رژیم غذایی مناسب لنف ادم

اگر چه هیچ رژیم درمانی و غذایی خاصی برای جلوگیری یا درمان لنف ادم وجود ندارد. با این حال مصرف مواد غذایی خوب و مناسب بخش اساسی کنترل مشکلات ناشی از تاثیر لنف ادم بر روی بدن را تشکیل می دهد. داشتن رژیم غذایی مناسب لنف ادم در بهبود بیماری تاثیر زیادی دارد.

رژیم غذایی مناسب لنف ادم یعنی مصرف به اندازه غذا که شامل تمام مواد غذایی ضروری و لازم به میزان کافی می باشد که منجر به حفظ وزن در محدوده مناسب می گردد. نگه داشتن وزن در محدوده مناسب کلید اساسی درمان می باشد. برای بیماران با اضافه وزن لنف ادم بدتر و شدید تر می شود و درمان را مشکل تر می کند. برای کسانی که در معرض لنف ادم هستند اضافه وزن عامل خطر بالقوه ای برای شروع ورم می باشد.

حتما بخوانید : تعریف لنف ادم

ارزیابی وزن

براساس یک قاعده و فرمول که به شاخص وزن بدن موسوم است می توان وزن را ارزیابی کرد.

نحوه محاسبه شاخص وزن بدن

(طول قد به متر)×(طول قد به متر )/ وزن به کیلوگرم

در بزرگسالان چاقی به شاخص بالای ۳۰ اطلاق می شود و چاقی مرگبار بالای ۳۹ است.

محاسبه شاخص وزن بدن برای لنف ادم

وزن در این محدوده به عنوان بیماری اطلاق می شود که می تواند موجب مشکلات جدی نظیر دیابت , مشکلات قلبی , افزایش فشار خون , سکته مغزی و لنف ادم شود. موقعی که به وزن مناسب خود پی بردید رسیدن به این وزن و نگه داری آن نیاز به پیروی از یک برنامه کنترل وزن دارد . این برنامه باید برای شخص شما به طور خاص طرح ریزی شده باشد.

اجزای رژیم غذایی مناسب لنف ادم

در بیماری لنف ادم رژیم غذایی مناسب می تواند در بهبود بیماری موثر باشد. در اینجا نکاتی در رابطه با غذاهای متناسب با لنف ادم ارائه شده است که رعایت آنها می تواند در بهبود ورم دست و پا موثر باشد.

ارزیابی کلی رژیم غذایی مناسب لنف ادم

شامل مواد غذایی لازم برای شما , برنامه ورزشی مناسب , دانستن علت پرخوری شما و دانستن اینکه چگونه می توان در شما تغییرات لازم را ایجاد کرد , می باشد.

آگاهی در رژیم غذایی مناسب لنف ادم

از آنچه که شما می خورید , چه موقع غذا می خورید و چطور می خورید. سعی کنید از آنچه در طول روز می خورید یادداشت بردارید , در پایان هفته با دیدن لیست متعجب خواهید شد.

رژیم متعادل لنف ادم

رژیم متعادل لنف ادم

ورزش

سبب رسیدن و نگهداری وزن در محدوده طبیعی می شود , قدرت عضلاتتان را افزایش می دهد و حس سلامتی به شما می بخشد . ورزش و افزایش قدرت عضلانی تاثیر درمان را بیشتر می کند.

افزایش وزن در حین شیمی درمانی

افزایش وزن حدود ۷ کیلو گرم در طی دوره شیمی درمانی شایع می باشد.علت آن به روشنی مشخص نیست .ممکن است به علت کاهش متابولیسم بدن در طی این دوره یا کاهش فعالیت فیزیکی باشد.اگر در شروع شیمی درمانی هستید با متخصص تغذیه مشورت نمایید تا حداقل افزایش وزن را داشته باشید.

نوسان وزن

تغییرات وزن به صورت روزانه و یا در ساعات متفاوت از شبانه روز طبیعی می باشد به همین دلیل در تمامی برنامه های کنترل وزن توصیه می شود که خودتان را هفته ای یک بار و در یک زمان مشخص وزن کنید . اگر لنف ادم دارید وزن شما با افزایش حجم عضو بیشتر و با کاهش ورم کمتر می شود . مایع لنفاوی از بافت های طبیعی بدن سنگین تر است .

ویتامین ها ، مواد معدنی و مکمل غذایی

تحقیقات نشان داده است که مواجهه با استرس سبب تخلیه ذخایر ویتامین ها , مواد معدنی و ریز مغذی ها می شود .مصرف روزانه مناسب این مواد در دوران استرس و بیماری و در رژیم غذایی مناسب لنف ادم برای حفظ سلامتی بسیار مهم است.

ویتامین و مواد معدنی

 

پروتئین در رژیم غذایی مناسب لنف ادم

از آنجایی که مایع لنفاوی حاوی مقادیر زیادی پروتئین می باشد گاهی این سئوال پیش می آید که آیا می توانم با مصرف نکردن پروتئین از تشکیل مایع لنف در عضو جلوگیری کنم؟ جواب این سئوال این است : خیر به هیچ وجه !

هرگز مصرف پروتئین را قطع نکنید این کار مشکل شما را حل نخواهد کرد . در حقیقت کمبود پروتئین می تواند به تنهایی ایجاد ورم بیشتری بکند. پروتئین غذایی در خیلی از مواد غذایی شامل گوشت قرمز , ماهی , محصولات لبنی , سویا و لوبیا و تخم مرغ یافت می شود.

پروتئین ها برای سلامتی ضروری است زیرا :

پروتئین متناسب برای رژیم غذایی لنف ادم

برای رسیدن به تمام این اهداف برای رژیم مناسب لنف ادم مصرف مقادیر مناسب از پروتئین لازم است . برای شخصی که روزانه ۲۰۰۰ کیلو کالری مصرف می کند نیاز روزانه پروتئین ۵۰گرم می باشد . این پروتئین باید از منابع متفاوتی دریافت شود نه فقط از گوشت و حداقل مقادیر چربی را داشته باشد .وقتی پروتئین دریافتی کم باشد ، وقتی میزان کافی پروتئین در رژیم غذایی فرد نباشد پروتئین مورد نیاز بدن از بافت ها و عضلات برای حفظ سطح طبیعی پروتئین خون تاًمین می شود . کمبود شدید پروتئین دریافتی سبب ضعف بافت همبندی بدن شده و ایجاد تورم می کند که تحت عنوان ادم گرسنگی شناخته می شود . این حالت در کودکان دچار سوءتغذیه به صورت تورم شکم دیده می شود .

بنابراین کاهش مصرف پروتئین در لنف ادم اثر معکوس دارد و سبب افزایش ورم می شود و از طرف دیگر موجب ضعف ماهیچه ها و بافت های دیگر می گردد. رژیم کم نمک ضروری نیست، مصرف زیاد نمک می تواند سبب افزایش فشار خون و نوع خاصی از ادم مرتبط با قلب شود , اما ورم ناشی از لنف ادم ارتباطی با مصرف نمک ندارد.

اهمیت نوشیدن مایعات به میزان کافی

کلمه “هیدراته ” وضعیتی جسمانی است که در بدن به میزان کافی آب وجود دارد که رکن اصلی سلامتی است.

به طور معمول پذیرفته شده است که نوشیدن ۸-۶ لیوان آب در روز لازم است. این مایع می تواند به صورت آب میوه , شیر , سوپ یا دیگر نوشیدنی ها باشد. اما باید این میزان مایعات حداقل ۲ لیوان آب خالص را شامل باشد. نوشیدن میزان کافی آب برای بیماران مبتلا به لنف ادم و در رژیم غذایی مناسب لنف ادم بسیار ضروری است. اگر کاهش مصرف مایعات به منظور کم کردن میزان لنف ادم باشد ، این کار هیچ تاثیری ندارد و بر عکس کاهش مصرف مایعات موجب تجمع مایع پی پروتئین در عضو میشود که باعث جذب آب بیشتر از نواحی دیگر بدن به سمت عضو درگیر شده و ورم را افزایش می دهد.

نوشیدن مایعات برای درمان لنف ادم

نوشیدن مایعات بیشتر بعد از درمان یا استفاده از پمپ برای جایگزین کردن مایعات پر پروتئینی که در طی درمان خارج شده است بسیار ضروری است.

حتما بخوانید : جدیدترین درمان لنف ادم

چند نکته مهم در رژیم مناسب لنف ادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *