باورهای غلط درباره واریس

باورهای غلط درباره واریس و ۱۰ اشتباه درباره علت و درمان واریس

اگر رگ های  آبی رنگی در پاهایتان وجود دارد ، ممکن است فکر کنید که آنها ناخوشایند هستند اما هیچ علامت آشکاری ایجاد نمی کنند. با این حال ، برای برخی از افراد ، واریس می تواند باعث آسیب پوست شود و حتی بدتر ، منجر به لخته شدن خون خطرناک شود. باورهای غلط درباره واریس و علت آن زیاد است با ما همراه باشید که سردرگم نشوید.
ابتلا به واریس بسیار شایع است و رگهای واریسی تقریبا از هر چهار بزرگسال یک نفر یا حدود ۲۲ میلیون زن و ۱۱ میلیون مرد بین ۴۰ تا ۸۰ سال را درگیر می کند.

رگ های پای شما با نبرد سختی روبرو هستند زیرا خون را از انگشتان پا به قلب شما منتقل می کنند. دریچه های کوچک یا دریچه ها در داخل این عروق از برگشت خون در این سفر جلوگیری می کند و عمل پمپاژ ماهیچه های پای شما به حرکت خون کمک می کند.

اما اگر این دریچه ها ضعیف شوند باعث تجمع خون در پا می شود – در درجه اول فشار در رگ های شما افزایش می یابد. در نتیجه این افزایش فشار ، رگها گشادتر می شوند و باعث می شود برآمده , ضخیم و به هم پیچیده به نظر برسند.

۱۰ باور غلط در مورد واریس 

برای کمک به شما در یادگیری حقایق مربوط به این رگهای بزرگ شده ، ۱۰ مورد از باورهای غلط درباره واریس را مورد بررسی قرار داده ایم ، از جمله افرادی که دچار واریس می شوند و علت آن ، مشکلات سلامتی که می توانند ایجاد کنند و گزینه های درمانی ، را ثبت کرده ایم.

رگهای واریس پا

۱- رگهای واریسی تنها یک مشکل زیبایی هستند.

پزشکان مراقبت های اولیه یا دیگران به بسیاری از مردم می گویند که واریس تنها یک مسئله زیبایی است ، در حالی که در اغلب موارد می تواند بسیار بیشتر از این باشد.”

طبق نظر جراحان: “درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به واریس در نهایت علائم خود را نشان خواهند داد. شایع ترین آنها شامل درد مبهم ، سنگینی ، ضربان قلب ، گرفتگی و تورم پاها است.” علائم دیگر شامل خشکی و خارش شدید پوست در نزدیکی رگهای واریسی است.

حتما بخوانید :  زخم وریدی پا و برای درمان زخم واریس چه باید کرد؟ 

افراد مبتلا به واریس بیشتر در معرض خطر ابتلا به یک نوع لخته خون خطرناک هستند که به عنوان ترومبوز ورید عمقی شناخته می شود.

علائم و نشانه هایی که کمتر شایع هستند و در کمتر از ۱۰ درصد از بیماران یافت می شود ، شامل خونریزی ، تغییر رنگ پوست ، ضخیم شدن پوست و تشکیل زخم همه به دلیل واریس است. متأسفانه ، هنگامی که دچار آسیب پوستی می شوید ، معمولا دائمی است.

در صورتی که به واریس مبتلا هستید و علائم آن را مشاهده می کنید – قبل از اینکه تغییرات جبران ناپذیری در پوست شما ایجاد شود ، حتما به پزشک مراجعه کنید.

رگهای واریسی تنها یک مشکل زیبایی هستند.

۲- واریس نشانه ای از پیری است.

افزایش سن قطعا واریس را بدتر می کند ، اگرچه همه به آن مبتلا نمی شوند. اما این یک روند انحطاطی است که با افزایش سن بدتر و برجسته تر می شود. اما جوانان نیز می توانند به واریس مبتلا شوند. در حالی که میانگین سنی بیمارانی که تحت درمان قرار می گیرند ۵۲ سال است ، اما بیماران ۱۳ ساله نیز تحت درمان قرار گرفته اند.

اگر به واریس مبتلا هستید ، ممکن است اعضای خانواده شما نیز به آن مبتلا شوند. علت واریس در درجه اول ژنتیکی است.

تغییرات در سطح هورمون ها نیز به عنوان یک عامل خطر برای واریس مطرح می شود. همچنین خطر ابتلا به واریس در دوران بارداری می تواند افزایش یابد.

۳- رگهای واریسی در زنان بیشتر است.

آمار بدست آمده به سرعت این باور غلط را رد می کند. طبق مطالعات انجام شده ، ۵۶ درصد مردان از واریس رنج می برند. ژنتیک معمولا نقش عمده ای در ایجاد این نوع رگ ها دارد و این ژنتیک واریس منحصرا در زنان وجود ندارد.
در حالی که واریس در زنان شایع تر است ، مردان نیز به آن مبتلا می شوند. حدود یک چهارم زنان بالغ به واریس مبتلا هستند ، در حالی که این میزان در مردان ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

رگهای واریس در زنان

۴- دویدن می تواند باعث واریس شود

ورزش – از جمله دویدن – معمولاً برای رگ های شما مفید هستند. طبق نظر متخصصان : “ورزش همیشه برای گردش خون مفید است.” پیاده روی یا دویدن می تواند منجر به پمپاژ بیشتر ماهیچه های ساق پا و بازگشت خون بیشتر به قلب شود. “

دونده بودن باعث ایجاد رگ های واریسی نمی شود.جوراب های فشاری می توانند از تجمع خون در ساق پا در حین ورزش جلوگیری کنند. پزشکان برای بیمارانی که واریس خود را درمان نکرده اند و در حال دویدن هستند ، فشرده سازی را پیشنهاد می کنند. وقتی دویدن شما تمام شد و در حال سرد کردن هستید ، پاهای خود رابالاتر از سطح قلب قرار دهید.

آیا دویدن باعث واریس می شود ؟

۵- رگهای واریسی همیشه قابل مشاهده هستند.

در حالی که رگهای واریسی که قابل مشاهده هستند دقیقا روی سطح پوست قرار دارند ، اما ممکن است در اعماق بدن ایجاد شوند که شما نمی توانید آن را مشاهده کنید. قابل مشاهده بودن واریس به ظاهر پای فرد بستگی دارد. اگر بافت چربی زیادی بین ماهیچه و پوست دارید ، ممکن است آنها را نبینید. گاهی رگهای سطحی نوک کوه یخ هستند و در زیر آن چیزهای زیادی در جریان است.

رگهای واریس برجسته

۶- ایستادن طولانی مدت باعث واریس می شود.

اگر شغلی دارید که طولانی مدت روی پای خود ایستاده اید – به عنوان مثال به عنوان معلم یا مهماندار هواپیما – ممکن است بیشتر در معرض رگهای واریس قرار داشته باشید. افراد معمولا هنگام ایستادن یا نشستن بیشتر متوجه علائم واریس خود می شوند.

۷- تغییرات در سبک زندگی تاثیری ندارد.

سبک زندگی شما اهمیت دارد ، زیرا چاقی می تواند رگ های واریسی را بدتر کند و کاهش وزن سالم می تواند به کاهش علائم کمک کند. فعالیت بدنی بیشتر نیز مفید است. طبق نظر متخصصان پوشیدن جوراب های فشاری ، انجام تمریناتی برای تقویت ساق پا و بالا بردن پاها می تواند باعث بهبود یا جلوگیری از واریس شود.

۸- جراحی تنها گزینه درمانی شما است.

تنها درمان موجود برای رگهای واریسی در گذشته نوعی جراحی به نام استریپینگ بود که در آن رگهای واریسی با عمل جراحی از بدن خارج می شد. که اکنون اینگونه نیست. در حالی که این روش هنوز رایج ترین روش درمان واریس در سراسر جهان است ، اما روشهای کم تهاجمی که زخمی بر جای نمی گذارد محبوب تر هستند.

حتما بخوانید : راهنمای کامل مراقبت های بعد ازجراحی رگ های واریس

به عنوان مثال ، ابلیشن اندوترمال از سوزن برای رساندن گرما به رگ استفاده می کند که باعث مسدود و بسته شدن رگ می شود. در حالی که این روش جای زخم باقی نمی گذارد ، ممکن است دردناک باشد و قبل از عمل ممکن است نیاز به دریافت مسکن داشته باشید. “شما باید یک سری تزریق در امتداد رگ دریافت کنید که بی حس شود. در غیر این صورت ، نمی توانید گرما را تحمل کنید. ممکن است برای بهبودی نیاز به یک روز مرخصی از محل کارداشته باشید.

جراحی رگهای واریس

برخی از داروها ، که عوامل اسکلروزینگ نامیده می شوند ، با ایجاد سوزش ، ورید را می بندند. برخی دیگر چسب هایی هستند که رگ را بسته و نیازی به بی حسی ناحیه ندارند.

رگهای خفیف واریسی توسط متخصصین پوست با رویکردهای غیر تهاجمی مانند لیزر درمانی و اسکلروتراپی قابل درمان هستند. “در موارد شدیدتر ، باید به جراح عروق برای گزینه های درمانی جراحی مراجعه شود.”

اگرچه درمان رگهای واریسی به معنی از دست دادن برخی از رگ ها است ، اما تعداد زیادی رگ در بدن شما جریان دارد که می تواند نبود آنها را جبران کند. بیشتر جریان خون در رگ های پا روی سطح پوست قرار ندارد بلکه در رگهای عمیق داخل عضله جریان دارند. این رگهای عمیق … به راحتی قادرهستند که نبود هر رگ موجود در سطح پوست را جبران کنند.

۹- بهبودی پس از درمان واریس مشکل است.

درمان های جدید زمان بهبودی کوتاهتری دارند. “این روش ها را می توان در مطب ظرف ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و بدون زمان بهبودی انجام داد. بیماران معمولاً می توانند در همان روز به محل کار یا فعالیت های روزانه خود بازگردند.

۱۰- رگهای واریسی قابل درمان هستند.

طبق نظر کارشناسان درمان ها موثر هستند ، اما باعث بهبود کامل واریس نمی شود. گاهی اوقات ، واریس می تواند بعد از درمان دوباره ظاهر شود.

آیا از خود می پرسید که ممکن است این نوع رگ ها را داشته باشید یا فکر می کنید در معرض خطر ابتلا به آنها هستید؟ به جای اینکه ساعت ها در باورهای غلط درباره واریس در اینترنت سردرگم شوید ، امروز برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید.

تحریریه مجله علمی تبگیر
گلناز زارعین هستم. حدود 5 سال است در زمینه ترجمه و گردآوری مقالات پزشکی از سایتهای معتبر خارجی فعالیت دارم. همیشه سعی میکنم بهترین منبع را بر اساس نیاز کاربران پیدا کرده و ترجمه کنم.