کارهای ممنوعه در بارداری

۱۳ کار ممنوعه در بارداری و انجام چه کارهایی در بارداری خطرناک است ؟

انجام چه کارهایی در بارداری خطرناک است ؟

این مقاله ۱۳ کار ممنوعه در بارداری که یک فرد باید از آن دوری کند را مورد بحث قرار می دهد و توضیح می دهد که چرا این موارد می توانند مشکل ساز باشند:

۱- نوشیدن الکل

یک خوراکی مضر در بارداری الکل است و هنگامی که یک فرد باردار الکل می نوشد، الکل از جفت عبور می کند و می تواند روی جنین تأثیر بگذارد. نوشیدن الکل یک کار ممنوعه در بارداری است که می تواند باعث سندرم جنین الکلی شود که مشکلات زیر را برای سلامتی فرد ایجاد می کند.

  • ناهنجاری های فیزیکی
  • ناتوانی های ذهنی
  • مشکلات رفتاری
  • تشنج
  • رشد ضعیف
  • تاخیرهای رشدی
  • کاهش هماهنگی و مهارت های حرکتی ظریف

برای میزان مصرف مجاز الکل در دوران بارداری اطلاعاتی در دست نیست ، بنابراین اکثر پزشکان توصیه می کنند که افراد باردار به طور کامل از الکل دوری کنند.

دوری از مصرف الکل در بارداری

 

۲- خوردن غذاهای خاص

طبق رژیم غذایی بارداری معمولاً افراد باردار از مصرف برخی غذاها در دوران بارداری خودداری می کنند، چه به دلیل تغییر در حس بویایی یا به دلیل اینکه غذا باعث ایجاد احساس بیماری در آنها می شود.

با این حال، برخی از مواد غذایی وجود دارد که همه افراد باردار باید از خوردن آنها اجتناب کنند که شامل:

  • غذا و سالادهای آماده : گوشت های اغذیه فروشی و غذاهایی مانند سالاد مرغ از قبل آماده شده ممکن است حاوی لیستریا باشند. لیستریا یک باکتری است که می تواند از جفت عبور کند و ممکن است برای جنین کشنده باشد.
  • محصولات شسته نشده : میوه یا سبزیجات شسته نشده نیز می تواند فرد را به لیستریا مبتلا کند. همچنین می تواند حاوی انگلی به نام توکسوپلاسما باشد که برای یک فرد باردار و جنین او خطرناک است.
  • آب و لبنیات غیر پاستوریزه : مانند گوشت های اغذیه فروشی، محصولات لبنی و آبمیوه های غیر پاستوریزه می توانند حاوی لیستریا و سایر باکتری ها باشند که ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند.
  • برخی از پنیرهای نرم : برخی از پنیرهای نرم ممکن است حاوی لبنیات غیر پاستوریزه، به ویژه پنیرهای نرم وارداتی مانند بری و فتا باشند.
  • ماهی های سرشار از جیوه : اره ماهی، کوسه ماهی و ماهی خال مخالی از جمله ماهی هایی هستند که دارای مقادیر بالایی جیوه هستند. تحقیقات منبع معتبر نشان می دهد که قرار گرفتن جنین در معرض جیوه ممکن است باعث آسیب مغزی یا مشکلات شنوایی و بینایی شود.
  • گوشت و ماهی خام : گوشت و ماهی خام، از جمله سوشی و صدف خام، می توانند حاوی سالمونلا و توکسوپلاسموز باشند. خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا از این عوامل بیماری زا در افراد باردار افزایش می یابد. یک بیماری ناشی از غذا ممکن است باعث کم آبی بدن، تب و سپسیس داخل رحمی شود که یک عفونت خونی است که می تواند برای جنین کشنده باشد.
  • تخم مرغ خام : تخم مرغ خام نیز می تواند حاوی سالمونلا باشد. خوردن غذاهای حاوی تخم مرغ خام مانند خمیر شیرینی پخته نشده یا سس سالاد سزار خانگی یک کار ممنوعه در بارداری است.

برای بارداری چی خوبه

 

۳- مصرف بیش از حد کافئین یک کار ممنوعه در بارداری

همانند الکل، کافئین می تواند از جفت عبور کرده و بر جنین تأثیر بگذارد.

در حالی که بسیاری از داده های مربوط به بارداری و مصرف کافئین قطعی نیستند، تحقیقات نشان می دهد که بهتر است مصرف کافئین را به ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید.

برخی از کارشناسان معتقدند که مقدار زیاد کافئین می تواند برای جنین مضر باشد و ممکن است خطر از دست دادن بارداری و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) توصیه می کند که افراد باردار نباید در روز بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند. این مقدار حدود ۱.۵ فنجان قهوه در روز است.

۴- وان آب گرم، سونا و گرمای بیش از حد

در حالی که استراحت در آب گرم ممکن است راهی موثر برای کاهش ناراحتی بارداری به نظر برسد، کارشناسان توصیه می کنند که استفاده از جکوزی و سونا یک کار ممنوعه در بارداری است.

دوری از سونا در دوران بارداری

 

ماندن در وان آب گرم می تواند باعث هایپرترمی یا دمای غیر طبیعی بدن شود که ممکن است منجر به ناهنجاری های مادرزادی شود. این امر عمدتاً در سه ماهه اول یک خطر است، اما ممکن است در اواخر بارداری نیز مشکلاتی ایجاد کند.

فعالیت های اضافی که ممکن است باعث افزایش بیش از حد دمای بدن شوند عبارتند از:

  • یوگا داغ یا پیلاتس
  • آفتاب گرفتن برای مدت طولانی
  • قرار گرفتن در معرض گرمای شدید
  • تمرین های ورزشی دشوار
  • کم آبی بدن

۵- ورزش تماسی

افراد باردار باید از ورزش های تماسی به عنوان ” کار ممنوعه در بارداری ” مانند فوتبال یا بوکس دوری کنند.

ورزش های تماسی خطر جدا شدن جفت را افزایش می دهد که جدا شدن زودهنگام جفت از دیواره رحم است. جدا شدن جفت یک بیماری شدید است که می تواند باعث زایمان زودرس، از دست دادن بارداری یا مرده زایی شود.

برای ورزش در بارداری افراد باردار بیشتر در معرض آسیب هستند زیرا تغییرات هورمونی در بدن باعث شل شدن رباط ها می شود.

مراقبت های بارداری

 

۶- فعالیت هایی با خطر سقوط

پس از سه ماهه اول، افراد باردار باید از هر گونه فعالیتی که خطر زمین خوردن را به همراه دارد، خودداری کنند که شامل اسکی، اسکیت روی یخ و صخره نوردی است.

در دوران بارداری، با بزرگ شدن شکم، مرکز ثقل جابه جا می شود، بنابراین حتی سقوط جزئی ممکن است منجر به آسیب شود.

۷- پارک های تفریحی

بسیاری از شهربازی‌ها به افراد باردار اجازه نمی‌دهند در برخی از وسایل نقلیه، از جمله ترن هوایی یا هر سواری که ممکن است ناگهانی شروع یا متوقف شود، استفاده کنند.

حرکت تکان دهنده این سواری ها نیز می تواند باعث جدا شدن جفت شود. همچنین می تواند تهوع صبحگاهی را با ایجاد حالت تهوع بدتر کند.

۸- تعویض ظرف خاک گربه

افراد باردار باید از تعویض خاک گربه به عنوان کار ممنوعه در بارداری خودداری کنند. تمیز کردن ظرف خاک کثیف می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به توکسوپلاسموز قرار دهد.

با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، اگر یک فرد باردار توکسوپلاسموز را به جنین منتقل کند، کودک ممکن است علائم شدیدی از جمله موارد زیر را تجربه کند :

  • کوری
  • ناتوانی های ذهنی
  • ضربه مغزی
  • آسیب چشم

تعویض خاک گربه در بارداری

 

۹- بلند کردن اجسام سنگین

افراد باردار باید از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنند. برای برخی از افراد باردار، بلند کردن اجسام سنگین می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • عضلات کشیده
  • فتق
  • وزن کم هنگام تولد
  • زایمان زودرس

۱۰- سیگار کشیدن

کشیدن سیگار در دوران بارداری می تواند به فرد باردار و جنین آسیب برساند. گذشته از افزایش خطر بیماری قلبی و سرطان ریه، سیگار کشیدن در دوران بارداری نیز می تواند مشکلات زیر را در دوران بارداری و بعد از آن ایجاد کند:

  • تولد زودرس
  • ناهنجاری های مادرزادی، مانند شکاف لب یا شکاف کام
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
  • مشکلات جفت
  • افزایش خطر ابتلا به لخته شدن خون

افراد باردار باید به محض اطلاع از بارداری خود سیگار را ترک کنند و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنند. فردی که در تلاش برای ترک سیگار است می تواند با پزشک خود در مورد کمک و منابع اضافی موجود صحبت کند.

سیگار کشیدن یک کار ممنوعه بارداری

 

۱۱- مواد مخدر

استفاده از مواد مخدر می تواند در دوران بارداری مضر باشد.

استفاده از مواد غیرقانونی یا داروهای تجویزی خاص می‌تواند باعث شود نوزاد دچار سندرم محرومیت از نوزاد (NAS) شود. نوزاد مبتلا به NAS در بدو تولد دچار ترک مواد می شود.

علاوه بر این، مصرف مواد می تواند خطر مرده زایی، از دست دادن بارداری و ناهنجاری های مادرزادی را افزایش دهد.

۱۲- مصرف داروهای خاص

افراد باردار باید از مصرف برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) و نسخه ای خودداری کنند، زیرا این داروها می توانند به جنین آسیب برسانند.

پزشکان توصیه می کنند از مصرف داروهای زیر اجتناب کنید:

  • ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • اکثر داروهای گیاهی
  • مهارکننده های ACE
  • برخی از داروهای سرماخوردگی در سه ماهه اول بارداری
  • داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا که حاوی مواد خاصی هستند
  • برخی از داروهای آکنه

یک پزشک یا داروساز می‌تواند اطلاعاتی در مورد اینکه کدام داروها برای استفاده بی‌خطر هستند ، ارائه کند و اگر فرد دیگر نمی‌تواند داروهای معمول خود را مصرف کند، اغلب می‌تواند جایگزین‌هایی را توصیه کند.

چه کارهایی در بارداری خطرناک است ؟

 

۱۳- برخی ورزش ها

پزشکان توصیه می کنند که بیشتر افراد باردار ورزش کنند. یک فرد باردار ابتدا باید با پزشک مشورت کند تا مطمئن شود برای انجام تمرینات ورزشی هیچ مشکلی ندارد.

اگر پزشک چراغ سبز نشان دهد، یک فرد باردار باید در بیشتر روزهای هفته حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز ورزش متوسط انجام دهد.

ممکن است تمرینات خاصی در دوران بارداری مناسب نباشد، اما ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. یک پزشک می تواند بهترین راهنما باشد در مورد اینکه چه نوع ورزشی برای هر فرد مناسب است.

با این حال، به طور کلی، افراد باید پس از سه ماهه اول از خوابیدن به پشت خودداری کنند و مراقب ورزش‌هایی باشند که می‌توانند باعث از دست دادن تعادل یا زمین خوردن شوند.

افراد باردار می توانند با احتیاط لازم بیشتر فعالیت های معمول خود را انجام دهند. اگر تردید دارید، بهتر است در مورد محدودیت های فعالیت در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از افراد باردار، به ویژه آنهایی که در معرض خطر زایمان زودرس یا سایر عوارض هستند، ممکن است نیاز به محدود کردن فعالیت‌های اضافی داشته باشند که در این مقاله ارائه نشده است.

چه ورزش هایی در بارداری خطرناک است

 

سوالات متداول در مورد کارهای ممنوعه در بارداری

در دوران بارداری از چه میوه یا سبزیجاتی دوری کنم؟

یک فرد باردار باید از هرگونه میوه یا سبزی شسته نشده خودداری کند. علاوه بر این، فرد باید از خوردن هر گونه جوانه خام مانند یونجه، شبدر، تربچه و ماش و همچنین از نوشیدن آب میوه های تازه و غیر پاستوریزه خودداری کند.

از چه محصولات آرایشی در دوران بارداری دوری کنم؟

فرد باید از هر چیزی که حاوی فتالات است که ممکن است باعث ایجاد مشکلات رشد در جنین شود اجتناب کند. اینها مواد شیمیایی هستند که معمولا در پلاستیک و همچنین در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می شوند. یک فرد باردار باید سعی کند از تماس با بسته بندی یا ظروف پلاستیکی و همچنین هرگونه لوازم آرایشی معطر که احتمالاً حاوی مقدار بیشتری است، خودداری کند. انتخاب لوازم آرایشی طبیعی یک انتخاب مطمئن در دوران بارداری است.

در دوران بارداری از چه گیاهانی دوری کنم؟

تعدادی از گیاهان وجود دارد که یک فرد باردار به دلیل اثرات نامطلوب احتمالی روی جنین باید از خوردن آنها دوری کند. به عنوان مثال می توان به توت عرعر، پنجه شیطان، جینسینگ و آلوئه ورا اشاره کرد. علاوه بر این، یک فرد باردار باید از رایحه درمانی با روغن های ضروری مشتق شده از گیاهان خاص اجتناب کند که شامل مریم گلی، افسنطین، موگه و غیره است.

source : What to avoid during pregnancy