزن در مدت زمان کوتاه می تواند باعث ایجاد ترک پوستی شود.
  • شرایط پزشکی: شرایط خاصی مانند سندرم مارفان و سندرم کوشینگ می تواند باعث ایجاد ترک های پوستی شود. سندرم مارفان می تواند منجر به کاهش خاصیت ارتجاعی در بافت پوست شود و سندرم کوشینگ می تواند بدن را به سمت تولید بیش از حد هورمونی سوق دهد که منجر به افزایش سریع وزن و شکنندگی پوست می شود.
  • استفاده از کورتیکواستروئید : استفاده طولانی مدت از کرمهای کورتیکواستروئید و لوسیون ها می تواند باعث کاهش سطح کلاژن در پوست شود. کلاژن پوست را تقویت و پشتیبانی می کند و کاهش مقدار آن می تواند خطر ترک پوستی را افزایش دهد.

پوست از سه لایه اصلی تشکیل شده است. ترکهای پوستی زمانی در لایه میانی یا درمیس ایجاد می شود که بافت همبند بیشتر از محدوده ارتجاعی خود کشیده شود. این به طور طبیعی به دلیل انبساط سریع یا انقباض سریع پوست ایجاد می شود.

دلایل ایجاد ترک های پوستی

با رشد بدن ، رشته های اتصالی درمیس به آرامی کشیده می شوند تا برای رشد آهسته آماده شوند. با این حال ، رشد سریع منجر به کشش ناگهانی می شود که باعث پاره شدن درمیس می شود و باعث می شود لایه های عمیق تری از پوست دیده شود. این امر باعث ایجاد ترک های پوستی می شود.

ترک های پوستی در نهایت به رنگ نقره ای ، سفید و براق تبدیل می شوند. به دلیل اینکه به جای رگ های خونی چربی های کم رنگ زیر پوست قابل مشاهده است.

سطح بالای کورتیزون در گردش خون یا اعمال آن روی پوست می تواند در رشد یا کشیده شدن بیشتر پوست موثر باشد. کورتیزول ، هورمون استرس تولید شده توسط غدد فوق کلیوی است که به کورتیزون تبدیل می شود و باعث ضعف بافت الاستیکی پوست می شود.

عوامل موثر در ترک های پوستی

برخی از عواملی که با ایجاد ترک های پوستی در ارتباط هستند به شرح زیر است ، اما شواهد متفاوتی وجود دارد. برای تأیید علل ترک های پوستی ، تحقیقات بیشتری لازم است . عوامل موثر برای ایجاد ترکهای پوستی عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی
  • بیماری های مزمن
  • شاخص توده بدنی (BMI) قبل از بارداری
  • وزن تولد کودک در زنانی که باردار هستند.

کشش در زنان چاق با نوزادان بزرگتر و تغییرات وابسته به سن در کلاژن پوست و بافت همبند احتمال پارگی را تحت تأثیر قرار می دهد.

عوامل موثر در ترک های پوستی

تشخیص ترک های پوستی

ترک های پوستی بر اساس معاینه پوست و بررسی سابقه پزشکی فرد به راحتی تشخیص داده می شود.
پزشک براساس علائم و نشانه ها و همچنین داروهای مورد استفاده فعلی یا شرایط پزشکی موجود سوالاتی می پرسد.
ترکهای پوستی مضر نیست و باعث ایجاد مشکلات پزشکی نمی شود. در موارد نادر ، ممکن است نشان دهنده یک موضوع اساسی پزشکی باشد که نیاز به درمان یا نظارت دارد.

درمان و پیشگیری

درمان ترک های پوستی می تواند پرهزینه باشد و همیشه مؤثر نیست.
اگر مشکل شما اساسی نباشد بعید است که بیمه گذار بودجه درمانی را تأمین کند. ترکهای پوستی به عنوان یک مشکل زیبایی شناخته می شود.

کرم ها ، ژل ها ، لوسیون ها و جراحی های زیبایی مانند پانیکولکتومی همه به عنوان درمانی برای ترک های پوستی پیشنهاد شده اند ، اگرچه شواهد پزشکی کافی برای اثربخشی چنین درمان هایی وجود ندارد. بنابراین درمانهای فعلی نمی توانند باعث بهبودی انواع پوست ها در طولانی مدت شوند.

کرم برای پیشگیری از ترک های پوستی

ترک ها پوستی اغلب با گذشت زمان محو و غیر قابل توجه می شوند. برای زنانی که در دوران بارداری به ترک های پوستی دچار می شوند ، معمولا در حدود ۶ تا ۱۲ ماه پس از زایمان محو می شوند.
از آرایش می توان برای پنهان کردن ترک های پوستی در قسمت هایی از بدن که بیشتر در معرض دید هستند استفاده کرد.

استفاده از گن بارداری یا شکم بند می تواند از بزرگ شدن نامتناسب شکم جلوگیری کند و از همه مهمتر در پیشگیری از ترک های پوستی موثر باشد.

برای جلوگیری از ترک های پوستی در دوران بارداری در مرکز فروش محصولات بارداری

تب گیر نمایندگی فروش گن فاجاتFajate کلمبیا  و تخصصی ترین مرکز خرید گن بعد از زایمان , گن لاغری و گن پس از جراحی با بالاترین کیفیت و اصالت کالا

کرم ها ، روغن ها و ترکیبات موضعی

هیچ شواهد باکیفیتی در دست نیست که نشان دهد استفاده از لوسیون ، کرم یا روغن روی پوست می تواند به ایجاد ترک های پوستی کمک کند.
درمانهای موضعی داروهایی هستند که حاوی مواد فعال هستند که روی سطح پوست اعمال می شوند. مطالعات متعددی اثرات درمانهای موضعی را با فرآورده های بدون عناصر فعال با یک دیگر مقایسه کرده اند.
در این بررسی ها از نظر آماری هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد ، نشان می دهد که گزینه های درمانی موجود در حال حاضر باعث بهبود یا سرعت بخشیدن روند ترک های پوستی نمی شود.

جلوگیری

از ترک های پوستی همیشه نمی توان جلوگیری کرد. با این حال ، مراحل زیر ممکن است به کاهش آن کمک کند:

  • وزن سالم خود را حفظ کنید.
  • از رژیم غذایی یویویی خودداری کنید.
  • یک رژیم متعادل و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشید. مصرف مقدار مناسب ویتامین های A و C می تواند به حمایت از پوست کمک کند و همچنین مواد معدنی زینک و سیلیسیم
  • افزایش وزن آهسته و تدریجی در دوران بارداری
  • هر روز شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

داشتن وزن سالم برای جلوگیری از ترک پوستی

ترک های پوستی می تواند ناخوشایند باشد ، اما یک مشکل رایج و موقتی است.این شرایط در دراز مدت هیچ خطری برای سلامتی ندارد و معمولا درمان برای بهبود علائم ظاهری ترک های پوستی انجام می شود.

source: How do I get rid of stretch marks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *